Hampaiden hoito!

Re: Hampaiden hoito!

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 13 Elo 2012 21:46

Kas kummaa, mulla on vähän samanlainen ongelma. :riips: Tai pikemminkin mulla on toisella puolella tosi kipeä jänne tai lihas tuolla leukanivelen tienoilla, lähempänä poistettua yläviisuria kun alaviisuria. Aloin miettimään, että olisiko sinne jäänyt jokin pöpö tai luunsiru, joka nyt yrittää jotain. :p Mä yritin tätä mun kuumeistakin olo selittää tällä.

Todennäköisesti kuitenkin mulla on purentaongelma. Oon ollut niin stressaantunut ja kiukkuinen pitkään, ja loma vain pahensi tilaa (kun kotona on kivempaa :keijo: ) että on tullut ihan kunnolla jännitettyä noita leukalihaksia. Mulla on purentakiskot, mutta alkaakohan niissä olemaan joku ongelma. :p

No viikon päästä ehtii hammaslääkäriin tai johonkin jos toi ei tosta helpotu. Suun avaaminen tuntuu pahalta ja kovan pureskelu. Ja rahisee.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ti 14 Elo 2012 14:01

Mun veljelle kasvoi 5. viisuri. Se oli juurikin sellainen pieni terävä "piikki", vähän kuin terävä kulmahammas, mutta vielä pienempi. Se kasvoi ikenen ulkoreunaan. Oikean, jo poistetun viisurin ulkosivuun. Muistan sen jostain syystä erittäin selkeästi. Tai "jostain syystä", meillä oli aina ko. veljen kanssa vääntöä siitä, olenko tyhmä vai en. Veljen ylimääräinen "viisaus" oli bensaa liekkeihin...

Toki voi olla mahdollista, että edellisellä kerralla on jotain jäänyt poistamatta, mutta ylimääräisiä hampaitakin voi kasvaa.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 14 Elo 2012 14:48

Mulla oli onneksi vaan kolme viisauden tuojaa.
Nekin on otettu pois.

Sen mukainen on olo.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 26 Elo 2012 23:55

Mun hampaat on olleet oudon tuntuiset jo monta päivää. Ihan kuin koko purukalusto olisi asettunut ihan uuteen asentoon. Ovat ihan vinossa ja jotenkin osa tuntuu olevan yhtäkkiä korkeammalla kuin ennen, ja hammasrivistöt eivät osu entisille kohdilleen. :friikki:

Musta tuntuu, että mulla on ollut joku tällainen episodi ennenkin ja se on mennyt itsestään ohi, mutta tällä kertaa tuntuu ikään kuin se olisi kestänyt pidempään. Mitään kipua ei kuitenkaan tunnu missään. :riips:

Mitä tämä tarkoittaa tämä tämmöinen? Tippuuko ne pois? Aikooko ne mennä päällekkäin vanhaan rakennukseen? :hämillään:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 27 Elo 2012 09:36

Jos se on vaan joku purentaongelma? Leuat jotenkin jumissa tai menneet oudosti. Sellaista mulla ainakin joskus esiintyy, en tiedä onko se ihan samanlaista kuin tuo kuvattu. Tuskin ne nyt pois kuitenkaan tippuu. :paijaus:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Nugat » Ti 09 Loka 2012 19:11

Hammaslääkäritarkastus. Kaikki hyvin, siistit hampaat. :tilt: Hammaslääkäri sitten funtsaili, että aikaa olisi vielä pieni hetki, notta tehdään puhdistus nyt kun ei ole paljoa puhdistettavaa. Että siinä jossain rapsutusvehkeessä on paha ääni! Onneksi kävi toimitus nopeasti.

Mua vähän jännitti tää tarkastus, sillä oon käyttänyt fluoritonta hammastahnaa nyt jonkun aikaa, kun Fräntsilän fluorillista ei saa täältä ja aina unohdan ostaa sitä muualta. Pelkäsin, että nyt kyllä on hampaat reikiä täynnä kun nyt on ollut monia juhlia joissa on tullut syötyä paljon makeaa. Mut ei sit! Jee! :D
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Emilia » Ti 27 Marras 2012 18:53

Lyyra, selvisikö sun "oudon tuntusille" hampaille joku syy tai menikö se tunne ohi?

Muistelen, et itelläkin on joskus hampaat tuntunut hassuilta ja tätä nykyähän ne onkin jo alarivissä miten sattuu. Eli kyllä hampaat myös liikkuu, mutta ei tietenkään yhdessä yössä. Mua rasittaa toi yks alahammas joka on tosi rumasti ulkona rivistä mut eihän tavislääkärit sille mitään tee. Pitäisi varmaan mennä erikseen johonkin hampaiden kauneushoitolaan, vaikka välillä tuntuu että purentakin on vino hampaiden elämisen vuoksi.

Kävin tänään hammaslääkärissä. Megaklinikalla hoitui kätevästi tarkastus/ hoitotarpeen arviointi, parin pienen reiän paikkaus sekä hammaskiven poisto. Eikä sattunut ede maksaessa! :D Hygienisti ihmetteli, miten mulla voi olla niin paljon hammaskiveä, kun oon viimeksi käyny helmikuussa poistattamassa. No, onhan sitä kun oon niin laiska sen hammaslangan kanssa. :nolo: jatkossa pitää kuulemma käydä kahdeksan kuukauden välein suuhygienistillä. Aionkin, koska tuolla oli niin kivoja ihmisiä ja tahdon oikeasti pitää omat hampaat suussa mahdollisimman pitkään.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 27 Marras 2012 20:01

Emilia kirjoitti:Lyyra, selvisikö sun "oudon tuntusille" hampaille joku syy tai menikö se tunne ohi?

Muistelen, et itelläkin on joskus hampaat tuntunut hassuilta ja tätä nykyähän ne onkin jo alarivissä miten sattuu. Eli kyllä hampaat myös liikkuu, mutta ei tietenkään yhdessä yössä. Mua rasittaa toi yks alahammas joka on tosi rumasti ulkona rivistä mut eihän tavislääkärit sille mitään tee. Pitäisi varmaan mennä erikseen johonkin hampaiden kauneushoitolaan, vaikka välillä tuntuu että purentakin on vino hampaiden elämisen vuoksi.

No ei se varsinaisesti selvinnyt, mutta meni kyllä ohi. Laitoin sen stressin piikkiin. Mullahan oli juuri muutto tuossa tulossa, ja esim. muuttoauton hankkiminen meni ihan viime tippaan.
Aikoinani olen saanut leuat ihan täysin jumiin, kun purin stressaantuneena unissani hampaitani yhteen niin lujaa. Eräskin hammaslääkäri käski mua puremaan sormeaan niin lujaa kuin jaksan, eikä taida käskeä toiste. :virne: Mulla on kuulemma poikkeuksellisen voimakkaat puremalihakset. :pahis:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ti 27 Marras 2012 20:54

Emilia kirjoitti:Kävin tänään hammaslääkärissä. Megaklinikalla hoitui kätevästi tarkastus/ hoitotarpeen arviointi, parin pienen reiän paikkaus sekä hammaskiven poisto. Eikä sattunut ede maksaessa! :D Hygienisti ihmetteli, miten mulla voi olla niin paljon hammaskiveä, kun oon viimeksi käyny helmikuussa poistattamassa. No, onhan sitä kun oon niin laiska sen hammaslangan kanssa. :nolo: jatkossa pitää kuulemma käydä kahdeksan kuukauden välein suuhygienistillä. Aionkin, koska tuolla oli niin kivoja ihmisiä ja tahdon oikeasti pitää omat hampaat suussa mahdollisimman pitkään.

Nyt on pakko kysyä että paljonko kustansi tuo hammaskiven poisto? Koska minunkin pitää käydä n. vuoden välein poistattamassa langan käytöstä huolimatta ja jonot julkisella puolen on isot joka kerta. :epäilevä:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja kaneli » To 29 Marras 2012 00:24

Emilia kirjoitti:
Kävin tänään hammaslääkärissä. Megaklinikalla hoitui kätevästi tarkastus/ hoitotarpeen arviointi, parin pienen reiän paikkaus sekä hammaskiven poisto. Eikä sattunut ede maksaessa! :D Hygienisti ihmetteli, miten mulla voi olla niin paljon hammaskiveä, kun oon viimeksi käyny helmikuussa poistattamassa. No, onhan sitä kun oon niin laiska sen hammaslangan kanssa. :nolo: jatkossa pitää kuulemma käydä kahdeksan kuukauden välein suuhygienistillä. Aionkin, koska tuolla oli niin kivoja ihmisiä ja tahdon oikeasti pitää omat hampaat suussa mahdollisimman pitkään.

Mulla on kyllä täysin päinvastaisia kokemuksia Megaklinikasta.Sekä lääkäri että suuhygienisti oli todella tympeitä. Jäi paha maku suuhun koko paikasta, en mene sinne enää ikinä! Ja aikamoisen omaisuuden sinne kyllä kannoin, vaikka yksityisellä olen tottunut muutenkin käymään.
It's all make believe, isn't it?
kaneli
Vastarannan keijo

ViestiKirjoittaja Emilia » To 29 Marras 2012 23:29

Wildchild kirjoitti:
Nyt on pakko kysyä että paljonko kustansi tuo hammaskiven poisto? Koska minunkin pitää käydä n. vuoden välein poistattamassa langan käytöstä huolimatta ja jonot julkisella puolen on isot joka kerta. :epäilevä:

Kelakorvauksen jälkeen jäi itselle maksettavaa 37 euroa, mikä oli mun mielestä pilkkahinta. Oralilla sama oli muistaakseni satasen. :hullu:

Ikävää, että kanelilla on ollut huono kokemus. :( Toivottavasti oot löytänyt itelle hyvän paikan! :) Oon huomannu, et kun henkilökemiat kohtaa, se auttaa pitämään kalustonkin kunnossa.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja kaneli » Pe 30 Marras 2012 23:33

Emilia kirjoitti:
Wildchild kirjoitti:

Kelakorvauksen jälkeen jäi itselle maksettavaa 37 euroa, mikä oli mun mielestä pilkkahinta. Oralilla sama oli muistaakseni satasen. :hullu:

Kannattaa muistaa, että hintaan vaikuttaa myös se, onko lähete vai meneekö ilman. Ilman lähetettä hammaskiven poisto käy melko kalliiksi yksityisellä.
It's all make believe, isn't it?
kaneli
Vastarannan keijo

ViestiKirjoittaja damn » La 01 Joulu 2012 11:36

Sain vihdoinkin varattua ajan hammaslääkärille. Ensi viikolla lähtee pois se viisaudenhampaasta jäänyt juuri tai luunsiru. Varasin ajan myös hammaskivenpoistoon, kun sellasessa en oo käynyt kun ala-ikäisenä viimeksi :kauhistunut: . Ei minulle vissiin kauheesti sitä hammaskiveä kehity, kun ei hammaslääkärit(suuhygienistit vai mitkä lie, kaikki sama asia mulle) siitä oo maininnut. Nyt kuiteskin oon huomannut, että etuhampaitten takana pikkuisen on sitä. Se aika menikin yli puolen vuoden päähän, en raaski yksityiselle mennä, kun oon köyhä työtön.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja damn » Ti 04 Joulu 2012 12:54

Hammaslääkärillä käyty. Ja juurihan se oli, minkä olivat sinne jättäneet. Minusta tuntuu aika kohtuuttomalle, että sain maksaa 22 siitä lystistä, että ne poisti sen, koska vikahan on niiden että se sinne oli jäänyt. Ja koko homma kesti 5min. Kiitos vaan.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Shay » Ti 26 Helmi 2013 23:11

Rapatessani kahvin aiheuttamia tummentumia hampaistani kynsisaksilla päätin vihdoin ja viimein ryhdistäytyä ja ostaa SÄHKÖHAMMASHARJAN! Enkä mitään halvinta kokkaretta vaan ihan kunnollisen vekottimen. Vielä jos muistaisi käyttää hammaslankaa päivittäin niin olisi hammaselo niin paljon makiampaa eikä millään sokerisella tavalla. :tilt:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja skray » Ke 27 Helmi 2013 10:26

Mäkin oon viime aikoina tosissani miettiny sähköhammasharjan ostamista. En oo saanu aikaseks vielä ostaa, vaikka hammaslääkäri suositteli mulle sellasta jo kauan sitten. Nyt vasta alkaa tosissaan houkuttaa ja pitäis tehdä vähän tutkimusta asiasta.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja tgr » Ke 27 Helmi 2013 10:58

Nyt raskausaikana tuntuu että on parista kohdasta ikenet? tai hammas? ihan törkeen kipiä. Kävin hygienistillä kuukausi
sitten ja se oli vain sellainen raskausajan hoito, eli käytännössä hammaskiven poisto, ei se niitä hampaita tutkinu
kunnolla ollenkaan. Juttelin sit sen kanssa siitä ja se vaan tuumas että ei hän huomannu reikää.. Nojoo, jos tämä ei tästä
ala helpottaa lankauksella ja harjauksella niin täytyy käydä lääkärissä. Jännä että on mulla reikiä ollu ja yleensä ne on tullu
silleen et en ole edes huomanu ja sit aina jos on joku ollu kipeä niin ei siinä mitään vikaa ole. Voiko ne ikenet olla juuri
noin kipeet, krääh.
tgr

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 27 Helmi 2013 11:50

tgr kirjoitti:Nyt raskausaikana tuntuu että on parista kohdasta ikenet? tai hammas? ihan törkeen kipiä. Kävin hygienistillä kuukausi
sitten ja se oli vain sellainen raskausajan hoito, eli käytännössä hammaskiven poisto, ei se niitä hampaita tutkinu
kunnolla ollenkaan. Juttelin sit sen kanssa siitä ja se vaan tuumas että ei hän huomannu reikää.. Nojoo, jos tämä ei tästä
ala helpottaa lankauksella ja harjauksella niin täytyy käydä lääkärissä. Jännä että on mulla reikiä ollu ja yleensä ne on tullu
silleen et en ole edes huomanu ja sit aina jos on joku ollu kipeä niin ei siinä mitään vikaa ole. Voiko ne ikenet olla juuri
noin kipeet, krääh.

Eikös ihan vastikään ollut juttua uutisissa, että ientulehdukset yleistyy raskausaikana? :riips:
:googlaus: :lanppu: Väitös: Raskaus altistaa ientulehdukselle (Huom. HS-maksumuuri)
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Shay » La 02 Maalis 2013 12:41

Sähköhammasharja. :hymyhali:

Kokeilin uutta lemmikkiäni aamulla ja olen todella tyytyväinen tuloksiin jo yhden kerran jälkeen. Pakkauksessa peloteltiin vuotavista ikenistä, mutta ikeinissä ei tuntunut yhtään pahalta. Saattanee johtua siitä, että olen kiduttanut niitä jo kauan normaalilla hammasharjalla. Mun harjat tuntuu kuluvan huonoiksi alle kuukaudessa... :P Nyt kun muistaisi vielä käyttää hammaslankaa useammin, olisivat hampaani hyvässä huomassa eikä tarvetta hammastarkastukseenkaan olisi muutaman vuoteen. Jonotkin taitavat kyllä olla muutaman vuoden mittaisia... :jaaha:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja tgr » Pe 15 Maalis 2013 11:07

Jossain missälie Pepsodentin esitteessä mainittiinkin että raskaus altistaa ientulehduksille.

Tuossa linkissä mainittiin: "Raskauden loppuvaiheessa tulehdus alkoi laantua. Imetyksen
päättymisen jälkeen ikenien terveydentila vastasi ei-raskaana olevien naisten tilannetta."
Eli ehkäpä kipu alkaa helpottaa pikkuhiljaa kun viimeinen kolmannes alkaa. Nyt oikeestaan
enää yksi kohta on todella kipeä ja pari vähemmän kipeää kohtaa. Mut ärsyttää että toi
imetysaikaki on niin hormonihuuruista vielä että vaikuttaa moneen asiaan. Vaikka en ainakaan
viimeksi huomannut että hampaat ois ollu huonona vaikka imetinkin. Mut imetyksen
edetessä ne hormonipitoisuudethan laskee, joten varmasti vaikutus heikkenee ajan kuluessa.
tgr

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 15 Maalis 2013 11:37

Mulle avautui joskus yks tuttu kaverini selän takana tämän hampaista imetysaikana. Että: "Tuo se ei varmaan juo piimää yhtään, kun hampaatkin on tuon näköiset! Minun äiti se joutui juomaan litrakaupalla piimää, kun minua imetti, kun kaikki kalkit meni maitoon!"

Mukava juorukelloanekdootti, mutta tuli mieleen, että onkohan tuossa sitten perää? Että sitä tarvii jotain lisäkalsiumia, kun imettää? En kyllä tiedä, vaikuttaako se niin paljoa hampaisiin. En oikein uskoisi, että niin lyhyessä ajassa tapahtuu niin suuria muutoksia. Kaverini myös poltti tupakkaa (raskausaikanakin) ja joi kahvia reiluja määriä, joten hampaiden kunto saattoi johtua siitäkin.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 15 Maalis 2013 12:40

Kalsiumin saantisuositus on raskaana ollessa pikkuisen normaalia suurempi. Normaalisti aikuisilla 800 mg/vrk, raskaana ollessa 900 mg/vrk...
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja heartless » Ma 06 Touko 2013 18:26

Voi ..kele. Viimeinen viisaudenhampaani on päättänyt ruveta ilmoittelemaan olemassaolostaan oikein kunnolla. :pillitys: Se jätettiin aikanaan sinne kun hammaslääkäri vakuutteli, että ei se sieltä kuitenkaan mihinkään puhkea eikä häiritse mitään. Joo eipä niin.

Keskiviikkona meen sit hammaslääkärille ja toisaalta tekis mieli antaa poistaa hammas samantien, ilmeisesti yläleuasta hampaan poisto ei olis ihan niin paha kuin alhaalta. Toisaalta mua pelottaa ja ällöttää niin hirveesti et tahtoisin nukutuksen, joka sit mun tänhetkisessä taloudellisessa tilanteessa kirpaisee pahasti. Saako hammaslääkäriltä rauhoittavia?

Muok. Ja jos saa niin kuinka paljon?
Doors are for people with no imagination.
(Skulduggery Pleasant)
heartless

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 06 Touko 2013 18:37

Saa sieltä rauhoittavia.
Riippuu varmaan hammaslääkäristäkin, mutta meilläpäin on aina saanut Diapamia vaihdellen 5-10mg. En voi kuitenkaan sanoa tätä satavarmaksi, mutta jotain tommosia on tullut nappailtua :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja skray » Ti 07 Touko 2013 08:15

Mun pitää mennä perjantaina hammaslääkäriin. :epäilevä:
Onneks on palkkapäivä sillon, niin saan sit heti maksaa sen käynnin. Tosin sit on vielä toinen ja kolmaskin käynti tässä kuussa, jotka todellakin kirpaisee mun lompakolla. :huoh:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä