Hype - iPhone - Hype

Hype - iPhone - Hype

ViestiKirjoittaja Galileo » Ti 10 Kesä 2008 09:26

Interneettimaailman hypetetyin ja trendikkäin vehje, iPhone, ilmestyy 3g-mallina Suomessa samaan aikaan muun maailman kanssa 11.7. TeliaSoneran kytkyroippeena.

Kuva

Jenkeissä hinnaksi tulee 199 taalaa, ja jos Suomen hinta seurailee samaa kaavaa, alkaa itselläni kyllä näppi syyhyämään. Olen pitänyt iPhone hypetystä vistona ja typeränä, mutta se on päässyt tarttumaan. Kotinörtit ovat tilailleet eBaysta ensimmäistä iPhonea ja purkaneet lukituksen, jolloin se on toiminut Suomenkin verkoissa, tai ostettu moinen hulppeaan hintaan nettihuutokaupasta valmiiksi kräkättynä. Sen jälkeen on floodattu palstat täyteen ylistystä.

iPhone uusi iPod? iMitenkäs iMuut iKokee iAsian? Kutitteleeko kosketusnäyttö ja kehuttu OS?
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

Re: Hype - iPhone - Hype

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ti 10 Kesä 2008 10:05

Laitteen hinta on kyllä tullut aika alas, ei tainnut alkuperäisellä hinnalla mennäkään niin hyvin kaupaksi. Nätti leluhan tuo, mutta mitä sillä tekee?
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja Galileo » Ti 10 Kesä 2008 11:39

LazyBastard kirjoitti:Nätti leluhan tuo, mutta mitä sillä tekee?

Mitä nyt millään mukana kuljetettavalla multimedialaitteella tekee? Soittaa ja tekstaa. Selaa Internettiä. Organisoi ajankäyttöä kalenterilla. Ottaa valokuvan kun järvestä hyppää lahna pyydystääkseen ilmassa lentävän sudenkorennon mutta yht'äkkiä lokki nappaakin lahnan ilmasta.
Galileo

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ti 10 Kesä 2008 11:48

Galileo kirjoitti:
LazyBastard kirjoitti:Nätti leluhan tuo, mutta mitä sillä tekee?

Mitä nyt millään mukana kuljetettavalla multimedialaitteella tekee? Soittaa ja tekstaa. Selaa Internettiä. Organisoi ajankäyttöä kalenterilla. Ottaa valokuvan kun järvestä hyppää lahna pyydystääkseen ilmassa lentävän sudenkorennon mutta yht'äkkiä lokki nappaakin lahnan ilmasta.

Joo, mutta mitä vehkeestä olen lukenut, niin se ei ole erityisen hyvä missään näissä. Plus se, että esimerkiksi akunvaihtoa varten vehje pitää lähettää huoltoon.

Ilmeisesti kuitenkin tuohon uuteen 3g-malliin tiedettyjä ongelmia on korjailtu (esimerkiksi juuri se, että Iphone ei käsittämättömästi aikaisemmin edes toiminut 3g-systeemillä). Eli, nätti on ja nykyään kieltämättä kohtuullisen edullinen.
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja Galileo » Ti 10 Kesä 2008 11:56

LazyBastard kirjoitti:Joo, mutta mitä vehkeestä olen lukenut, niin se ei ole erityisen hyvä missään näissä. Plus se, että esimerkiksi akunvaihtoa varten vehje pitää lähettää huoltoon.

Mä taas olen lukenut, että hyvä on kuin mikä. Hankala sitä on kolmannen käden tiedoilla tosin arvioida, hypistelemään pitäisi päästä.

Toi akun vaihtohan tukee hyvin Mac-ideologiaa. Eihän omenatietokoneiden käyttistäkään pääse kovin helposti sorkkimaan. Funktiona, että loppukäyttäjä käyttää eikä muuta.
Galileo

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ti 10 Kesä 2008 12:07

Galileo kirjoitti:
LazyBastard kirjoitti:Joo, mutta mitä vehkeestä olen lukenut, niin se ei ole erityisen hyvä missään näissä. Plus se, että esimerkiksi akunvaihtoa varten vehje pitää lähettää huoltoon.

Mä taas olen lukenut, että hyvä on kuin mikä. Hankala sitä on kolmannen käden tiedoilla tosin arvioida, hypistelemään pitäisi päästä.

Joo, onhan se parantunut alkuperäisestä aika paljon. Kamera on ilmeisesti edelleen antiikkinen, mutta muuten ominaisuudet ovat paremmat. Tärkein myyntipointti tuossa kuitenkin on se, että hinta on noinkin kohtuullinen. Ja että se on iNätti.

Jonkin verran mahtanee harmittaa niitä, jotka ameriikassa ostivat huomattavasti huonomman vehkeen huomattavasti kalliimpaan hintaan. Aina ei kannata olla teknologian eturivissä.
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja Galileo » Ti 10 Kesä 2008 12:09

LazyBastard kirjoitti:Jonkin verran mahtanee harmittaa niitä, jotka ameriikassa ostivat huomattavasti huonomman vehkeen huomattavasti kalliimpaan hintaan. Aina ei kannata olla teknologian eturivissä.

Early adaptereilla aina on pulmia - terveisiä HD DVD-soittimen omistajille!
Galileo

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 10 Kesä 2008 12:13

Minä vierastan noita kosketusnäyttöjä. Onko niitä tarkoitus kosketella rasvanäpeillä vai jollain semmosella tikulla?

Onhan se kieltämättä käynyt mielessä, että olis eri kätevää saada iPod ja puhelin yhdistettyä. Kameran yhdistämistä kumpaankaan en ymmärrä. Lisäksi muistiinpanojen sun muiden tekeminen voisivat olla ihan hyödyllisiä ominaisuuksia. En kylläkään menis ostamaan tätäkään ihan ekasta erästä. Lastentaudit pitää ensin parannella pois.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja theia » Ti 10 Kesä 2008 12:16

Toihan kuulostaa kovin hienolta :o:

Vaikka eihän sitä nyt oikeasti uutta puhelinta tarvitsisi, mutta... iPhone :o:

ja jos kerran sitä on paranneltukin jo... :o:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Laski » Ti 10 Kesä 2008 12:30

Oon antanut itseni ymmärtää, että tuo iPhone olisi sama masiina kuin iPod Touch, mutta puhelimella varustettuna. Onko jollain faktaa?
Some people play hard to get. I play hard to want.
-Ford Fairlane
Laski

ViestiKirjoittaja Galileo » Ti 10 Kesä 2008 12:31

Lyyra kirjoitti:Minä vierastan noita kosketusnäyttöjä. Onko niitä tarkoitus kosketella rasvanäpeillä vai jollain semmosella tikulla?

Onhan se kieltämättä käynyt mielessä, että olis eri kätevää saada iPod ja puhelin yhdistettyä.

Sormella tökitään, ei kepillä.

Onhan ämppärisoittimia joka toisessa puhelimessa jo ennestään.

Apple storessa infoa.

Uuuh, gps :raps:
Galileo

iPhone

ViestiKirjoittaja Shay » Ti 10 Kesä 2008 12:54

Mulla on kaveri, joka tykkää elektroniikkaleluista ja tuo on sen
yks suosikki. Ja leluhan tuo on. Sillä voi leikkiä ja sitä voi näytellä
kavereille, että 'kahtokaa ny, ku mulla on kalliimpi puhelin ku teillä'.
Tuskin sillä on mitään järkevämpää tarkoitusta. Perusnokialaisella
pärjää ihan yhtä hyvin menojensa ja puheluidensa säätämisessä.

Jeejee... :jaaha:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 10 Kesä 2008 21:33

Itse en tuohon iPhoneen koskisi pitkällä tikullakaan. Onhan se tietenkin nätti lelu, mutta ei siitä sitten muuhun olekaan. Kyseessähän on samanlainen tuote kuin kaikki muutkin Applen viimeaikaiset julkaisut (iPod Touch, MacBook Air jne). Tämä tarkoittaa siis sitä, että yritys on julkaissut tuotteen, jolla sinä et tee yhtään mitään, tai voihan sillä tehdäkin, mutta samalla rahalla saisi halvemman vastaavan tuotteen, josta kuitenkin löytyy pohjimmiltaan paljon enemmän sisältään. Lisäksi Applen toimintapolitiikka on viime aikoina (viimeiset 5 vuotta) vetänyt yhä enemmän ja enemmän kohti Microsoftmaista monopoliasemaa (täytyyhän siihen mahdollisuuteen tarttua, kun mikkisofta on kovasti nyt menettämässä tuota asemaa, oikeusjutut, epäonnistumiset, pettymykset ja liian räikeä asiakkaan pettäminen).

Turha siitä tietenkin on saarnata, koska iPhone tulee suomessakin olemaan menestys koska ostajaryhmiä on kaikkeaan peräti kolme:
1. Mäkistit, he ovat hankkineet kaikki muutkin Applen "huipputuotteet", niin täytyyhän tämäkin maailmaa parempi laite saada.
2. Teinixit, nättinättilelu, kaikki tahtoo sen, munq täytyy saada se ja jos muut ei sitä saa niin vähäx mää oon chuul.
3. Hypetyksen uhrit, anteeksi nyt tämä julma termi, mutta te olette vielä sitä kastia, johon voi vaikuttaa, kyseessä on turha hankinta, jolla ei oikeastaan tee mitään :/

No, nyt kysytään sitten että mihin minä perustan nämä väitteet, no minäpä tässä kerron teille muutaman. Nämä muuten ei sitten ole mitään "musta tuntuu" juttuja, vaan kiistattomia tosiasioita (niin uskomattomilta kuin ne ehkä tuntuukin):

1. MultiToch, maailmankaikkeuden pelastava toiminto, joka on uusinta uutta Hi-techiä isoilla kirjaimilla. Miksi puhelinta enää hallita tökeröillä näppäimillä, kun sen voi tehdä kahdella peukulla suoraan näytölle (ja kaupan päälle saa vielä hienoja toiminnanaikaisia animaatioita). No ensimmäinen murskaus, kyseessä ei ole uusi keksintö. Kyseessä on viime vuosituhannella (1981, Toronto) tehty keksintö, jota ovat kehittäneet mm. Bell Lab. ja Microsoft. Apple vain sattui onnistumaan liittämään sen puhelimeen ja hankkimaan siihen patentin, eikä se edes sitä kehittänyt, vaan osti ne pieneltä ruotsalaisyritykseltä (pelastaen sen konkurssilta), joka jopa myi puhelimia 90-luvulla multitouchilla, silloin se vain sattui kusemaan teknologian hintaan. Minkäkö takia multitouch, nyt voidaan toteuttaa näin halvalla? No sen vuoksi että kuten kaikki muutkin Applen tuotteet, tehdään iphonekin "vanhan" teknologian varaan ja kuten kaikki tietävät, maksaa vanha tekniikka vähemmän kuin uusi

2. Puhelimen "sammutus". Njoo, miten tämä muka voi olla ongelma? No ehkäpä siten, että puhelin ei oletuksena tällöin sammu, vaan menee valmiustilaan jossa se kuitenkin pystyy yhä vastaanottamaan ja soittamaan puheluita sekä viestejä. Eihän tämä sinällään ole ongelma, ongelma on se, että puhelin käyttää tällöin myös verkkoliikennettä (ja melkein yhtäjaksoisesti, kuten muutenkin) tarkistaakseen sähköpostin, feedit sekä muut aktiiviset verkkotoiminnot (ja niitähän ihmeluurissa riittää, joten sen mukana kannattaa ottaa (on pakko ottaa) myös kiinteä datapaketti :/ ). Tämähän ei ole Suomessa ongelma (jos vain on se paketti...) Mutta auta armias jos sattuu eksymään ulkomaille (tai esimerkiksi rajakaupunkiin, kuten Tornio, jossa voi verkko vaihtua suomen puolellakin vahingossa, jos on automaattinen verkonvalinta päällä). Miksikö tämä on ongelma, no stearming-maksut on muuten aika korkeita ja niitähän kertyy aina, kun otetaan GPRS-yhteys (tai tässä tapauksessa tosin HDSPA) ja siirretään dataa puhelimen ja verkon välillä. Tarinoita on satoja muotoa "en mää tienny että se on verkossa", "mmääkyllä sammutin sen aina, paitsi silloin kun soitin kotimaahan"... Suomessakin on jo muuten ennakkotapauksia, joiden perusteella nuo maksut on maksettava.

3. Kolmannen osapuolen sovellukset, tämä ei sinällään koske tavallista tallaajaa suoraan, mutta epäsuoraan kylläkin. Jokainen ohjelmointia harrastanut nörtti (minä minä!) tietää että sitä on kiva tehdä softaa, joka helpottaa omaa ja muidenkin elämää (ja toimii usein muuten paremmin kuin valmistajan/tarjoajan omat vastaavat). Näitä on myös rahankiilto silmissä mukava myydä, ainoa vaan että Applen tuotteella (koskee iluuria, imäkkiä ja kaikkea muutakin) toimivana (ja vieläpä sille optimoituna, ei esim. Unix softana. joka vain sattuu siinäkin toimimaan) tuotteena myydä, pyllähtää jokaisesta myydystä tuotteesta pakollinen lisenssimaksu (+sitten vielä myyntilupalisenssi) Applen kassaan. Mitenkö tämä vaikuttaa tavalliseen tallaajaan? No siten että Applelle myytävä tuote on muille myytävää kalliimpaa, tämän lisenssipakon vuoksi Applelle julkaistavien pelien määrä esimerkiksi on aikaista vähäinen. OpenSource on kokonaan eriasia, koska siitä ei tule rahaa tuotteen myynnistä, vaan lahjoituksista (ja niihin Apple ei ainakaan vielä pääse käsiksi, yritystä tosin on ollut).

4. Ohjelmistopäivitykset, ei ei, ei nämä voi olla ongelma! Kyllä vain kuitenkin voivat. Jokin aika sitten Applelta tuli uusi firmware (lyhyesti, laitteiston ja ohjelmiston välinen kommunikaatio). No tämähän tuhosi aimo kasan "kräkättyjä" puhelimia, eli puhelimet joiden operaattoripakko (koska kyseessähän on puhdas kytkypuhelin, sitä saa käyttää vain tietyn operaattorin verkossa) oli poistettu (ohitettiin yksi mikropiiri omalla liitoksella, tai ohjelmistolla). No, päivitys tuli ja se tappoi nämä puhelimet (no ei siellä tuollaista voi olla), ongelma vain on siinä, että näin EI pitäisi käydä, jos sitten päivityksen mukana ei tule koodinpätkää joka tarkistaa operaattorilukon ja jos sitä ei ole, käynnistää puhelimen firmwaren tuhoavan komennon. Kuulostaako tutulta, no tuohan on se periaate millä virukset toimii! Jos tuon joku perus nörtti olisi tehnyt, se olisi tiennyt linnaa ja miljardikorvauksia, kun iso yritys sen tekee, siitä ei puhuta missään. Ei, kyseessä ei ole mikkisofta tyylinen aktivoinnin puuttumisen aiheuttava käytönesto, vaan kyseessä on tuotteesta täyden hinnan maksaneen asiakkaan totaalinen silmään kuseminen.

5. Apple sidonnaisuus. Mikä on se suurin syy miksi Microsoftia haukutaan ja mistä sitä syytetään, monopoliaseman väärinkäytöstä. No, Apple on tässä suhteessa pahempi! Apple-tuotteet on tehty sellaisiksi että ne sitovat omistajansa yritykseen (kerran mäkisti, aina mäkisti, ei siksi että haluaisi, vaan siksi että on pakko), ohjelmistot tulee pääsääntöisesti Applen kautta, esimerkkejä: iLuurin ohjelmat on pakko ostaa iStoresta (iTunes), lataaminen samaa kautta ilmaissoftien kanssa, saa ne tieten muutakin kautta, mutta jos se rikkoo puhelimen, takuu ei korvaa. iTuotteen huolto on tehtävä iStoressa, ei se helsinkiläisiä haittaa, mutta kyllä se vähän minua vituttaisi, jos joutuisin täältä Kemistä asti Helsinkiin tuomaan omistamani tuotteen huoltoon (vaikka sitten siihen akunvaihtoon, voihan sen itsekin tehdä, mutta takuu => byebye). Jos minä haluan luuriin musiikkia, on sen oltava Applen omaa formaattia, jolloin sinä tarvit vähintäänkin sen vtun itunes ohjelman (konverttaamaan ja siirtämään musiikin luuriin), vaikka parempiakin on olemassa... jne jne.

Huh-huh kun hengästyttää jo tämä vaahtoaminen , mutta sitä kun ei ole pitkään aikaan saanut tehdä iLuurista, niin pakkohan se on silloin tehdä kun siihen aukeaa tilaisuus Siitä minä en edes mainitse mitään että se tulee teliaSoneran kytkyksi

Valinta siis on jokaisen oma, mutta itse kuitenkin suosittelen valitsemaan jonkin muun, vaikka sitten symbian noksun. Joo, niissä on vikoja, mutta ne tulevat halvemmiksi ja sisältävät samat toiminnot ja enemmänkin kuin tuo iLuuri. Lisäksi siihen saa ja tulee saamaan enemmän materiaa kuin iLuuriin.

Loppuun täytynee laittaa suora lainaus hilavitkutin.comin artikkelin kommenteista, kirjoittanut Mitä uutta?, koska se kiteyttää tämän koko vuodatuksen:
"Wau, iPhone näyttäisi päivittyvän tälle vuosituhannelle
Mutta mitä uutta tuossa on jota ei olisi jo nähty muiden valmistajien älypuhelimissa?"

Ja vastaus on, multitouch ja sekin on tulossa jo kaikilta kärkivalmistajilta (vaikkei sillä oikeasti teekään mitään).
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ke 11 Kesä 2008 01:30

^What he said^

iPhone :kieli:
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 11 Kesä 2008 02:56

Galileo kirjoitti:Onhan ämppärisoittimia joka toisessa puhelimessa jo ennestään.

Mutta ne ei oo last.fm-yhteensopivia! :nirppa:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Galileo » Ke 11 Kesä 2008 09:09

Haluan Yabban ostajaryhmälistaan käyttäjistä lisätä vielä lifestyle-tuotteiden väärinkäyttäjät (vai oliko se jo tuossa teinix-osastossa). Onhan iPhone semmoinen vehje, joka vääjäämättä löytyy Imagen, Veljen, Svenska Slitzin, Miesten Glorian, Basson +naisten vastaavien lehtien sivuilta esittelystä. Noin muuten olen hyvinkin samaa mieltä siitä, että nykyään Mac ja Steve Jobs on lähempänä suurta pahaa kuin Gates ja Microsoft.

Kosketusnäyttö ei ole hyvä näppäinten korvaajana, koska vaikka siitä saisikin palautteen vehkeen värähtelynä, ei sileässä lasissa ole tuntumaa. Toisaalta puhelimen näppäimistön korvaaminen kosketusnäytöllä suurentaa näytön reippaasti, joka on hyvä juttu nettiselailuun tai videopätkien katsomiseen. Roamingin varmaan saa kytkettyä pois päältä, mutta koska puhelin on kytky, tulee siihen varmaan muutenkin kyljessä kiinteä datapäkki. Kytkykauppa on kyllä persiestä, imo.

Itse olen pysynyt aina kaukana Nokian luureista, koska lähipiirin Nokialaisten perusteella niiden laatu ei ole kovin kaksinen; huollossa tai muuten rikki aika usein. Hassua silti suositella Symbiania, kun OS on se, jota on hehkutettu iPhonessa juuri maasta Taivassaloon.

Suuria korporaatioita tulee vastustaa, mutta Apple on iPhonellaan kääpiö. Viime vuoden markkinaosuus sillä oli alle prosentin vrt. Nokian hiukan alle 50 prosenttiin.

Kyllä mä tuota aion julkaisun jälkeen hypistellä ja Tellun myyntisopimuksen pikkupränttiä tutkailla. :juoni:
Galileo

ViestiKirjoittaja Yabba » Ke 11 Kesä 2008 15:01

Lyyra kirjoitti:Mutta ne ei oo last.fm-yhteensopivia! :nirppa:
Nooh... Onhan siihen kyllä ainakin Blastfm, joka ainakin periaatteessa on symbian lastfm-clientti en tiedä sitten toiminnasta, kun ei oo itellä enää datapakettia, eikä siis viitti kokeilla... Ja koska kyseessä on kuitenkin OpenSource ohjelma, tarkoittaa se sitä että siinä säästää sen 199dollaria (vähintään, eurohintahan on varmasti mallia teliaSonera eli tuplasti tuo), edellyttäen että on symbian puhelin... :wirne:

Galileo kirjoitti:Kosketusnäyttö ei ole hyvä näppäinten korvaajana, koska vaikka siitä saisikin palautteen vehkeen värähtelynä, ei sileässä lasissa ole tuntumaa. Toisaalta puhelimen näppäimistön korvaaminen kosketusnäytöllä suurentaa näytön reippaasti, joka on hyvä juttu nettiselailuun tai videopätkien katsomiseen. Roamingin varmaan saa kytkettyä pois päältä, mutta koska puhelin on kytky, tulee siihen varmaan muutenkin kyljessä kiinteä datapäkki. Kytkykauppa on kyllä persiestä, imo.
En muuten muistanut mainita tuosta kosketusnäytöstä vielä sitä, että sitähän pitäisi käyttää kahdella sormella (molemmat peukut), tokin sitä vissiin voi käyttää yhelläkin, mutta oletus on kuitenkin kaksi... Ja kännykän paras ominaisuushan (ainakin minusta) on se, että kaikki toiminnot voidaan tehdä yhdellä sormella, jolloin toinen käsi vapautuu muuhun käyttöön.

Itse olen pysynyt aina kaukana Nokian luureista, koska lähipiirin Nokialaisten perusteella niiden laatu ei ole kovin kaksinen; huollossa tai muuten rikki aika usein. Hassua silti suositella Symbiania, kun OS on se, jota on hehkutettettu iPhonessa juuri maasta Taivassaloon.

Niinno, ei nuissa sen enempää vikoja kuin missään muussakaan. Esmes itselläni ei ole tuossa minun kevyessä älyluurissa (vain nokian 6110, eli navigator) muita vikoja kuin itse aiheutettuja häiriöitä, jotka on myös saanut itse korjattua, tosin tuskin normikäyttäjä edes yrittää niitä juttuja mitä minä sille välillä teen :juoni:

Itse asiassa tuo OS on visuuaalisesti parempi kuin symppa, mutta käytännöllisyys onkin eri asia (se on vain kevennetty versio OSX käyttöjärjestelmästä), vähän niin kuin Windows Mobile (kevyt Xp). Mutta jos tahtoo visuaalisuutta käytettävyyden kustannuksella niin tuo OS on tieten hyvä... Hypehypehype

Suuria korporaatioita tulee vastustaa, mutta Apple on iPhonellaan kääpiö. Viime vuoden markkinaosuus sillä oli alle prosentin vrt. Nokian hiukan alle 50 prosenttiin.

Miksi muuten ne laskisi luurin hintaa 3G:n mukana 400 dollarilla? Tosin pakettina kun ostaa niin siitä kuiten maksaa sen 599 mitä se vanhempi maksoi...

Kyllä mä tuota aion julkaisun jälkeen hypistellä ja Tellun myyntisopimuksen pikkupränttiä tutkailla. :juoni:
Valinta on sinun, mutta muista, sinua on varoitettu :piru: :piru:
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja Kati » Ke 11 Kesä 2008 15:52

Yabba kirjoitti:Ja kännykän paras ominaisuushan (ainakin minusta) on se, että kaikki toiminnot voidaan tehdä yhdellä sormella, jolloin toinen käsi vapautuu muuhun käyttöön.

Ja edelleen:
tosin tuskin normikäyttäjä edes yrittää niitä juttuja mitä minä sille välillä teen

Me ei ehkä haluta tietää yhtään enempää. Hyvä jos tätäkään.

Musta on hauskaa kun yhdestä laitteesta saa näinkin niinmuttakun -keskustelun aikaiseksi. Amerikoissa tapahtui se kummallisuus, että kun iPhonen hinta tuli alas sen parisataa dollaria, kallimman hinnan maksaneet kokivat, että heidän arvostelukykyään on loukattu - ja maineestaan tarkka Apple suostui palauttamaan osan hinnasta ostajille takaisin.
Pahus kun en muista mistä tämän luin.

Työkaveri, miespuolinen, sanoi yks päivä, että tekniset vempeleet ja nimenomaan ei-toimivat tekniset vempeleet, ovat tämän päivän miesten pelastus.
Ne, jotka eivät osaa rakentaa taloa, voivat päteä piuhojen kytkemisellä.
* * * Kokonaistarve on valtava * * *
Kati

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 11 Kesä 2008 16:50

Yabba kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:Mutta ne ei oo last.fm-yhteensopivia! :nirppa:
Nooh... Onhan siihen kyllä ainakin Blastfm, joka ainakin periaatteessa on symbian lastfm-clientti en tiedä sitten toiminnasta, kun ei oo itellä enää datapakettia, eikä siis viitti kokeilla..

Nooh... samapa tuo mulle, kun last.fm-yhteensopiva iPod on jo hankittu aikaa sitten. Turha mulle puolustella iPhonen turhuutta, kun en ole moisen hankintaa harkinnutkaan.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja irvikissa » Ke 11 Kesä 2008 17:06

Laski kirjoitti:Oon antanut itseni ymmärtää, että tuo iPhone olisi sama masiina kuin iPod Touch, mutta puhelimella varustettuna. Onko jollain faktaa?

Kyllä se suunnilleen näin on, paitsi että iPhonessa on myös ainakin kamera ja nykyään 3G.

Itsehän olen ennen kussut iPodien ja etenkin niitä hehkuttavien päälle. Kuvainnollisesti vain, jos rehellisiä ollaan.

Sitten menin Ison Omenan Omenakauppaan. Keskellä yötä, koska Omena ei koskaan nuku. Skandinaavismaisen tyylikkäässä laboratoriomaisessa ympäristössä haisi hieltä. Tutustuin melkein teini-ikänsä ohittaineisiin ystävällisiin myyjiin joitten nimet olivat Appel ja Tafari :friikki:. Ja sitten aloin näpelöidä testilaitteiden rivistöjä. Aikaisemminhan en ollut oikeastaan edes koskenut iTuotteisiin, ainoat Mac-kokemukseni olivat kuvankäsittelyopintoja jostain amiksen ajoilta jolloin ensimmäiset söpön väriset näytöt ja MacBookit tulivat vasta markkinoille.

Paluulennolla katselinkin jo lemppari tv-sarjaani iPod Touchin näytöltä.

Varsinaisesta iPhonesta en siis osaa sanoa juuta enkä jaata, mutta Touchistani tykkään kuin hullu puurosta. Käyttöliittymä on vaan niin mainio. Varmasti on laitteita joissa on enemmänkin toimintoja, mutta kun en tarvitse enempää niin ei kiinnosta. Itse en kaipaa samaan pakettiin puhelinta, mutta miksei se olisi käteväkin jos käyttäisin laitteita hieman eri tavalla. Etenkin nyt kun tuo 3G lisättiin soppaan. Toistaiseksi mulle riittää kuitenkin w-lan.

Kosketusnäyttö toimii mainiosti. Ei harmainta aavistusta mihin se perustuu, mutta se toimii nimenomaan vain sormella. Edes kynnellä tökkääminen ei auta. Eilen lenkillä sujautin vehkeen taskuun näyttö reittä vasten ennen näppäinten lukittumista, ja silloin ilmeisen kuuma kinkkuni vahtoi biisiä itsekseen, eli ilmeisesti lämpö on se juttu?

Onhan se totta että isot korporaatiot on pahasta, mutta jotenkin tuntuu, että vaikka ostan taidekeramiikkani mieluiten pieniltä käsityöläisiltä, teknisissä vimpaimissa luotan suuriin tekijöihin. Sori vaan kaikki nörttien hikipajat.

Luin vähän aikaa sitten HS:n keskustelua tästä samasta aiheesta, ja siellä aika monen vastustajan argumentti oli iPhonen huono kamera. En ole tutustunut iKameraan sen enempää kuin juuri muihinkaan kännykämeroihin, mutta olen sitä mieltä, että jos haluaa hyvän kameran, kannattaa ostaa hyvä kamera.
irvikissa

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ke 11 Kesä 2008 17:24

Kati kirjoitti:Musta on hauskaa kun yhdestä laitteesta saa näinkin niinmuttakun -keskustelun aikaiseksi. Amerikoissa tapahtui se kummallisuus, että kun iPhonen hinta tuli alas sen parisataa dollaria, kallimman hinnan maksaneet kokivat, että heidän arvostelukykyään on loukattu - ja maineestaan tarkka Apple suostui palauttamaan osan hinnasta ostajille takaisin.
Pahus kun en muista mistä tämän luin.

Juu niin teki. Palautti sen rahan vain ostokupongeilla applen omaan kauppaan :virne:
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja ismo vaara » Ke 11 Kesä 2008 19:49

Pystyykö tuolla kapulalla tekstailemaan? Muistelisin että ainakin alkuun jenkit valittelivat tuon ominaisuuden puuttumisesta. Voi tosin olla että kesäaurinko on polttanut muistiani piloille...
ismo vaara

ViestiKirjoittaja irvikissa » To 12 Kesä 2008 07:18

ismo vaara kirjoitti:Pystyykö tuolla kapulalla tekstailemaan?

Juu, pystyy.
irvikissa

ViestiKirjoittaja Galileo » To 12 Kesä 2008 08:36

Ei toimi multimeedioviestit, eli ei voi lähettää kaverille kuvaa tai ääntä "siitä".
Galileo

ViestiKirjoittaja Muksu » To 12 Kesä 2008 09:02

Galileo kirjoitti:Ei toimi multimeedioviestit, eli ei voi lähettää kaverille kuvaa tai ääntä "siitä".

No voi pahus!
Toisaalta. Mulla on kohta 2 vuotta ollut nokialainen multimeediokännykkä enkä ole kertaakaan edes yrittänyt lähettää kellekään videoviestiä.

Sen sijaan mitä iPod Touchia oon hypistellyt ja kuullut käyttäjien kommentteja, niin ostopäätös on jo tehty. Jos tuo 3G-vempain maksaa alle 130 euroa, homma on aivan selvä. Enkä muuten kuulu yhteenkään em. ryhmään, vaan ihmisiin jotka pitävät toimivasta ja edullisesta teknologiasta. Käytän nykyään nettiä enemmän kuin puhelinta ja käytettävyydeltään tuo kosketusnäyttö hakkaa kaikki nokialaiset 100-0.

Täällä on tekninen data ja kuveja:
http://www.apple.com/iphone/
Oh Lord, what fools these mortals be!
Muksu

Seuraava

Paluu Multimedia