skray kirjoitti:Mä en tänä kesänä osta mansikoita, kun ei tuota pakastinta viittis täyttää näin ennen muuttoa.
Muuttoon on toki pari kuukautta vielä, mutta silti tuntuu sitten typerältä kiikuttaa jotain pakastemansikoita ees taas.

Riitti kuin istui tasaperseellä yhdellä mättäällä ja noukki ympäriltä ja sitten vain vähän hilasi itseään eteenpäin.
Mutta kauan saa oikeasti poimia että ämpäri täyttyy.

15 purkillista!
Ehkä me näillä selviämme juuri ja juuri talven yli. (Miehekkeen äidiltä saanemme lisää hilloa.) Oli kyllä mahtava marjasato. Aikaisemmin olen kyseisestä pensaasta kerännyt marjoja enintään 8 purkilliseen hilloa ja viime vuonna sain tehtyä säälittävän 1 purkillisen hilloa...
) kuutisen litraa mustikoita pakkasessa. Appivanhempien puskista ryöstetyt punaiset karviaiset on pakkasessa, punaiset ja mustat viinimarjat on perattu ja odottavat pakastepurkitusta jääkaapissa. Punaisista viinimarjoista tuli kyllä syötyä sellaisenaan liki puolet, mutta ne vaan oli niin hyviä

Kibaya kirjoitti:
Olen vielä marjojen kanssa ihan urvelo.

Tykkään oikeastaan kaikista marjoista, siis näistä normaaleista suomalaisista, kun esim. goji-marjojen roudaaminen jostain Kiinasta tuntuu vähän typerältä, kun täällä on pihat ja puskat täynnä vaikka mitä muitakin. Meillä on aina kuljettu marjassa, joskaan en itse ole viime vuosina oikein päässyt kunnolla osallistumaan töiden ja opiskeluiden ja muiden kiireiden takia, harmittaa kyllä. Tykkään silti tehdä marjoista jälkkäreitä ja välipaloja, marjajutut maistuu mulle hedelmäjuttuja paremmin. Itsetehty mustaherukkajäätelö on varsinkin aivan järjettömän hyvää.
Lappapuuro ja sopat erilaisilla marjayhdistelmillä on myös loistavia juttuja, helppoja tehdä, ei ole lisäaineilla kyllästetty, sokerin määrän (vähän) saa itse päättää ja maistuu hyvälle. 
Itse poimin meidän entisen asumuksen pensaisista muutaman litran puna- ja mustaherukoita, kun niitä nyt sattui kasvamaan siinä nenän edessä. Ämpärillinen puolukoita löytyy myös, ne otin äitiltä vähän pitkin hampain, kun en niin kamalasti välitä, mutta jotenkin mulle on iskenyt tänä syksynä hirvittävä puolukanhimo jo monta kertaa, nyt lähinnä pelottaa että loppuvat kesken.
Karviaisia haluaisin, mutta en yhtään tiedä mistä niitä saisi, ennen isän pihalla kasvoi satoisa pensas, mutta se meni talokaupan ohessa uusille omistajille, jotka on varmaan jo hävittäneet takkuisen, piikkisen ja karun näköisen pensaan. 
. Harmittaa, että olin myöhässä, enkä saanut enää ostettua mansikoita, sillä olisin halunnut ostaa niitä litrakaupalla pakkaseen. Olisi niitä ehkä jostain kauempaa saanut vielä ostettua, mutta kun ei ole autoa, niin en päässyt kauemmas etsimään
. Onneksi porukat lupasivat, että saan niiltä jonkin verran, kun meiän mansikkamaalta oli tullut ehkä 60 litraa mansikkaa tänä vuonna ja ne ei ihan kauheasti edes itse syö niitä. Samaten vadelmia pitäisi saada niiltä, sillä en kerkeä mökille marjastamaan enää tämän marjakauden aikana.

Edellisenä vuonna, joka siis oli tähän mennessä ennätysvuosi, tuli vajaa 8 litraa marjoja. Purkit loppuivat kesken.
Tehtiin 8 litrasta hilloa (16 purkillista). 6 litraa pakastettiin kokonaisina ja 1 litra syötiin sellaisenaan. Lisäksi Mieheke teki äitini kanssa mehuja. Nyt meillä on reilu 10 pulloa (ja yksi kurkkupurkillinen) mehua jääkaapissa. Kysymys kuuluukin, mitä tehdä, kun jääkaapissa ei ole juurikaan tilaa ruoalle. Jääkaappi kun on lähes täynnä pulloja ja purkkeja. 

Olen ollut paljon mökillä ja tällä hetkellä minulla on mustikoita 12 litraa ja lisää pitäisi mennä lähi päivinä keräämään. Mansikoita ostin 10 kiloa ja yleensä saan niitä vielä talven aikana porukoilta lisää. Puolukoita minulla on jonkin verran jäljellä viime syksyltä, mutta käytän niitä aika paljon, kun teen smoothieita, joten toivottavasti niitäkin saa lisää. Samoin viinimarjoja.
Pihassa on myös tyrnejä, mustaherukoita, karviaisia ja punaviinimarjoja, mutta viimeksi mainituissa on ruostetta. Pitää yrittää hävittää lehdet ensi kesäksi ja toivoa parasta. Onneksi saan viinimarjoja poimia maalta.Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa