Marjaketju

Re: Marjaketju

ViestiKirjoittaja skray » Ma 16 Elo 2010 08:26

Olin mummulla viikonloppuna ja poimittiin muutama litra punaisia viinimarjoja, joista tehtiin mulle mehua. Lisäksi poimin noin pari litraa karviaisia, jotka tällä hetkellä oottaa mun jääkaapissa jotain toimintaa. Luultavasti teen piirakan, sekä syön ihan napsimalla joka kerta kun avaan jääkaapin. Nams.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Nugat » Ti 10 Heinä 2012 16:33

Ensimmäinen laatikollinen mansikoita pussitettu pakastimeen. :pilvi:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja skray » Ti 10 Heinä 2012 22:39

Mä en tänä kesänä osta mansikoita, kun ei tuota pakastinta viittis täyttää näin ennen muuttoa. :huoh:
Muuttoon on toki pari kuukautta vielä, mutta silti tuntuu sitten typerältä kiikuttaa jotain pakastemansikoita ees taas.

muoks. Mutta ens kesänä mä toivottavasti saisin edes muutaman mansikan omasta maasta, jos ehdin sellasen laittaa keväällä. Jos se siis laitetaan keväällä. En mä tiedä vielä kuinka mansikoita kasvatetaan. :keijo:
Viimeksi muokannut skray päivämäärä Ti 10 Heinä 2012 22:46, muokattu yhteensä 1 kerran
skray

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 10 Heinä 2012 22:44

skray kirjoitti:Mä en tänä kesänä osta mansikoita, kun ei tuota pakastinta viittis täyttää näin ennen muuttoa. :huoh:
Muuttoon on toki pari kuukautta vielä, mutta silti tuntuu sitten typerältä kiikuttaa jotain pakastemansikoita ees taas.

:femmat: :huoh:

Määkään en halua ostaa pakkaseen pakasteita muutettavaksi, varsinkaan kun muutan kaupungista toiseen. Ihan tarpeeksi hommaa saada nuo vanhat tuolta pois. :friikki:

Olen kyllä vähän ajatellut, että jos pyytäisin yhtä Treen-kaveriani ostamaan ja pakastamaan mullekin, että voisin sitten siellä siirtää ne omaan pakkaseeni, mutta taitaa mennä monimutkaiseksi. :huoh:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Nugat » To 19 Heinä 2012 19:14

Puiden kaatamiset ovat näköjään tehneet tuolle metsälle jotain hyvää, sillä mustikoita on aivan mustanaan. :tipahdus: Riitti kuin istui tasaperseellä yhdellä mättäällä ja noukki ympäriltä ja sitten vain vähän hilasi itseään eteenpäin. :keijo: Mutta kauan saa oikeasti poimia että ämpäri täyttyy.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja skray » Su 12 Elo 2012 22:27

Pitää olla poimuri ja sit sellanen perkaajalaite, joka kiinnitetään imuriin. :lanppu:

---

Mä kolusin tänään tonttia äitin kanssa ja törmäsin punaviinimarjapuskiin. Niitä oli kolme valtavaa puskaa, kaikki täynnä marjoja. Nam! Saman tien tuli poimittua pari jäätelörasiaa täyteen. Toisen äiti vei kotiin ja lupas leipoa meille jotain ja toisen mä toin kotiin. Aion tehdä kiisseliä.
Ennestään tiesin, että tontilla on kaks viinimarjapuskaa ja yks karviainen. Ne paljastui sittemmin mustaviinimarjoiksi ja punaisiksi karviaisiksi.
Tänään kun koluttiin tontin perällä, niin sieltä löytyi lisäks muutama itsekseen levinnyt marjapuska, mm. yksi oksa, jossa kasvoi mahdottomasti karviaisia, sekä sitten vadelman tynkää. Vadelmia löysin toissaviikolla muutenkin tontilta ihan hirvittävän määrän muutamasta hassusta puskasta.
Vai kasvaako vadelmat edes puskissa? Kun ei ne kuitenkaan näytä samalta kuin esim. viinimarjapuskat, jotka ihan selkeesti on puskia. Eikö vadelmat muistuta enemmänkin yksittäisiä maasta kasvavia oksasia, joissa sitten on vähän haaroja ja muutama marja? :riips:

Oman maan marjat. :sydän:
skray

ViestiKirjoittaja Aranwe » Su 12 Elo 2012 23:53

Mummolassa ainakin oli sellainen iso villiintynyt vadelmapusikko, joka näytti läpitunkemattomalta piikkimereltä. Enemmän juuri paksuja maasta törrötäviä oksia, kuin pensaita.
Aranwe

ViestiKirjoittaja annastindeli » Ke 22 Elo 2012 15:52

Vatukoissa taitaa olla vielä niin, että nuorista kasveista saa paremmin marjaa.
Ja sekin siinä tietty on että vanhat vatukot alkaa olla jo niin läpitunkemattomia
piikkipusikoita, että ei sieltä edes juuri mitään saa kerättyä. Hakkuuaukoille tulee
kait monasti hyviä vatukoita, mutta nekin sitten tietty ajan mittaan huononee ja
alkaa kasvaa muutoinkin umpeen ja sit pitää ettiä uus vatukko. Tai niin olen
ymmärtänyt äitin puheista, itse en ole juuri koskaan innostunut vatustamaan,
kun se on sitä piikkipusikossa rämpimistä joka tapauksessa. :tilt:

Ite oon poiminu vaan vähän mustikkaa, ja loput talven marjat oon saanu äitiltä.
Se laitto meille mansikoita, vaikka kuin kamalasti mustikoita ja jonkun verran punasia
viinimarjoja. Mies syö niitä punasia rahkan kanssa, itse en tykkää. Meillä oli pakkasessa
vielä viimevuotisiakin marjoja ja sieniä kun en keväällä jaksanu tyhjentää pakastinta.
annastindeli

ViestiKirjoittaja Triple H » Ke 22 Elo 2012 21:34

Mä oon tän viikon syönyt mökkipensaista kerättyjä viinimarjoja. Punaisia, mustia ja valkoisia. Hyviä oli kaikki. Valkoiselle puskalle pitäis tehdä jotain, sato pienenee vuosi vuodelta. Koitin googletella katkaisuohjeita, mutta aika epämääräistä settiä, etenkin ku näin kerran livenä että katkaisu tappo kymmenen puskaa lopullisesti.
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Triple H

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 23 Elo 2012 18:36

Karviaishilloa! :sydän: 15 purkillista! :kuola: Ehkä me näillä selviämme juuri ja juuri talven yli. (Miehekkeen äidiltä saanemme lisää hilloa.) Oli kyllä mahtava marjasato. Aikaisemmin olen kyseisestä pensaasta kerännyt marjoja enintään 8 purkilliseen hilloa ja viime vuonna sain tehtyä säälittävän 1 purkillisen hilloa...
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ti 28 Elo 2012 13:30

Laatikollinen ostettuja mansikoita pakkasessa. Appiukon keräämät ( :sydän: ) kuutisen litraa mustikoita pakkasessa. Appivanhempien puskista ryöstetyt punaiset karviaiset on pakkasessa, punaiset ja mustat viinimarjat on perattu ja odottavat pakastepurkitusta jääkaapissa. Punaisista viinimarjoista tuli kyllä syötyä sellaisenaan liki puolet, mutta ne vaan oli niin hyviä :o :kuola:

Iso kassillinen omeinoita odottaa päätöstä, mitä niille jaksaisin tehdä. Ehkä hilloa. Osan voisi tehdä masuasukille pakkaseen ilman sokeria kiinteiden syömisen opettelua varten. Sit pari piirakkaa :gay:

Talvi saa tulla, kesä on pistetty pakkaseen :pilvi:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 30 Elo 2012 22:53

Kibaya kirjoitti:
Olen vielä marjojen kanssa ihan urvelo.

Vuonna 2010 olen sanonut noin.
Olen edelleen yhtä urvelo!

Ei, sain päähäni että haluan sitä perhana punaherukkamehua. Nyt. Pian.
Avokälypuoli soitti mulle kaupasta ja siellä oli punaherukat tarjouksessa. Eikä ihme, laatikossa olevat marjat olivat vähän painuneita ja selkeästi menossa huonoksi.
En ehtisi huomenna leikkimään mehuleikkejä, enkä uskonut että ne säilyvät kovin pitkään. Eikä mun kaappiin edes mahtuisi! Joten :keijo:
Minäpä se otin ja kaivoin netistä ohjeita mehunkeittoon ilman mehumaijaa :töktök:

Kivasti keittelin marjoja vähän kerrallaan kattilassa. Laitoin pieneen kattilaan puolilleen marjoja + roippeet. En perannut niitä mitenkään. Vähän vettä sekaan ja liesi pienelle. Kun sörssössä neste lisääntyi ja painelin välistä marjoja ja sekoittelin. Annoin olla aina n. 15-20min levyllä. Silmämääräisesti yritin seurata ettei hirveän pitkään kiehu. Siivilöin sörssöstä mehun pois laittamalla isoaukkoiseen siivilään tuommoisen liinan ja siitä läpitte. Painelin vielä kaikki marjat rikki ja muussailin mössöä niin, että kaikki neste varmasti tuli pois. Sitten vaan uutta sörssöä tulille.

Olin tehnyt kaksi annosta, kun tajusin ettei mulla ole sokeria :virne:
Koska mä en käytä sokeria :keijo:
:läps:
Kellohan oli jotain puoli yhdeksän illalla.
Öö... Kiva :keijo:

Kaapista löytyi yhteensä 5dl erinäisiä sokereita, kun jättää palasokerit pois. Hillo-, tavallinen- ja ruokosokeria vähän joka purkin pohjalla. Hillosokeri vuodelta 2010 :keijo:

No, mun velli toi mulle sokeria. Oli hakenut siwasta, kun se on kymppiin asti auki :virne:
Mehusta tuli ihan hyvää.

Paitsi että ihan pikkuvähän liian vähän pulloja mulla :tilt:
Yksi pullo olisi voinut olla enemmän :virne:
Nytkin kaivoin yhden tyhjän glögipullon, tyhjensin sen kaupan pahan feikkimehupullon ja löysin korkittoman etikkapullon :töktök:

Että josko seuraavalla kerralla sitä laittais kaikki varusteet valmiiksi ennen kuin alkaa söheltämään.

Ei ole Saviolla Strömsötä :virne:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 31 Elo 2012 08:04

Laitappas KIbutin linkkejä niihin maijattomiin mehuihin. Josko sitä itsekin yrittäis, kun on noita pakastemarjoja vielä jäljellä. :huoh:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja skray » Pe 31 Elo 2012 09:07

Eikös mehu tuu ihan hyvää niin, että keittää pakastemarjat vedessä ja sitten siivilöi? Sokeria sekaan ja valmista on. Ei tarvi ihan sikana vettä laittaa, eikä tuu ihan hirveesti sitä mehua. Mä tapaan tehdä tolla tavalla mun pakastemarjoille kun teen kiisseliä. Jatkan tuosta vaan sekottamalla mukaan perunajauhoja. Muutenhan tuo kävis ihan mehusta. :keijo:
skray

ViestiKirjoittaja Annis » Su 09 Syys 2012 19:35

Poimin tänään sienireissulla muutaman litran puolukoita, vaikka olin päättänyt, etten aio poimia niitä.
Ja nyt sitten iski vähän hinku mennä keräämään niitä lisää. Pakkaseen ei oikein mahdu enää mitään
(koska mustikat ja mansikat ja sienet), mutta onneksi on kuivuri :sydän:

Meillä on tässä naapurissa sellainen hylätty puutarha ja se olis ihan väärällään omenoita. Poimin iltalenkillä jo pienen pussillisen,
mutta kai niitä pitää hakea lisää, koska ois vaan surullista, että ne mätänis sinne. Osasta aattelin keittää mehua ja vähän hilloa,
osa sitten niistäkin kuivuriin.

Olispa isompi jääkaappi ja isompi pakastin ja kellari, että saisi säilöä niin paljon kuin haluaa.
Annis

ViestiKirjoittaja urakka » Ke 03 Loka 2012 16:44

Marjat on kyllä jotain maailman parasta. :sydän: Tykkään oikeastaan kaikista marjoista, siis näistä normaaleista suomalaisista, kun esim. goji-marjojen roudaaminen jostain Kiinasta tuntuu vähän typerältä, kun täällä on pihat ja puskat täynnä vaikka mitä muitakin. Meillä on aina kuljettu marjassa, joskaan en itse ole viime vuosina oikein päässyt kunnolla osallistumaan töiden ja opiskeluiden ja muiden kiireiden takia, harmittaa kyllä. Tykkään silti tehdä marjoista jälkkäreitä ja välipaloja, marjajutut maistuu mulle hedelmäjuttuja paremmin. Itsetehty mustaherukkajäätelö on varsinkin aivan järjettömän hyvää. :kuola: Lappapuuro ja sopat erilaisilla marjayhdistelmillä on myös loistavia juttuja, helppoja tehdä, ei ole lisäaineilla kyllästetty, sokerin määrän (vähän) saa itse päättää ja maistuu hyvälle. :)

Meillä on pakastimen sisällöstä 2/3 marjoja, ensimmäistä kertaa mun itsenäisen elämän aikana asun asunnossa jossa on oikea pakastin, eikä pelkkä pakastinlokero. Äitiltä sain ylijäämäisiä mustikoita ja mansikoita, oli täyttänyt jo omansa ja pari muuta pakastinta, eikä malttanut lopettaa keräämistä, äiti pitäis varmaan sitoa kiinni patteriin jos haluais sen pysyvän poissa metsästä syksyllä. :virne: Itse poimin meidän entisen asumuksen pensaisista muutaman litran puna- ja mustaherukoita, kun niitä nyt sattui kasvamaan siinä nenän edessä. Ämpärillinen puolukoita löytyy myös, ne otin äitiltä vähän pitkin hampain, kun en niin kamalasti välitä, mutta jotenkin mulle on iskenyt tänä syksynä hirvittävä puolukanhimo jo monta kertaa, nyt lähinnä pelottaa että loppuvat kesken. :virne: Karviaisia haluaisin, mutta en yhtään tiedä mistä niitä saisi, ennen isän pihalla kasvoi satoisa pensas, mutta se meni talokaupan ohessa uusille omistajille, jotka on varmaan jo hävittäneet takkuisen, piikkisen ja karun näköisen pensaan. :huoh:
Miten hyvä on unohtaa: vain silloin voi rakastaa.
urakka

ViestiKirjoittaja damn » Ke 24 Heinä 2013 18:00

Kävin mökillä poimimassa mustikoita ja nyt on pakastin täynnä mustikkaa :D . Harmittaa, että olin myöhässä, enkä saanut enää ostettua mansikoita, sillä olisin halunnut ostaa niitä litrakaupalla pakkaseen. Olisi niitä ehkä jostain kauempaa saanut vielä ostettua, mutta kun ei ole autoa, niin en päässyt kauemmas etsimään :( . Onneksi porukat lupasivat, että saan niiltä jonkin verran, kun meiän mansikkamaalta oli tullut ehkä 60 litraa mansikkaa tänä vuonna ja ne ei ihan kauheasti edes itse syö niitä. Samaten vadelmia pitäisi saada niiltä, sillä en kerkeä mökille marjastamaan enää tämän marjakauden aikana.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja @gen.fi » To 01 Elo 2013 22:37

Mustaherukka hilloa keittelemässä ja ehkä hieman vadelmahilloakin tulee tuossa kohta tehtyä :keijo:

Pihlajanmarjoista ajatelin hyytelöä tehdä vielä tänävuonna ja ehkä puolukkamehua.
Puolukkakin alkaa olemaan kypsä jo aurinkoisissa paikoissa ja ensiviikolla tod.näk. muuallakin.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 05 Elo 2013 17:13

Ihanan hyvä marjavuosi. :täpinä:

Villivadelmia on monta purkillista pakkasessa. Viime viikonloppuna taas olivat vuorossa kotikodin marjapuskat. Karviaisia tuli yhdestä (1!) pensaasta noin 15 litraa. :tipahdus: Edellisenä vuonna, joka siis oli tähän mennessä ennätysvuosi, tuli vajaa 8 litraa marjoja. Purkit loppuivat kesken. :virne: Tehtiin 8 litrasta hilloa (16 purkillista). 6 litraa pakastettiin kokonaisina ja 1 litra syötiin sellaisenaan. Lisäksi Mieheke teki äitini kanssa mehuja. Nyt meillä on reilu 10 pulloa (ja yksi kurkkupurkillinen) mehua jääkaapissa. Kysymys kuuluukin, mitä tehdä, kun jääkaapissa ei ole juurikaan tilaa ruoalle. Jääkaappi kun on lähes täynnä pulloja ja purkkeja. :keijo:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 05 Elo 2013 17:17

Mä kaipaan marjoja :pillitys:
Ei ihan riitä rahat ostaa niitä tuolta kojuista.
Eikä pakastetut ole sama asia :huoh:
Vielä joku vuosi mä pääsen metsään tai johonkin.

Mustat herukat :kuola: :pillitys:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Emilia » To 24 Heinä 2014 22:45

4 kg mansikoita maksoi 30 eur. Edellisenä päivänä samalla rahalla olisi vielä saanut 5 kg. Hinnoissaan ovat mansikat mutta mitäs jätin viime tippaan niiden hankkimisen. Pitkään oli kyllä itsepoimintakin mielessä, mutta ei onnistunut tänä kesänä, ehkä ensi vuonna. Nyt on kuitenkin saatu pakkaseen mansikkaa talven varalle! Jee! :D

Vielä kun mustikoita löytäisi. Olisikohan niitä vielä jäljellä, jos parin viikon päästä lähtee metsään? Oltaisiin ehkä silloin menossa mökille. Kaverin pihalla kasvaa pari punaviinimarjapensasta. Se lupasi, että saan tulla hakemaan marjat kunhan kypsyvät, mutta katsoo nyt, ehditäänkö sinne asti lomalla. Toivottavasti koska viinimarjat, nam.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja damn » Su 27 Heinä 2014 17:43

Jes, tänä vuonna sain aikaiseksi ostaa mansikoita pakkaseen ja ostinkin niitä 10kg. Mustikassa kävin viime viikolla mökillä. Meillä ei ollut kovin paljon aikaa olla metsässä, niin saatiin vain vähän vajaa viis litraa, mutta onhan sekin parempi kuin ei mitään. Todennäköisesti saan lisää porukoilta, jos löytävät hyvän marjapaikan jostain, siellä meijän normaalilla mustikkapaikalla ei tänä vuonna ollut kauheasti mustikoita ja olivat aika pieniä. Vielä viime viikolla osa mustikoista oli raakoja.
damn

ViestiKirjoittaja skray » Su 27 Heinä 2014 20:36

Mä taisin jäädä ilman mansikoita. :pillitys:
En oo aiemmin jaksanut/viitsinyt/kerennyt mansikkakaupoille ja viime viikolla kun menin, niin ei töiden jälkeen/illalla kellään enää ollut jäljellä suurempia laatikoita. Jotain 1,5 kg:n laatikoita oli 16e kappale, mutta en viitsinyt sellaista ostaa. Ei se 1,5 kg riitä mihinkään. :huoh:

Oman pihan marjapuskia en ole edes vilkaissut vielä tänä vuonna. Ei siis hajuakaan tuleeko ainuttakaan marjaa vai ovatko jo kypsiä vai onko linnut jo syöneet kaikki marjat. Jotenkin tää kesä on niin mennyt multa ohi, että en oo lainkaan tajunnut vielä, että marjathan alkaa olemaan valmiita.
skray

ViestiKirjoittaja damn » Ma 14 Elo 2017 22:09

Minä niin rakastan kesää ja etenkin loppukesää, kun voi poimia marjoja! :täpinä: Olen ollut paljon mökillä ja tällä hetkellä minulla on mustikoita 12 litraa ja lisää pitäisi mennä lähi päivinä keräämään. Mansikoita ostin 10 kiloa ja yleensä saan niitä vielä talven aikana porukoilta lisää. Puolukoita minulla on jonkin verran jäljellä viime syksyltä, mutta käytän niitä aika paljon, kun teen smoothieita, joten toivottavasti niitäkin saa lisää. Samoin viinimarjoja.
damn

ViestiKirjoittaja Shay » Pe 18 Elo 2017 09:19

Meillä on mansikkamaa, joten pakkanen on jo puolillaan mansikoista, vaikka pärjäsin jo usemman kuukauden yhdellä litralla äidin mansikoita. Tuoreita mansikoita en ole saanut syödä, kun aiheuttavat vauvalle pahoja vatsavaivoja. :( Pihassa on myös tyrnejä, mustaherukoita, karviaisia ja punaviinimarjoja, mutta viimeksi mainituissa on ruostetta. Pitää yrittää hävittää lehdet ensi kesäksi ja toivoa parasta. Onneksi saan viinimarjoja poimia maalta.

Pitää oikeasti keksiä uusia marjojen käyttötapoja tai ruveta juomaan tosiaan pirtelöitä joka päivä.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina