Sanokaa juusto!

Sanokaa juusto!

ViestiKirjoittaja Maija » Ke 14 Touko 2008 17:35

Toisilla ne saavat aikaan oksennusreaktion, toiset taas niitä kuolaavat.

Juustot, nuo ihanaiset mielipiteiden jakajat.

Mitä ajatuksia juustot sinussa herättävät? Rakastatko vai vihaatko? Miksi? Onko sinulla jotakin erityistä suosikkia juustojen makuvalikoimasta? Minkä kanssa nautit niitä?

Kuva

---

Juustot kuuluvat suurimpiin paheisiini. En vain yksinkertaisesti voi vastustaa niitä!

Suosikkijuustoa on hirvittävän vaikea nimetä, sillä niitä on niin paljon. Aurajuusto, cheddar (siis ihan aito cheddar, ei se hampurilaisen välissä oleva), mozzarella, parmesaani, brie, erilaiset tuorejuustot... Lista on loputon.

Arkijuustona leivän päällä käytän tavallista edamia, mutta kun tahdon herkutella, homejuustojen ym. kyytipoikana on usein hedelmiä, hilloa ja suolakeksejä. Nam!
Maija

Re: Sanokaa juusto!

ViestiKirjoittaja -mstr- » Ke 14 Touko 2008 19:54

Oi kyllä! Olen seuraillut niin edellistä kuin tätäkin fordea vain sivusta, mutta nyt se on pakko.

Olen aina pitänyt juustoista, mutta ei meidän perheessä ole koskaan kukaan muu fanittanut, joten ei niitä erikoisimpia tuolta jääkaapista juuri löydy. Ei sillä, ei paikallisesta kaupastakaan niitä löydy. Lähinnä jouluksi on koottu juustotarjotin perinteisesti sinihomejuustosta, briestä ja jostain emmentalista. Jotenkin ei saa muulloin aikaiseksi, kun ei niitä täällä kerran kukaan muu syö :(

Sitten tapasin poikaystäväni ja hups keikkaa, tuleva anoppi on myös juustojen ystävä :D Siellä taloudessa ns. arkijuustona on yleensä appenzeller, joka on vähän edam-mainen, mutta hieman herkullisempi. Meillä syödään yleensä vähärasvaiset (eihän juuston oikeasti pitäisi olla vähärasvaista...) polar, oltermann tai edam.

Vähän erikoisimmista juustoista anopin kautta olen tutustunut mm. kaksi kertaa vuoden parhaaksi äänestettyyn luolakypsytettyyn gruyére -juustoon. Todella, todella herkullista! ^^ Ainakin Helsingin Stockmannin herkkuosastolta saa ja siellä voi kuolata montaa muutakin juustolajia. Pitäisi varmaan ostaa niitä enemmän tänne kotiinkin ja syöttää porukoille kunnon juustoa :p

Ainoa tähän mennessä maistamistani juustoista, joka on koetellut makuhermoja, taisi olla pitkään (luola?)kypsytetty sinihomejuusto. En muista enää nimeä ja pystyin maistamaan hyvin pienen palan. Siinä oli vähän liikaa hometta ja harmautta.. Vähän liian hc-juusto tällaiselle aloittelevammalle. Puuttui myös se kermaisuus siitä. Ei niin hyvä ainakaan tottumattomaan makuun.
-mstr-

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » Ma 19 Touko 2008 19:02

Juustot on herkkua, mutta harmillisen kalliita. Tämänhetkisellä pihistelybudjetilla tulee ostettua lähinnä emmentalia uuniruokien päälle sekä fetaa (tai mitä salaattijuustoa se nykyään onkaan nimeltään).

Mulle maistuu kyllä monenlaiset juustot, olen tullut niiden suhteen paljon vähemmän ennakkoluuloiseksi kuin joskus olin. Lemppareita on esimerkiksi aura gold, brie, halloumi paistettuna, vuohenjuusto, feta... Leivän päällä tykkään oltermannista. Perus-edam on mun makuun vähän turhan mietoa. Parmesanista en välitä. Kaikenlaisia mielenkiintoisia juustoja haluaisin maistella jos olisi rahaa, lähikaupassa on hyvä juustotiski jota monesti tiirailen, mutta harvoin raaskin mitään ostaa.

Ja täysrasvaisena kiitos, kevytjuustoihin en usko.
Kumkvatti
yybersalama

ViestiKirjoittaja Galileo » Ma 19 Touko 2008 19:54

Ei kevytjuustoissa vikaa ole. Eikä rasvaisemmissakaan. Vikaa on ainoastaan sinihomejuustossa, sekä reippaasti maustetuissa, kuten vaikka siinä pippurijuustossa, Musta-Pekkako lienee nimeltään. Eniten nyppii (joka kertoo kuinka suojattua elämää elän) se, että jouluisin tulee lahjaksi yleensä juustosettiä ja viintä. Se setti vaan koostuu sitten jostain arkisesta Emmental-kimpaleesta, Aura-mötikästä ja edellä mainituista pienistä maustetuista juustoista. Tavan automarketeissakin sentään on useamman kymmenen lajin juustotiski yleensä, josta saa vaikka mitä kiinnostavaa vuorivuohen luolassa kypsytettyä chèvreä, ranskalaista pinaattivärjättyä parmesaanin sukulaista tai vaikka mitä. Mutta ei, aina se saatanan banaali Aura-klimppi ja jos sattuu olemaan lunta maassa, niin joku bulkki-brie. Sacrebleu!

Vaan mitä sanoo juuston ystävät siihen, että tuore tutkimus tiesi kertoa yhden juustokilon vastaavan ympäristövaikutuksiltaan 60 kilometrin autoilua?
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja elegia » Ma 19 Touko 2008 20:02

Opiskelijan jääkaapista löytyy usein vain halvin edam. Silloin tällöin myös jonkun sorttinen kermajuusto. Ruuanlaittoon joskus fetaa, mozzarellaa tai aurajuustoa. Ja todella harvoin jotain sulatejuustoa ja leipäjuustoa.

Tosiaan. Juustot on kyllä herkkua, mutta nimenomaan ruuanlaitossa ja sitten tietysti leivän päällä. Mieluusti kyllä tyrkkäisinkin vähän joka ruokaan juustoa ja useimmiten paljon. Sulatejuustoja voi maistella voileipäkeksien ja patonkien kanssa. Viime vuoden pikkujouluissa tuli ensimmäistä kertaa testattua aurajuusto-pipariyhdistelmä ja sehän olikin ihan yllättävän hyvä. :) Itse käytän aurajuustoa oikeastaan vain kastikkeisiin, pizzaan ja joskus kermaperunalaatikkoon. Ihan pelkiltään herkuttelen ainoastaan leipäjuustolla, mutta sitäkin tulee tehtyä todella todella harvoin. Leipäjuusto on niin ihanaa, kun se narisee hampaiden välissä. :)

Noihin juustokoreihin liittyen. Saimme viime tupareissa (onneksi vain) yhden tällaisen viiniä & juustoja-viritelmän, johon kuului joku paprikasulatejuustopötkö, mozzarellapalluroita ja sitten vissiin jonkunlainen brie. Paprikapötkö oli ihan jees ja tuli syötyä, samoin mozzarellapallurat tuli käytettyä ruuanlaittoon. Mutta brie makaa edelleen jääkaapissa, koska en keksinyt mitä tekisin sille ja pikku palan perusteella oli sen makuista ettei haittaakaan. :S Tosin seuraavaksi sen olisi vissiin aika matkata jo biojätteisiin. :(
elegia

ViestiKirjoittaja Maija » Ma 19 Touko 2008 20:15

Galileo kirjoitti:Vaan mitä sanoo juuston ystävät siihen, että tuore tutkimus tiesi kertoa yhden juustokilon vastaavan ympäristövaikutuksiltaan 60 kilometrin autoilua?

Tämä juuston ystävä sanoo tuon olevan kylmä fakta, joka yrittää pilata riemun juustojen nauttimiselta.

En roskaa enkä ajele turhaan, joten sallin itselleni hyvällä omallatunnolla kimpaleen (tai pari) juustoa.
Maija

ViestiKirjoittaja Gluu » Ma 19 Touko 2008 22:02

Galileo kirjoitti:Vaan mitä sanoo juuston ystävät siihen, että tuore tutkimus tiesi kertoa yhden juustokilon vastaavan ympäristövaikutuksiltaan 60 kilometrin autoilua?

Tää sanoo, että Galikin on lukenut Imagensa. Tai sitten kuunnellut referaatin tarkasti. :virne:
Gluu

ViestiKirjoittaja theia » Ti 20 Touko 2008 20:20

Juuuusto!

Oon vasta nyt ihastunut juustoihin. Ennen söin vaan vähän juustoa leivän päällä, mutta siitäkään en tykännyttykännyt. Sitten jokunen aika sitten löysin mozzarellan, sen jälkeen vuohenjuustot, nyt vähän aikaa sitten brien. Eli kyllä maistuu! Opettelen koko ajan lisää, aluksi ehkä tökkii mutta makuyhdistelmien kautta oppii tykkäämään enemmän ja enemmän.

Yhdessä raflassa oli vaan niiin törkeän hyvää vuohenjuusto-pinaatti-pastaa ettei mitään rajaa! :kuola:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ke 21 Touko 2008 10:09

Suhteeni juustoihin ei ole kovin intohimoinen. Tylsänä tyyppinä syön lähinnä edamia, Oltermannin kaltaisia kermajuustoja ja Auraa. Jos haluan herkutella, ostan Aura Goldia, fetaa tai jotain tuorejuustoa. Viimeisimpiä pitämiäni juustotuttavuuksia ovat olleet gorgonzola, joka antoi mukavasti makua kermaiseen broileripastaan, ja leivän päälle hypännyt Salaneuvos, jonka vuoksi tekisi mieli testata muitakin goudajuustoja.

Emmentaleista en tykkää.

Vuohenjuustoon olen jossain ravintola-annoksessa törmännyt. Se ei tehnyt vaikutusta. Vai olikohan se sittenkin se annos, joka mätti? Mozzarellaa on tullut myös joskus syötyä, mutta en muista miltä se maistui.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ke 21 Touko 2008 10:35

Oma suosikkijuustoni on ehdottomasti parmesaani (vielä Reggiano-sellainen). Sitä ei yksinkertaisesti voi saada tarpeeksi. Mozzarella on erittäin hyvää ja emmental (etenkin mustaleima) myös. Tilsitistäkin muistan tykänneeni, joskin en muista, milloin olisin sitä viimeksi syönyt. Arkijuustona käytän edamia ja olen juuri päässyt eroon monivuotisesta aamupalajuustoriippuvuudestani. Tietoisena juustojen hyvinkin ympäristöä kuormittavasta luonteesta olen viimeaikoina laittanut leipäni päälle juuston sijasta myös Tartexia ja hummusta.

Homejuustosta sitten taas en tykkää, enkä myöskään vuohenjuustosta.
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja shaana » Ke 21 Touko 2008 11:03

Juusto Kuva

Olen aina pitänyt juustoista. Paheeni ovat tietenkin miedot kermaiset juustot, joilla voisin vaikka elää. Juniorina en pitänyt lainkaan emmentalista, ja olenkin löytänyt sen vastikään. Homejuustot eivät putoa vieläkään, tosin myönnän, etten ole niitä vuosiin edes kaavoihin kangistuneena tyyppinä uskaltanut maistaa. Entisellä nimellään kutsuttuna fetajuusto on herkkua. Sitä laitan pizzaan, pastaan, salaattiin ja ihan mihin vain. Vuohenjuustoa tykkään syödä ravintelissa, mutten ole koskaan itse keittiössä käyttänyt. Käytän mielelläni Musta Pekkaa ja joskus Pikkusiskoakin ruokaa valmistaessani. Mozzarella ihan ok. Goudajuustot maistuvat myöskin. Silloin tällöin alekorista nappaan jotain erikoisempia juustoja kotiin viemisiksi, mutten ole niitä koskaan tarkasti nimilapuiltaan tutkinut. :hiiri:
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
shaana
Kuivaliha

ViestiKirjoittaja wooper » To 22 Touko 2008 15:58

Juusto. :sydän:

Mä tyksin juustosta kunhan se ei ole liian erikoista (lue:sinihomeista).

Arkikäytössä on pakko suosia edullisempia edameita ja kermajuustoja, joskus villiinnyn ostamaan emmentaliakin. Perusperiaatteena juuston kanssa on se, että sitä pitää olla kaapissa paljon, mielellään sellainen kilon köntsä josta sitä voi riipiä tarvittaessa vähän sinne ja tänne.

Salaatteihin meillä heitellään fetaa ja mozzarellaa, rakastan myös grillattua vuohenjuustoa mutta kylmänä sitä ei syö erkkikään. Joskus syödään ihan juustotarjottimia ja ne kyllä ladataan täyteen kaikenlaisia juustoja joita kaupan tiskistä löytyy.

Oma salainen pikkupaheeni on Brie-päärynä-yhdistelmä. Siinä ei tarvita mitään keksejä tai muita hömpötyksiä kun illan tullen kuorin ja viipaloin lautaselle pari isoa päärynää ja kietaisen ne kitaani Brie-klöntin kera. :kuola:
wooper

ViestiKirjoittaja teuwo » Pe 23 Touko 2008 01:44

Oli aikakausi, jolloin pienen teuwon mielestä ainoa juusto oli Oltermanni. Kului aikoja monia, ja teuwo tutustui muihin juustoihin, mutta silti Oltsu oli se tuttu ja turvallinen. Koittipa kuitenkin päivä, jolloin teuwo päätti jättää Oltsun muiden syötäväksi. Periaatepäätöksen tein, kun Oltermannin valmistus lopetettiin sen "kansikuvapaikkakunnalla". Niin siinä logossa se alkuperäinen meijeri vielä komeilee :D

Pidän juustoista paljon, mutta syömistä rajoittaa mystinen maha. Jotkut juustot haluavat juosta ultramatkan ruuansulatuselimistössä ja lopulta minullekin tulee kiire hotelli helpotukseen. Toisena rajoituksen juustojen syömisessä on sitten nämä periaatteelliset kysymykset. Joskus tuntuu hassulta, että juustoja pitää roudata toiselta puolelta maapalloa ja sitten se juusto saattaa maistua taivaalliselta, mutta sukkahien haju karkottaa kaikki hyvinkin kauas.

Pidän kermajuustoista, mitä enemmän rasvaa, sen paremmalta ne maistuvat :kuola: Kasvisrasva -tai rypsiöljyjuustot eivät ole minun makunystyröitä hivelleet, vaikka niitä juustoja paikallinen sponsori onkin lahjoittanut. Kyllähän ne syödään, mutta en kyllä kaupasta välttämättä ostaisi.
teuwo

ViestiKirjoittaja @gen.fi » To 12 Kesä 2008 17:05

Kyllähän tuota juustoa menee.
Nytkin on kaapissa mustaa castelloa, kyvyttä 17% arlaa (jopa hyvää ollakseen kevyttä) ja raastetta pizzaan viikonlopulle.
Itse pidän niin vahvoista kuin miedoistakin juustoista.
Yksi hyvä ja halpa vahva sellainen on pirkka vanhagouda. Tuolla nimellä muistaakseni. Noin 12 euroa kilo. Eikä tarvitse kuin viipaleen sitä leivälle niin maistuu. On kyllä hyvin kovaa ja voi murentua.

Homejuustotkin ovat hyviä, mutta ei kevyt aura :kieli:
Ja se tavallinenkin on mitä on. Aura gold (vaimikäseoli) tosin on jo paljon parempaa, mutta usein kaupasta saa halvempia ja voimakkaamman makuisia halvemmalla.

Viime syksyllä Italiassa käydessäni toin maalaismarkkinoilta piamonten alueen pienen maalaistalon oma tekemää vuohen juustoa. Voin sanoa että oli aikasta karun näköinen klöntti :virne: En yhtään ihmettele minkä takia kuuta luultiin aikoinaan juustoksi. Tämä oli kyllä vielä lommoisempi ja tummempi. Mutta maku oli ihana.
Muutenkin noilla markkinoilla oli noin 10 eri valmistajaa myymässä tuotteitaan. Viineistä juustoihin ja makkaroihin.
Ostin vielä 2 itse tehtyä salamia n. kilon painoivat. Ajattelin että tähän sitten menee se viimeinenkin viiskymmpinen, mutta hintaa tulikin 12 euroa.
Tässä vaiheessa aloin toivomaan, että olisi ollut suurempi laukku mukana.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Fantsu » Ma 16 Kesä 2008 18:43

Monet juustot on herkkua, mutta yritän nyt vähän vältellä rasvaisimpia, ettei ticky-ticker narahtaisi jumiin. Nameimpia ovat mm. feta, mozzarella, emmentalit, edamit, kermajuustot, leipäjuusto, uunijuusto, brie, sinihomejuusto, gouda, parmesaani, savujuustot ja kaikenmoiset tuorejuustot. Edellä mainituissa rajan vedän kaikista haisevimpiin ja voimakkaimpiin. Joskus olen ostanut mielenhäiriössä vahvoja homejuustoja, jotka ovat sitten jääneet syömättä. Haju oli jokseenkin virtsanomainen. En myöskään välitä oikein vuohenjuustoista, vaikka kovasti niitä kehutaan.

Mmmmm, cheese Gromit!

@gen.fi kirjoitti:Yksi hyvä ja halpa vahva sellainen on pirkka vanhagouda. Tuolla nimellä muistaakseni. Noin 12 euroa kilo. Eikä tarvitse kuin viipaleen sitä leivälle niin maistuu. On kyllä hyvin kovaa ja voi murentua.

Tätä oomme ostaneet muutaman kerran, kun porukat kehuivat. Hyvää on!
Fantsu

ViestiKirjoittaja Galileo » Ti 17 Kesä 2008 09:18

Fantsu kirjoitti:Monet juustot on herkkua, mutta yritän nyt vähän vältellä rasvaisimpia, ettei ticky-ticker narahtaisi jumiin.

Oooo, my ticky-ticker! Kuva

Mitäpä juustolautaselle? Punaviiniä pullo, lautaselle erilaisia juustoja. Seuraksi suolakeksiä ja viinirypälettä. Mitä muuta? Normikeksien tilalle käy helposti mikä vaan ohut ja mauton vesikeksi, mutta miten muuten hakea vaihtelua? Enipadi?
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja Fantsu » Ti 17 Kesä 2008 11:23

One twist or two? ;)

Viinihifistien mukaan kahden rypäleen (siis viininä ja hedelmänä) pistäminen samaan ateriaan on no-no, mutta minusta rypäleet on aina kivoja juustotarjottimella. Useasti meillä on juustojen kanssa ihan peruspatonkia, chiabattaa tms. Joidenkin juustojen kanssa vois sopia myös hillokkeet, kuten leipäjuusto & lakkahillo. Valkohome vois olla sellainen. Eipä mitään mullistavia ideoita...
Fantsu

ViestiKirjoittaja skray » Ti 17 Kesä 2008 14:34

Mä olen rajoittunut juustomaultani, mutta pidän niistä rajallisista valinnoistani paljon.

Perus-edam on leivän päälle parasta. Joskus ostan kermajuustoakin, viime kerrasta tosin on pitkä aika, kun viimekerralla ostin niin ison palan, että siihen kerkesi kyllästymään. Edamiin en kyllästy ikinä.
Leipäjuusto on myös suurta herkkua. Sen syön yleensä suolan kanssa, siis suolaa vähän päälle ja nam ja maiskis.
Leipäjuusto kuutioina salaatissa tai rypäleiden kanssa on mahtista. :kuola:
Toki tuore- ja sulatejuustot on herkkua myös. Mitä enemmän tuorejuustossa on maustetta ja makua, sen parempi. Pippurituorejuusto on nam ja maiskis.

Muista juustoista en sitten niin välitäkään. Sinihomejuustoa (aura) olen maistanut pari kertaa murusina ja molemmilla kerroilla se on ollut pahaa. Emmentalia on kans maistettu, mutta se oli liian voimakasta. Muita juustoja en oikeastaan ole maistanut, enkä oikeastaan haluakaan maistaa, kun ne näyttävät niin omituisilta. Ja tuoksuvatkin hassulle mielestäni.

Perusjuustoa sen olla pitää. :tilt:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Sippura » Ti 17 Kesä 2008 14:56

Mun juustonsyönti on aika satunnaista, mutta kun isä käy pari kertaa vuodessa
etelänaapurissa niin tilaan aina vajaan kilon klöntin savujuustoa :kuola: Se on ihan
mielettömän hyvää, ja se palanen tuhotaan meidän taloudessa viikossa. Sitten
taas odotellaan että koska isä lähtee reissuun että saa lisää juustoa :tilt: Suomesta
saatavat savujuustot ei ole oikein mitään sen virolaisen juuston rinnalla.

Joulun aikaan tuli syötyä kräkkereitten kanssa Castello Whiteä, joka oli myös
ihan tuhottoman hyvää. Söin sitä ihan kevyesti myös ilman kräkkereitä, mutta
aika pian tulee äklö olo.

Muutama kuukausi sitten otin vahingossa pitsan päälle aurajuustoa ja se oli
kannattava vahinko. Nam. Muuten en kyllä aurajuustosta sitten tykkääkään.

Niin, ja kaikki vuohenjuustosalaatit on kanssa :kuola:
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja Sade » Ti 17 Kesä 2008 18:46

Galileo kirjoitti:Mitäpä juustolautaselle? Punaviiniä pullo, lautaselle erilaisia juustoja. Seuraksi suolakeksiä ja viinirypälettä. Mitä muuta? Normikeksien tilalle käy helposti mikä vaan ohut ja mauton vesikeksi, mutta miten muuten hakea vaihtelua? Enipadi?

Ei minulla mitään kovin villejä vinkkejä ole, mutta päärynähän on klassikko ja ainakin minusta täysin ansaitusti. Siinä on tosin tietysti paloittelun ja käsien sottaamisen vaiva. Toki myös muut hedelmät käyvät, esim. nektariini.

Kuivatut hedelmät, varsinkin viikuna ja taateli. :kuola: Herkullinen makean ja suolaisen kontrasti.

Jos haluaa oikein mässäillä rasvalla (ja suolalla), voi tarjota myös pähkinöitä. Cashew tai pistaasi sopivat minusta hyvin juustojen ja viinirypäleiden välissä.
Sade

ViestiKirjoittaja Rulla » Ti 17 Kesä 2008 19:48

Pari loistavaksi havaittua yhdistelmää: brie ja viikunahillo tai vadelmahillo. :kuola:
Toisaalta näin kesäaikaan voisit kokeilla myös brietä ja tuoreita kirsikoita...
An attitude is a terrible thing to waste.
Rulla

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ke 18 Kesä 2008 10:46

Jos juustolautaselta löytyy sinihomejuusto, niin piparithan on aika klassikko sen kanssa. Mä vein tuossa joku joulu sitten vanhemmille joululahjaksi kunnon juustokorin, kun heille ei saanut lahjoja ostaa. Ostin juustot Vaasan Kauppahallin juustotiskiltä, sain samalla hyviä vinkkejä, mitä juustojen kanssa voi tarjota (päärynät sun muut). Osan oheistuotteista sain siitä tiskiltä myös, osan kävin sitten ruokakaupasta ostamassa. Palvelu ja juustot olivat erinomaisia mainos :hymyhali:

Rakastan juustoja :kuola: Nyt olen jostain syystä ihastunut savujuustoon leivän päällä. Ennen meni vain edam. Emmentalia inhosin, nyt uppoaa sekin. Salaneuvos on tällä hetkellä vakioleivänpäällyste. Muutenkin vakiojuustot menevät, edamit, goudat, cheddarit, kermajuustot, natijuusto (leipäjuusto), salaattijuusto, sulate- ja tuorejuustot, homejuustot, vuohenjuusto, ööö... kaikki, namnam :superhymy: Myös tuosta juustokorista kekkasin hyviä juustoja, joiden nimiä en muista, mutta ovat jossain ylhäällä kyllä. Mutta ne ovat jo spesiaaleja juustoja, eivätkä oikein arkikäyttöön mene. Mun arkikäyttöön ainakaan. Voisi kyllä jussin kunniaksi käydä hakemassa taas läjän ja mennä vanhemmille mutustelemaan... :raps: Muru ei niin paljon arvosta, ettäkö hänen kanssaan kahdestaan haluaisin sellaisen jakaa :tilt: Isä taas rakastaa juustoja (ja äiskäkin tykkää), mutta lääkärin määräyksestä joutuu yleensä tyytymään mauttomiin 7 % kumijuustoihin. Isi raukka :paijaus: Olikin tyttären osakkeet aika korkealla, kun vein sen juustokorin :superhymy: Kunhan ei tavaksi tule, niin välillä voi herkutellakin.

Salaattijuustoissa ja tuorejuustoissa yritän valita sen kevyemmän vaihtoehdon, mutta muuten mielellään täysrasvaisina tai hitusen vähennettynä. Arlalla taisi olla joku syötävä kevytvaihtoehto, en muista enää mikä, mutta muuten ne ovat käytännössä poikkeuksetta olleet pettymyksiä. Juuston pitää olla rasvainen.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja TIRC » Ke 18 Kesä 2008 11:40

Aurora B. kirjoitti:Salaattijuustoissa ja tuorejuustoissa yritän valita sen kevyemmän vaihtoehdon, mutta muuten mielellään täysrasvaisina tai hitusen vähennettynä. Arlalla taisi olla joku syötävä kevytvaihtoehto, en muista enää mikä, mutta muuten ne ovat käytännössä poikkeuksetta olleet pettymyksiä. Juuston pitää olla rasvainen.

Ostin viikonloppuna kokeiluna Valion jotain Viola-salaattijuustoa, rasvaa 2 %. Vieressä oli Arlan Apetinaa, jota olen käyttänyt jo kauan ja pitänyt sitä rasvattomuudestaan huolimatta ihan kelpona. Mutta tämä Viola! Totisesti, salaatti on ainoa, minkä ohessa juustoa pystyy syömään. Olen joskus kuullut puhuttavan, että joku maistuu puulta ja tätä juustoa pureskellessa tuo määritelmä konkretisoituu! Onneksi purkillinen on nyt salaatin sekaan käytetty, tulipahan kokeiltua.

Itse käytän leivän päällä näitä kevyitä juustoja, joista nykyään mielestäni löytyy ihan hyviäkin. Satuin muuten kerran Stockan juustotiskille, jossa viereinen asiakas keskusteli myyjän kanssa kevytjuustoista. Myyjä sanoi, että Arlan Kadett 5% on "piireissä" hyväksi tunnustettu kevytjuusto ja että kevytjuustojen tuotannossa on kehitytty paljon ja ne alkavat olla ihan hyviä. Olipa kiva kuulla, sillä omasta mielestänikin kevytjuustoista löytyy hyviä yksilöitä.

Stockan tiskin maistiaisten myötä olen uskaltautunut tutustumaan itselleni uusiin ja ei-niin-kevyisiin makuihin. On mukava, kun voi pikkuriikkisen palan sitten ostaa itselleen viikonlopuksi, toinen puolisko kun ei tällaisesta perusta. Ja vielä edellämainitusta kaupasta hyvä kokemus: jokunen aika sitten juuri tiskin päältä tarjottu maistiainen oli hyvää ja sitten pyysin saada sitä pienen palasen. Melkein hävetti sanoa, että ei kun puolet tuosta (myyjän viipaloidessa palaa) eikun vielä puolet, kun lopputuloksena oli tosiaan sentin-pari palanen. Myyjälle sopersin, että kun yksin syön jne.. Hän reippaasti totesi, että me myymme juuri sen kokoisen palan, kun asiakas haluaa. "Kyllä tätä saa meiltä ensi viikollakin lisää sen sijaan, että ostat liian suuren palan jääkaappiin pilaantumaan."
TIRC

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ke 18 Kesä 2008 12:48

Oho, tuli vähän epäselvästi sanottua, mikä on kelvollista vähärasvaisena.

Eli siis salaattijuustot ja tuorejuustot käytännössä ostan aina vähärasvaisina, ja Arlalla on jokin vähärasvainen normijuusto kelpoa. Ei ollut tuo Kadet. Kai. Emmä muista. Kuitenkin ostan liki aina täysrasvaisena (tai vähän vähennettynä) normijuustoni.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Pvi » Ke 18 Kesä 2008 18:51

Yksi hyvä ja maistuva kevytjuusto on Skånemejerierin Allerum.
Rasvaa on 17% ja juustoa on kypsytetty vähintään 14 kuukautta.
Ruisleivän ja tomaatin kanssa oikein hyvää.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

Seuraava

Paluu Murkina