Sanokaa mitä sanotte (tai kuvittelette) amerikkalaisesta ruokakulttuurista, mutta myös luomun määrä on paikallisissa ruokakaupoissa (?, ainakin siinä missä itse käyn) varsin mainio.
Salaattini ostan nykyään järjestään luomuna, kaupan oman merkin pakkauksiin on pakattu hienoja organic-salaattisekoituksia (romainea, tammenlehtisalaattia, lehtikaalia, rucolaa, pinaattia, mangoldia, lollo rossoa ym.). Iso paketti, mutta säilyy hyvänä pitkään, ihmettelen kyllä miten ne voivatkin säilyä hyvänä parikin viikkoa (reilusti yli parasta ennen -päivämäärän, mutta kun näkyvää nahistumista tai hometta ei näy, niin olen syönyt edelleen), mutta missään ei ainakaan näy merkintää säilöntäaineista.

Suomessa kun ostaa ruukullisen jotain tylsää jääsalaattia, niin se on muutamassa päivässä nahistunut.
Tomaatteja ja mansikoitakin saa luomuna ja vieläpä siten, että hinta ei ole kaksi-kolme kertaa kalliimpi, vaan yleensä esim. dollarin enemmän. Sen verran viitsii hyvin maksaa. Eilen ostin myös luomubroileria, kun sitä oli tarjouksessa. Se ei ihan halpaa ollut tosin siltikään. Lisäksi tuossa kaupassa missä käyn on muun kaman seassa monen hyllyvälin kokoinen Nature's Marketplace -osasto, jossa myydään sensorttista tavaraa mitä Suomessa näkisi ehkä enemmän jossain Ruohonjuuressa.
En mä yleisesti ottaen tai vakituisesti ole mikään luomuintoilija valitettavasti, enkä hanki läheskään kaikkea luomuna (varsinkin kun tällä hetkellä tulee käytettyä turhan paljon valmisruokia ym. enkä muutenkaan ole mikään terveyssyöjä, vaikka kuvitelmissani mielelläni olisinkin), mutta joissain kohdin tällä hetkellä luomun valitseminen on helppoa. Jatkossa varmaankaan taas ei, kun valikoimat on mitä on ja juutun korkeaan hintaan.
(J.k. En tokikaan ole perehtynyt tarkkaan, että millaista luomuviljely ym. täälläpäin on ja mitkä vaatimukset sille ovat, mutta kyllä siitä joka tapauksessa jotkut säädökset on olemassa, ja nykymaailmassa ruoantuotanto on sellainen soppa ja harmaa alue, että yrityskin tehdä paremmin on kai hyvä.)