Siivoushaaste

Re: Siivoushaaste

ViestiKirjoittaja Shay » Ma 11 Heinä 2011 06:34

Mää oon kerran yrittäny puhistaa uunin (ku paistoin jotain, joka kiehu yli ja juuttu uunin pohjalle). Ei se auttanut.
Uuni kärtsää edelleen jonkin verran aina käytettäessä. Joten en siis yritäkkään. :keijo:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja damn » Ma 11 Heinä 2011 14:37

Tästä tuli mieleeni, että viime talvena kävi pieni vahinko uunin kanssa. Minulla oli äitin antama osittain villainen, mutta osittain ilmeisesti tekokuituinen pannunalunen jäänyt pellin pohjaan kiinni, kun olin pellin joku kerta sen päälle laskenut uunista oton jälkeen. Seuraavan kerran kun aloin peltiä käyttää, en tietenkään huomannut että se pannunalunen oli siinä pellissä kiinni. Vips vaan, koko homma uuniin. Jossain vaiheessa aloin haistaa jotain kärventynyttä, mutta mietin, että se on vaan joku ruuan jämä uunin pohjalla, siivoon sitten kun uuni jäähtyy. Ja kun menin ottamaan mun paistoksen uunista pois, niin uunin pohjalla oli tämä pannunalunen sulaneena ja kiinnipalaneena. Ja sitä ei kyllä millään meinannut saada irti, kokeilin raaputtaa veitsellä isoimmat pois. Ja loput uuninpuhdistusaineella, mutta ei se lähtenyt kokonaan. Pakkohan mun on ruokaa ollut tehdä, ja olen miettinyt mitähän myrkkyjä mun ruokaan on tullut, koska se loppu pannunalunen siellä pohjalla on aina kärventynyt kivasti. Ilokseni voin kuitenkin ilmoittaa, että se on sulanut/haihtunut kokonaan pois kun olen uunia käyttänyt.

Sori, meni vähän aiheen vierestä. Mutta siivosin nyt uunin ja pellit. Vielä kun joku kertoisi miten saa mikron puhdistettua parhaiten. Sinne on pinttynyt tosi ummehtunut haju ja en saa sitä pois millään. Kyseessä on melko vanha laite, joten ehkä vaan pitäs hommata uusi :hämillään: .
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja skray » Ma 11 Heinä 2011 14:40

toimiskohan ruokasooda mikron puhdistuksessa? Sitä kannattaa kokeilla. Kostuta ensin liinalla se mikro ja levitä sitte reippaasti ruokasoodaa kaikkiin likaisiin kohtiin ja anna vaikuttaa jonku aikaa. Pyyhi sitte pois. Voit kokeilla välillä, lähteekö lika ja jos ei lähde, niin sitte antaa vaikuttaa kauemmin.
Muistaakseni oon myös nähny joskus, että ne siinä siivousohjelmassa, jossa on tosi ällöpaskasia kämppiä, ne laitto puolikkaan sitruunan mikroon ja se imi ne pahat hajut pois.. en vaan muista, että pitikö se mikro laittaa käyntiinki sitruuna sisässään, vai vaan antaa olla. :keijo:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 11 Heinä 2011 15:24

Etikka on kans hyvä hajunpoistaja. Sooda hankaa aika lailla, joten voi jättää jotain jälkeä. Älä laita etikkaa ja soodaa samaan aikaan. Kuivahtaneet ruuanjämät lähtee mikrosta parhaiten, kun kiehutat mikrossa kulhossa vettä. Höyry pehmentää ne silleen, että lähtevät hinkkaamatta. Sitruunavinkissä en laittaisi mikroa päälle. :martta:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Annis » Ma 11 Heinä 2011 19:48

Mä olen käsittänyt sen sitruunajutun niin, että sinne mikroon laitetaan vettä astiaan ja sitä sitruunaa paloina sinne veteen.
Itse en oo sitruunaa kokeillut, koska sitä ei koskaan ole, kun keksii pestä mikron.
Annis

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 11 Heinä 2011 20:07

Marttojen sivuilta poimittua:

"Hajut voivat haihtua mikrosta, kun laitat sinne astian, jossa on 2 rkl soodaa ja 1 kuppi vettä. Kuumenna hetki."
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja damn » Ma 11 Heinä 2011 21:07

Kiitos vinkeistä. Olin jo keittiössä innoissani vesiastian kanssa, kun tajusin, ettei minulla ole ruokasoodaa, puhumattakaan sitruunasta. Seuraavaa kauppareissua odotellessa siis :).
damn

ViestiKirjoittaja Kuolo » Pe 22 Heinä 2011 23:30

Joo se ei pelkkä sisäosan pesu välttmättä mikrosta käryjä poista kun siinä on yleensä semmonen puhallin siellä, joka kierrättää ilmaa. Toi soodahöyry varmaan tepsii siihen aika hyvin :tilt:

Tästä tulikin muuten mieleen hellan puhditukseen vinkki. Nimittäin kun sitä nuppipaneelia pyyhkii, niin ärsyttää kun ei saa siitä ihan nupin reunalta oikeen puhtaaksi. Tätä helpottaa kuitenkin ihan hitosti kun ottaa nupista kiinni (tarvittaessa pihdeillä varovasti) ja nykäsee sen irti. Ei kannata kuitenkaan kovin usein tätä tehdä, koska kyllä ne ajastaan sit löystyy.
Kuolo
Site Admin

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 28 Heinä 2011 10:00

Mä siivosin mun sähköpostin. Tiistaina ja keskiviikkona oli töissä niin hiljaista, että ehti hyvin poistaa ja lajitella sähköposteja. Tiistain saldo oli 600 viestiä; keskiviikon reilu 1600 viestiä. Tänään poistin 2 ja laitoin kansioon 3 viestiä. Inboxiin jäi jäljelle 4 ajankohtaista viestiä. :jami: Jos perjantainakin on töissä hiljaista, voisin ottaa urakakseni käydä läpi kansioissa olevia viestejä ja poistaa niistäkin osa. :superhymy:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 17 Loka 2011 20:14

Sain VIHDOIN pestyä lattiat ja siistittyä olohuoneen. Samalla pyyhin pölyjä vähän sieltä ja täältä ja VIHDOIN sain myös vietyä ylimääräistä tavaraa varastokomeroon. (Luulenpa, että talven jälkeen ovat tavarat jo entisiä, kun ei ole mikään lämmitetty varasto, mutta jospa ne sitten saisi jo ihan roskikseen...)

Haastanpa tässä kaikki muutkin pesemään lattiat!
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja skray » Pe 28 Loka 2011 21:09

Pesin lattiat tänään. :tp:

Mä puolestani haastan kaikki siivoamaan pois kesäkengät eteisestä.
Ne on mulla vielä varvasläpsyjä myöten esillä ja tarkotus olis ne saada pois näkyviltä ja talvikengät tilalle.. kai kaikilla muillakin on vielä sama tilanne eteisissään? :virne:
skray

ViestiKirjoittaja Emilia » La 29 Loka 2011 16:42

skray kirjoitti:Pesin lattiat tänään. :tp:

Mä puolestani haastan kaikki siivoamaan pois kesäkengät eteisestä.
Ne on mulla vielä varvasläpsyjä myöten esillä ja tarkotus olis ne saada pois näkyviltä ja talvikengät tilalle.. kai kaikilla muillakin on vielä sama tilanne eteisissään? :virne:

On, mutta ei mulla ole mitään paikkaa, mihin laittaa kesäkengät. :hullu: Vaatekaapissa alahylly varattu varastoitaville kengille, se on nyt täynnä. Koitan keksiä jotain noille lopuille. Mulla taitaa olla vähän liikaa kesäkenkiä. :nolo: Nyt on kyllä vielä ollut sen verran lämmintä, että periaatteessa voisi kulkea avokkaissakin, jos ei sada...
Emilia

ViestiKirjoittaja skray » La 29 Loka 2011 20:35

Hoidin kenkähaasteeni tänä aamuna pois alta. Jee! Sain naulakon aluksen imuroituakin ja vähän putsattua itse kenkätelinettäkin samalla.. Siinä sivussa päätin heittää muutamat kengät roskiinkin.. En ole niitä koko kesänä kaivannut, joten tuskin tulen kaipaamaan jatkossakaan, adios!
skray

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 14 Tammi 2012 16:02

Ainakin Helsingissä on ihan hyvä sää pakastimen sulatukseen. :superhymy: Sulatus on siinä vaiheessa, että odotamme pakastimen kuivumista. Ikijäät ovat viimeinkin historiaa. (Juurihan minä 3,5 vuotta sitten tänne muutin. En ole kertaakaan aiemmin sulattanut tuota pakastinta. :epäilevä: Olen laiska paska. :pitsläp: )

Haastanpa teidätkin sulattamaan pakastimenne.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja skray » La 14 Tammi 2012 20:20

Mä sulatin pakastimen kesällä. Syödään se aina tyhjäksi kesän alussa ja sitten sulatetaan ja täytetään mansikoilla. :kuola:
skray

