Luomu

Re: Luomu

ViestiKirjoittaja Galileo » To 30 Heinä 2009 13:37

L-S kirjoitti:Ihmettelin, että miksi tuo Alfred Nordqvistin Classic Reko on niin tutunnäköinen, mutta sitähän onkin työpaikan kaapissa avattu pussillinen. Harmi että sen parasta ennen -päivä on ollut puolitoista vuotta sitten, joten en viitsi maistaa. En sitten tiedä onko se jäänyt joltakulta maun vuoksi juomatta vai onko se muuten vaan unohtunut johonkin muualle muuttaessa. :keijo:

Kannattaako sitä siellä kaapissa säilyttää, jos sitä kukaan ei halua juoda? Vanhentunut parasta ennen päivämäärä kahvissa tarkoittaa yleensä miedompaa makua, ei pilaantumista, joten reippaasti maistamaan - sitten saa tietää kannattaako säästää vai poistaa.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Pe 31 Heinä 2009 10:02

Mä kyllä paiskaisin avatun, puolitoista vuotta sitten vanhentuneen kahvin mäkeen. Kahvissa on kuitenkin mm. rasvoja, jotka härskiintyvät. Oman kokemuksen mukaan kahvi voi mennä pilalle jo ennen päiväystäkin, jos sitä on säilyttänyt liian lämpimässä.

@gen taisi vanhalla fordella ohjeistaa säilyttämään avatut kaffipaketit kylmässä. Itse olen ainakin huomannut ison eron. Tuoksukin pysyy vasta-avatun kahvipaketin tuoksuna vaikka kuinka pitkään, kun kahvia säilyttää kylmässä. Mausta nyt puhumattakaan. Siis ei tuoksu ja maistu paketilta, vaan tuoreelta kahvilta :tilt:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja L-S » Pe 31 Heinä 2009 13:44

Koska avatun luomukahvipaketin arvoitus herätti runsaasti mielipiteitä puolesta ja vastaan, pitihän sitä maistaa. :keijo:

Kokeen tulokset: Kyllähän tätä juo. :tilt: Olen juonut pahempiakin kahveja, tosin myös parempia. Maku on varsin mieto, vaikka kahvin väri on kovin tumma. Ehkä pitää ostaa tuota joskus uusi paketti, kunhan nyt ensin juon itse avaamani ei-luomukahvipaketin pois.

Mitä luomukahveihin tulee, onko joku maistanut Pirkka-luomukahvia? Sitä olen harkinnut joskus ostavani, koska sen hinta olisi mun kukkarolle sopivampi kuin monien muiden luomukahvien. Pirkka reilun kaupan kahvi on ainakin ihan kelvollista. Siitäkään en tosin ole varma, mikä juuri näiden luomu- ja reilun kaupan kahvien ero sitten käytännössä on.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja seiklus » Ti 11 Elo 2009 00:53

tulin pari paivaa sitten lontoosta eurostar-junalla ja iloinen yllatys oli, kun kaikki junan ravintolavaunussa tarjotut kuumat juomat olivat luomua. lisaksi reilunkaupan tuotteita oli paljon saatavilla, suklaata ym.

itse ostan luomua aina, mikali hinta tavalliseen verrattuna ei ole mitenkaan kohtuuton. tanaan kaupasta sai luomu avokadoja "tavan"avokadoja halvemmalla! ja tarttui mukaan muutakin luomua, vaikka kukkarossahan se kylla nakyi.. en sitten tieda miten suuri ero luomun ja tavallisen valilla on, mutta lohduttavaa on kuitenki ajatella, ettei itseensa niin paljon myrkkyja ja luontokin kiittaa :)
seiklus

ViestiKirjoittaja Nugat » Ke 14 Loka 2009 18:06

Itäkeskuksessa avattiin tänään Ruohonjuuri! :D Tämä oli meikäläiselle onnenpotku, sillä näin kattavaa ekokauppoaa ei Helsingin keskustaa lähempää löydykkään.

Oli siellä kaikkea kivaa (suklaa tuotteiden lisäksi), tosin tällä kertaa tyydyin ostamaan kaurahiutaleita ja muutaman levyn suklaata. Varmasti tulen usein siellä käymään. :D
Oli niin uutuuttaan hohtavat tilat ja mukavasti oli ruuhkaista. Toivottavasti ihmiset nyt löytäisivät sinne että kauppa kävisi.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Nugat » To 18 Marras 2010 11:19

Voitin luomuviikon kyselyssä laatikollisen luomutuotteita. Tuli kaakaota, suklaata, teetä, riisikakkuja, pastakastiketta, hernesoppaa ja muuta semmoista tavallista. Ihan piristävää. :tilt: Vaikka mulle sinällään vaatimatonta ja tuttua, noita kun tulee ostettua muutenkin. Ehkä kuitenkin hyvä pakkaus vasta luomuun tutustujille. :)
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Shay » To 18 Marras 2010 21:28

Olen ilokseni huomannut, että luomuvalikoima on tässä vuoden aikana lisääntynyt kaupoissa mukavasti. :peukku:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 07 Touko 2012 02:22

Sanokaa mitä sanotte (tai kuvittelette) amerikkalaisesta ruokakulttuurista, mutta myös luomun määrä on paikallisissa ruokakaupoissa (?, ainakin siinä missä itse käyn) varsin mainio.

Salaattini ostan nykyään järjestään luomuna, kaupan oman merkin pakkauksiin on pakattu hienoja organic-salaattisekoituksia (romainea, tammenlehtisalaattia, lehtikaalia, rucolaa, pinaattia, mangoldia, lollo rossoa ym.). Iso paketti, mutta säilyy hyvänä pitkään, ihmettelen kyllä miten ne voivatkin säilyä hyvänä parikin viikkoa (reilusti yli parasta ennen -päivämäärän, mutta kun näkyvää nahistumista tai hometta ei näy, niin olen syönyt edelleen), mutta missään ei ainakaan näy merkintää säilöntäaineista. :keijo: Suomessa kun ostaa ruukullisen jotain tylsää jääsalaattia, niin se on muutamassa päivässä nahistunut. :huoh:

Tomaatteja ja mansikoitakin saa luomuna ja vieläpä siten, että hinta ei ole kaksi-kolme kertaa kalliimpi, vaan yleensä esim. dollarin enemmän. Sen verran viitsii hyvin maksaa. Eilen ostin myös luomubroileria, kun sitä oli tarjouksessa. Se ei ihan halpaa ollut tosin siltikään. Lisäksi tuossa kaupassa missä käyn on muun kaman seassa monen hyllyvälin kokoinen Nature's Marketplace -osasto, jossa myydään sensorttista tavaraa mitä Suomessa näkisi ehkä enemmän jossain Ruohonjuuressa.

En mä yleisesti ottaen tai vakituisesti ole mikään luomuintoilija valitettavasti, enkä hanki läheskään kaikkea luomuna (varsinkin kun tällä hetkellä tulee käytettyä turhan paljon valmisruokia ym. enkä muutenkaan ole mikään terveyssyöjä, vaikka kuvitelmissani mielelläni olisinkin), mutta joissain kohdin tällä hetkellä luomun valitseminen on helppoa. Jatkossa varmaankaan taas ei, kun valikoimat on mitä on ja juutun korkeaan hintaan.

(J.k. En tokikaan ole perehtynyt tarkkaan, että millaista luomuviljely ym. täälläpäin on ja mitkä vaatimukset sille ovat, mutta kyllä siitä joka tapauksessa jotkut säädökset on olemassa, ja nykymaailmassa ruoantuotanto on sellainen soppa ja harmaa alue, että yrityskin tehdä paremmin on kai hyvä.)
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 07 Touko 2012 13:48

Mä olen saanut ruukkusalaatit pysymään pidempään parempina, kun olen jättänyt ne keittiön pöydälle vesitilkkaan odottelemaan syömistä. Se multapaakku on usein jo kaupassa niin kuiva, että vaikka säilyttäisi jääkaapissa (tätä taitaa kaikki kasvattajat suositella), niin sitä kannattaa kastella. Nahistuminen tarkoittaa sitä, että se on kuivanut. Pahinta salaatille on kosteus lehden pinnalla, ja sitä kertyy aina kun sen pistää jääkaappiin. Jos puska on vielä lappeellaan siellä jääkaapissa, niin ei mene montaa päivää, kun se on yhtä vetistä mössöä. Mulla ei mahdu salaatit pystyasentoon jääkaapissa, siksi pidän niitä mielummin keittiön pöydällä.

Irtonaisena pussissa oleva salaattisekoitus taitaa useimmiten olla pakattuna suojakaasuun.

Kun nyt luomusta ja salaateista tuli puhe, niin muistui mieleeni pari vuotta sitten silmiini osunut uutinen. En löydä sitä alkuperäistä uutista, mutta luomusalaateissa on tavissalaatteja vähemmän nitraatteja. Alkuperäisessä uutisessa oli maininta, että esim. luomurucolassa on kymmenen kertaa vähemmän nitraatteja kuin normilannoitetussa. Olen kyllä lukenut artikkelin, jossa epäillään nitraattien ja nitriittien haittavaikutuksia terveyteen, että niitä olisi liioiteltu. En siihen ota sen kummemmin kantaa, kun en ole perehtynyt. Ipanalle kyllä ostan nitriitittömiä nakkeja.

Parin vuoden takainen uutinen oli myös se, että joku jenkkikongressiedustaja oli tekemässä lakialoitetta, mikä mm. olisi kieltänyt viljelykasvien kotikasvatuksen, tehnyt luomusta laitonta ja pakottanut viljelijät käyttämään vain valtion hyväksymiä kasveja ja lannoitteita. Tyypin aviopuoliso oli Monsantolla töissä :virne: Ei tainnut mennä läpi.

Pikainen googlaus noin yleisesti luomutuotannosta jenkeissä toi tällaisen jopa melko tuoreen uutisen: Euroopan unionille ja Yhdysvalloille yhtenäiset luomusäännökset

Jos ei jaksa lukea koko läpinää, niin oleellisin kohta lienee: "Ainoa merkittävä ero EU:n ja Yhdysvaltain välillä on ollut antibioottien käytössä. EU on hyväksynyt antibioottien käytön ainoastaan sairaiden eläinten hoidossa. Yhdysvalloissa puolestaan antibioottien käyttö on ollut sallittua bakteeritautien vaivaamien luomutuotannossa olevien omena- ja päärynäpuiden hoidossa. Uuden yhteisen sopimuksen nojalla molemmat markkina- ja tuotantoalueet kieltävät antibioottien käytön kaikessa luomutuotannossa."
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 07 Touko 2012 19:54

Aurora B. kirjoitti:Mä olen saanut ruukkusalaatit pysymään pidempään parempina, kun olen jättänyt ne keittiön pöydälle vesitilkkaan odottelemaan syömistä. Se multapaakku on usein jo kaupassa niin kuiva, että vaikka säilyttäisi jääkaapissa (tätä taitaa kaikki kasvattajat suositella), niin sitä kannattaa kastella. Nahistuminen tarkoittaa sitä, että se on kuivanut. Pahinta salaatille on kosteus lehden pinnalla, ja sitä kertyy aina kun sen pistää jääkaappiin. Jos puska on vielä lappeellaan siellä jääkaapissa, niin ei mene montaa päivää, kun se on yhtä vetistä mössöä. Mulla ei mahdu salaatit pystyasentoon jääkaapissa, siksi pidän niitä mielummin keittiön pöydällä.

Ah, niin tosiaan. :lanppu: Ehkä noi salaatit säilyy sitten hyvänä siksi, että ovat sellaisessa muovipaketissa, minne kosteus ei niin helposti pääse. En tiedä onko suojakaasua, mutta jos on, niin luulisi että se karkaisi kun sen paketin ekaksi avaa.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ti 08 Touko 2012 10:48

Toisaalta ne salaattisekoitukset ainakin mun näpelöidessä on vaikuttanut melko kosteilta sieltä sisältä :raps: En kyllä käyttäisi niitä avaamisen jälkeen kuin ehkä vielä seuraavana päivänä. Jos enää silloinkaan. En mä valmista salaattiakaan säilytä kauaa jääkaapissa, jotenkin muhun on iskostunut usko, että ne pilaantuu tosi herkästi.

Eilen tuli mielenkiintoinen dokkari Yleltä, Dokumenttiprojekti: Ruoka-yhtymä
"Mitä me oikein syömme? Amerikkalainen elokuvantekijä Robert Kenner paljastaa mitä seurauksia ruoan tehotuotannosta on kuluttajien terveyden, maanviljelijöiden toimeentulon, työturvallisuuden ja ympäristön kannalta."

Kesti 1,5 h, joten en ala edes referoida sitä, mutta jotenkin sen propaganda osui ja upposi, ja tuli järkyttävä hinku ostaa pelkkää luomua tästä lähtien. Ei Suomessa tietenkään ihan samoissa mittakaavoissa vielä olla tehotuotannon kanssa kuin jenkeissä, mutta silti :friikki:

Mielenkiintoisia nippelitietoja sieltä kuitenkin jäi mieleeni. Jenkkien lihatuotanto on parin suurkorporaation hallussa käytännössä kokonaan. Keskimäärin lihantuottajalla on 500.000 dollarin lainat ja 18.000 dollarin vuositulot. Soijasta 90 % on Monsanton gm-soijaa, johon viljelijällä ei ole mitään oikeuksia. Isot megafirmat hallitsevat tuottajien ja viljelijöiden tekemisiä ja sanomisia kuin Kiinassa ikään. 70 %:ssa kaupan elintarviketuotteista on geenimanipuloituja ainesosia :friikki: Jenkeissä myydään myös kloonattua lihaa. Elintarviketeollisuus on lobannut lakiuudistuksia niin, ettei näistä tarvitse mainita kuluttajalle tuotteissa mitään. Lakiuudistuksista päättää entiset suurfirmojen pomot, jotka ovat siirtyneet päätäntäelimiin hommiin (jo loppui naureskelu tuolle aiemmin mainitsemalleni lakialoitteelle, on suorastaan pieni ihme, ettei se mennyt läpi). Luomutuotteiden suosio kasvaa noin 20 % vuosivauhdilla Yhdysvalloissa.

Mielenkiintoista oli, suosittelen. Ohjelma tulee uusintana lauantaina Yle TV1 klo 12:35, jos kiinnostaa. Areenasta sitä ei näe.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja skray » Ti 08 Touko 2012 14:11

Mä katsoin kans puolisilmällä tuota dokkaria ja oli kyllä todella hyvin kerrottua asiaa.
Mulla jäi mieleen perhe, jossa oli rahat tiukalla ja helpompi/halvempi oli käydä mäkkärin autokaistalla ostamassa alle dollarin hamppari lapselle kuin käydä kaupassa ostamassa terveellisempi (ja kalliimpi) vaihtoehto, joka yksistään ei edes riittäisi ruuaksi, vaan muutakin tarvittaisiin verrattuna siihen, että hampparista saa mahan täyteen. Perhe ihmetteli sitä, miksi valmis ruoka on halvempi kuin kasvikset kaupassa, vaikka loogisempaa olisi se, että valmiiksi tehty ruoka olisi kalliimpaa.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 08 Touko 2012 20:22

Netflix on mainostanut mulle tuota dokkaria, mutta ehkä on paras etten katso, muuten en uskalla syödä enää mitään. :keijo: Vaikka ei siinä sinänsä ole mitään yllättävää, tietäähän sen, että ruoantuotanto on nykymaailmassa melkoisen mutkikasta.
Ei kai se ihme ole, että luomun suosio kasvaa.

Jostain syystä ne mun ostamat salaattisekoitukset käyttäytyvät täällä kyllä eri tavalla, ei tunnu kostealta siellä paketissa eikä minkäänlaista nahistumista näy ihan lyhyessä ajassa. Ne salaattisekoitukset mitä olen Suomessa kokeillut ovat tosiaan pilaantuneet aika nopeasti. En tosiaan tiedä mistä se johtuu. Haluaisin uskoa, että kun noita kerran luomuna mainostetaan, niin säilyvyyden takia ei ole käytetty jotain supertehosteainetta. :keijo:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Niina-Maria » Ti 08 Touko 2012 20:57

Mua ärsyttää, kun en tajunut katsoa eilen tuota dokkaria. Uusintana se tulee lauantaina, mutta en mä siihen aikaan pysty olemaan telkkarin ääressä. Mur.
Ja Yle Areenalta sitä ei pysty katsomaan. :pillitys:
Dictum, factum.
Niina-Maria

ViestiKirjoittaja Suvi » Ke 09 Touko 2012 11:08

Niina-Maria kirjoitti:Ja Yle Areenalta sitä ei pysty katsomaan. :pillitys:

Höh, ei vai? :( Monelta se muuten tulee lauantaina? Itse suoraan sanottuna unohdin koko dokkarin, vaikka ajattelin, että tuo on sellainen, joka on pakko katsoa.
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Niina-Maria » Ke 09 Touko 2012 11:37

Suvi kirjoitti:
Niina-Maria kirjoitti:Ja Yle Areenalta sitä ei pysty katsomaan. :pillitys:

Höh, ei vai? :( Monelta se muuten tulee lauantaina? Itse suoraan sanottuna unohdin koko dokkarin, vaikka ajattelin, että tuo on sellainen, joka on pakko katsoa.

Tekijänoikeudellisista syistä ei kyseisellä ohjelmalla ole nettikatseluoikeuksia. :(
Tulee siis lauantaina klo 12.35. Harmi, kun ei ole tallentavaa digiboksia.
Dictum, factum.
Niina-Maria

ViestiKirjoittaja Pvi » Ke 09 Touko 2012 22:27

You tubesta voi yhdysvaltojen ruoka-liikkeestä kiinostuneet katsoa berkeleyn yliopiston luentoja viime vuodelta. Se oli minusta hyvä luentosarja ja käsitteli juuri näitä dokumentssa mainittuja asioita maatalouden, rahan ja lainsäädännön yhteenkietoutumista ravitsemuksellisiin asioihin unohtamatta sosiaalisia ja yhteiskunnallisa ulottuvuuksia.
Voin suositella!

Löysin kaupasta luomu ruispaloja, jotka olivat todella hyviä. Leivässä on jauhoina vain täysjyväruista ja se on leivottu ruispalajuurella. Oli todella hyvää, eikä edes kallista. Kilohinta oli saman kappalemäärän tavan ruispalapussissa korkeampi.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

Edellinen

Paluu Murkina