Tietokoneongelmia

Re: Tietokoneongelmia

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ma 08 Huhti 2013 01:47

Emeritus kirjoitti:Windows seiska tykkää aina silloin tällöin (eli aika usein) unohtaa tiedostojen thumbnail-kuvat. Mikä mahtaa olla syynä? Millä tuon voisi estää?
Mitään rekisteriputsaajia tai vastaavia en ole pyörittänyt. :hämillään:

voi olla että kansioiden näyttö tapa on muuttunut. itse käytän kaikkia tietoja nähtävillä jolloin ei kuvia näy. eli tod näk kansion tiedostojen näkymä on muuttunut thumbnail:sta johonkin toiseen.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Aranwe » Ma 08 Huhti 2013 16:54

Dnd kirjoitti:
Aranwe kirjoitti:
Yabba kirjoitti:Noita tarroja ei yleensä kannata repiä, ainakaan sitä jossa se tuoteavain on, olkoonkin että ne jostain syystä lätätään aina siihen missä ne vähiten miellyttävät esteettistä silmää

Koodi talteen vaan ja tarra mäkeen. Tosin nuo on jollain ydinräjähdyksen kestävällä liimalla liimattu, eikä tahdo lähteä millään irti.

Tässäpä olikin sitten varmaan muuten vuoden paras neuvo yleisohjeeksi... Ihan varmastihan kaikilla säilyy se ylöskirjoitettuna paremmin tallessa, kun itse koneessa... Jos joku haluaa alkuperäisen käyttiksensä uudelleen asennettavaksi ilman hukkaamaansa koodia ja räjähtäneellä kovolla, niin mitäs sille sitten teet?

Liimapinta on tosiaan vähän kökkö irrotella , mutta ite tarran saa irti kohtalaisesti meisselin kärjellä avustaen niitä kohtia joista ne on tehty repeytymään yrittäessä irrottaa. (Jos se on tosiaan tyhmästi etupaneeliin tökätty ja sen irti repii, niin sen voi vaikka pohjaan/taakse/piiloon liimata/teipata takaisin.)

Ja suosittelen lämpimästi tallentamaan kaikki product keyt ja muut tärkeät sarjanumerot erilliseen salasananhallintaohjelmaan. Esim. 1password on aivan loistava, enkä enää tulisi toimeen ilman sitä.
Aranwe

ViestiKirjoittaja skray » Su 21 Huhti 2013 19:17

Netissä ollessani tietokoneelle tuli viesti "päivitä Java". Päätin päivittää heti.
Klikkasin viestistä suoraan itseni päivityssivulle, valitsin "free java donwload" ja se latautui. Aloin asentaa koneelle ja yhtäkkiä tuli viesti, että päivitys ei onnistu, koska "installed file is corrupt". Tämän jälkeen se nettisivu, jossa olin kun päivityspyyntö tuli, hyppää aina automaattisesti javan päivityssivulle, eli en voi käyttää kyseistä nettisivua.
Ei auttanut javan päivitysten poistaminen, ei sivuhistorian tyhjentäminen kokonaan. Jostain syystä ajattelin, että nämä vois auttaa. :keijo:

En tiedä tarviiko asian ratkaisijan tietää missä päin nettiä liikuskelin, mutta olin Veikkauksen sivuilla Omat pelit -osiossa. Ja siellä kun klikkaan auki nyt viikonloppuna voimassa olleen pelin, hyppää sivu automaattisesti sinne javan sivulle.

Muut nettisivut toimii moitteetta ja hyvin.

Miten saan sen pois ja onko siitä jotenkin muuten haittaa, esim. onko kyseessä joku valejuttu ja oonkin asentanu jonkin viruksen tms?

Mä en tajua. :keijo:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Yabba » Su 21 Huhti 2013 20:00

No tuskin tuo mikään haittaohjelma on (jos veikkauksen sivuilta), tosin ainahan siihen on mahdollisuus, mutta luulisin siitä jo raportoidun laajemmalti. Java puolestaan kannattaa päivittää (se on aukkoinen murheenkryyni josta ei vieläkään ole päästy eroon). Ja tuorein päivitys eritoten kannattaa, kun se paikkaa aika monta kriittistä aukkoa. (Itse asiassa java on juuri se pöpöimuri joka on viime vuosina eniten aiheuttanut harmaita hiuksia tietokoneissa.)

Tuo että se jatkuvasti heittää sinne sivulle tuosta osoitteesta (toimimattomuusilmoituksen sijaan) on kyllä aika typerä ratkaisu. (Joka periaatteessa voi viitata myös haittaohjelmaan tosin.)

Yksinkertaisimmillaan pääset, kun ensin poistat javan ja sitten asennat sen uudelleen (hallintapaneli => järjestelmä (muistaakseni) => lisää poista sovelluksia ja sitten poistat kaikki javan sisältämät tiedostot (luultavasti koneessa on useampia päivityksiä)). Ja sen javan saa täältä.

Suosittelen muuten myös kokeilemaan pelittääkö veikkauksen sivut toisella selaimella (esim IE) normaalisti, vai onko sama bugi, jos toimii normaalisti suosittelen selaimen uudelleen asennusta (siinä voi olla joku mörkö piilossa) ja/tai Spybot search and destroy:n tmv. virus- ja haittatutkan ajoa koneessa (ei kuitenkaan sen jo asennetun, vaan esim just spybottia). Muita vaihtoehtoja esim Pandan active scanni (vaatii IE:n toimiakseen!), tai f-securen vastaava.
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja Walker » Su 21 Huhti 2013 21:08

skray, itse miettisin tarvitseeko Javaa olenkaan. Todella harva nettisivut sitä enää tarvitsevat.
Veikkauksen sivulla sitä ei tarvita. Jossain vaiheessa muistaakseni Danske Bank (ex Sampo pankki,
sekin on luopumassa tänä vuonna) ja jonkun lippumyymälän paikanvaraus käyttivät Javaa näinä harvoina
sivustoina. Lisäksi Yabban virus- ja haittatutka ohje kannattaa suorittaa. Ohjelman kannattaa ladata
Yabban mainitsemalta java.com tai valmistajan Oraclen sivulta. Sen voi myös päivittää -> ohjauspaneeli,
Java-kuvakkeen kautta ja siellä oli muistaakseni oma välisivu päivitykselle. Tämä kaikki ulkomuistista koska
en ole moneen vuoteen ohjelmaa käyttänyt.
"Without music, life would be a mistake" - Nietzsche
Walker

ViestiKirjoittaja skray » Ma 22 Huhti 2013 08:11

Nimenomaan tuo Yabban linkittämä sivu oli se, josta se sanoi, että tiedosto ei toimi.
Poistin Javan kokonaan jo eilen, enkä oo vielä laittanu uutta, kone toimii nyt kuitenkin hyvin nähtävästi ilmankin.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Yabba » Ma 22 Huhti 2013 20:28

Niin unohtu tuosta edellisestä viestistä, että tuo ongelma voi johtua myös siitä että tiedoston lataus ei jostain syystä onnistunut kokonaan => rikkinäinen asennustiedosto. Mutta kuten Walker sanoi, Javan tarvetta kannattaa miettiä, tokin jotkin työpöytäsovellukset (OpenOffice) sitä kovasti tahtovat edelleen käyttää. Mutta esim OpenOfficen suosittelisin muutenkin korvaamaan LibreOfficella (käytännössä samaa kauraa, mutta Libre on avoin (OO on nykyään Oraclen) ja kirjoitettu pääsääntöisesti C++lla (eli on java-vapaa).
Yabba

ViestiKirjoittaja Emeritus » Ma 22 Huhti 2013 21:56

Eikä OpenOfficekaan tarvitse Javaa muussa kuin tietokantaohjelmassaan (Base), sekä joissain muiden ohjelmien toiminnoissa, lähinnä "wizard"-tyyppisissä (käsi pystyyn kuka moisia käyttää?): http://wiki.openoffice.org/wiki/Java_and_OpenOffice.org
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja Yabba » Ma 22 Huhti 2013 22:07

Yllättävää tuossa on lähinnä se että java on pakkobundlattu oon asennuspakettiin (oli ainakin viimeksi windowsiin sentaessa).
Yabba

ViestiKirjoittaja Emeritus » Ti 23 Huhti 2013 23:38

Kyllähän sitä nyt firma omia virityksiään tahtoo tuputtaa? :P

Tuota en muuten tiennytkään, ainakaan ei asentaessa ole erikseen ilmoittanut tai kysellyt Javasta mitään. Hmmm, ainakin tämän mukaan 3.4.1:stä alkaen Java JRE:tä ei tulisi enää installerin mukana.
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 23 Huhti 2013 23:50

Mun kone on alkanut kaatuilla silloin tällöin, ehkä noin kerran viikossa tai jotain. Tulee sininen ruutu. Siinä näkyy aina Netio.sys-niminen tiedosto mainittuna, Driver_irql_not_less_or_equal-litanian lisäksi. :riips: Sen verran sain selville, että se netio.sys saattaisi olla joku nettiin liittyvä juttu, mutta tietäisikö joku siitä jotain enempää? Onko se joku ajuritiedosto?
Latasin myös BlueScreenView-ohjelman, joka tarjoaa esim. tällaisia tietoja:

NETIO.SYS NETIO.SYS+25a1d fffff880`018f4000 fffff880`01954000 0x00060000 0x5034f6a0 22.8.2012 18:11:28
ntoskrnl.exe ntoskrnl.exe+f20c4 fffff800`03003000 fffff800`035e9000 0x005e6000 0x5147d9c6 19.3.2013 6:21:42 Microsoft® Windows® Operating System NT Kernel & System 6.1.7601.18113 (win7sp1_gdr.130318-1533) Microsoft Corporation C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe

:keijo: Kovin hyödyllistä mulle, en tiedä osaako tollaisia koodeja tulkita kukaan. Koneessa on siis Windows 7.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Dnd » Ke 24 Huhti 2013 00:08

Pikaisen googlauksen perusteella...
Onko Ls:n koneessa Utorrent tai Mcafee?
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Dnd
Outo marsilainen kivi

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 24 Huhti 2013 19:38

Tietääkseni ei pitäisi olla kumpaakaan. Torrenteja en harrasta ja virustorjunta on Nortonilta.
Oon yrittänyt googlailla myös, mutta ei niistä juuri selvinnyt mitään tapaukseen sopivaa.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Aranwe » Ke 24 Huhti 2013 23:11

Wifi-ajurikohan tuo nyt on? Ehkä verkkoajurit voisi päivittää.
Aranwe

ViestiKirjoittaja L-S » To 25 Huhti 2013 13:43

Mä en ole oikein saanut selvää onko se ajuri, mutta voi hyvinkin olla. :keijo: Voisi sitä varmaan kokeilla, jos osaan. Viimeksi kun yritin päivittää näyttöajuria, koko näyttöhöskä alkoi näyttää ihan ihmeelliseltä enkä saanut sitä millään toimimaan oikein, joten piti palauttaa koko järjestelmä. :keijo:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Outolintu » Su 12 Touko 2013 20:49

Mulla on reilun vuoden vanha Lenovon Thinkpad -tabletti Android honeycomb -käyttiksellä, joka ei aina oikein toimi, niin kuin pitäisi. Viime aikoina ongelmaksi ovat muodostuneet oudot ohjelmien kaatuilut käytössä, jonka ei pitäisi olla niin raskasta. Esim. netti tuppaa kaatumaan, kun yritän avata Facebookia. Tuntuu hönöltä valittaa Facesta, mutta se on iso osa tämän tabletin käyttöä, kun tämän olisi tarkoitus olla niinkuin matkakone. Palautin tehdasasetukset tuossa muutama päivä sitten, ja sillä poistuivat suurimmat ongelmat, mutta osa jatkuu vain.

Tässä on myös tällainen näppäimistötelakka, muka helpottamaan koulujuttujen tekoa bussissa tai junassa. Mutta näppiksellä kun kirjoittaa, niin toisilla sivustoilla tökkii niin että siinä ehtisi vaikka kynnet lakkaamaan kun odottelee, että painetut kirjaimet tulevat näytölle asti. Jostain syystä esim. Fordessa kirjoitus toimii hyvin, mutta sitten saattaa netti kaatua kesken vastauksen kirjoittamisen. Faceen taas on tuskaa kirjoittaa yhtään mitään, kun menee sellainen kolme minuuttia viiteen sanaan. Olen raksinut pois kaikki Autocorrectit ja muut ennustavat tekstinsyötöyt, mutta tämä tuntuu olevan enemmän sivukontainen ongelma.

Sitten taas esim. Forde hymiösivu ei suostu avautumaan tällä tabletilla. Eka sivu saattaa aueta, mutta pysähdyksissä (siis animaatiot ei toimi), mutta jos yritän navigoida toiselle sivulle, niin se on vain valkoinen. Ja jos yritän avata esim. Google play-storen ennen kuin nettiyhteys on valmis, niin se sanoo luonnollisestikin, että ei voida yhdistää, koska nettiyhteys puuttuu. Vaan kun netti tulee päälle, niin en edelleenkään pääse play-storeenkoska mulla ei muka ole nettiyhteyttä. Mutta pääsen kuitenkin selaimeen jne. Eli jotenkin se herja jää päälle.

Soitin huoltoon, jossa sanoivat, että vika softassa, ei mene takuuseen. Olisin voinut lähettää sen heille maksua vastaan, mutten nyt jouda kun asun täällä kaukanakin. Sitten soitin myyjäliikkeeseen, josta neuvoivat tuon tehdasasetusten palauttamisen ja sanoivat, että jo ongelma jatkuu, niin vika ei olisi softassa vaan raudassa. No ne ongelmat poistui, mutta tosiaan näitä joitain outouksia esiintyy edelleen.

Kysyisinkin, onkohan vika a) Lenovossa, b) Androidissa c) mun tuurissa ja d) voinko vielä tehdä jotain asian eteen vai heitänkö tällä törkeän kalliilla lelulla vesilintua? Kun mä ainakin olettaisin, että näiden kuuluisi toimia näppärästi :epäilevä:
“I meant," said Ipslore bitterly, "what is there in this world that truly makes living worthwhile?"
Death thought about it.
Cats, he said eventually. Cats are nice.”
Outolintu

ViestiKirjoittaja Aranwe » Su 12 Touko 2013 20:58

Honeycomb alkaa olla jo hieman vanha, saakohan tuohon uudempaa versiota?
Aranwe

ViestiKirjoittaja Outolintu » Su 12 Touko 2013 22:49

Mä joskus osasin vähän näitä tietokonejuttuja, mutta tämän tabletin kanssa olen ihan käsi. Jos tähän saa uudempaa versiota, onko se joku minkä minä voin hankkia ja asentaa itse, vai pitääkö se tehdä liikkeessä? :nolo: Tehdasasetusten palautuksen jälkeen päivittelin ne, mitä laite ehdotti, mutta heti ekassa päivityksessä tämä kusahti ja puolen tunnin paikallaanseisomisen jälkeen suljin laitteen (normaalisti tämä päivittää itsensä ja käynnistyy uudelleen, mutta nyt jumittui siihen päivityskuvaan ihan seis). Kuitenkin, kun käynnistin tämän uudestaan, tuli viesti että päivitys asennettu onnistuneesti. Sen jälkeen kone kertoi uudesta päivityksestä, joka kuulemma myös asentui oikein. Vaan jumitus jatkuu, mm. Youtube-videot eivät muka olleet mahdollisia toistaa. Nyt palautin tehdasasetukset uudestaan. Saas nähdä. Inhoan tätä laitetta :viha:
“I meant," said Ipslore bitterly, "what is there in this world that truly makes living worthwhile?"
Death thought about it.
Outolintu

ViestiKirjoittaja Aranwe » Su 12 Touko 2013 22:56

Tuohon pitäisi olla saatavilla Ice Cream Sandwich, eli 4.0 ja sen pitäisi löytyä suoraan OTA-päivityksenä, eli automaagisesti, eikä tarvi mennä liikkeeseen.

Kaikki muu vastaakin sitten mun kokemuksia Lenovoista. Never again.
Aranwe

ViestiKirjoittaja Outolintu » Su 12 Touko 2013 23:30

No mä oon kanssa järkeillyt, ettei android noin yleensä voi olla näin ärsyttävä, kun ei kai sitä muuten niin moni käyttäisi. Kahdesti olen joutunut soittamaan Lenovon tukeen ja molemmilla kerroilla siellä on oltu yhtä "avuliaita" :epäilevä: Kiva tietää, että se en ole vain minä, jolle ne ei jaksa edes yrittää asiakaspalvelua... Taitaa olla, etten minäkään enää sylkäisekään Lenovon suuntaan, kun saan varaa ostaa oikeasti toimivan laitteen (ja varmaan murto-osan hintaan).

Ehkä uskallan kokeilla uudestaan noita päivityksiä, jos sieltä tulisi oikea. Pelottaa vaan, että tää jumittuu TAAS, juuri kun tehdasasetusten jäljiltä esim. pystyn käyttämään huippulaitetani niinkin vaativaan kuin youtube-videoiden katseluun. Pidetään peukkuja!

Ja kiitos avusta ja kärsivällisyydestä! Olet ollut 100-kertaa parempi apu kuin Lenovon huolto/tuki ikinä :sydän:
Death thought about it.
Outolintu

ViestiKirjoittaja Aranwe » Ma 13 Touko 2013 12:32

Ei kai se käyttäjien määrä vielä tarkoita sitä, että käyttis ei olisi ärsyttävä. Käyttäähän Windowsiakin miljardit ihmiset! ;)

Androidissa on varmasti omat ongelmansa, mutta kyllä tuossa saattaa raudassakin olla bitti poikittain tai sitten Lenovo räätälöi tuota Androidia niin rankasti, että sinne syntyy uusia bugeja. Lenovon tuesta tuskin on apua, ellei ole selkeää fyysistä rautavikaa ja sellaisen osoittaminen on tänä päivänä melko hankalaa.

Kuuleman mukaan Android-puhelimissa ja tableteissa ei kannata edes harkita muita kuin Nexuksia, koska niihin saa tuoreet kustomoimattomat päivitykset suoraan Googlelta.

Eipä kestä!
Aranwe

ViestiKirjoittaja Outolintu » Ti 14 Touko 2013 22:49

Mulla on vähän sama Windowsissa kuin Nokialaisessakin. Olen oppinut niiden logiikan ja kärsin suunnattomasti muiden laitteiden kanssa :P

Väliaikatiedotus: Tabletti päivitti itsensä onnistuneesti tehdasasetusten palauttamisen jälkeen ja ohjelma muutti vähän ulkonäköäkin. Nyt se on toiminut vissiin ihan hyvin, mitä nyt tuntuu että alkaa olla taas käyttäjän puolella ne ongelmat. PEBKAC :pepsis: (Noku ärsyttää, kun Youtube-videota ei voi jättää taustalle soimaan vaan se katkeaa aina kun navigoi uudelle välilehdelle)
Death thought about it.
Outolintu

ViestiKirjoittaja Aranwe » Ti 14 Touko 2013 23:07

Ei iPadissakaan taida piilossa olevalla välilehdellä mitään raskaampaa tapahtua, eli alustan tehot ei riitä ja käyttis rajoittaa muistin ja prosessorikäytön määrää.

Muut laitteet oppii suht helposti, kun vain asennoituu avoimin mielin uuden oppimiseen ja kokeilee kaikkea.

Ja hyvä jos se nyt toimii!
Aranwe

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 24 Touko 2013 00:17

Täällä taas :epäilevä:

Sain vihdoinkin tämän läppärin käyttööni. Reparoija on asentanut tähän nyt jonkun windowsin, en tiedä minkä, eikä näin yöllä edes kiinnosta. Huomenna voi olla toinen ääni kellossa.

Mutta mullahan on mokkulanetti.
Laitoin normisti mokundeeroksen koneeseen kiinni, asensin ohjelman ja ei. Error 600 jotain. Poistin sovelluksen ja asensin uudestaan. Tämän jälkeen alkoi herjaamaan virhettä 720. Meni hermot, revin SIM-kortin irti, kaivoin hirveällä työllä kännykkäni SIM-kortin, jolla nyt surffaan. Prkl.

Ihan joka kerta ei ole mahdollista alkaa kaivelemaan kännykän uumenista simiä, kun haluaa katsoa nettitv:tä illalla nukkumaan mennessä :jaaha:
Osaatteko gurut antaa vinkkejä mitä tehdä?
Jos ei, niin sitten pidän tätä netittömänä niin kauan kuin tuo pöytäkone toimii moitteetta ja on täälläpäin hallussa. :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 26 Touko 2013 16:15

Kibaya kirjoitti:Täällä taas :epäilevä:

Sain vihdoinkin tämän läppärin käyttööni. Reparoija on asentanut tähän nyt jonkun windowsin, en tiedä minkä, eikä näin yöllä edes kiinnosta. Huomenna voi olla toinen ääni kellossa.

Mutta mullahan on mokkulanetti.
Laitoin normisti mokundeeroksen koneeseen kiinni, asensin ohjelman ja ei. Error 600 jotain. Poistin sovelluksen ja asensin uudestaan. Tämän jälkeen alkoi herjaamaan virhettä 720. Meni hermot, revin SIM-kortin irti, kaivoin hirveällä työllä kännykkäni SIM-kortin, jolla nyt surffaan. Prkl.

Ihan joka kerta ei ole mahdollista alkaa kaivelemaan kännykän uumenista simiä, kun haluaa katsoa nettitv:tä illalla nukkumaan mennessä :jaaha:
Osaatteko gurut antaa vinkkejä mitä tehdä?
Jos ei, niin sitten pidän tätä netittömänä niin kauan kuin tuo pöytäkone toimii moitteetta ja on täälläpäin hallussa. :keijo:

Jotta mun hermoni pysyisivät tosi hyvin kasassa, niin tilanne jatkuu.
Langattomalla netillä ei ole mitään ongelmia. Paitsi ettei mulla ole semmoista.
En ole hirveästi ehtinyt vielä perehtymään aiheeseen, mutta ilmeisesti sitä ei saa enää ilman kytkyä elisaviihteeseen tai soneran vastaavaan. Jotka on mulle ihan turhia molemmat. Tai sitten olen käsittänyt ihan väärin sisarusteni puheet heidän uusiessa nettejään viimeisen vuoden sisään.

Kaivoin laatikostani sen toisen omistamani mokkulakoneen eli huawein uudemman laitteen. Ohjelma asentui koneelle ihan ok, eikä mitään. Käyttö vain on vähän hankalaa. Se kadottaa laitteen ja asennetun ohjelman 3.30min käytön jälkeen :friikkipeukku:
Kadottaessaan laitteen, se on asentamassa ohjelmistoa uusiksi (kohta mulla on kone täynnä mobiililaajakaista...) ja katkaisee netin. PIN-koodin jälkeen se avaa vielä jonkun hiton dorkan avaussivun automaattisesti (ei, se asetus ei suostu poistumaan sieltä millään...) ja on päällä taas kolme minuuttia ja katkeaa. Yritin etsiä netistä vastauksia, mutten kestänyt enää kolmen minutin katkeiluiden jälkeen sitä hirveää tökkimistä.

Matkalla mukana toooosi kätevä tommonen kolmen minuutin netti :friikkipeukku:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

EdellinenSeuraava

Paluu Multimedia