ViestiKirjoittaja Emilia » La 14 Tammi 2012 20:22

Mulla on vain pakastelokero. Se on rasittava, kun ei voi oikein mitään säilöä sinne eikä sitä oikein voi sulattaakaan ilman, että sulattaa samalla jääkaapin, mitä en nyt kyllä ala tehdä. :p Mutta en mäkään ole jääkaappia/ pakastelokeroa sulattanut kuin kerran tässä asuessani eli noin 2,5 vuoden aikana. Kuinka usein tuollainen toimenpide sitten pitäisi tehdä?
Emilia

ViestiKirjoittaja skray » La 14 Tammi 2012 20:31

Mä oon tehny joka vuosi jo ihan sen takia, ettei sinne kertyis sitä jäätä niin paljon.
Mutta on sitä joka vuosi silti ollut paljon. :keijo:
Lisäks ajattelin, että kun tässä kämpässä nyt kuitenkin on ihan uus pakastin, niin kai siitä on ihan hyvä koittaa pitää huolta kunnolla.
skray

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 14 Tammi 2012 20:43

Sulatuksen tarve riippuu paljon siitä, miten paljonko jäätä muodostuu. :tilt: Mun olisi ainakin pitänyt jo varmaan yli vuosi sitten tuo sulattaa. Jäätä oli meinaan melkoisesti. :keijo:

Meillä ei oikein koskaan mene pakastin aivan täysin tyhjäksi. :sori: Molemmilla on kauhea tarve jemmata sinne ruokaa pahan päivän varalle. Jatkuvasti sieltä kyllä syödään ruokaa, mutta juuri kun vanhat herneet, maissit, leivät jne. ovat loppumassa, uutta ostetaan tilalle. Vähän sama kuin että kuivatarvikekaapissa on pakko olla tölkissä ainakin ananasta, herkkusientä, papuja, tomaattimurskaa ja -pyrettä. :jaaha: Pakkomielteinen hamstraaja on pakkomielteinen hamstraaja. :keijo: Olisi toki optimaalista, jos saisi pakastimen syötyä tyhjäksi edes joskus, mutta meillä se ei oikein koskaan onnistu. :hullu:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja damn » La 14 Tammi 2012 21:10

Haluaisin sulattaa pakastimen, sillä en ole tehnyt sitä koko aikana tässä asuessani(eli neljään ja puoleen vuoteen). En koskaan saa sitä sulatettua, koska siellä on aina niin paljon mehuja ja marjoja ja vanhempani tuovat aina lisää kotikotoa, kun tulevat käymään. Minulla ei ole parveketta, niin en saa pakasteita mihinkään sulatuksen ajaksi. Tällä hetkellä siellä on kyllä tavallista vähemmän tavaraa, joten täytyy varmaan koittaa se nyt tyhjentää. Isoin ongelma on ehkä mehut, sillä juon mehuja melko harvoin ja nyt niitä pitäisi sitten juoda koko ajan.
damn

ViestiKirjoittaja skray » La 14 Tammi 2012 21:17

No mäkin oon mielelläni aina hamstraamassa jotain pakastimeen, ainakin ranskiksia ja jotain marjoja, mutta onneks se sulatus kestää vaan sen yhden päivän. Mummu on aika etevä laittamaan aina porukoiden mukana kaikenlaista marjaa ja mehua meille tuotavaksi, mutta siinä loppukeväästä alan aina sanomaan, ettei nyt voi ottaa enää mitään, kun pitää saada se pakastin tyhjäks. Onneks siinä vaiheessa ootetaan jo muutenki uusia marjoja, niin ei niitä sit muutenkaan niin paljon tarjota.. :virne:

Tässähän alkaa ihan mansikoita tehdä mieli. Jospa sitä sulattais jotain iltapalaks. :raps:
skray

ViestiKirjoittaja Pvi » La 14 Tammi 2012 22:35

Marenki: "Molemmilla on kauhea tarve jemmata sinne ruokaa pahan päivän varalle. Jatkuvasti sieltä kyllä syödään ruokaa, mutta juuri kun vanhat herneet, maissit, leivät jne. ovat loppumassa, uutta ostetaan tilalle. "

Mä tunnistan itseni niin hamstraajaksi. Yksi ihminen ei ehdi syödä sitä määrää, jonka kaupasta kotiin kannan. Eikä aina ole minulla mielessä mitä kotoa puutuu vaan tulee tarjouksesta ostettua esim tomaattimurskaa, vaikka sitä on jo kolme purkkia kotona. Nyt on siis tarkoitus keittää tomaattipapusoppaa ruuaksi...
Tavoitteena on saada kaikki ruokatarpeet mahtumaan kaappiin, sillä nyt on osa kuivatavaroista ikkunalaudalla.
Jos Marengin tilanne ei ole yhtä paha, että kaappiin vielä mahtuu, niin herneitä ja maissia saa tölkissä. Jos näkkäri ei riitä varaleiväksi, niin voi kaappiin ostaa myös esikypsennettyjä leipiä. Exit only -tarra pakastimen oveen siksi kunnes luukku on tyhjä.

Saattaa ehkä onnistua. Kenties myös minulta... Sitten kun olen käyttänyt ne viisi pussia tarjousluomujuustoraastetta ja leiponut sienet piirakoiksi... ja...
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 14 Tammi 2012 22:55

Pvi kirjoitti:Jos Marengin tilanne ei ole yhtä paha, että kaappiin vielä mahtuu, niin herneitä ja maissia saa tölkissä. Jos näkkäri ei riitä varaleiväksi, niin voi kaappiin ostaa myös esikypsennettyjä leipiä. Exit only -tarra pakastimen oveen siksi kunnes luukku on tyhjä.

Mutta kun tölkkiherneet ja -maissit eivät ole niin hyviä kuin pakastetut. :hullu: Eikä kuivakaappeihinkaan järkevästi mahdu. Onneksi leipää on yleensä pakasessa vain tyyliin yksi pussillinen. Tänään itse asiassa leivät poikkeuksellisesti loppuivat, joten leivoin itse (taas) sämpylöitä. :superhymy:

Pakastimen käyttö on oikeastaan elinehto. 2 hengen taloudessa ruokaa menee yllättävän paljon, mutta on välillä hirmu vaikea arvioida, kuinka paljon. Lisäksi minä vihaan kaupassa ramppaamista, joten pyrimme ostamaan pidemmäksi aikaa ruoat kerralla. Onneksi vihaan kaupassa käyntiä sen verran paljon, että kunnon kauppalista tehdään kotona ja sitten vain viiletetään tutun kaupan läpi juuri oikeat tavarat keräten (ja ruoathan ovat listassa tietysti juuri sellaisessa järjestyksessä, että ne voi helposti kerätä siinä järjestyksessä koriin). :keijo: Heräteostoksia en tee juuri koskaan.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » La 14 Tammi 2012 23:58

Tässä asunnossa pakastimen sulatus tuli vastaan, kun jääkaappiosa hajosi. Onneksi pakastimessa ei ollut kuin kaksi avattua ranskalaispussia, joista molemmat heitin suoraan roskiin. Niin ikään kokeilin vaan sammuttaa ja antaa sulaa.

Äidillekin yritin ehdottaa vastaavaa sulatusta, mutta hänellä se menee aina niin, että kaikki ovet auki ja sitä jäätä pitää vielä ronkkia kaiken aikaa. Kun menee muka nopeammin. Kyllähän se sieltä sulaa. Mutta ei anna temperamentti periksi.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja skray » Su 15 Tammi 2012 00:17

Pascal Lemoix kirjoitti:Tässä asunnossa pakastimen sulatus tuli vastaan, kun jääkaappiosa hajosi. Onneksi pakastimessa ei ollut kuin kaksi avattua ranskalaispussia, joista molemmat heitin suoraan roskiin. Niin ikään kokeilin vaan sammuttaa ja antaa sulaa.

Äidillekin yritin ehdottaa vastaavaa sulatusta, mutta hänellä se menee aina niin, että kaikki ovet auki ja sitä jäätä pitää vielä ronkkia kaiken aikaa. Kun menee muka nopeammin. Kyllähän se sieltä sulaa. Mutta ei anna temperamentti periksi.

Toi sun äidin toiminta kuulostaa just niin mun touhaamiselta.
En voi vaan antaa sen pakastimen olla, vaan mun on pakko olla siinä koko ajan vahtimassa.
Mutta meidän pakastin tosin sulaa jotain pikavauhtia aina, koska jos vartiksikin lähtee pois, on pakastimen edessä lattialla mahtava lammikko. Tosin parhaimpaan sulamisaikaan ei kerkee rätin kanssa edes pyyhkimään niin nopeasti kuin olisi tarve ja sitä vettä on lattialla sitten joka tapauksessa. :keijo:
skray

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 15 Tammi 2012 02:07

skray kirjoitti:Mutta meidän pakastin tosin sulaa jotain pikavauhtia aina, koska jos vartiksikin lähtee pois, on pakastimen edessä lattialla mahtava lammikko. Tosin parhaimpaan sulamisaikaan ei kerkee rätin kanssa edes pyyhkimään niin nopeasti kuin olisi tarve ja sitä vettä on lattialla sitten joka tapauksessa. :keijo:

Jos pystyt paikantamaan pakastimesta sen kohdan, mistä vesi valuu ulos, laita sen alle joku astia. Uunipannu esimerkiksi toimii ihan hyvin. :tilt:
Lyyra
Digipahuus

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä