Vuokra-asumisen ihanuus ja kurjuus

Vuokra-asumisen ihanuus ja kurjuus

ViestiKirjoittaja Tr*ina » Pe 18 Heinä 2008 17:35

Vuokra-asuntonäytöissä ravaaminen on rakas harrastukseni. Itse asiassa se on ollut harrastuksiani jo vuosia.

On kiva katsella asuntoja, vertailla varustetasoa, ikkunamaisemaa, tapettien väriä ja välillä pääsee jopa kurkistamaan vuokralaisten yksityiselämäänkin. Mitä nautintoa se tuottakaan! Koti, joka suomalaiselle on pyhin paikka, se kaikista suojelluin, johon ei päästetä kuin kuin tiukan seulan läpäisseet, kaikista valikoiduimmat ihmiset, onkin yhtäkkiä koko kansan nähtävillä. Kerrankin yksityisestä tehdään julkista! Katsotaanpas, millainen pakastelokero jääkapista löytyy! Onkos tässä komerossa tarpeeksi säilytystilaa? Sitä riemun määrää, jolla näytöissä ravaavat repostelevat luimistelevan vuokralaisen reviiriä, sillä ei ole rajaa!

Mutta välillä rakas harrastuskin on käydä raskaaksi.

Etenkin jos harrastuksesta tulee pakkotoiminto. Jos asunto onkin oikeasti saatava.

18 neliötä Munkkisaaressa: 600 euroa!
20 neliötä Hakaniemessä: 650 euroa!
23 neliötä Töölössä: 650 euroa
30 neliötä Vallillassa: 650 euroa!

Luen internetin asuntopalstoja ja haikeana muistelen Berliinin-asuntoani. 45 neliötä, Euroopan suurin tavaratalo kulman takana ja kaikki kulut yhteenlaskettu vuokra 450 euroa.

Mitä Helsingin vuokra-asuntomarkkinoille on tapahtunut vuodessa?

Mihinkään alennusmyyntiin ei aleta, topakka talonmies napauttaa. Nyt on vuokraajan markkinat!
Onko joskus sitten ollut vuokralaisen markkinat, käy mielessäni, mutta pidän suuni kiinni ja pakotan sen hymyyn.

Kiertelen asuntoa, joka on niin pimeä, että edes vuoden ja päivän kirkkaimpaan aikaan ilman sähkövalaistusta ei pärjää. Ei hassumpi näköala Hämeentien-asunnoksi, talonmies jatkaa ja viittoo pihalle: orapihlaja-aidan takaa näkyy harmaa kivijalka kadun toisella puolen. Tähän kun vetelee vähän maalia (vessa) ja tätä kun pyyhkii wimillä (keittiökaapit), niin hyvä tulee. En ole aivan yhtä vakuuttunut. Jo usean vuoden ajan olen ihmetellyt, miksi kaikkien vuokra-asuntojen pitää olla ihan tiptop, viimeisen päälle remontoitu. Samalla vuokraan lisätään 50 tai 100 euroa lisää. Kyllähän sitä vähän kulahtaneessa, mutta hieman halvemmassakin asunnossa pärjäisi.

Mutta nyt kun katselen asuntoa, jossa kylppärin ovilankku on mädäntänyt, seinien maalit rapisseet ja wc-pönttö mustunut, ymmärrän. Ei tällaisessa voi elää. Ja siksi ilmoituksessa etsitäänkin remontoimistaitoista vuokralaista.

Ja mikä se vuokra sitten olikaan, kysyn varovaisesti. 550 euroa. Tämän-saa-vuokrattua-saman-tien. Yhteydenottoja-tulee-jatkuvalla-syötöllä! Katselen kiettiön seinään kiinnitettyä laskua. Se on edellisen vuokralaisen kuitti kesäkuun vuokrasta. 440 euroa.

Mitä Helsingissä vuokra-asuntomarkkinoilla on tapahtunut vuodessa?

Mitä ihmisille on tapahtunut vuodessa?
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina

Re: Vuokra-asumisen ihanuus ja kurjuus

ViestiKirjoittaja dubb » Pe 18 Heinä 2008 21:13

Mä yhdyn tohon vuokra-asumisen ihanuuteen; rauhallinen asuinalue, talo vehreän kujan varrella, näkymä aurinkoiselle taivaalle, kesällä sopivan viileä, talvella sopivan lämmin, rempattu 2007, liikenneyhteydet erinomaiset, iso kauppa 400 metrin päässä ja kouluun viiden minuutin ajomatka. Tämä kaikki hyvin huokealla. :viileä:
dubb

ViestiKirjoittaja Deni » Pe 18 Heinä 2008 21:25

Helsingin alueen vuokrataso on kyllä jotain ihan käsittämätöntä. Eihän tuollaisia summia pysty normaalisti tienaava ihminen maksamaan, ja varsinkin opiskelijat ja pätkätöitä tekevät ovat varmasti tosi hankalassa jamassa ellei jostain löydy jotain ihan superhalpaa. Kaverien kämppiä vuosien varrella oon myös ehtinyt kauhistelemaan, niin pieniä ja ryttyisiä luukkuja että tuntuu uskomattomalta että niistä kehdataan pyytää yli viittäsataa euroa kuussa. Vaikka mikäs siinä tietty pyytäessä, kun tulijoita aina on ja härskeihin hintoihin on jo totuttu.

Onhan Turussakin kallista, jos haluaa kattohuoneiston keskustasta, mutta pienellä ranneliikkeellä löytää huomattavasti kohtuullisempia tarjouksia. Mä asuin yksityisen omistamassa kämpässä keskustan laidassa monta vuotta, ja maksoin 23 neliön kämpästä suunnilleen kolme ja puolisataa kuussa. Kämppä oli vähän rähjäinen ja huonosti remontoitu, mutta en mä oikein paremmastakaan tiennyt ja oon aika laiska muuttaja. Kun lopulta puskaradio tavoitti mutkin, ja vihjasi että myös kaupungin kämppiin on mahdollista päästä, laitoin hakemuksen ja sain muutamassa päivässä nykyisen asuntoni. 42 neliötä, vuokra edelleen suunnilleen 350 euroa. Matkaa keskustaan on toki hieman enemmän, mutta matka taittuu fillarilla parissakymmenessä minuutissa, enkä mä oikeastaan keskustassa viihdykään.

Ja toisaalta, on aivan mahtavaa asua muualla kuin yksityisen kämpässä. Mun asunnossa ei ole kenenkään omat rahat tai omaisuus kiinni, niin että mun täytyisi kohdella sitä silkkihansikkain - normaali kuluminen ymmärretään asumiseen kuuluvaksi, huoltoyhtiö hoitaa jos jotain menee rikki tai jos mä unohdan avaimet, vuokranmaksun saa sovittua jos on liian tiukkaa. Mä en halua olla liikaa sidottuna tiettyyn henkilöön, silloin on liian suuri vaara siitä että henkilökemiat ei natsaakaan, ja edellisessä kämpässä oli esmeks lemmikkien pito ehdottomasti kielletty, syystä jota mä en vieläkään täysin ymmärrä. Ei mun piski ole kämpälle mitään vahinkoa saanut aikaan, ja tuskin enää saakaan.

Vähän mä haaveilen vieläkin isommasta. Yksiö tupakeittiöllä olisi kiva vaihtaa kaksioon, mä haluaisin vähän isomman olohuoneen ja erillisen keittiön, mutta vuokra on mun tuloihin nähden aika kipurajalla jo nyt. Onneksi aina voi salaa suunnitella yhteenmuuttoa poikaystävän päänmenoksi, kunhan se itse oivaltaa että se olis täydellinen ratkaisu molempien asuntopulmiin. Kahdestaan olisi mahdollista hankkia niin paljon isompi...

Jonain päivänä mä muutan pois kerrostalosta. Mutta vielä ei ole aivan niin suureellisten haaveiden aika.
What's so amazing about really deep thoughts?
Deni

ViestiKirjoittaja irvikissa » Pe 18 Heinä 2008 21:59

Helsingissä vuokralainen todellakin saa aika kylmää kyytiä. Ja vuokrat eivät edes ole nousseet samaan tahtiin asuntojen ostohintojen kanssa, joten vuokria tullaan korottamaan vielä entisestään.

Meillä oli suhteellisen hyvä tuuri oman (tai siis vuokra-) luukkumme kanssa. Eihän se halpa ole, mutta kahdestaan ei mahdotonkaan. Pienikin se on, mutta hyvässa sijainnissa ja pintarempattu juuri ennen meitä. Saimme valita kahden asunnossa käytetyn seinämaalin väritkin niistä monista vaaleaakin vaaleammista sävyistä, ja sen mitä seiniä niillä maalattiin. :p
irvikissa

ViestiKirjoittaja Tr*ina » Ke 23 Heinä 2008 18:01

Jokasyksyinen ilmiö on jälleen keskuudessamme, mutta tänä vuonna näköjään jo hyvissä ajoin. Ilmiöllä tarkoitan tietenkin Vuokranantajien liiton lobbaamista vuokratason nostamiseksi Suomessa. Ja tänä vuonnakin media mielellään suostuu avustamaan lobbauksessa. Kerrotaan, kuinka Suomessa vuokrat ovat aivan liian pienet, vuokranantajat eivät saa tuottoa ja esitetään visioita siitä, kuinka paljon vuokratason pitäisi nousta. Uutisia vauhdittamaan saatetaan laittaa jokunen valhekin mukaan.

Viime vuonna valhe oli se, että Kalliosta ei olisi saanut yksiötä alle 500 euron. Pienintäkään, kirjoitti HS syyskuun alussa ja lainasi välitysfirman edustajaa. Välitysfirmaksi oli valikoitunut kaupungin kalleimman firman maineessa ollut, mutta tätä ei tietenkään katsottu tarpeelliseksi kertoa lukijoille. Kuten ei sitäkään, että HS:n omalla asuntopalvelusivulla viikon sisällä yli puolet Kalliosta vuokralle tarjotuista yksiöistä oli alle 500 euron.

Tämän vuoden valheeksi epäilen Vuokranantajien liiton laskelmaa, jonka mukaan vuokranantaja saa 3.6% nettotuoton vuokra-asunnostaan. Siis, että kun minä maksan 600 euroa 21 neliön töölöläisasunnosta vuokranantajalle, tälle jää käteen tästä 600 eurosta vain 21 euroa ja kuusi senttiä. Ne loput katoavat jonnekin.

Siis mihin?

Voisiko joku selventää?

Yhtiövastikkeetko ne lohkaisevat kulut? Vai verottaja? Vai putkiremontit? Ja jos kerran tuo on keskimääräinen luku, niin monihan jää miinukselle vuokra-asuntoineen.
Tr*ina

ViestiKirjoittaja Fantsu » Ke 23 Heinä 2008 20:39

Me maksettiin 56 neliön kaksiosta Kontulassa jotain 550 /kk + vesimaksu. Onneksi ei tarvinut mitään yksiöitä etsiä.
Fantsu

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 24 Heinä 2008 10:46

Mä olen koko aikuisikäni asunut vuokralla.
Ja se sopii minulle. En koe oman asunnon omistamisen tarvetta vielä tässä vaiheessa elämääni.

Odotan mielenkiinnolla mitä tämän vuoden puolella tapahtuu asuntoni vuokran suhteen.
Meille laitetaan uudet ikkunat ja parvekkeen ovet. Olen kuitenkin tehnyt päätöksen, että jos vuokranantaja päättää nostaa vuokraani haluan parvekkeelle lasituksen. Meidän suunnalla lasittamaton parveke kahdella keittiön kaapilla (!) ei ole yli tämän hetkisen vuokran arvoinen. Kyllä siellä kaikenmoisia ilmoituksia näkee. Kokeillaan pyytää samoja hintoja kuin pääkaupungissa, sillä perusteella että sinne on vain tunnin matka. Jos lasken matkakulut ja vuokran yhteen, on sama asuisinko keskustassa vai nykyisessä asuinpaikassa. Asunnon koko vain on eri, ainakin kun vertaa tässä ketjussa oleviin esimerkkeihin.

Meilläpäin ei kuitenkaan ole hirveästi vuokralla olevia asuntoja. Jotain kunnan kämppiä löytyy kyllä, mutta niiden sijainti on mitä on. Paremmin meillä on yksityisten tahojen vuokraamia asuntoja. Siitä syystä minulla varmaan onkin ollut hirveän hyvät asunnot. Ensimmäinen kämppä oli sijainniltaan ihan täydellinen. Välillä harmittaa, että muutin siitä pois, mutta nykyisen asunnon etuja on avaruus ja valoisuus.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Galileo » Pe 25 Heinä 2008 17:53

Tr*ina kirjoitti:Tämän vuoden valheeksi epäilen Vuokranantajien liiton laskelmaa, jonka mukaan vuokranantaja saa 3.6% nettotuoton vuokra-asunnostaan. Siis, että kun minä maksan 600 euroa 21 neliön töölöläisasunnosta vuokranantajalle, tälle jää käteen tästä 600 eurosta vain 21 euroa ja kuusi senttiä. Ne loput katoavat jonnekin.

Siis mihin?

Voisiko joku selventää?

Yhtiövastikkeetko ne lohkaisevat kulut? Vai verottaja? Vai putkiremontit? Ja jos kerran tuo on keskimääräinen luku, niin monihan jää miinukselle vuokra-asuntoineen.

Tuotto lasketaan pääomalle, ei vuokralle. Jos se 21 neliötä Töölössä maksoi tyypille vaikka 126 000 rahaa, vuokra on 600 ja vastike vaikka 75 niin vuodessa puhdas vuokratuotto on 6300 miinus vero 1764 eli käteen 4536 rahaa joka on vuosittaista tuottoa 126 kilolle 3,6%. Voi olla, että Vuokranantajien liiton luku on myös inflaatiokorjattu, koska 3,6% on melkoisen heikko tuotto verrattuna nousevaan inflaatioon nähden.

Helsinkiin en vuokralle muuttaisi huvin vuoksi. Omistusasuminenkin on hiukan hinnakasta muuhun Suomeen, eli aika painava syy pitäisi olla, että sinne menisin. Tällä hetkellä asun vuokralla Tursun keskustassa 9 euron neliöhintaan, joka on varsin kohtuullisella tasolla. Haluan kumminkin vielä kohtuullisemman kuntoiseen kämppään jonka voi vapaasti askaroida-paskaroida mieleisekseen, joten osto edessä joskus. Korot saa mun puolestani nyt nousta reippaasti, terveisiä velan raskauttamille. :tilt:

Niin juu, asuntonäytöissä on kivempi käydä kun niitä ollaan myymässä - ei vuokraamassa. Tai itse pidän. Kun on ostamassa, voi vapaasti fantasioida siitä, kuinka seinät kaatuu ja suuret linjat muotoutuu. Vuokrahuoneistossa kyse on enemmänkin siitä, että mihin sen munmon vanhan senkin sijoittaisi ja missä pidän tyhjät pilsneripullot.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja Crux » La 26 Heinä 2008 14:09

3h+keittiö+parveke+vaatehuone+2 autopaikkaa, n. 65neliöö, 480+vesi ja sähkö.

:tilt:

Onneks ei oo mitään halua asua Helsingissä.
Let me tell you something, pendejo. You pull any of your crazy shit with us, you flash a piece out on the lanes, I'll take it away from you, stick it up your ass and pull the fucking trigger 'til it goes "click."
-Jesus Quintana
Crux

ViestiKirjoittaja sybe » La 26 Heinä 2008 23:33

[quote="Crux"]3h+keittiö+parveke+vaatehuone+2 autopaikkaa, n. 65neliöö, 480+vesi ja sähkö.

Vuokra-asuminen oli opiskelijaelämään liittyvä pakkopulla.Lainaa ei kesätyötuloilla saanut omaan asuntoon, vakiduunista ei ollut tietoakaan :) Eipä tuo vuokrall asuminen taida olla pitkällä tähtäimellä ainakaan kannatava sijoitus. Vuokralla asuminen tarjosi vapauden vanhemmista. Jokin hinta asumisen vapaudesta oli maksettava ja aina kun vuokran suuruus vitutti, mieliala kummasti koheni kun mietti muuttoa takaisin kotiin. Varsin ikävää on jos opiskeluaikana palaa liikaa rahaa esim. vuokran maksun. Moni hyvä opintolinja nyt vain sattuu sijaitsemaan ainoastaan esim. Helsingissä.Opiskelijoilla voisi olla jokin suojasysteemi liittyen asuntovuokriin, vaikka markkinataloudessa säälimättömästi eletään, on opiskelijat liian helpo saalis monelle vuokranantajalle. Minulla meinasi palaa päre vuokratätiini joka opintojeni aikana innokkaimmillaan oli 4 kk välein oli hilaamassa vuokranhintaa ylös. Neuvottelut kesti monesti 3-4 hja täti siinä sitten kuitenkin rauhoittui.Korotusta tuli mutta sen sai monesti neuvottelussa puolitettua. Oli kyllä sellainen kiskuri akka että oksat pois. Minulla oli vuokrankorotuspäivinä matkalaukku valmiiksi pakattuna ja näkyvästi esillä kuin nykyisin big brotherissa ikään. Minulla ei juuri omaisuutta opiskelija-aikoina ollut: sänky, hutera keittiön pöytä,pilkkijakkara keittiön tuolina ja kaikki muu mahtui isoon matkalaukkuun. Asuntoni oli niin siisti että ilmeisesti se oli ainoa valttini.Muutama haiseva sukka olisi varmaan häätänytkin minut ko. murjusta ulos. Minusta oli ihan persiistä olla yksityisellä tuosta syystä vuokralla. Puhelahjani tuli monesti testattua.
- -
Hervannassa rempattiin ihan ok kuntoon opiskelija-asuntolana toimiva Mikon talo Täläisiä kalossimaisia taloja tulisi tehdä opiskelijoille lisää!
Wanhakin oppii uutta - tosin toistoa kaivataan
sybe

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 27 Heinä 2008 04:36

sybe kirjoitti:Hervannassa rempattiin ihan ok kuntoon opiskelija-asuntolana toimiva Mikon talo Täläisiä kalossimaisia taloja tulisi tehdä opiskelijoille lisää!

Kalossitalo :virne: Mainio kirotushärö!
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Pe 23 Marras 2012 14:48

- Jätkät, meillä on ollut jossain määrin tiuhaa tämä vuokralaisten vaihtuminen ja pari asuntoa on tyhjillään. Olen lukenut että muualla on jopa laskettu vuokria, joten---
- INFLAATIOKOROTUS!
- Näkikö joku mistä tuo naamaanläpsivä lepakkomies tuli ja minne hän katosi? Sain nimittäin hyvä idean: korotetaan vuokria parilla kympillä ja kutsutaan sitä "inflaatiokorotukseksi"! Kyllä sinne joku aina jää!

:epäilevä:

Toistaiseksi plussat voittava miinukset kämpässäni, mutta jos joka vuosi alkaa olla tällaisia korotuksia, niin...
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Wildchild » Pe 23 Marras 2012 17:33

Kotoota pois muuton jälkeen oon asunut pelkästään vuokralla, molemmat olleet täällä Helsingissä.

Ensin sukulaiseni omistamassa ja vasta rempatussa kämpässä Kalliossa, 2h+kk 46neliötä ja 500e/kk sisältäen veden, sähkön ja netin. Joo, pikkasen sain sukulaisetuja. :pahis: Ja pikkasen harmitti muuttaa pois kun perhe kasvoi lapsella ja todettiin ettei mitenkään päin mahduttu enää asumaan siihen. Siitä muutettiinkin sitten nykyiseen asuntoon (67neliötä, 3h+kk+sauna), jossa ollaan oltu nyt 5 ja puoli vuotta. Alkujaan vuokra oli ihan mukava 719e sisältäen veden. Sen jälkeen se on noussut joka vuosi 3%, paitsi parisen vuotta sitten tuli kirje "vuokranne on liian matala asuinseudun yleiseen vuokratasoon nähden ja siksi korotamme vuokraanne satasella". :friikki: Nyt vuokra on sitten 917e ja maaliskuussa nousee jälleen sen 3%. :friikkipeukku:

Kipuraja alkaa vähitellen tulemaan vastaan ja olemme alkaneet miettiä että mitäs sitten vuoden-parin päästä. Omaa asuntoa ei kannata ostaa, ainakaan vielä. Mutta mistä hankkia tämän kokoinen ellei jopa isompikin asunto pienemmällä vuokralla? Mahdoton tehtävä, ainakin täällä Helsingissä. Espooseen tai Vantaalle emme halua muuttaa koska molemmissa on paskemmat edut lapsiperheille. Tärkein syy on kuitenkin ehkä se ettemme halua muuttaa pois Helsingistä. Mies on paljasjalkainen stadilainen ja minäkin rakastan tätä kaupunkia.

Isoja juttuja, isoja juttuja. Mieluusti kuitenkin jatkaisimme vuokralla koska se on niin huoletonta. Jos esim. jääkaappi kosahtaa, yksi puhelinsoitto ja asia on hoidossa. Ei tarvitse itse kaivaa kuvettaa ollenkaan. Mutta aika näyttää mitä tapahtuu.
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 23 Marras 2012 18:06

Helsingissä vuokrahinnat on kyllä tota luokkaa. Ainakin jos haluaa asua suht hyvien kulkuyhteyksien päässä mistään. Kaipa se on tuuristakin kiinni mistä saa ja minkälaisella hinnalla kämpän. Mitä lähemmäs keskustaa mennään, sitä suuremmiksi hinnat nousee. Mun mielestä teillä on kuitenkin halpa kämppä. Ainakin mitä on kavereilta tullut kuultua.

Mun vuokrasopimus kestää vielä 1.5 vuotta :friikki:
Sain isännöitsijältä kirjeen. Onhan tässä asuttukin jo melkein se kaksi vuotta. Työsuhdeasuntojen hyvä ja huono puoli on määräaikainen vuokrasopimus. Sitten se jatkuu tai ei. Riippuu miten muualta on tulijoita.

Pitäisiköhän tässä pistää hakupaperit jo vetämään, että saa tuon ajan sisällä itselleen uuden kämpän :pahis:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Wildchild » Pe 23 Marras 2012 18:11

Kibaya kirjoitti:Helsingissä vuokrahinnat on kyllä tota luokkaa. Ainakin jos haluaa asua suht hyvien kulkuyhteyksien päässä mistään. Kaipa se on tuuristakin kiinni mistä saa ja minkälaisella hinnalla kämpän. Mitä lähemmäs keskustaa mennään, sitä suuremmiksi hinnat nousee. Mun mielestä teillä on kuitenkin halpa kämppä. Ainakin mitä on kavereilta tullut kuultua.

Onhan toi sinälleen halpa. Vaikka tiedän että mein alueelta saattaisi hyvällä tuurilla saada halvemmankin. No, katsellaan. Sukulainen, joka myöhemmin möi sen Kallion kämpän pois, väläytteli jossain vaiheessa että hankkisi uuden, isomman sijoituskämpän ja haluaisi siihen hyvän vuokralaisen. Pitäisiköhän alkaa painostamaan siihen suuntaan jos ei muuta tule? :virne:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja Emilia » La 24 Marras 2012 12:55

Mr. Smith kirjoitti:- Jätkät, meillä on ollut jossain määrin tiuhaa tämä vuokralaisten vaihtuminen ja pari asuntoa on tyhjillään. Olen lukenut että muualla on jopa laskettu vuokria, joten---
- INFLAATIOKOROTUS!
- Näkikö joku mistä tuo naamaanläpsivä lepakkomies tuli ja minne hän katosi? Sain nimittäin hyvä idean: korotetaan vuokria parilla kympillä ja kutsutaan sitä "inflaatiokorotukseksi"! Kyllä sinne joku aina jää!

:epäilevä:

Toistaiseksi plussat voittava miinukset kämpässäni, mutta jos joka vuosi alkaa olla tällaisia korotuksia, niin...

Jep, meillä nousee tammikuussa vuokra yli 80 eurolla, joka on mun mielestä aivan liikaa.

Koitan kovasti lämppäillä kultaani, jotta voitaisiin ostaa oma, mutta jostain syystä se ei tahdo ottaa velkaa niin paljon. Vituttaa vaan niin suunnattomasti maksaa koko ajan enemmän tästä kämpästä, joka on ikäänsä nähden paskassa kuosissa eikä omistajayhtiö tahdo edes korjata viallisia kohtia. No, kohta joudutaan kuitenkin muuttamaan, koska mulla ei ole varaa / halua maksaa kämpästä sitä summaa, jonka vuokranantaja katsoo kohtuulliseksi.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Tr*ina » Ma 21 Tammi 2013 22:35

Hauskoja nämä vanhat ketjut, voi vertailla hintatason kehitystä. Muistan tosin aloitusviestiin kirjanneeni kaikista törkeimmät vuokrapyynnöt. No, tänä päivänä jokaiseen esimerkkiin voi surutta laittaa 100 lisää.

Muistan lukeneeni loppusyksystä uutisen viinan hinnasta ravintoloissa. Se on noussut kymmenessä vuodessa vajaat 50%. Samassa uutisessa mainittiin, että palkat samana ajanjaksona ovat nousseet 51%.

Tästä päädyinkin sitten muistelemaan vuonna 2002 vuokraamani asuntoa. Punavuori, 28 neliötä, 475 euroa. Tänä päivänä markkinahinta olisi todennäköisesti 750 euroa. Eli se tarkoittaa 63% nousua. Tämä tarkoittaa sitä, että keskiverto helsinkiläinen olisi köyhtynyt kymmenessä vuodessa, kun otetaan huomioon elinkustannukset.

Asuntojen myyntihinnat ovat nousseet ilmeisesti vielä reippaammin. Helsingissä kovinta nousu on ollut Pikku-Huopalahdessa, missä vuodesta 2007 hinnat nousivat 67%. Jossain idässä nousua oli kai 30+%.

Muistelen vielä yhtä uutista. 80-luvulla asumiskulut veivät neljänneksen ihmisen tuloista. Tänä päivänä kolmanneksen.

Palkka-ale, sitä tässä vielä kaivataankin!
Tr*ina

ViestiKirjoittaja skray » Ti 22 Tammi 2013 08:22

Kun vuokralla asui, oli kaikki niin helppoa. :huoh:
Pihan joku kävi kolaamassa, lakaisipa vielä portaatkin. Ja hiekotti jos tarvitsi.
Lämmitys kuului vuokraan ja vesimaksukin oli kiinteä, eikä ainakaan meillä niin kallis. Sähkölasku oli satasia halvempi talvisin. Jos joku meni rikki, soitat vuokranantajalle ja saat uuden. Isännöitsijälle voi aina soittaa, jos jotain ongelmia oli jonkun asian kanssa.

Täällä omassa talossa on kaikki tehtävä itse ja kaikki maksettava itse.
Tokihan ymmärrän sen, että siinä vuokran muodossa niistä kaikista asioista maksaa, mutta ei tullut tämmösiä kertatällejä niinkuin nyt. Tuntuu, että kaikki harvemmin tulevat laskut tulee kerralla. Ja sitten on taas monta kuukautta hiljaista.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Pe 08 Helmi 2013 12:56

skray kirjoitti:Täällä omassa talossa on kaikki tehtävä itse ja kaikki maksettava itse.

Toisaalta myöskin kaikesta saa päättää itse eikä ole kukaan känisemässä mistään. Mä en ainakaan haluaisi enää muuttaa vuokralle tai kerrostaloon.

Totta kyllä on, että moni ei ehkä tule ajatelleeksi omakotitaloa ostaessaan sitä, että kulut eivät ole yhtä kuin lainanlyhennys, vaan sen päälle tulee monta satasta sähköstä, vedestä, kaukolämmöstä jne. kuukausittain ja jotain pitäisi aina olla sukanvarressa siltä varalta, että pitää jotain kohtaa talosta korjata.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Pe 08 Helmi 2013 13:49

Vuokrista on taas ollut uutisissa, esim. Turun tilanteesta.
Enpä tiedä tuosta vuokrien alentumisesta ainakaan meitin taloyhtiössä; jos vuokra nousee tästäkin vähintään 3% ensi vuonna, niin voip tulla muutto.

Oletteko muuten jo kokeilleet Ylen laskuria? Laske kannattaako asunto ostaa.
Mukana ei ikävä kyllä ole Lumikki75:n mainitsemia ylimääräisiä kulunkeja muuten kuin itse jutussa mainittuina.

Itselläni lopputulema hiukan vaihteli: riippuen millaista asuntoa hankkisin säästäisin muutaman kympin tai menettäisin.
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Aranwe » La 09 Helmi 2013 00:50

Mr. Smith kirjoitti:Vuokrista on taas ollut uutisissa, esim. Turun tilanteesta.
Enpä tiedä tuosta vuokrien alentumisesta ainakaan meitin taloyhtiössä; jos vuokra nousee tästäkin vähintään 3% ensi vuonna, niin voip tulla muutto.

Oletteko muuten jo kokeilleet Ylen laskuria? Laske kannattaako asunto ostaa.
Mukana ei ikävä kyllä ole Lumikki75:n mainitsemia ylimääräisiä kulunkeja muuten kuin itse jutussa mainittuina.

Itselläni lopputulema hiukan vaihteli: riippuen millaista asuntoa hankkisin säästäisin muutaman kympin tai menettäisin.

Kokeilin tuota laskuria ja sen perusteella, mun ei kannata ikinä ostaa asuntoa, mutta eihän tuo tietysti ota huomioon sitä, että asuntojen arvo tuppaa pitkällä aikavälillä nousemaan ja täysin omasta ei tarvitse maksaa kuin vastiketta ja remonttikuluja yms., kun taas vuokra menee täysimääräisenä eläkeläiseltäkin.
Aranwe

ViestiKirjoittaja lumikukka » To 21 Helmi 2013 12:29

Äsken kuulin shokkiuutisen: meidän kämppä menee myyntiin. Asuntoa myydään vuokrattuna ja ensisijaisesti sijoittajille, eli todennäköisesti meidän ei tarvitse muuttaa täältä pois. Tilanne on kuitenkin stressaava ja ahdistava. Ollaan asuttu tässä nyt reilu vuosi ja ollaan tykätty tosi paljon sekä itse kämpästä että alueesta. Makuuhuoneen sisustus on edelleen vaiheessa, mutta muuten ollaan juuri saatu tämä kotoisaksi. Ostettu tähän kämppään sopivaa keittiönpöytää ja lamppua ja verhoa jne. Tästä on tullut meille rakas koti. Ja nyt se sitten on vaarassa lähteä alta.

Tässä jos missä se vuokra-asumisen kurjuus tulee esille. Vuokranantajamme toki mieluusti myisi kämpän suoraan meille, mutta asunnonosto on meille tällä hetkellä aika mahdotonta kun minä opiskelen. :( Ahdistaa.
lumikukka

ViestiKirjoittaja Aranwe » Pe 22 Helmi 2013 00:22

lumikukka kirjoitti:Äsken kuulin shokkiuutisen: meidän kämppä menee myyntiin. Asuntoa myydään vuokrattuna ja ensisijaisesti sijoittajille, eli todennäköisesti meidän ei tarvitse muuttaa täältä pois. Tilanne on kuitenkin stressaava ja ahdistava. Ollaan asuttu tässä nyt reilu vuosi ja ollaan tykätty tosi paljon sekä itse kämpästä että alueesta. Makuuhuoneen sisustus on edelleen vaiheessa, mutta muuten ollaan juuri saatu tämä kotoisaksi. Ostettu tähän kämppään sopivaa keittiönpöytää ja lamppua ja verhoa jne. Tästä on tullut meille rakas koti. Ja nyt se sitten on vaarassa lähteä alta.

Tässä jos missä se vuokra-asumisen kurjuus tulee esille. Vuokranantajamme toki mieluusti myisi kämpän suoraan meille, mutta asunnonosto on meille tällä hetkellä aika mahdotonta kun minä opiskelen. :( Ahdistaa.

Teillä on joka tapauksessa 6kk irtisanomisaika, joten tuskin tuota edes haluaa ostaa kukaan, joka haluaa siihen itse asumaan nopeasti.
Aranwe

ViestiKirjoittaja lumikukka » Pe 22 Helmi 2013 00:29

Aranwe kirjoitti:Teillä on joka tapauksessa 6kk irtisanomisaika, joten tuskin tuota edes haluaa ostaa kukaan, joka haluaa siihen itse asumaan nopeasti.

Joo, se on ihan totta. Ei tässä sinänsä mitään hätää ole, kun todennäköisesti saadaan tässä jatkaa asumista ja jos ei saadakaan, niin on hyvin aikaa etsiä uusi koti. Epätietoisuus stressaa kuitenkin.
lumikukka

ViestiKirjoittaja lumikukka » Pe 15 Maalis 2013 16:35

lumikukka kirjoitti:
Aranwe kirjoitti:Teillä on joka tapauksessa 6kk irtisanomisaika, joten tuskin tuota edes haluaa ostaa kukaan, joka haluaa siihen itse asumaan nopeasti.

Joo, se on ihan totta. Ei tässä sinänsä mitään hätää ole, kun todennäköisesti saadaan tässä jatkaa asumista ja jos ei saadakaan, niin on hyvin aikaa etsiä uusi koti. Epätietoisuus stressaa kuitenkin.

Tänään tuli tieto, että lähtö tulee. Kiitos vaan sille pariskunnalle, joka ostovoimallaan jyrää meidät pienituloiset. :viha: "Olipa ihana kämppä, hei kulta ostetaanko tää ja ajetaan noi täällä asuvat köyhät pihalle?" Helvetissä on heidänlaisilleen erityinen paikka.

No eipä muuta kuin tappelemaan vuokra-asunnoista sitten. Kiva kiitti moi.
lumikukka

Seuraava

Paluu Känpillä