Kukkaset ja muu vihreä

Re: Kukkaset ja muu vihreä

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 20 Touko 2011 21:12

Sain vihdoin ja viimein istutettua porkkanat, retiisit ja rucolat. Nyt vain odottelemaan, koska vihreää tulee näkyviin. :täpinä: Basilikaa laitoin myös lisää, koska suuri osa edellisen istutuskerran yksilöistä kupsahti. Eivät taida tykätä, kun parvekkeelle ei paista tarpeeksi aurinko. :(
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja skray » Pe 20 Touko 2011 22:31

Onko marenkin basilikat olleet yötkin parvekkeella? Jos olis ollu liian kylmä niille? Vaikka onkin lasitettu parveke, niin nyt on ollu aika kylmiä öitä tässä viime aikoina..

Mä oon ehkä kastellu mun mandariinia liikaa. Se on ehkä kuollu, kun ei vieläkään pukkaa kunnolla vihreetä esille.. pikkusen tossa pilkottaa, mutta ei niin paljon kuin voisi jo kuvitella, kun tuo ei oo tosta edistyny viikkoihin.. :huoh:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 21 Touko 2011 10:02

skray kirjoitti:Onko marenkin basilikat olleet yötkin parvekkeella? Jos olis ollu liian kylmä niille?

Ovat jatkuvasti parvekkeella. Voi toki olla, että ovat kylmää saaneet. Suurimmaksi syyksi uskon kuitenkin sen, että ne pääsivät kuivahtamaan, kun olivat vielä ikkunalaudalla. :( Tai sitten noiden yhteisvaikutus. Mutta on tuolla muutama vahvan näköinen alkukin. :)
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja L-S » La 21 Touko 2011 20:16

Mullakin on parvekerehut laitettuna. :D

Peruspelargonian, orvokin ja lobelian lisäksi mulla on tomaatintaimi, suippopaprikan taimi, rucola, sitruunamelissa ja joku yrtti, jonka nimen jo unohdin. Sitäkin käskettiin salaattiin laittaa, sen muistan. Ostin kaikki taimet valmiiksi kasvatettuina torilta, jos yrittäisin itse niitä pyöritellä, todennäköisesti olisin jäänyt ilman satoa. Nyt täytyy vain toivoa, että muistaisin kohtuullisen usein kastella näitä istutuksiani. Se saattaa multa helpostikin unohtua, varsinkin jos on ruma päivä enkä avaa parvekkeen ovea lainkaan... :epäilevä:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 27 Touko 2011 18:11

Viikko sitten siis istutettiin porkkanat, retiisit ja rucolat. Retiisit ovat kasvaneet jo ihan hirmuisesti, mikä ei tosin yllätä. Niiden kuuluukin kasvaa nopeasti. Rucolasta näkyy muutamia pienen pieniä taimia. Porkkanat elävät toistaiseksi hiljaiseloa. Tää on jännää. Uudet basilikat elävät hiljaiseloa, mutta vanhat kasvavat hitaasti, mutta varmasti.

On tää jännää. :täpinä:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 30 Touko 2011 15:20

Heja. Mun kasvitieteellinen puutarha on vihdoin ja viimein saanut alkunsa :superhymy: Tuolla näköjään 2009 keväällä yritin muka jotain tehdä, mutta burnout tuli ja vei kaikki mehut, eikä energiaa riittänyt edes perustoimintoihin, saati sitten puutarhan krapaamiseen. Viime kesä taas meni aivan muuta elämänalkua hoivatessa, mutta nyt! Mulla on puutarhan alku :sydän:

Mansikkakehikon muuten taisin saada jo öh... edelliskesänä aikaan, osa taimista kyllä on kuollut, mutta pääosin se kuitenkin kukoistaa. Niin ja viime kesänä perheen kunniaksi istutettu kirsikkapuu kukkii ihan valkoisenaan :sydän: Nyt olen tämän kevään riehunut kuin mielipuoli puutarhan puolella. Siirrellyt kukkaistutuksia ja nurmikonpalasia ees taas, istuttanut kukkasia, repinyt niitä toisaalla juurineen, siistinyt sitä ja tätä, ja... tättärätätä tätätää! teettänyt rakkaalla aviomiehellä viimein kaksi kohopenkkiä hyötypuutarhaa varten :superhymy: Taloyhtiön vanhasta hiekkalaatikosta sukeutui oikein mukavat ja tukevat, 1,8 x 0,7 x 0,4 m -kokoiset kohopenkit. Vuorasin ne kasvihuonemuovilla sisäpuolelta, koska vaikka ne on 20 vuotta sään armoilla olleet ja luultavasti kaikki myrkyt jo hiekkalaatikon hiekkaan valuttaneet kestopuupätkät, niin silti halusin niiden ja mun tulevien aterioiden väliin jotain suojaa :tilt:

Multaa haettiin peräkärryllinen paikallisesta jätekeskuksesta, missä siis puutarhajätteestä on maadutettu multaa. Muuten ihan ok ja hintansa väärti, mutta osa ihmisistä käy paiskomassa puutarhajätteen jätesäkkeineen sinne, niin mullasta löytyi jätesäkkisilppua jonkun verran :norsu: Siellä niitä oli, jätesäkeissä puutarhajätettä, kyltin alla, missä lukee hevosen kokoisin kirjaimin, että EI MUOVIPUSSEJA! Jätesäkki ei vissiin jonkun mielestä ole muovipussi.

Enikeissi, nyt on vanha, rehevä ruohosipuli siirretty kohopenkkiin. Samoin siirsin sisällä idätetyt basilikat ja öö... en muista sitä toista yrittiä justiinsa ( :pahis: ) sinne, mutta basilikat kuolla kupsahtivat. Toiset eivät. Samaan syssyyn istutin retiisiä, porkkanaa, tilliä ja herneitä. Kaikki muut itää jo, paitsi porkkanat :täpinä:

Kasvihuone on edelleen suunnitteluasteella, mutta kirsikkatomaatit odottelevat sen valmistumista keittiön pöydällä ikkunan alla. Nätit alut ainakin on, toivottavasti tänä vuonna tulisi edes jotain noista. Aiemminhan olen chilini ja tomaattini tappanut viimeistään tässä vaiheessa. En vain osaa...

Kesälomaa on kivat 7 viikkoa, toivottavasti saisin sen kasvihuoneen tehtyä. Kahtellaan.

Jotta täysin toivottoman viherpeukalon elo ei kävisi liian helpoksi, haaveilen etupihalle tämän tyyppistä rakennelmaa:
Kuva

Jalokärhöt (osa II, ensimmäiset kuoli viime kesänä :p ) on jo istutettu :keijo:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 31 Touko 2011 16:05

Meidän porkkanetkin ovat itäneet. :sydän: :jami: Tänään näkyi ensimmäistä kertaa vihreää. :D

Retiisit kasvavat hurjaa vauhtia. Satoa kerättäneen jo juhannuksena (ja vähän aiemminkin). :superhymy: Sitten saakin istuttaa taas uudet retiisit. :peukut:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 05 Kesä 2011 21:47

Parvekepuutarassamme on uusi tulokas. :D Miehekkeen äiti antoi meille ruukullisen ruohosipulia. Ruohosipulia olenkin pikkuisen kaipaillut parvekkeellemme. :superhymy:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja kermit » Ma 06 Kesä 2011 07:33

Minä en irtisanoudu päivätöistäni vielä ryhtyäkseni yrttitarhuriksi. Pitkin kevättä viljellyistä ja varjelluista siemenistä on itänyt ja pysynyt hengissä muutama basilika. Pari korianteria on vihreitä, mutta muuta niiden kunnosta ei sitten olekaan sanottavana. Ruohosipuleita ilmestyi kaksi (2). Niissäkin sadonkorjuukuntoon pääsy on erittäin epävarmaa. Olen myös nähnyt yhden timjamin ja yhden rosmariinin, mutta ne menetettiin pihalle. Salviasta ja tillistä ei ole minkäänlaista näköhavaintoa.

Niin että ostoyrteillä mennään tämäkin kesä.
I'm not your type. I'm not inflatable.
kermit

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 08 Heinä 2011 21:11

Viimeisetkin rucolat ovat kuolleet. :( Eivät koskaan kasvaneet taimea pidemmälle. Retiisi sen sijaan rehottaa. Tosin syötävä osa oli ainakin 1,5 viikkoa sitten olematon. Basilikat kasvavat jo kivasti. Pikkuhiljaa voi alkaa lehtiä käyttää ruuanlaitossa. Porkkanat voivat kaiketi melko hyvin. Ruohosipulia saa olla muutaman päivän välein syömässä, kun se rehottaa välillä melkoisesti. :superhymy:

Kaiken kaikkiaan parvekepuutarhaprojekti on sujunut hyvin. Kasvit ovat selvinneet hienosti muutaman päivän kastelemattomuudesta, kun minä ja Mieheke olemme olleet poissa kotoa. Ihanaa seurata noiden kasvua. :sydän:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ma 18 Heinä 2011 14:00

Enpäs ole muistanut tänne kirjoittaakaan, että toukokuussa annoin köynnöskrassille uuden mahdollisuuden ja ostin kahta erilaista lajiketta (tai toinen on pikemminkin sekoitus) isoon ruukkuun kasvamaan. Toisessa pussissa oli yksinkertaisia aprikoosinvärisiä ja toisessa eri värisiä kerrottuja. Nyt niissä on muutama nuppu! Jännäpännäilen täällä minkä värisiä niistä tulee. :tilt:
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 28 Heinä 2011 09:44

Meidän retiisit eivät kasvata ollenkaan sitä punaista molluskaa. (Se on vaan sellainen ohut soiro ja sadonkorjuuaika olisi pitänyt olla ajat sitten.) :pillitys: Ihan tymiä! :nirppa: No, onneksi lehdetkin ovat syötäviä. Tietääkö joku, pitääkö retiisistä katkoa kukinnot, jos sellaisia on päässyt muodostumaan? Vai onko sillä mitään väliä?

Basilikat voivat hyvin. :D Samoin ruohosipulit. :)
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 28 Syys 2011 20:08

Porkkanasato jäi melkoisen laihaksi. Muutama pieni soiro löytyi, mutta ei käytännössä mitään. :huoh:

Kesän tulos oli se, että ainoastaan basilikasta ja ruohosipulista saatiin jonkin verran satoa sekä retiisin lehtiä käytettiin pari kertaa. Aurinkoa ei tainnut olla tarpeeksi. Mutta ei oikeastaan edes haittaa. Oli kivaa, kun parvekkeella oli niin paljon vihreää kesällä. :)
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Aurora B. » To 29 Syys 2011 14:49

Kohopenkit tuottivat mitä parhaimman sadon :sydän:

Retiisejä tuli niin paljon, että suurin osa ylikypsyi ja jouti kompostiin, kun en ehtinyt käyttää. Ens keväänä sitten vähän kevyemmällä kädellä sitä laatua... Yrteistä kaikki muut heitti veivinsä paitsi ruohosipuli. Istutin sitten kesällä kaupasta ostamiani, puoliksi käytettyjä yrttiruukkuja niin, että siellä kasvaa vieläkin basilikaa ja persiljaa isoina tupsuina odottamassa pataan pääsyä. Ai niin ja tilli kyllä kasvoi, mutta höhöö, olin ostanut jotain kruunutilliä enkä tavistilliä ja en sitten keksinyt sille kruunutillille mitään tekoa. Napsin mä vähän sieltä täältä keittoihin pikkunippuja, mutta muuten ne jäi käyttämäti.

Herneet kasvoivat kohtuullisen hyvin, mutta en osannut tukea niitä tarpeeksi. Levisivät pitkin pituuttaan ja jotenkin tuntuu, että se vei osan sadosta. Ensi kerralla sitten kunnon kepit ja kiepit kehiin. Porkkana kasvoi vielä paremmin :D Vieläkin on vaikka kuinka satoa poimimatta. Oman maan porkkanat on kyllä jotain ihan huippua.

Kasvihuone jäi tekemättä pitkästä lomasta huolimatta. Lähinnä siksi, kun tulevat asukit heitti taas kaikki lusikan nurkkaan, eikä sitten tyhjäksi inspiroinut rakentaa. No ehkä _ensi_ keväänä sitten... Tai joskus...

Kirsikkapuu kukki aivan ihastuttavasti, mutta teki sitten kaksi (2) kuppasta kirsikkaa. Toinen tippui ennen aikojaan ja toisen söi linnut... Mitähän sille pitäisi tehdä, että kukista kehittyisi kunnon sato? Vinkei? Joku öttiäinen oli sen vallannut, mutta nähdäkseni söi vaan lehtiä. Kukinnot oli kaikki ihan ok. Pitääkö sitä jotenkin myrkyttää? Kuinkahan sen hoitais luomuna?
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja SirPet » To 29 Syys 2011 15:52

Aurora B. kirjoitti:Kirsikkapuu kukki aivan ihastuttavasti, mutta teki sitten kaksi (2) kuppasta kirsikkaa. Toinen tippui ennen aikojaan ja toisen söi linnut... Mitähän sille pitäisi tehdä, että kukista kehittyisi kunnon sato? Vinkei? Joku öttiäinen oli sen vallannut, mutta nähdäkseni söi vaan lehtiä. Kukinnot oli kaikki ihan ok. Pitääkö sitä jotenkin myrkyttää? Kuinkahan sen hoitais luomuna?

Toisella seuraamallani foorumilla sivuttiin aihetta: http://www.kotiverstas.com/keskustelu/i ... pic=8285.0
SirPet

ViestiKirjoittaja Pvi » To 29 Syys 2011 22:02

En tiedä, mutta veikkaan että kirsikoilla saattaa olla tyttö ja poika kukat erikseen. Kun muinoin ostettiin opelle luumupuu, niin pitikin ostaa kaksi, että ne tuottaisi hedelmiä.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja skray » Pe 30 Syys 2011 08:09

Meidän fammolla oli aikoinaan yksi kirsikkapuu ja se kyllä tuotti marjoja. :raps:
skray

ViestiKirjoittaja damn » Pe 30 Syys 2011 08:55

Meilläkin oli aikoinaan vain yksi kirsikkapuu ja kyllä se ihan itekseen niitä hedelmiä teki. Samoin meillä on kotikotona vain yksi luumupuu ja hyvin se on itekseen luumuja joka syksy kasvattanut.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Pe 30 Syys 2011 11:04

Nokkosvesi :lanppu: Muistankin keväällä lukeneeni siitä, mutta olen sen autuaasti unohtanut. Oliko peräti fordella siitä jotain puhetta?

Muille puunhalaajille tiedoksi, että mustista pikkumuurahaisista pääsee myrkyttä eroon ripottelemalla ongelma-alueelle kanelijauhetta :o: Olin erittäin hämmentynyt siitä, että se oikeasti toimi. Porkkanoita uhkasi muurahaisinvaasio, niin vetelin pari pussillista kanelijauhetta kohopenkin reunoihin, mistä niitä muurahaisia näytti nousevan. Ei näkynyt siinä osassa penkkiä enää murkun murkkua sen jälkeen :o: Eikä tarvinnut myrkyttää mitään parin sentin päässä porkkanasadosta. Jei!

Niin ja kirsikkapuun pitäisi olla itsepölyttyvää lajia, tosin en muista lajiketta, pitää kotona tarkistaa (jätin sen lajikelapun tarkoituksella tukikeppiin, että voi tarvittaessa tsekata). Ja naapurilla on yksi vanha kirsikkapuu. En kyllä tiedä, onko siitä mitään pölytysapua, vai pitääkö olla samaa merkkiä, että homma hoituu... Pitänee kaivella jostain joku hoito-opas tuon puun hoitoon, olisi kiva, jos se pysyisi hengissä ja tuottaisi samalla vähän hedelmääkin.

Senkin unohdin sanoa, että jalokärhö vol. II kukkii :isosilmä: No, 2 kukkaa, mutta se on hyvä alku :D Aijettä kun on kauniita kukkia :sydän:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Pvi » Pe 30 Syys 2011 16:57

damn kirjoitti:Meilläkin oli aikoinaan vain yksi kirsikkapuu ja kyllä se ihan itekseen niitä hedelmiä teki. Samoin meillä on kotikotona vain yksi luumupuu ja hyvin se on itekseen luumuja joka syksy kasvattanut.

Semmonen on kanssa mahdollista ja yleistä, että samassa rungossa kasvaa eri lajikkeita. Kai sitä myös voidaan varrettaa samaan runkoon tyttö- ja poikapuut.
Mutta tosiaan, en noista puutarhakasveista paljoa tiedä.
Nyt tuli ihan ikävä fuksivuoden puutarhatieyeilijäkämppiksiä. Niiltä saattoi kysyä kaiken kasveista.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja skray » Pe 30 Syys 2011 21:19

Onko se muuten nuori kirsikkapuu? aattelin vaan, että eiks omenapuilla ainakin oo tapana kasvaa silleen pikkuhiljaa paremmin hedelmää antavaksi, eli paranee vanhetessaan? Jotenkin mulla on sellanen mutu. Lisäks muistelisin, että vanhalla naapurilla oli pihassa uusi ja nuori omenapuu, johon tuli joka kesä enemmän ja enemmän omenoita. Ja vanhoihin puihin tulee aina omenaa niin paljon, ettei kaikkea koskaan kerkee edes käyttää. :keijo: Voisko sitten kirsikkapuu olla samanlainen ja siihen tulisi iän myötä enemmän marjaakin, vaikka se jo nyt kukkisi kunnolla?
Vai onko kirsikat hedelmiä vai marjoja? :keijo:
skray

ViestiKirjoittaja damn » La 01 Loka 2011 12:01

Kirsikat ovat hedelmiä. Piti ihan tarkistaa jo aikaisempa viestiä kirjoittaessani. Wikipedia kertoo: Kirsikkapuun hedelmiä ovat kirsikat. Sana kirsikka viittaa sekä kirsikkapuuhun että sen hedelmään. Kirsikka on kivihedelmä eli luumarja, joten hedelmät sisältävät kiven, jonka halkaisija on tyypillisesti 0,51 cm ja joka puolestaan sisältää puun siemenen.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 03 Loka 2011 13:50

skray kirjoitti:Onko se muuten nuori kirsikkapuu? aattelin vaan, että eiks omenapuilla ainakin oo tapana kasvaa silleen pikkuhiljaa paremmin hedelmää antavaksi, eli paranee vanhetessaan?

Puu on istutettu viime kesänä (2010 siis) pojan syntymän ja meidän naimisiinmenon kunniaksi. Sellainen perhepuu :sydän: Siksi haluaisin sen säilyvän edes hengissä :tilt: Hedelmät olisivat plussaa. Ehkä mä olen vain kärsimätön sen sadon kanssa. Oli vaan niin kova pettymys sen loisteliaan kukinnan jälkeen ne pari säälittävää kirsikkaa :hullu: Ja puu oli ostettaessa jo niin iso, että siinä oli kirsikoita. Siksi jotenkin jäi sellainen fiilis, että jotain on tehty väärin, kun sadon määrä ei moninkertaistunutkaan vuodessa...
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja urakka » Pe 16 Maalis 2012 20:19

Onko kellään fordelaisella kokemusta tomaatin, kurkun tai papujen kasvattamisesta siemenestä asti? Mulla olis mahdollisuus pitää kasvihuonetta ens kesänä, aiemmin olen aina ostanut valmiit taimet, mutta nyt huvittaisi kokeilla ihan alusta asti. En ole mikään varsinainen viherpeukalo, mutta en myöskään täysi tumpelo, niin kumpikohan nyt olisi järkevämpää: omat vai kaupan taimet?
Miten hyvä on unohtaa: vain silloin voi rakastaa.
urakka

ViestiKirjoittaja puolikarkea » To 10 Tammi 2013 16:48

Koska kiviä kiinnostaa kovasti, kerrottakoon huonekasvieni voivan huonosti. Joku tonttu ei oo muistanu antaa niille vettä ja sen ovat näkösiäkin. Pitää viedä raasut suihkuun ja laittaa puhelimeen muistutus janoisten juottamisesta.

Viime vuonna poltteli ajatus palstaviljelystä ja tänä vuonna mie taidan sen palstan vuokrata. Kohtahan sitä pääsis jo esikasvattamaan taimia. :D
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä