Tr*ina kirjoitti:Tämän vuoden valheeksi epäilen Vuokranantajien liiton laskelmaa, jonka mukaan vuokranantaja saa 3.6% nettotuoton vuokra-asunnostaan. Siis, että kun minä maksan 600 euroa 21 neliön töölöläisasunnosta vuokranantajalle, tälle jää käteen tästä 600 eurosta vain 21 euroa ja kuusi senttiä. Ne loput katoavat jonnekin.
Siis mihin?
Voisiko joku selventää?
Yhtiövastikkeetko ne lohkaisevat kulut? Vai verottaja? Vai putkiremontit? Ja jos kerran tuo on keskimääräinen luku, niin monihan jää miinukselle vuokra-asuntoineen.

Eipä tuo vuokrall asuminen taida olla pitkällä tähtäimellä ainakaan kannatava sijoitus. Vuokralla asuminen tarjosi vapauden vanhemmista. Jokin hinta asumisen vapaudesta oli maksettava ja aina kun vuokran suuruus vitutti, mieliala kummasti koheni kun mietti muuttoa takaisin kotiin. Varsin ikävää on jos opiskeluaikana palaa liikaa rahaa esim. vuokran maksun. Moni hyvä opintolinja nyt vain sattuu sijaitsemaan ainoastaan esim. Helsingissä.Opiskelijoilla voisi olla jokin suojasysteemi liittyen asuntovuokriin, vaikka markkinataloudessa säälimättömästi eletään, on opiskelijat liian helpo saalis monelle vuokranantajalle. Minulla meinasi palaa päre vuokratätiini joka opintojeni aikana innokkaimmillaan oli 4 kk välein oli hilaamassa vuokranhintaa ylös. Neuvottelut kesti monesti 3-4 hja täti siinä sitten kuitenkin rauhoittui.Korotusta tuli mutta sen sai monesti neuvottelussa puolitettua. Oli kyllä sellainen kiskuri akka että oksat pois. Minulla oli vuokrankorotuspäivinä matkalaukku valmiiksi pakattuna ja näkyvästi esillä kuin nykyisin big brotherissa ikään. Minulla ei juuri omaisuutta opiskelija-aikoina ollut: sänky, hutera keittiön pöytä,pilkkijakkara keittiön tuolina ja kaikki muu mahtui isoon matkalaukkuun. Asuntoni oli niin siisti että ilmeisesti se oli ainoa valttini.Muutama haiseva sukka olisi varmaan häätänytkin minut ko. murjusta ulos. Minusta oli ihan persiistä olla yksityisellä tuosta syystä vuokralla. Puhelahjani tuli monesti testattua.sybe kirjoitti:Hervannassa rempattiin ihan ok kuntoon opiskelija-asuntolana toimiva Mikon talo Täläisiä kalossimaisia taloja tulisi tehdä opiskelijoille lisää!
Mainio kirotushärö!
Ja pikkasen harmitti muuttaa pois kun perhe kasvoi lapsella ja todettiin ettei mitenkään päin mahduttu enää asumaan siihen. Siitä muutettiinkin sitten nykyiseen asuntoon (67neliötä, 3h+kk+sauna), jossa ollaan oltu nyt 5 ja puoli vuotta. Alkujaan vuokra oli ihan mukava 719e sisältäen veden. Sen jälkeen se on noussut joka vuosi 3%, paitsi parisen vuotta sitten tuli kirje "vuokranne on liian matala asuinseudun yleiseen vuokratasoon nähden ja siksi korotamme vuokraanne satasella".
Nyt vuokra on sitten 917e ja maaliskuussa nousee jälleen sen 3%. 

Kibaya kirjoitti:Helsingissä vuokrahinnat on kyllä tota luokkaa. Ainakin jos haluaa asua suht hyvien kulkuyhteyksien päässä mistään. Kaipa se on tuuristakin kiinni mistä saa ja minkälaisella hinnalla kämpän. Mitä lähemmäs keskustaa mennään, sitä suuremmiksi hinnat nousee. Mun mielestä teillä on kuitenkin halpa kämppä. Ainakin mitä on kavereilta tullut kuultua.

Mr. Smith kirjoitti:- Jätkät, meillä on ollut jossain määrin tiuhaa tämä vuokralaisten vaihtuminen ja pari asuntoa on tyhjillään. Olen lukenut että muualla on jopa laskettu vuokria, joten---
- INFLAATIOKOROTUS!
- Näkikö joku mistä tuo naamaanläpsivä lepakkomies tuli ja minne hän katosi? Sain nimittäin hyvä idean: korotetaan vuokria parilla kympillä ja kutsutaan sitä "inflaatiokorotukseksi"! Kyllä sinne joku aina jää!
![]()
Toistaiseksi plussat voittava miinukset kämpässäni, mutta jos joka vuosi alkaa olla tällaisia korotuksia, niin...

skray kirjoitti:Täällä omassa talossa on kaikki tehtävä itse ja kaikki maksettava itse.
Mr. Smith kirjoitti:Vuokrista on taas ollut uutisissa, esim. Turun tilanteesta.
Enpä tiedä tuosta vuokrien alentumisesta ainakaan meitin taloyhtiössä; jos vuokra nousee tästäkin vähintään 3% ensi vuonna, niin voip tulla muutto.
Oletteko muuten jo kokeilleet Ylen laskuria? Laske kannattaako asunto ostaa.
Mukana ei ikävä kyllä ole Lumikki75:n mainitsemia ylimääräisiä kulunkeja muuten kuin itse jutussa mainittuina.
Itselläni lopputulema hiukan vaihteli: riippuen millaista asuntoa hankkisin säästäisin muutaman kympin tai menettäisin.
Ahdistaa.lumikukka kirjoitti:Äsken kuulin shokkiuutisen: meidän kämppä menee myyntiin. Asuntoa myydään vuokrattuna ja ensisijaisesti sijoittajille, eli todennäköisesti meidän ei tarvitse muuttaa täältä pois. Tilanne on kuitenkin stressaava ja ahdistava. Ollaan asuttu tässä nyt reilu vuosi ja ollaan tykätty tosi paljon sekä itse kämpästä että alueesta. Makuuhuoneen sisustus on edelleen vaiheessa, mutta muuten ollaan juuri saatu tämä kotoisaksi. Ostettu tähän kämppään sopivaa keittiönpöytää ja lamppua ja verhoa jne. Tästä on tullut meille rakas koti. Ja nyt se sitten on vaarassa lähteä alta.
Tässä jos missä se vuokra-asumisen kurjuus tulee esille. Vuokranantajamme toki mieluusti myisi kämpän suoraan meille, mutta asunnonosto on meille tällä hetkellä aika mahdotonta kun minä opiskelen.Ahdistaa.
Aranwe kirjoitti:Teillä on joka tapauksessa 6kk irtisanomisaika, joten tuskin tuota edes haluaa ostaa kukaan, joka haluaa siihen itse asumaan nopeasti.
lumikukka kirjoitti:Aranwe kirjoitti:Teillä on joka tapauksessa 6kk irtisanomisaika, joten tuskin tuota edes haluaa ostaa kukaan, joka haluaa siihen itse asumaan nopeasti.
Joo, se on ihan totta. Ei tässä sinänsä mitään hätää ole, kun todennäköisesti saadaan tässä jatkaa asumista ja jos ei saadakaan, niin on hyvin aikaa etsiä uusi koti. Epätietoisuus stressaa kuitenkin.
"Olipa ihana kämppä, hei kulta ostetaanko tää ja ajetaan noi täällä asuvat köyhät pihalle?" Helvetissä on heidänlaisilleen erityinen paikka.Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa