Tv/elokuvatyyppistä ilmoituttelua

Re: Tv/elokuvatyyppistä ilmoituttelua

ViestiKirjoittaja theia » Pe 12 Loka 2012 11:58

Mä olin ihan että byhyy, Gossip Girl loppuu, mä en kestä!!1, mutta sitten huomasin että Glee alkaa maanantaina uusin jaksoin :sydän:

:keijo:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 12 Loka 2012 13:05

X-Files - usko koetuksella.
Tänään maikkarilta 23.05 :täpinä:
:sydän:
Mulder ja Scully :hullu:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja L-S » Su 14 Loka 2012 12:51

theia kirjoitti: Glee alkaa maanantaina uusin jaksoin :sydän:

Glee :sydän: Olen tosin nähnyt tuon kauden jo, mutta hienohan se oli, joten kai sen voisi uudestaankin katsoa, kun ei neljättä kauttakaan täällä vielä näe.

Muutoin olen ihastunut Vain elämää -ohjelmaan. Joukko kotimaisia artisteja esittää toistensa kappaleita ja on muutenkin jotenkin henkilökohtaisesti läsnä. Jopa Cheek ja Jonne Aaron vaikuttavat tuossa hirveän sympaattisilta. Ja Jari Sillanpää on ihqu.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja L-S » To 18 Loka 2012 12:19

No nyt se Netflix on auki :o: :D
Spotify Premiumin käyttäjät saavat vielä loppuvuoden ilmaiseksi ja muillekin on tarjolla kuukausi kokeiluaikaa. :tilt:

Mitään en toki ole kerennyt vielä katsoa, mutta kirjauduin kuitenkin sisään ja Netflix toivotti tervetulleeksi takaisin.

Tarjolla näyttäisi olevan amerikkalaisten sarjojen ja elokuvien seassa Hovimäki ja Tarja Halosesta kertova leffa. :virne:

Hiukan kyllä ensisilmäyksellä valikoima vaikutti himpun verran rajoitetummalta kuin Amerikassa ja joistain sarjoista oli sitten vain tarjolla kausia esimerkiksi vuoteen 2009 asti mutta ei sen uudempaa. Ettei tämä nyt kuitenkin mene siihen, että mitään sellaista et saa katsoa mitä Nelonen ei ole näyttänyt... Eikä löytynyt esim. The Officea, jonka kaikki kaudet uusinta lukuunottamatta olivat keväällä Amerikan Netflixissä. :pillitys:

Netflixistähän on sanottu, että nyt ei ole enää tekosyytä leikkiä piraattia, jos tällaista on helposti saatavana (mm. joku HS:n nettisivujen kolumnisti kirjoitti tästä), mutta tiedä häntä kuinka tämä toteutuu, jos tilanne on edelleen se, että suomalaiset joutuvat monien sarjojen kohdalla odottamaan pahimmillaan monta vuotta pidempään että näkevät joidenkin sarjojen ne kaudet mitä Amerikassa esitetään parhaillaan. Itse en ole koskaan piratismia harrastanut, enkä sitä kannata, mutta periaatteessa ymmärrän että odottaminen on tylsää (koska kyllähän nykyaikana kaikki pitäisi olla saatavana hetimullenyt :keijo: ).
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 18 Loka 2012 12:31

Mä olen sitten kiiski. Vastarannalla tai missä vaan.

Yritin kirjautua sisään NetFlixiin, mutta se halusi välttämättä multa luottokortin tietoja :norsu:
Ennenkuin edes pääsee tutkimaan vaihtoehtoja. Nettisivuilla kyllä mainostetaan että siitä on helppo sitten vaan erota, mutta silti.
Oletusarvo siis on, että pitää olla se luottokortti.
Mikä on niin typerä oletus, että alan etsimään herneitä joita vetää nenääni tai heitellä tietokoneen näyttöä niillä :norsu:
En tykkää :norsu:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja L-S » To 18 Loka 2012 22:22

No joo, aika tyhmää kyllä että edes valikoimaa ei voi katsella antamatta luottokorttitietoja. Itsekin suhtautuisin varmaan tuohon kohtaan epäillen, jos Netflix ei olisi vakuuttanut mua aiemmin (mähän kirjauduin hätäpäissäni tuonne viime syksynä eräänä päivänä kun olin lievässä flunssassa, telkkaria ei ollut eikä siten mitään narikkaa aivoille, ja kaveri oli tuosta puhunut... :keijo: ).

Sikäli en pidä kohtuuttomana, että palvelun käytöstä vaikka ilmaisen kokeilujaksonkin ajan vaaditaan maksuvälineen ilmoittamista (en tiedä, vissiin muita vaihtoehtoja kuin luottokortti ei ole). Niinhän monessa muussakin kaupanteossa tehdään, jos saa jonkun kokeilujakson tai on vaikka palautusoikeus, niin maksutiedot pitää antaa kuitenkin. Mutta toki pitäisi vähän tietää mitä tilaa.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ti 23 Loka 2012 13:41

Netflix olisi muutoin vastaus rukouksiini, mutta siellä ei oikein tajuta miten tärkeitä tekstitykset ovat varsinkin Suomessa.

Erehtyivät käyttämään laittomia tekstityksiä.

Netflixin tiedottaja pyysi anteeksi sekoilua, mutta pikkaisen "my papa was a martyr"-tyyliin ("He [Netflix] ovat käyttäneet tolkuttoman määrän rahaa tekstitysten hankkimiseen. Siksi on vähän absurdia, että mediassa välitetään sellaista kuvaa, että Netflix olisi tietoisesti ottanut nämä tekstitykset käyttöönsä")

Varsinkin kun toista kautta kävi ilmi että kääntäjät ovat kai välttämätön paha Netflixille(kin) eli en nyt sanoisi "tolkutonta määrää"...

Noh, eihän tämä ole Netflixin eka iso moka. Äskenhän he yrittivät erottaa dvd-vuokrauksen (Yhdysvalloissa) netti-tv:stä omaksi maksulliseksi palvelukseen. Siitä aikeesta luovuttiin kun 99,99% porukasta ilmoitti lopettavansa palvelun käytön jos tuohon alkavat.
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ti 23 Loka 2012 14:02

Vaikka en AV-kääntäjä olekaan, olen pöyristynyt sekä MTV:n että Netflixin asenteesta kääntäjiä kohtaan. AV-käännökset ovat nykypäivänä niitä tavan tallaajalle kaikkein selkeimmin näkyvillä olevia käännöksiksi tajuttavia tekstejä, ja jos ne joudutaan tekemään hirveällä kiireellä, joutuu koko ala huonoon valoon. :viha:

Kaiken tämän tietäen olen ollut suorastaan ällistynyt, kun kaikkien Netflixistä tähän mennessä katsomieni ohjelmien tekstitysten taso on ollut hyvä, paikoitellen jopa erinomainen. Tosin olen vasta katsonut muutaman hassun tunnin, joten ehkä mulla on vaan ollut hyvä tuuri.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ti 23 Loka 2012 15:19

Tuosta ohjelmasta jossa oli laittomat tekstitykset ne vietiin pois, eivätkä kuulemma vielä ole tulleet takaisin.
Lisäksi olen ymmärtänyt että kaikissa ohjelmissa & leffoissa ei ole tarjolla suomenkielistä käännöstä.

Pelottaa itseänikin että tuleeko av-alasta halpapalkkaisten kääntäjä-harjoittelijoiden maailma; sitä tahtoisi kuitenkin aikansa käyttää muuhunkin kuin bongaamaan käännösvirheitä :keijo:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 29 Loka 2012 15:55

Joo, toi käännössotku on kyllä melkoisen tympeä juttu. :epäilevä: Ja ylipäänsä tämä nykyinen suuntaus av-käännösalalla.

Sinänsä en ole yllättynyt, jos Netflixin käännöksissä on kuitenkin laatua, kun ymmärtääkseni niitä ovat kuitenkin ainakin osittain olleet tekemässä ihan ammattilaiset. Mutta varmaan niitä on myös haalittu kiireessä jostain, kun ei ole tajuttu, että sekin on merkittävää. Eihän se yllättävää ole, että amerikkalaisen palvelun johto ei tätä tajua, eihän sielläpäin juuri tv-tekstityksiä näy. Amerikkalaisessa Netflixissä on kyllä lähes järjestään saatavana englanninkielinen tekstitys (niihin englanninkielisiin ohjelmiin). Mutta ehkä on vaikea ymmärtää, että kääntämiseen menee hiukan enemmän aikaa kuin sellaisten tekemiseen. (En kyllä edes tiedä mikä taho noita tarjoaa, mutta oletan ettei kuitenkaan ohjelman tekijä vaan lätkäise käsikirjoitusta ruudulle. Suomessakin jotkut av-kääntäjät tekevät käsittääkseni myös kuulovammaistekstityksiä suomenkielisiin ohjelmiin.)

Mua tympäisee myös, miten näissä viimeaikaisissa kääntämistä käsittelevissä keskusteluissa (kuten tuossa Smithin linkin AV-kääntäjien blogin kommenttipalstalla ja jossain Hesarin kommenttipalstalla, jossa oli puhe MTV3:n ulkoistettujen kääntäjien joukkoirtisanoutumisista) moni on sitten tullut nirppailemaan, että "no minä en ainakaan tartte niitä tekstejä, ymmärrän englantia ihan tarpeeksi hyvin eikä paljon napeksi katsella virheitä. :nirppa:" Uskoisin kuitenkin, että lopulta aika moni suomalainen ei ymmärrä riittävästi. Toki on näitä muutamia, jotka ovat vuosia katselleet amerikkalaisia ohjelmia, mutta onko heistä Suomen kokoisessa maassa riittävästi palvelun käyttäjiksi? Omasta mielestäni hyvin tehty suomenkielinen käännös on kuitenkin kiva olemassa, vaikka kieltä ymmärtäisinkin. Parhaimmillaan siitä tulee lisäarvoa, jos vaikka komediasarjassa on keksitty oivaltava käännös jollekin kieleen pohjautuvalle vitsille. Saa nauraa kahdesti. :D

Varmasti moni myös oppii kieltä katsomalla tekstitettyjä ohjelmia. Maissa joissa telkkariohjelmat on usein dubattu osataan usein kieliä paljon huonommin kuin Suomessa.

En voi ymmärtää miksi monenlaisista turhemmista asioista ollaan valmiita maksamaan, mutta kääntämisen ammattitaidosta ajattelee MTV3:kin, että eipä kuulu ydinliiketoimintaan.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 29 Loka 2012 17:20

Jos MTV3 meinaa korvata tv-sarjojen kääntämisen dubbaamisella :friikki: Toivottavasti ei, sillä ne vasta vielä hirveempiä tuloksia on.

Mutta en mä ymmärrä tuota "ei me tarvita tekstejä"-nillitystä. Miksi netistä on niitä sitten saatavilla? Ei sitä englantia kaikki niin hyvin osaa, että sen voisi yleistää. Jos yksi Pena Hesasta ei omasta mielestään tarvitse tekstitystä, niin ehkä se ei koske koko kansaa. Itsekin katson aika paljon englanninkielisiä ohjelmia ilman tekstejä, mutta niitä katsoessa on ihan erilainen olo kuin tekstitettyjen ohjelmien kohdalla. En usko tarvitsevani tekstejä, mutta aivot käyvät eri tavalla ohjelmaa katsoessa kun siinä on tekstit. Vaikka niitä ei tietoisesti edes lukisi, kyllä silmät välittävät tiedon aivoille.

Enkä kyllä muutenkaan ihan pysy kärryillä tässä uutisoinnissa ja keskustelussa tästä asiasta. Miten yhtäkkiä yksi konkreettinen ammattiryhmä tuntuu olevan näin isosti pulassa? Yritetäänkö tällä keskustelulla vähentää av-kääntäjiksi hakeutuvia ihmisiä? Onko niistä muka jotenkin ylitarjontaa?
Can not understand :keijo:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 29 Loka 2012 17:39

Tuskinpa MTV3 dubbaamisella kuitenkaan mitään korvaa, luulisi että se vasta maksaakin. :keijo: Jos kääntämisen lisäksi pitäisi vielä näyttelemisestä ja äänittämisestä maksaa. Rahastahan kuitenkin on kyse.

Sinänsä tämä AV-kääntäjien huono palkkaus, töissä vaadittu liiallinen kiire ja se että käännösfirmat, jotka myyvät tekstityksiä tv-taloille, pakottavat kääntäjät yrittäjiksi eivät ole uusia asioita. Siitä on ollut puhetta jo aiemmin vähintään silloin, kun Nelonen vuonna 2009 teki vastaavan päätöksen kuin MTV3 nyt, että ulkoistetaan kääntäminen Broadcast Text -yhtiölle, joka juuri maksaa näitä huonoja palkkoja. Silloinkin aiheesta uutisoitiin, mutta ehkä vähän vähemmän kuin nyt. Silloin AV-kääntäjät perustivat myös nettisivuston. Toisin sanottuna suunta on alalla ilmeisesti jo pitkään ollut huono. Osittain aihe nousee tietyillä tavoilla esiin, koska kääntäjät itse osallistuvat aktiivisesti siitä käytävään keskusteluun ja heillä on omat tavoitteensa.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ma 29 Loka 2012 17:43

L-S kirjoitti:Toisin sanottuna suunta on alalla ilmeisesti jo pitkään ollut huono.

On ollut vuosia, jos ei jopa vuosikymmeniä.

AV-kääntäminen on oikeastaan melkein aina ollut hankala osa-alue kääntämisessä lähinnä siksi, että se kiinnostaa prosentuaalisesti tosi suurta määrää kääntäjistä eli sinne on kovaa tunkua, ja siksi löytyy aina joku joka tekee homman lähes puoli-ilmaiseksi.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 29 Loka 2012 21:39

Kibaya kirjoitti:Jos MTV3 meinaa korvata tv-sarjojen kääntämisen dubbaamisella :friikki: Toivottavasti ei, sillä ne vasta vielä hirveempiä tuloksia on.

Paitsi, jos Agapio Racing Team päästetään asialle. :keijotäpinä:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Suvi » Ma 29 Loka 2012 21:56

Lyyra kirjoitti:
Kibaya kirjoitti:Jos MTV3 meinaa korvata tv-sarjojen kääntämisen dubbaamisella :friikki: Toivottavasti ei, sillä ne vasta vielä hirveempiä tuloksia on.

Paitsi, jos Agapio Racing Team päästetään asialle.

:rotflmao:

Eipä mulla muuta. :moro:
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 29 Loka 2012 21:57

Mä meinasinkin kirjoittaa, että Lyyra tai Suvi voi varmaan esittää todisteita niistä vielä hirveämmistä tuloksista, mutta unohtui...
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ke 31 Loka 2012 16:02

No nyt.

Uudessa MTV3 Total -paketissa ovat mukana kaikki C More -kanavat ja MTV3 Kanavapaketin kanavat eli vastaisku Netflixille ja tulevalle HBO:lle.

Eli ehkä pitääkin odotella ja katsoa mistä saa parhaimman tarjouksen...:raps:
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Su 04 Marras 2012 12:52

Eikö tässä tehdä täysi kierros, kun Filmnetiä käynnistellään. :virnu: Koska sehän oli ensin Filmnet ja sitten Canal+ ja sitten C More (ei se Simpsoneiden rehtori :aukku: ).

Itsellänihän on C Moren ja MTV3 Plus -pakettien kortit. Kai ne saisi jotenkin yhdistettyäkin, jos jaksaisi säätää. Enkä tiedä, miten tallenteet näkyvät. Kauhea jonottelu oli kesälläkin asiakaspalveluihin, joten olen yllättävän haluton hoitamaan asiaa. Ja jos siihen ensi syksynä pitäisi saada Nelonenkin mukaan ja :huoh:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Yabba » La 01 Joulu 2012 20:12

Päivän pohdinta:
Mikä oli se muppetteja etäsesti muistuttava nukkesarja jossa ne elukat asu viemärissä, välillä soittelivat musiikkia putkilla ja sieltä viemäristä pääsi ulos kaatopaikan kautta missä asu isoja pahismörköjä? Mielestäni tuli joskus 90-luvun puolella yleltä.
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja Aranwe » La 01 Joulu 2012 20:18

Yabba kirjoitti:Päivän pohdinta:
Mikä oli se muppetteja etäsesti muistuttava nukkesarja jossa ne elukat asu viemärissä, välillä soittelivat musiikkia putkilla ja sieltä viemäristä pääsi ulos kaatopaikan kautta missä asu isoja pahismörköjä? Mielestäni tuli joskus 90-luvun puolella yleltä.

Fraggle rock.
Aranwe

ViestiKirjoittaja Yabba » Su 02 Joulu 2012 13:18

Kiitos :)
Yabba

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 02 Joulu 2012 14:31

Suomeksi Fraglit.
Mulla pitis olla niiden vhs jossain :virne:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Aranwe » Su 02 Joulu 2012 16:10

En muistanut tuota suomenkielistä nimeä, mutta aikoinaan kun samaa kysymystä pohdin itse, niin löysin sitten tuon Muppet Show-viittauksen kautta kyseisen sarjan nimen, sillä Jim Hensonhan se senkin takana oli.

Hatarien muistikuvieni mukaan (oikeassa olivat) tuota on esitetty joskus 80-luvun puolivälin tienoilla, mutta liekö sitten tullut uusintana myöhemmin. http://muistikuvaputki.yle.fi/rouvaruut ... a-fragglit
Aranwe

ViestiKirjoittaja Yabba » Su 02 Joulu 2012 16:51

No, ite muistelen ohjelmaa töllöstä kattoneeni ja ylen kanavilta, eli aikasintaan 90-luvun alussa tullu (kun ekasta 5-vuodesta en oikein mitään muista).

Toisaaltaan kun tuo on näemmä Muppet miehen luoma, niin muistelenkohan tuota kuitenkaan. Kun minusta se ohjelma mitä minä muistelen oli oikeasti viemärissä (ja ei, se ei ollut turtles), ei luolastossa ja siinä oli (muistikuvien mukaan) aika anarkistinen meininki. Hämärästi myös mielikuva että siinä olisi ollu jossain päin viemäriä joku apina tmv. joka vastaili puhelimiin ja "johti" muiden toimintaa (ja ei, ei ole myöskään Meet the Feebies, tosin jotain sen tyyppistä, mutta lapsille/nuorille suunnattu).

(Tai sitten monen monta lapsuusmuistoa sekoittuu joksikin aivan über mahtavaksi tv-sarjaksi minun mielessäni :p )
Yabba

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ma 03 Joulu 2012 11:48

Yabba kirjoitti:No, ite muistelen ohjelmaa töllöstä kattoneeni ja ylen kanavilta, eli aikasintaan 90-luvun alussa tullu (kun ekasta 5-vuodesta en oikein mitään muista).

Vaikuttaisiko se, että aikoinaan MTV3 tuli 1- ja 2-kanavilla Ylen ohjelmien seassa?
Muistan miten kova juttu oli kun MTV3 aloitti omana kanavanaan ja se ei tietenkään näkynyt meillä nälkämaalla :(
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

EdellinenSeuraava

Paluu Leffa.tv