Vuoden tärkein uutinen

Re: Vuoden tärkein uutinen

ViestiKirjoittaja Yabba » Ma 03 Loka 2011 15:03

Lyyra kirjoitti:Räsäskä on viidesläinen.

Kah, katohan vaan, wikipedia on uudistanut ulkoasuaan sitten viime vierailun ja parempaan suuntaan (pehmeämpi ja selkeämpi)...

Mutjooh, perun puheeni, on se näemmän ev.lutin sisällä vaikuttamassa sittenkin, jostain vain on jäänyt tuo Helluntaiseurakunta mieleen :keijo:
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » To 10 Marras 2011 12:37

Hyvää joulua opiskelijoille tuntuu toivottavan Kela: Kela ulosmittaa veronpalautukset.

Korjatkaa kun menee väärin: teet työtä koska Kelan opintotuella ei elä. Ansaitset Kelan mielestä liikaa ja tästä kerrotaan n. vuosi tapahtuneen jälkeen (oma kokemus). Samalla "liikaa maksetulle tuelle" on kasvanut korkoa (edelleen, oma kokemus).
Teet sopimuksen takaisinmaksusta. Jos et kuitenkaan ole maksanut kaikkea veronpalautuksiin mennessä, veronpalautukset ulosmitataan, saat kahdeksi vuodeksi merkinnän luottorekisteriin, ja tänä aikana mm. luottokortista ja joissain tapauksissa vuokra-asunnon saannista on turha haaveilla.

Reilukerho kokoontuu taas :friikkipeukku:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja skray » To 10 Marras 2011 13:39

Onhan toi perseestä, kun veronpalautuksetkin ulosmitataan, mutta onhan tuossa jo opiskelijalla itselläänkin ollut kaksi mahdollisuutta välttyä tuollaiselta. Ensinnäkin voi itse pitää huolta, ettei tee liikaa töitä ja tienaa siten liikaa. Ja jos näin tapahtuu, voi jo etukäteen perua osan opintotuista, jolloinka tuloja saa olla enemmän, tai jos taas huomaa homman vasta jälkikäteen, niin opintotukia voi myös vapaaehtoisesti palauttaa, jolloinka korkoa ei tarvitse maksaa. :sori:

Olisihan tuossa tosin silti muutoksen paikka, jos kerta opiskelija on muuten sitten noudattanut takaisinmaksulle sovittua aikataulua. Ja vaikka tuo ulosmittaus on mainittu yhdellä lauseella jossain opiskelijalle annetussa paperissa kun takaisinmaksu sopimusta on tehty, niin pitäisi sitä kelan tädin suullisestikin mielellään painottaa, jos opiskelija tapaa kelan tädin henk.koht.
Täysin ymmärrettävää olisi periä veronpalautukset jos opiskelija ei ole noudattanut sopimusta, mutta se onkin sitten ihan eri asia.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » To 10 Marras 2011 14:08

Omasta kokemuksesta voin sanoa että ei se tulorajan laskenta niin helppoa ole :hullu:
Ja toisella kerralla Kela yritti vaatia takaisinmaksua koska olin työllistynyt heti opiskelujen jälkeen, eli tuloraja paukkui sinä vuonna :peukut:

Korkokin muuten kertyy siltä ajalta kun olet saanut liian paljon tukea eli kun itsekin sain ilmoituksen n. vuosi sitten tapahtuneen sanoinkuvaamattoman rikokseni jälkeen, korkoa oli kertynyt vuoden ajalta.

Nyt huomaan että on tullut lisähuomautus siitä että että luottotietoihin ei tule merkintää tästä (kts. Ylen uutiset), mutta moraaliselta kannalta tämä on silti potku herkkään paikkaan.
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 10 Marras 2011 18:55

Huovittavaa tuossa on se, että Kelan edustaja alussa väitti, ettei tuosta ulosotosta tule merkintää luottotietoihin. Juu, ei vissiin. :jaaha: Ja sitten joutuu valtakunnan vouti korjailemaan Kelan töppäilyn, jotta syyttömille ei tule merkintää luottotietoihin. :keijo:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ke 01 Helmi 2012 09:21

Tärkeä uutinen kahvilaystäville: Starbucks tulee vihdoin ja viimein Suomeen!
Olkootkin että vasta lentokentälle, mutta koska ei tarvitse olla matkustaja, taidan alkaa vierailemaan lentokentällä
säännöllisesti. :täpinä: Caramel macchiato. :täpinä:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja Yabba » Ke 01 Helmi 2012 11:03

Wildchild kirjoitti:Tärkeä uutinen kahvilaystäville: Starbucks tulee vihdoin ja viimein Suomeen!
Olkootkin että vasta lentokentälle, mutta koska ei tarvitse olla matkustaja, taidan alkaa vierailemaan lentokentällä
säännöllisesti. :täpinä: Caramel macchiato. :täpinä:

Ja surullinen uutinen Suomen kahvilakulttuurille (siis sille vähälle mikä on vielä hengissä ABC-ketjun jäliltä) :(
Yabba

ViestiKirjoittaja Emilia » La 04 Helmi 2012 13:21

Starbucks :epäilevä: Enpä ole paskempaa palvelua saanut missään muussa kahvilassa. Ja useammassa metropolissa on Starbucks testattu. Jos Suomessa jotain ketjukahvilaa pitää käyttää, ni pysyttelen mieluummin kotimaisessa Robert'sissa.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Yabba » La 04 Helmi 2012 14:20

Emilia kirjoitti:Starbucks :epäilevä: Enpä ole paskempaa palvelua saanut missään muussa kahvilassa. Ja useammassa metropolissa on Starbucks testattu. Jos Suomessa jotain ketjukahvilaa pitää käyttää, ni pysyttelen mieluummin kotimaisessa Robert'sissa.

Joka myös taitaa olla ikävä kyllä se, jonka Starbucks tulenee itseensä sulauttamaan. Itse pyrin aina parhaani mukaan suosimaan paikallista ketjun sijaan, mutta ne tulenevat siis tulevaisuudessa olemaan uhanalaisia :(
Yabba

ViestiKirjoittaja L-S » La 04 Helmi 2012 22:45

Mä olen mielestäni saanut ihan miellyttävää ja iloista palvelua Starbucksilla. Toki se on nopeaa, mikä on kovin amerikkalainen tapa: tilaus pitää esittää reippaasti, on tiedettävä saman tien mitä haluaa ja osattava luetella haluamansa juoman ainesosat oikeassa järjestyksessä. Jos joku siinä litaniassa menee pieleen, sekä myyjä että asiakas hämmentyvät. :keijo: (A tall nonfat decaf soy latte with caramel flavor, please).

Mutta kyllähän nykyään kaikki mikä ei ole ketjua on uhanalaista, turha siitä on Starbucksia alkaa erityisesti syyttämään. Onhan meillä tosiaan jo ABC:t sun muut. Harmillista sinänsä, mutta.

Pakko myös myöntää, etten Suomessa ole juurikaan kahvia kahviloissa juonut, se on yleensä niin kallista, jos menee johonkin muualle kuin hakemaan huoltoasemalta peruskahvin, mitä mulla ei ole tarvetta tehdä, eikä juuri mahdollisuuttakaan, kun huoltoasemat eivät osu mun keskikaupunkimatkan varrelle kovin usein. Mutta Suomessa ei ole myöskään laajamittaisesti vielä sitä Starbucksin ajamaa kulttuuria, että kahvi otetaan pahvimukissa mukaan. Saa nähdä tuleeko se jossain vaiheessa.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Walker » Su 05 Helmi 2012 10:39

Itse ainakin olen ollut tyytyväinen Starbucks asiakas matkoilla, odotan saapumista innolla.

Ja uskon että oli sitten kahvilat sitten sarjaa Cafe Esplanad-Strindberg-Fazer, Robert's-Wayne's-Coffee House, ABC tai tyyliä Koivurasti niin kaikille on sijaa kahvimarkkinoilla ilman suurempia radikaaleja muutoksia tai poistumisia olisi edessä. Vanhojen kahviloiden on vain sopeuduttava siihen että uusia toimijoita tulee, aina ei voi vain vanhan pohjalla elää ikuisesti.
"Without music, life would be a mistake" - Nietzsche
Walker

ViestiKirjoittaja Yabba » Ma 06 Helmi 2012 13:36

L-S kirjoitti:Mä olen mielestäni saanut ihan miellyttävää ja iloista palvelua Starbucksilla. Toki se on nopeaa, mikä on kovin amerikkalainen tapa: tilaus pitää esittää reippaasti, on tiedettävä saman tien mitä haluaa ja osattava luetella haluamansa juoman ainesosat oikeassa järjestyksessä. Jos joku siinä litaniassa menee pieleen, sekä myyjä että asiakas hämmentyvät. :keijo: (A tall nonfat decaf soy latte with caramel flavor, please).

Tuo muuten ei ole amerikkalainen tapa, vaan tuo on pikaruokaravintolan toimintaperiaate mitä selität.
Yabba

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 06 Helmi 2012 19:02

No niin, mutta Amerikastahan se kulttuuri lie lähtöisin ja on Jenkkilässä laajemmalle levinnyt kuin muualla.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 06 Maalis 2012 23:40

Hakkaraisen kerrotaan hakeutuneen hoitoon päihdeongelmastaan. Ilmeisesti oli syytä, kun katsoo esimerkiksi lehtiotsikoita: "Halusi n-naista, tarjosi 100 euroa." :epäilevä:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Emeritus » Ke 07 Maalis 2012 00:01

Pascal Lemoix kirjoitti:Hakkaraisen kerrotaan hakeutuneen hoitoon päihdeongelmastaan. Ilmeisesti oli syytä, kun katsoo esimerkiksi lehtiotsikoita: "Halusi n-naista, tarjosi 100 euroa." :epäilevä:

Mitenkäs sillä nyt päihdeongelmaa? Eikös se omien sanojensa mukaan ollut ihan raitis, paitsi silloin kun sattui vähän ryyppäämään... :virnu:
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja Aranwe » Ke 07 Maalis 2012 00:57

Yabba kirjoitti:
L-S kirjoitti:Mä olen mielestäni saanut ihan miellyttävää ja iloista palvelua Starbucksilla. Toki se on nopeaa, mikä on kovin amerikkalainen tapa: tilaus pitää esittää reippaasti, on tiedettävä saman tien mitä haluaa ja osattava luetella haluamansa juoman ainesosat oikeassa järjestyksessä. Jos joku siinä litaniassa menee pieleen, sekä myyjä että asiakas hämmentyvät. :keijo: (A tall nonfat decaf soy latte with caramel flavor, please).

Tuo muuten ei ole amerikkalainen tapa, vaan tuo on pikaruokaravintolan toimintaperiaate mitä selität.

Tämä on enemmän teollisuudesta tuttua optimointia, autoteollisuudesta tyypillisesti lähtöisin, jossa asiat pitää pystyä tekemään järjestelmällisesti, tehokkaasti ja nopeasti. Tässä kahvilan tapauksessa siis otetaan asiakkaalta tilaus, rastitaan valinnat pahvimukiin (tai bongikoneeseen tai muistetaan ulkoa) ja siirretään tilaus ketjussa eteenpäin rahastajalle ja palvellaan seuraava asiakas. Rahastaja ottaa maksun, siirtää eteenpäin baristalle, joka valmistaa kahvisi. Ei mene kauaa, asiakkaan ei tarvitse odottaa.

Ei siis mitään tekemistä amerikkalaisen kulttuurin kanssa (eri asia sitten vielä, että mitä on amerikkalainen kulttuuri, kun se on sekoitus vähän kaikkea).
Aranwe

ViestiKirjoittaja Pvi » Ke 07 Maalis 2012 06:00

Eikös tuon sorttinen tapa tehdä työtä alkanut fordin autotehtaalta? Ainakin työn ja oppimisen kurssilla näin opetettiin, että pikaruokaketjut ovat työtavan suhteen Fordin perillisiä.

Moni amerikkalainen pitää Fordia varsin amerikkalaisena asiana. Hänen ajatuksestaan sai alkunsa, että tavaroita tulee tehdä niin halvalla, että keskiluokkaisilla työntekijöillä on varaa ostaa tekemiään tuotteita. Varsin amerikkalainen ja länsimainen ajattelutapa minusta ja eikö tapa ajatella ja toimia nimenomaan ole kulttuuria? Toki amerikkalainen kulttuuri on paljon muuta, mutta tämä kaikkien oikeus kuluttaa lienee yksi piirre joka on aika syvällä ajatusmaailmassa ja toiminnassa koko Ameriikassa ja sieltä se on levinnyt lähes joka puolelle maailmaa.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Yabba » Ke 07 Maalis 2012 12:01

Pvi kirjoitti:Eikös tuon sorttinen tapa tehdä työtä alkanut fordin autotehtaalta? Ainakin työn ja oppimisen kurssilla näin opetettiin, että pikaruokaketjut ovat työtavan suhteen Fordin perillisiä.

Moni amerikkalainen pitää Fordia varsin amerikkalaisena asiana. Hänen ajatuksestaan sai alkunsa, että tavaroita tulee tehdä niin halvalla, että keskiluokkaisilla työntekijöillä on varaa ostaa tekemiään tuotteita. Varsin amerikkalainen ja länsimainen ajattelutapa minusta ja eikö tapa ajatella ja toimia nimenomaan ole kulttuuria? Toki amerikkalainen kulttuuri on paljon muuta, mutta tämä kaikkien oikeus kuluttaa lienee yksi piirre joka on aika syvällä ajatusmaailmassa ja toiminnassa koko Ameriikassa ja sieltä se on levinnyt lähes joka puolelle maailmaa.

Jep, juurikin näin.

Aranwelle suosittelisin lukasemaan lävitse sellaisen teoksen kuin Pikaruokakansa, siinä nimittäin käydään aikasta tarkasti lävitse juuri tuo pikaravintoloihin adaptoitu liukuhihnametodi. Samalla käydään lävitse myös muut mukavat pikku jipot, joilla sekä tuo työympäristö että itse ravintolapuoli on terästetty "tehokkuuden" lisäämiseksi. Ei meinaan enää ole mäkkärikäynti samanlainen tuon kirjan jälkeen (itse asiassa, mäkkärillä käynnit sen jälkeen voidaan laskea yhden käden sormilla), sitä alkaa huomaamaan asioita.
Yabba

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 07 Maalis 2012 12:03

Yabba kirjoitti:
Pvi kirjoitti:Eikös tuon sorttinen tapa tehdä työtä alkanut fordin autotehtaalta? Ainakin työn ja oppimisen kurssilla näin opetettiin, että pikaruokaketjut ovat työtavan suhteen Fordin perillisiä.

Jep, juurikin näin.

Aranwelle suosittelisin lukasemaan lävitse sellaisen teoksen kuin Pikaruokakansa, siinä nimittäin käydään aikasta tarkasti lävitse juuri tuo pikaravintoloihin adaptoitu liukuhihnametodi. Samalla käydään lävitse myös muut mukavat pikku jipot, joilla sekä tuo työympäristö että itse ravintolapuoli on terästetty "tehokkuuden" lisäämiseksi. Ei meinaan enää ole mäkkärikäynti samanlainen tuon kirjan jälkeen (itse asiassa, mäkkärillä käynnit sen jälkeen voidaan laskea yhden käden sormilla), sitä alkaa huomaamaan asioita.

Onneksi on Hesburger. :aukku:

Mä oon jostain syystä innostunut käymään McDonald'silla viime aikoina. :riips:
Ennen en olisi mennyt suurin surminkaan. :riips:
Pitänee ehkä lukea tuo kirja. (Tai ehkä katson mieluummin vaan sen leffan. :keijo: )
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Yabba » Ke 07 Maalis 2012 12:24

Lyyra kirjoitti:Pitänee ehkä lukea tuo kirja. (Tai ehkä katson mieluummin vaan sen leffan. :keijo: )

Mie suosittelisin enemmän kirjaa, elokuva on lähinnä inhorealismia ja Hollywoodia (se oikeastaan keskittyy vain ajatukseen pikaruokayhtiöt ovat pahoja), paremman (laajemman) kuvan saa tuosta kirjasta.

Tiesittekö muuten että mäkkärin ranskikset maistuvat samalta ympäri maailmaa? Entä tiesittekö sen, että maun takana on naudanlihauute (eli potut on aromoitu naudanlihalla)? Tätä eivät tienneet intialaiset aikoinaan, arvatkaapa mitä siitä seurasi... Tokin mäkkärihän väitti tuon tapauksen jälkeen että intialaisissa ranskiksissa ei kyseistä uutetta ole käytetty, mutta uskoo ken tahtoo.
Yabba

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 07 Maalis 2012 12:41

Yabba kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:Pitänee ehkä lukea tuo kirja. (Tai ehkä katson mieluummin vaan sen leffan. :keijo: )

Mie suosittelisin enemmän kirjaa, elokuva on lähinnä inhorealismia ja Hollywoodia (se oikeastaan keskittyy vain ajatukseen pikaruokayhtiöt ovat pahoja), paremman (laajemman) kuvan saa tuosta kirjasta.

Niin varmaan saakin, mutta kirjat ei oo mun juttu. Joudun lukemaan ihan tarpeeksi opintojen takia. :seko:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja L-S » To 08 Maalis 2012 08:05

Pvi kirjoitti:Moni amerikkalainen pitää Fordia varsin amerikkalaisena asiana. Hänen ajatuksestaan sai alkunsa, että tavaroita tulee tehdä niin halvalla, että keskiluokkaisilla työntekijöillä on varaa ostaa tekemiään tuotteita. Varsin amerikkalainen ja länsimainen ajattelutapa minusta ja eikö tapa ajatella ja toimia nimenomaan ole kulttuuria? Toki amerikkalainen kulttuuri on paljon muuta, mutta tämä kaikkien oikeus kuluttaa lienee yksi piirre joka on aika syvällä ajatusmaailmassa ja toiminnassa koko Ameriikassa ja sieltä se on levinnyt lähes joka puolelle maailmaa.

Näinhän se vähän taitaa mennä, vaikka Aranwen huomio siitä että "amerikkalainen kulttuuri" on hankala käsite olikin hyvä, sikäli että "Amerikka" on joka tapauksessa paljon monipuolisempi ja monitasoisempi kuin usein kuvitellaan.

Luin äskettäin artikkelin, jossa pohdittiin Fordin tuotantolinjasysteemiä ja kirjallisuutta. Ei siten, että liukuhihnatuotanto on yhtä kuin kehno liukuhihnalta tuotettu kioskikirjallisuus, vaan Gertrude Stein ja amerikkalainen identiteetti: organisaatio, joka ei toimi ylhäältä alaspäin vaan siten, että asiat ovat rinnakkain ja rakentuvat siten. Ei siis pelkästään kaikkien oikeus kuluttaa, vaan myös yksinkertaistettuna modernin elämän ajatus siitä, että asioita voidaan tehdä reunasta toiseen etenevässä järjestyksessä, rinnakkain, eikä ylhäältä alaspäin.
(lähde: tämä kirja, linkki Google Books -versioon)

Periaatteessa ja lähtökohtaisesti tuollainen ajatus on tavallaan herttaisen tasa-arvoinen, vaikka se lopulta johtaisikin sitten lopun aikojen kapitalismiin ja kulutukseen... :p Ja joka tapauksessa nykyään tässä on osallisena koko länsimaailma, ei vain Yhdysvallat.

P.S. Hauskaa, että alkuperäisestä lyhyestä heitostani saatiin aikaan keskustelua. :D
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Suvi » Ke 21 Maalis 2012 22:30

Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Kuolo » Ma 26 Maalis 2012 14:52

:läps:
Kuolo
Site Admin

ViestiKirjoittaja Walker » Ti 15 Touko 2012 07:19

Tällä palstalla aikaisemmin puitu, ihastusta ja vihastusta aiheuttava Starbucks
aukeaa tänään Suomessa

Amerikkalainen kahvilaketju Starbucks avaa ensimmäisen Suomen-toimipisteensä tänään tiistaina
Helsinki-Vantaan lentoaseman kakkosterminaalissa
http://www.hs.fi/talous/Starbucks-kahvila+aloittaa+Suomessa/a1305562929464
"Without music, life would be a mistake" - Nietzsche
Walker

EdellinenSeuraava

Paluu Uutiset ja Sä