Hampaiden hoito!

Re: Hampaiden hoito!

ViestiKirjoittaja L-S » Su 26 Helmi 2012 23:37

Mua on alkanut hävettää hampaideni keltaisuus. :o

Täällä päin nimittäin kaikilla tuntuu olevan kovin valkoiset hampaat. Yksityisellä sairausvakuutuksella ilmeisesti kustannetaan näppärästi vuosittainen hampaiden valkaisu. :pepsodent: Tai jotain, en tiedä. Itsehän en ole juurikaan jaksanut hammaslääkärissä käydä, paitsi silloin viime vuonna legendaarisella "mene pois" -lääkärillä. :keijo: Kunnalliselle kun on niin vaikea päästä, ja pitkään ajattelin etten jaksa yksityistä maksaa, kun ei hammaslääkärikäynti tuntunut muutenkaan niin kivalta ajatukselta. Joten mun hampaat on mitä on.

Mutta nyt kun olen katsellut paikallisten hymyjä, olen valitettavan lähellä sitä, että tilaisin jonkun hampaidenvalkaisupaketin nettidrugstoresta. :läps: En tiedä onko sellaisista oikeasti hyötyä, mutta luulisi kuitenkin että enemmän kuin hampaita valkaisevasta hammastahnasta, mistä ei ole mitään hyötyä.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja tgr » Ma 27 Helmi 2012 10:07

Mulla on kans keltainen hammaskalusto. Joillakin vaan on keltaset hampaat ja
toisilla valkoset. Mut muistaakseni keltaset on paremmat, ne reikiintyny niin
herkästi tai jotain.

Kyllä se harmittaa välillä, kun mullakin on tapana hymyillä oikein urakalla, niin
hampaathan ne näkkyy.

Hampaiden valkaisusta luin jostain lehdestä vasta. Jos hampaita valkaisee,
kannattaa varautua siihen, että ainakin jonkin aikaa sitten vihloo hampaita.
Ja kannattaa konsultoida hammaslääkäriä, ennen kuin ostaa jotain ihme itte
käytettäviä aineita, koska kalustot on aina erilaisia.
tgr

ViestiKirjoittaja kaneli » Ma 27 Helmi 2012 18:49

tgr kirjoitti:Hampaiden valkaisusta luin jostain lehdestä vasta. Jos hampaita valkaisee,
kannattaa varautua siihen, että ainakin jonkin aikaa sitten vihloo hampaita.
Ja kannattaa konsultoida hammaslääkäriä, ennen kuin ostaa jotain ihme itte
käytettäviä aineita, koska kalustot on aina erilaisia.

Mulle hampilääkäri kertoi, että sellaista jenkkien Hollywood-hymyä ei tehdä Suomessa. Siihen käytettävät aineet on jo aikamoista myrkkyä ja ilmeisesti haurastuttavat hammaskalustoa. Jos haluaa kunnollisen valkaisun, kannattaa teettää asiantuntijalla muotit ja käyttää niitä parisen viikkoa.
It's all make believe, isn't it?
kaneli
Vastarannan keijo

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 27 Helmi 2012 20:26

Joo, ehkä mulla tosiaan on sitten hyvät keltaiset hampaat, ikinä ei ole reikää ollut paikattavaksi asti. :keijo:

Enkä mä kyllä mihinkään hammaslääkärivalkaisuihin ja muotteihin lähde. Saa olla sitten. :friikki:
En vaan tiedä millä nää kaikki on saaneet tuollaiset valkoiset hampaat, ei kai ne nyt kaikki jollain Hollywood-valkaisijalla ole käyneet? :keijo:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 27 Helmi 2012 20:29

Ehkä jenkkien hammastahnat on jotenkin koostumukseltaan valkaisevampia? :riips:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 27 Helmi 2012 20:51

Samoja Colgateita täälläkin myydään, joten ihmettelisin, jos niissä olisi kovasti eroa. Ehkä pitäisi kokeilla Crestiä. :raps: :keijo: Mutta olen mä niitä tahnoja käyttänyt eikä niillä tunnu olevan vaikutusta.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Pvi » Ma 27 Helmi 2012 21:28

Ihon väri vaikuttaa kanssa siihen miten hampaiden värin aistii. Laitoin meinaan tänään siniseen taittuvaa kirkkaanpunaista huulipunaa tänään ja hampaat kellastuivat silmissä.
Mutta silti luulen, että eri maiden tavalliset hygieniatoimenpiteet vaihtelevat. Amerikkaan saattaa kuulua, että hampaat kuuluu olla valkoiset ja niitä tavallisesti valkaistaan säännöllisesti. Vähän niinkuin kainalokarvojen ajo.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 28 Helmi 2012 00:03

Joo, se vaikutelma mulle on jotenkin tullut, että hampaiden valkoisuus kuuluu täällä asiaan. Ehkä tapana on käydä säännöllisesti hammaslääkärissä, joka sitten puhdistaa myös hampaat ja jos se tehdään säännöllisesti, ei tarvita hirveän mittavia toimenpiteitä. :raps:

Ehkä mun täytyy vaan pitää suu kiinni. :huoh:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja kaneli » Ti 28 Helmi 2012 00:23

L-S kirjoitti:Enkä mä kyllä mihinkään hammaslääkärivalkaisuihin ja muotteihin lähde. Saa olla sitten. :friikki:
En vaan tiedä millä nää kaikki on saaneet tuollaiset valkoiset hampaat, ei kai ne nyt kaikki jollain Hollywood-valkaisijalla ole käyneet? :keijo:

Ehkä niillä on kaikilla kuoret hampaissa?

Just luin jostain naistenlehdestä, että Jenkeissä värjätään hampaita nyt luonnollisemman näköisiksi, kun se on kuulemma joku uusi muotivillitys. Että ehkä L-S on vaan trendikäs! :keijo:
It's all make believe, isn't it?
kaneli
Vastarannan keijo

ViestiKirjoittaja Shay » Ke 29 Helmi 2012 07:36

kaneli kirjoitti:
L-S kirjoitti:Enkä mä kyllä mihinkään hammaslääkärivalkaisuihin ja muotteihin lähde. Saa olla sitten. :friikki:

Ehkä niillä on kaikilla kuoret hampaissa?

Tulin just sanomaan samaa. :tilt: Jenkeissähän on tapana (muodonmuutossarjojaa ja E!:n ohjelmia katsottu urakalla. :keijo: ) pistää posliinikuoret omien romujen päälle tai
parhaimmassa tapauksessa repiä omat hampaat pois ja pistää paremmat ja valkoisemmat tilalle.

Eikö Cruisen Tomppakin ole jossain vaiheessa muokannut väärässä kohdassa olleen keskihampaiden välin keskelle posliinikuorin... Tuli vaan mieleen.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja L-S » To 01 Maalis 2012 04:53

En mä nyt ihan tota kuoriasiaakaan usko. :keijo: Itse olen kuitenkin tavannut ihan tavallisia ihmisiä, jotka eivät ole mitenkään superrikkaita tai muuten Cruisen Tomppia. Ja sellaisia ihmisiä, ettei niille kuitenkaan ulkonäkö ole selvästi niin ykkösasia kuin joillekin näyttelijöille ja malleille. Ja sitten kuitenkin on valkoiset hampaat, jos ei nyt ihan hohtavan valkoiset niin kuitenkin paremmat kuin mun. (Mutta ehkä mä tosiaan olen vaan trendikäs. :keijo: )
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Wildchild » Pe 09 Maalis 2012 10:44

Dodiin, pari päivää sitten tapahtui. Minä, todella hammaslääkärikammoinen ihminen, kävin hammastarkastuksessa
seitsemän vuoden tauon jälkeen. Jännitin aivan älyttömästi koko hommaa vaikka kyseessä oli tosiaankin vain tarkastus
eikä silloin tehdä mitään muuta kuin kurkataan suuhun.

Tähän asti olen saanut olla rauhassa kaikelta muulta paitsi hammaskiveltä, mutta nyt tulos oli eri. Hammaskiveä, yksi
pieni reikä, todella paha ientulehdus (ai siitäkö se verenvuoto hampaita pestessä johtuukin? :keijo: ) ja ainoa jäljellä
oleva näkyvä viisuri revitään pois. Voitte kuvitella mikä minun reaktio oli kun hammaslääkäritäti alkoi luetella tätä listaa.
Valahdin ensin (kuulemma) aivan valkoiseksi, sitten iski pelkotärinä ja lopuksi pääsi itku. Miksi juuri minulle käy näin?
Minä pelkään kaikkea mikä liittyy hampaisiin ja siksi lähes rakastan hampaiden pesua ja purkan syöntiä. :ahistus:

Nyt olen *näin* lähellä että perun koko homman. Antaa reiän ja viisurin olla rauhassa, mä en halua että mua satutetaan
millään piikeillä tai porilla tai pihdeillä. Ei ei ja ei. :ahistus:

Kun kerran synnytyksiin on mahdollista saada tukihenkilö (doula) mukaan, saakohan tuonne hammasoperaatioonkin? :ahistus:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja heartless » Pe 09 Maalis 2012 13:10

Wildis, I feel your pain :paijaus:

Mä en pystynyt ees ajattelemaan mitään viisaudenhammasoperointia niin, että olisin tolpillani siellä. Aiempaan hammaslääkäripelkoon yhdistettynä silloisen hammaslääkärin kommentti siitä, että hän ei edes uskalla yrittää mun viisaudenhampaan poistoa vaan siirtää mun tiedot kollegalleen. Hän sanoi, että hammas on niin lähellä hermoa, että siinä on riski naaman halvaantumisella.. Asioita, joita mä jo valmiiks pelokkaana halusin kuulla. :friikkipeukku: Toisaalta, parempi niin, että lääkäri tiedosti omat kykynsä eikä lähtenyt kokeilemaan onneaan.

Annoin asian olla useita vuosia ja lopulta multa poistettiin viisaudenhampaat nukutuksessa. Vaikka se tuli aika kalliiksi, täytyy sanoa, että se oli yksi mun elämäni parhaimmista sijoituksista kun ei tarvinnut olla tajuissaan viisaudenhampaiden poistossa.

Hammaslääkäripelko on kuitenkin aika yleistä nykyään ja jos tukihenkilön läsnäolo auttaisi sua siinä niin kannattaa keskustella lääkärin kanssa. Mä en ainakaan näe mitään estettä siinä, miksi siinä ei vois olla joku tukihenkilö mukana jos vaan lääkäri ja hoitaja mahtuvat tekemään työnsä. Mä voin ainakin tunnustaa, että mun isä piti hammaslääkärin tuolissa mua kädestä vielä yläasteikäisenäkin kun mua pelotti muuten siellä ihan hirveesti.
Doors are for people with no imagination.
(Skulduggery Pleasant)
heartless

ViestiKirjoittaja Shay » Pe 09 Maalis 2012 14:11

Kannattaa varmaan kertoa lääkärille ja hoitajalla, että oikeasti pelottaa, niin ne varmasti osaa suhtautua oikein ja antaa tarvittavat puudutteet. :paijaus:
Ja voisi luulla, että he antavat jonkun tukihenkilön tulla mukaan, jos vain pyytää. Ei kai siinä mitään suurempaa ongelmaa pitäisi olla, kun vain osaa
vaatia. Joku voi tyrmätä huomautukset pelosta ja ehdotukset tukihenkilöstä naurahtamalla, mutta siinä tapauksessa pitää oikeasti vakavalla
naamalla selittää, että kyseessä ei ole mikään vitsi vaan oikea pelko.

Mulla on ollut poraaminen kivuliaampaa kuin viisurien poisto tosin viisureita poistettaessa lääkäri reagoi pienimpäänkin ynähdykseen puuduttamalla lisää.
Poratessa ynistessäni kerran lekuri vain sanoi, että viiieelä vähän... ja porasi sitten ainakin tuskalliset viisi minuuttia. :epäilevä:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 09 Maalis 2012 14:42

Mä olen ollut tukihenkilönä mun siskolle, kun se pelkäs niin hulluna.
Se sai vähän diapamia ja sen jälkeen kaikki oli ihan eri tolalla.
Toki se tartti tukihenkilön myös saattamaan sen kotiinsa.

Siirsin omaa hammaslääkäriaikaa, kun en siihen penkkiin ihan helpolla taas taivu.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ma 12 Maalis 2012 12:20

Mitä enemmän mä tätä mietin, sitä enemmän alan olla sitä mieltä että otan tukihenkilön mukaani.
Toivottavasti mies pääsisi töiltään. Jos ei pääse, sit pitääkin miettiä uusiksi. Aika kun on keskellä
päivää ja useimmat on töissä.

Tänään mulla on hammasröntgen. Se hammaslääkäri haluaa tietää läpikotaisin mitä mun hampaille
kuuluu. Vaikka tämä röntgen ei satu (verrattuna esim. nyrjähtäneeseen nilkkaan :pahis: ), ahistus
on siltikin kova. Ehkä mä selviän.

Miten paljon ihminen voikaan pelätä hammaslääkäriä, vaikka pahin mitä mulle on tapahtunut on
hammaskiven poisto? (No okei, kuopusta odottaessa toinen (kahdesta) näkyvästä viisaudenhampaasta
oli niin vinossa että repi jo poskenkin auki ja lopulta oli niin kipeä etten saanut koko suuta auki, ja
koska oli sunnuntai, piti lähtä päivystykseen. Ja tämä kaikki vain sen takia etten lähtenyt hammaslääkäriin
ajoissa. :pahis: )
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 12 Maalis 2012 12:40

Hammaslääkäripelko on kyllä jotain aivan kamalaa. :paijaus: Mä olen jo päättänyt, että mun viisurit poistetaan nukutuksessa ja kaikki kerralla. Eläköön mun yksityinen hammaslääkäri. :keijo: Siitä huolimatta aion pitää viisurit tiukasti suussa mahdollisimman kauan, jos niistä ei mitään haittaa ala tulemaan.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 12 Maalis 2012 14:45

Hammaslääkäripelko on myös itse itseään ruokkiva. Jos jostain on päähänsä saanut, että se on kamalaa, niin sitten jo pelkästä odottelusta tulee ihan hirveää ja sitten seuraavalla kerralla muistaa sen tuskittelun ja taas ahdistaa astetta enemmän jiiänee. Mähän psyykkasin itseni melkoiseen pelkotilaan yhden huonon kokemuksen pohjalta. Onneksi pääsin siitä hyvän yksityisen hammaslääkärin avustuksella, ainakin pääosin. Nyt vaan, kun olisi taas aika käydä näyttämässä legoja, niin kyseinen hammaslääkäri ei enää olekaan samoissa hommissa :kauhistunut: Mitä, jos seuraaja ei enää ymmärräkään mua? :hullu:

Tuotteissa voi olla muuten isojakin eroja eri markkina-alueilla, päivittäistavarasta lääkkeisiin. Eri alueilla on eri tavalla säädettyjä lakeja ja määritteitä, joiden mukaan valmistaja tuotteet tekee. Hammastahnassa voi esimerkiksi (en tiedä, enkä jaksa tarkistaa) eroja valkaisevan aineen määrissä, fluorin määrässä, jokin aine saattaa jopa olla meillä kielletty, mitä jenkeissä käytetään. Sama "Golgate" siis ei välttis ole samaa eri mantereilla :keijo: Aasiassa kaikki määräykset on paljon väljempiä, siellä esim. lääkkeissä voi olla melkoisia eroja meikäläisiin verrattuna, samassa tuotteessa siis. Kaveri justiinsa "salakuljetti" Strepsillsejä Thaimaasta Suomeen :p Siellä kun siinä saa olla myös yskänlääke ja joku puudute samassa napissa, niin ne tietenkin helpottavat oloa enemmän. Muualla (Euroopassa?) tällainen yhdistelmä on ilmeisesti kielletty. Tai ei ehkä onnistuisi reseptivapaasti myydä, joten meidän markkinoille ei tuollaista edes yritetä tuoda.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ma 12 Maalis 2012 17:11

Aurora B. kirjoitti:Tuotteissa voi olla muuten isojakin eroja eri markkina-alueilla, päivittäistavarasta lääkkeisiin. Eri alueilla on eri tavalla säädettyjä lakeja ja määritteitä, joiden mukaan valmistaja tuotteet tekee. Hammastahnassa voi esimerkiksi (en tiedä, enkä jaksa tarkistaa) eroja valkaisevan aineen määrissä, fluorin määrässä, jokin aine saattaa jopa olla meillä kielletty, mitä jenkeissä käytetään. Sama "Golgate" siis ei välttis ole samaa eri mantereilla :keijo: Aasiassa kaikki määräykset on paljon väljempiä, siellä esim. lääkkeissä voi olla melkoisia eroja meikäläisiin verrattuna, samassa tuotteessa siis. Kaveri justiinsa "salakuljetti" Strepsillsejä Thaimaasta Suomeen :p Siellä kun siinä saa olla myös yskänlääke ja joku puudute samassa napissa, niin ne tietenkin helpottavat oloa enemmän. Muualla (Euroopassa?) tällainen yhdistelmä on ilmeisesti kielletty. Tai ei ehkä onnistuisi reseptivapaasti myydä, joten meidän markkinoille ei tuollaista edes yritetä tuoda.

Offtopic, mutta tämä sama pätee myös vaipoissa! Esim. britti-pampers ei ole samaa tavaraa kuin suomi-pampers. :keijo:

Takaisin asiaan. Kävin röntgenissä. Mulle on tulossa jossain vaiheessa leikkaus alhaalla olevien viisaudenhampaiden
takia. Mokomat ovat vielä siellä ikenen sisällä, ja tukevasti vinossa. Jos joskus lähtevät kasvamaan, se on pikainen
leikkaus ettei viereiset hampaat kärsi. :ahistus:

Mä en oikeasti enää ala. :pillitys:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja Pvi » Ma 12 Maalis 2012 23:22

Hammaslääkärijännitys on tuttua, mutta ihan peloksi asti ei ole mennyt.

Lapsena tykkäsin jostain syystä käydä hammashoitolassa ja se varmaan vaikuttaa edelleen siihen, että vaikka enää operointi ei ole kivutonta hampaiden katselua, niin paikkalu sujuu ilman puudutusta.

Viisaudenhampaan poistoleikkaus sujui myös kivasti, vaikka piti vähän operoida. Siinä oli kiva, kun sai olla leikkausliinan alla suojassa ja lääkärillä oli varmat otteet.

Ainoa ikävä puoli hammaslääkäriasioissa on se ettei hoitoajoista vastaavat tädit oikein selvitä vähäisten aikojen jakamisesta kunnolla.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ma 16 Huhti 2012 10:55

Ja nyt se kuukauden päästä revittävä ainoa näkyvä viisuri on alkanut vihoittelemaan enkä meinaa
saada kohta suuta auki. :ahistus:
Kai se on pakko käydä päivystyksessä vielä tällä viikolla revityttämässä se pois. :ahistus:

En tykkää. :pillitys:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ma 16 Huhti 2012 12:07

:paijaus: Wildikselle.
Mutta onneksi sitten helpottaa, kun sen vihulaisen saa pois.
Terveisin nimimerkki Kaikki viisurit poistettu
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja heartless » La 28 Huhti 2012 17:51

Oltiin äsken ravintolassa syömässä ja multa lohkes siellä ihan yks kaks yllättäen hammas! Hampaasta irtos aika iso pala ja siinä tuntuu olevan isohko kolo, josta tihkuu jotain mönjää.

Soitin terveyspalvelujen neuvontaan ja kyselin hammaslääkäripäivystyksestä. Sain ohjeeks ottaa särkylääkettä ja oottaa seuraavaa arkipäivää, jolloin voin varata ajan hammaslääkäriin. Kysyin et mitäs kun en oikein pysty syömään enkä kunnolla ees juomaan. No, kun lohjennut hammas kerran on oikeella puolella niin pitää koittaa syödä vasemmalla puolen ja jos kipu yltyy niin sit voin mennä päivystykseen, mistä saan vahvempia särkylääkkeitä. Kiitos paljon. :epäilevä:

Olisin mennyt yksityiselle, mutta tässä kaupungissa ei ole yksikään yksityinen hammaslääkäriasema auki viikonloppuisin. Ei sit auttanut muu, kuin hakea apteekista sitä kotipaikka-ainetta ja koittaa tunkea sitä oikeeseen kohtaan ja odotella maanantaita. Pelottaa jo valmiiks tuon paikkaaminen, vaikka pakkohan se on korjata!
Doors are for people with no imagination.
(Skulduggery Pleasant)
heartless

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 28 Huhti 2012 17:53

:friikki:

Kuulostaa kivuliaalta ja kamalalta!
Toivottavasti selviät viikonlopun yli.

:paijaus:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ma 30 Huhti 2012 15:37

:kauhistunut: :( tuolle heartlessin tarinalle. Toivottavasti sait hampaan kuntoon!

Mun asia oli, että unohdin mennä tänään aamulla plakinpoistoon (mutta onneksi täti oli siellä tosi ystävällinen ja poisti peruuttamattoman ajan maksun "vapun kunniaksi", kun äsken soitin). Ja ei, en unohtanut siksi, että olisin aloittanut vapun vieton etuajassa - vaikka täti saattoikin ehkä niin luulla. Tässä tapauksessa hyvä, että luuli. :virne:
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä