Forden ruokahaaste

Re: Forden ruokahaaste

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 17 Loka 2012 23:15

:läps:
Miksen mä lue nykyisin kunnolla :töktök:
Hirveästi mukihäröjä viimepäivien aikana.
Ja näitä ihmeellisesti luettuja viestejä.

Seuraava mitä mietin, että jos guacamole on seissyt jonkun aikaa, eli avocado on ollut ilman kanssa tekemisissä jonkun aikaa. Olen kuullut, että osalla se auttaa allergisiin oireisiin. Jotenkin tuote reagoi ilman kanssa ja jotain vapautuu ilmaan, mikä vähentää allergista reaktiota. Tai se, että sen rakenne on rikottu. Yritin etsiä sitä lukemaani juttua, mutta enhän mä sitä enää tässä hetkessä löydä :epäilevä: Tämä on siis täysin mutu.

Tai sitten se vaihtoehto, että edellisillä kerroilla on ollut alla jotain ristiallergiaa aiheuttavaa ruoka-ainetta.
Ei mullakaan välttämättä pieni määrä currya vaikuta mitenkään, mutta jos lähiaikoina on syönyt vaikka tietyn määrän vehnää tai suklaata, on reaktio taattu. Jos syö samassa ruuassa perunaa ja currya - tiedossa sairaalareissu :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Pvi » To 18 Loka 2012 22:50

Mulla on tiedossa kanssa tyyppi, joka ei voi syödä raakoja kasviksia. Joitakin sortteja voi käyttää kypsennettyinä ja kurkkua tuoreena, jos se on leikattu viipaleiksi edellisenä päivänä.

Ranskankermaa uppoaa iloisesti juustokakkuun. Ainakin kaksi purkkia saa menemään tavan kakkuun ja varmasti kolmannenkin vielä kun vähän soveltaa kuorutuksia yms.

-
Mä taas sain töistä litran sipulin makuista kasviskermaa. Yksi purkki on käytetty pastakastikkeeseen. Ideoita loppujen purkkien tuhoamiseksi otetaan vastaan.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 19 Loka 2012 01:06

Pvi, miten olisi joku laatikkoruoka (esim. kiusaus). Sellaiseen voisi tuollainen sipulinmakuinen kasviskerma sopia hyvin. Sosekeittoon? Johonkin sienillä höystettyyn kastikkeeseen?
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 13 Marras 2012 22:20

Tämä kaapin viimeinen ruoka on haastava olotila ja saa mielikuvituksen liikkeelle. Melko hiljattain kokeilin lämpimiä voileipiä pelkällä margariinilla ja raejuustolla, kun kaikki muu loppui. :keijo: Sitäkin söi.

Mikähän siinä onkin, että tuollainen luovuudella laitettu maistuu vähän paremmalle? :virnu:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja skray » Ke 14 Marras 2012 10:56

Luovuudella laitettu tosiaan maistuu paremmalle.
Nimim. tein kerran jauhelihakastiketta johon lisäsin kaikkea kivaa mieleni mukaan ja se oli hyvää. Yritin tehdä samaa uudesaan, menetteli, mutten tee enää. :nirppa:

Mulla on edelleen ne punajuuret tuolla jääkaapissa. Voikohan ne vielä syödä? :P
En edelleenkään tiedä miten niiden kanssa menettelisin.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 14 Marras 2012 17:31

Eivätköhän ne vielä mene. Pieni pehmeäminen ei haittaa mitään. Meillä on välillä ollut punajuuria jääkaapissa kuukausi tolkulla, kun olemme ostaneet niitä "pikkuisen liikaa". :virne:

Kasvisruokaketjusta tällainen vaihtoehto:
marenkienkeli kirjoitti:Koska tiedän, että Fordelta löytyy punajuurta rakastavia keijoja, ajattelin jakaa kanssanne aivan tajuttoman hyvän makuisen keiton reseptin. Keitto on todella hyvää ja täyttävää. :kuola: Koostumus on ihanan samettinen. Lisäksi keitto oli helppo valmistaa. Ainoa miinus oli se, että linssejä laitettiin ohjeen mukaan sen verran vähän, että proteiinin saanti jää aika niukaksi. (Ajattelinkin ensi kerralla laittaa n. 1,5 dl linsseja 0,75 dl sijaan.) Korianterin siementen sijaan käytin jauhettua korianteria. Ohje löytyi kivasta Chocochili-kasvisruokablogista.

Punajuuri-kookoskeitto

noin 4 annosta

600-700 g punajuuria
1 sipuli
2 valkosipulinkynttä
2 rkl öljyä
0,5 tl korianterinsiemeniä
0,5 tl juustokuminaa
1 kasvisliemikuutio + vettä
0,75 dl punaisia linssejä
4 dl kookosmaitoa (säästä pieni tilkka tarjoiluun)

1. Kuori punajuuret ja pilko ne lohkoiksi. Silppua sipuli ja valkosipuli.
2. Kuumenna öljy kattilan pohjalla. Murskaa korianterinsiemenet morttelissa ja lisää ne kattilaan yhdessä juustokuminan kanssa. Lisää sitten sipulit ja kuullota hetki.
3. Lisää kattilaan punajuurilohkot, kasvisliemikuutio ja vettä sen verran, että punajuuret juuri ja juuri peittyvät. Anna kiehua ja lisää vettä tarvittaessa.
4. Kun punajuuret ovat melkein pehmeitä, lisää kattilaan linssit ja kookosmaito. Keitä, kunnes sekä linssit että punajuuret ovat aivan kypsiä.
5. Soseuta keitto sauvasekoittimella. Tarkista suolan määrä. Annostele keitto kulhoihin ja koristele kookosmaidolla.

Nykyään laitamme tuohon 1 kg punajuuria ja 1,5 dl linssejä.

Myös tämä on äärihyvää, toimii muun muassa perunoiden ja naudan suikalelihakastikkeen kanssa.( :kuola: )
Kibaya kirjoitti:Punajuuri Loves Aurajuusto
punajuuria
1 palaa auraa
kuohukermaa
suolaa, mustapippuria
1 iso tai kaksi pientä (puna)sipulia

Leikkasin punajuuret siivuiksi, peitin vuokan pohjan siivuilla ja sipulisiivut päälle. Tämän jälkeen reilusti auraa, niin että punajuuria ei näkynyt ollenkaan.
Toiseen kerrokseen tuli ensin pari punajuurisiivua, sitten sipulia ja vielä loput punajuuret päälle. En valitettavasti tajunnut laskea montako niitä oli :keijo:
Päälle heitin sitruunapippuria mustapippurin puutteessa, vähän suolaa ja rosmariinia (kun ei muuta ollut).
Kiertoilmauuniin monen muun ruuan kanssa 170 astetta, 1.5h :keijo: Ohjeessa oli alunperin että tunti, mutta mä unohdin! :virne:

Maistoin lientä :tipahdus:
Kyllä huomenna napa paukkuu!

(Löytyy Ruokajutut-ketjusta.)

Mieheke on tehnyt välillä kuivakakkua, johon tulee ainakin punajuuria ja kaakaojauhetta. Ihan tajuttoman hyvää. :kuola: En tosin tähän hätään löytänyt ohjetta, joka olisi ollut riittävän lähellä sitä. :sori:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja L-S » La 01 Joulu 2012 21:50

Aurora B. kirjoitti:Mulla olisi sellainen kysymys, että mitä te teette juustonkannikoille? Meillä menee paljon juustoa, mutta se loppuosa, mistä ei saa enää höylättyä järkevää siivua, jää aina jonnekin jääkaapin perukoille pahenemaan. Mitähän sille keksisi?

Juustonlopuista kannattaa tehdä juustoteeleipää. :tilt: Siihen ei tarvitse kuin desilitran juustoa tai vähempikin ehkä riittää. Tästä löytyy ohje, jolla itsekin olen tehnyt, juurikin muinoin kotitaloustunneilla käytetystä keittokirjasta löydetty ohje. En muista tehtiinkö tätä koskaan oikeasti niillä köksäntunneilla, mutta tein sitä aikoinaan jo ekana opiskeluvuonna ja sen jälkeen siihen tulee joskus aina himo. Yksinkertaista eikä niin erikoista, mutta hyvää vaikka jonkun kasvissosekeiton kanssa. Mulla oli tänään bataattikeittoa ja juustoteeleipää.

Seuraava haasteellinen: mitä tehdä tuoreesta piparjuuresta? Mulla on sitä jääkaapissa, mutta en ole käyttänyt sitä vielä mihinkään. :keijo: Hetken mielijohteesta ajattelin kaupassa, että tätähän voisi kokeilla mausteeksi tuohon bataattikeittoon, mutta epäilin ettei se olisi toiminut, ja nyt sille pitäisi keksiä joku muu käyttö.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Su 02 Joulu 2012 23:53

Juustoteeleipää :kuola:

Ideat ovat olleet hyviä, toteutus on pyöreä nolla, kun ei vain osaa muuttaa tapoja. Jatketaan yrittämistä...

Piparjuurta pistäisin ehkä johonkin dippiin tai kastikkeeseen. Lihan kanssa, varsinkin paahtopaistin tai vastaavan, piparjuuri-creme fraice -tyyppinen juttu on herkullista. Ilmeisesti sopii myös kalan kanssa, en ole kyllä kokeillut.

Toinen, mitä voisin piparjuurella maustaa, on joku uunikasvikset. Piparjuurta, hunajaa, suolaa, öljyä, läjä juureksia ja uuniin...

Jos on sushin ystävä, niin piparjuuresta voi pyöräyttää wasabi-tahnaa ja sitä sivellä sushiinsa :tilt:

Lisäys: jäi kiinnostamaan itseäkin, että mihin piparjuurta voisi pistää, törmäsin tällaiseen mielenkiintoiseen reseptiin: piparjuuri-omenakeitto. Voisin itsekin kokeilla :D
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 02 Tammi 2013 16:47

Löysin kaapistani kikherneitä.
Kauhea aivojumi, mitä niistä voi tehdä? Oon kai laittanut noita johonkin pataan, muttei nyt ole pata-aineksia muutoin tarjolla.

Jakakaa kanssamme kikhernereseptinne :keijo:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 02 Tammi 2013 17:01

Tee niistä levite. Öljyä ja mausteita sekaan.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 02 Tammi 2013 17:47

Kiba. :femmat: Meilläkin on kaapissa kuivattuja kikherneitä. Olisivat ihan hyviä sellaisenaan salaatissa tai maustettuna, mutta kynnyskysymys tuntuu olevan se 12 tunnin liotusaika ja tunnin keittoaika. :huoh: Toki johonkin pääruokaankin voisi noita herneitä käyttää. :raps:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 02 Tammi 2013 18:14

No eikös se 12 tunnin liotusaika onnistu vaikka yön yli?
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja theia » Ke 02 Tammi 2013 18:25

Sittenhän pitäisi ennakkoon suunnitella, mitä syö :keijo: Sen takia meillä ei pahemmin mitään kikherneitä ole, kun ruoanlaitto on aina niin ex tempore -hengellä tehtyä :keijo:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Pvi » Ke 02 Tammi 2013 19:11

Jos sulla on huomenna aikaa keittää niitä hermeitä tunti, niin laitat ne nyt likoamaan. Keität huomenna. Huuhtelet kylmällä vedellä. Laitat pakkaseen.
Sitten on sulatusta vailla extempore hermeitä.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 03 Tammi 2013 11:22

Lyyra kirjoitti:No eikös se 12 tunnin liotusaika onnistu vaikka yön yli?

Joo, onnistuu. En vaan ikinä muista laittaa niitä liotukseen. Muistan sen esim. päivällä töissä, mutta kotiin saapuessa se on jo unohtunut. Mä oon tuollaisten asioiden kanssa totaalinen harvapää. :keijoei:

Toi pakastus on hyvä idea. Ehkä laitan herneet tänään likoamaan ja keittelen niitä sitten perjantaina...jos vain muistan. :töktök:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja tgr » To 03 Tammi 2013 11:52

Mulla on kaapissa kookosmaitoa, kertokaa mitä siitä tekisin. Sitä ei ole aukastu, mutta
päätin kerran kaupassa että ostan sitä että tulee tehtyä siitä ruokaa. Joten kertokaa
mitä siitä teen, ettei se jää sinne happanee. :nolo:

Punajuuret ja aurajuusto kans odottaa tekijäänsä, mutta niille mulle on jo suunnitelmia.. :virne:
tgr

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 03 Tammi 2013 12:01

Mä tekisin punajuurikeittoa Marskin ohjeella :kuola:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Pe 04 Tammi 2013 00:02

Tai sitten kanansuikaleita pannulla paistat ja lisäät kookosmaidon ja currya joukkoon.
Sitten vain riisin kanssa kohti ääntä.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja tgr » Pe 04 Tammi 2013 10:15

Keiton tekemisestä uupuu vielä monia ainesosia, joten sitä en voi tänään tehdä. Enkä ole
yhtään varma tykkäänkö minä saatikka tykkääkö muu perhe linsseistä, ei ole kiva ostaa
niitä ja sit ne jää kaappiin lojumaan. Mut ehkä kokeilen, joskus.

Ehkä täytyy tehdä ihan perus kanakookossysteemi. Vai kuinkahan vaikee ois tehdä korma..
tgr

ViestiKirjoittaja theia » Pe 04 Tammi 2013 10:19

Joo meillä oli juurikin eilen ruokana kanaa, kasviksia ja katkarapuja, kookosmaitoa + mausteita. Jasmiiniriisiä kylkeen. Oli namnam :kuola:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 04 Tammi 2013 11:27

tgr kirjoitti:Keiton tekemisestä uupuu vielä monia ainesosia, joten sitä en voi tänään tehdä. Enkä ole
yhtään varma tykkäänkö minä saatikka tykkääkö muu perhe linsseistä, ei ole kiva ostaa
niitä ja sit ne jää kaappiin lojumaan. Mut ehkä kokeilen, joskus.

Jos tykkäät(te) sosekeitoista, voin lämpimästi suositella punaisia linssejä. Jos keitossa on pikkuisenkaan enemmän makua (enemmän kuin suht mausteettomassa porkkana-perunasosekeitossa), linssit eivät edes oikeastaan maistu läpi, jollei niitä nyt aivan hirmuista määrää laita. Esim. tuosta punajuurikeitosta en ainakaan minä maista niitä ollenkaan. Juuri tästä syystä tykkään käyttää punaisia linssejä sosekeitoissa proteiinin lähteenä. :D

Myös kanakastike kookosmaidolla kuulostaa herkulta. :kuola:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 04 Tammi 2013 17:21

Haluaisin ostaa inkivääriä.
Haluaisin tehdä ruokaa, johon sitä tulee, mutta todella vähän. Mitä muuta siitä voi tehdä?
Miten se kannattaa säilöä?

Ajattelin jo, että jos en muuta keksi, ostan paketin sushi-inkivääriä ja käytän sitä ja syön loput sellaisenaan :virne:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Nugat » Pe 04 Tammi 2013 17:33

Inkivääri on ihanaa. :tipahdus: Ainakin tuore. :pilvi: Laitan sitä kaikkiin hedelmä/marjasörssöihin, kastikkeisiin, leivoksiin, mysleihin.. Joskus tein tuoreesta inkivääristä teetä puristamalla siitä öljyt jotka lisäsin maitoon tai jotain tämmöstä. :raps: Sitä täytyisi joskus taas kokeilla. Itämaisiin ruokiin se aina sopii.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 04 Tammi 2013 19:12

Jos en ihan väärin muista, inkiväärin voi myös pakastaa.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pvi » La 05 Tammi 2013 13:28

Miten inkivääristä puristetaan öljyt?
Mä teen inkivääri-sitruunateetä ihan vaan pilkkomalla inkiväärin ison mukin pohjalle kuumaan veteen. Sekaan sitruunan viipaleita ja ehkä pikkasen hunajaa. Lusikalla voi vähän rikkoa sitruunan rakennetta samalla kun jäähdyttelee teetä.

Inkivääriä ei yleensä tarvitse ostaa valtavaa palaa. Usein voi taittaa jokun sopivan pienen ulokkeen punnittavaksi.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina