puolikarkea kirjoitti:Kotikaljalle ei ole kysyntää tässä taloudessa, mutta mie aattelin turvottaa maltaat yön yli. Kai ne kuivana toimis ihan yhtä hyvin kerran lehteen on moinen resepti painettu, mutta mielikuvissani liotetuilla maltailla tehty leipä vaikuttaa mehevämmältä.
Ei toimi yhtä hyvin ilman liotusta, vaikka joku lehti niin sanoisikin.
Jäävät inhottavan koviksi.
Mä ainakin liotan maltaat yön yli. Olen yleensä laittanut perusmallassämpylätaikinaan, johon tulee noin 5-6 dl vettä, 2 dl maltaita ja kaatanut niiden päälle 3 dl kiehuvaa vettä ja antanut liota yön yli kelmulla peitettynä. Sitten olen lisännyt noin 3 dl nestettä (tässä kannattaa huomioida, että tuo maltaissa oleva vesi on jäähtynyttä eli lisättävä vesi pitää olla yli kädenlämpöistä. :tilt_

Jos jätti nalle-sanan pois, tuo maitopohjainen leipä oli ekana.

Hyviä olivat, mutta ehkä jotenkin liian tavallisia mun makuun. Taidan pysytellä hyväksi todetuissa mallas-rusina-, hunaja-pähkinä-, valkosipuli-auringonkukansiemen- ja omena-auringonkukansiemensämpylöissä.
Sisältä todella pehmeää, kuori ihana kova, pinta nätisti halkeillut. Hyvää!
Tänään teen paloista normaalia pienempiä. Sopivat paljon paremmin naposteltavaksi. Varoitus: noihin näkkäreihin jää koukkuun! (Tajusin muuten juuri, että unohdin noista suolan.
)