Kirjallisuusilmoittelua

Kirjallisuusilmoittelua

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 03 Helmi 2009 09:27

Tänne julkaisu-uutiset uusista kirjoista ja uusista käännöksistä ja uusista painoksista. Muutkin kirjallisuuden ajankohtaisuudet voidaan puida täällä.

Oma lehmä ojassa: en ole perillä mistään kirjallisuuden alalta, ja haluaisin ehkä jonkinlaisen yleissivistyksen edes hankkia.
Lyyra
Digipahuus

Re: Kirjallisuusilmoittelua

ViestiKirjoittaja Kati » Ti 03 Helmi 2009 13:19

Uusi ja uusi, mutta henkkoht suunnattoman odotettu. Tässä voi kohta juhlistaa odotusta ihan synttärikakullakin.
En tuota espanjaa taida, joten olen ajatellut odottavani ihan suomenkielistä käännöstä Carlos Ruiz Zafonin uutuudesta El Juego del Ángel.

Alkuperäiskielellä kirja on julkaistu viime keväänä, käännöstä englanniksi lupaillaan "in late spring of 2009" nimellä "The Angel's Game". Ehkä tartun jo tuohon, suomennoksesta kun ei vieläkään kukaan halaistua sanaa.

Tällä välin kehotan tutustumaan Tuulen varjoon. Se on uskomattoman hieno kirja. Vie maailmaansa ihan täysin.
* * * Kokonaistarve on valtava * * *
Kati

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 16 Marras 2009 19:19

Likellä on kiirettä. Sain tänään vastauksen, että käsikirjoitukseni ei kuulu julkaisuohjelmaan. Eikä mennyt heillä kuin kolme vuotta miettiessä. Sen kummempaa palautetta eivät ehtineet kirjoittaa, mikä ei olekaan ihme, kun ajattelee, että pelkkää kustannuspäätöstä on näin kauan mietitty... :p
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 14 Joulu 2009 22:22

New York Times listasi vuoden parhaat kirjat. En osaa sanoa asiasta mitään, mutta ajattelin, jos jotakuta vaikka kiinnostaisi.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 01 Marras 2010 01:05

Kirjamessuilla tuli pyörittyä sunnuntaina. Tavoitteena oli nähdä Liisa Keltikangas-Järvinen ja Riikka Pulkkinen ja saada jälkimmäisen teokseen signeeraus. Lisäksi otin budjetiksi 100 euroa, harkitsin 150:ä, mutta en sitten.

Ensimmäinen tavoite täyttyi heti, kun olin paikalle päässyt. Sosiaalisuudesta ja sosiaalisista taidoista kirjoittanut Keltikangas-Järvinen oli vetänyt hämmästyttävän määrän ihmisiä Katri Vala -pisteeseen. Kaikki istumapaikat olivat täynnä ja seisomakatsojiakin monta riviä molemmilla puolilla. Väkeä oli siis melkein yhtä paljon kuin Popedan keikalla (ks. keikkaraporttiröpötin) ja melkein saman verran tönittiinkin. :p Kohdehenkilö itsekin hämmästeli kuulijoiden paljoutta ja haastattelija oli kokenut elämyksiä kirjan parissa. Itselleni olin asiat enimmäkseen tuttuja Kk-J:n aiemmista teoksista, jotka itselläni ovat tenttikirjallisuutena.

Tämän jälkeen näin Peter Franzenin ja Alivaltiosihteerin YLEn pisteessä. Alivaltiosihteerin tuhannes lähetys pääsi samalla ilmoille. Heidät olen nähnyt useinkin, joten ei siinä mitään. Pasi Heikuran keskivartalo oli hieman ehkä tukevoitunut. Alivaltiosihteeri-ohjelman kanssakaan en ole enää niin aktiivinen, koska tunnen sen huumorin niin hyvin, että voisin periaatteessa suoltaa samaa materiaalia itsekin. Siis onhan se ihan hauskaa, jos sitä kuuntelee, mutta äärimmäisen tuttua samalla.

Franzenilta olisin pyytänyt signeerauksen, jos olisin löytänyt nopeammin sen kirjan jostakin. Olisin antanut sen sitten äidille joululahjaksi. Mutta nyt näin ei siis käynyt.

Tässä vaiheessa iski hienoinen messupaniikki, joten vetäydyin Hesburgeriin miettimään sitä. Syönnin jälkeen löysin Suomalaisen kirjakaupan pisteen ja ylennettyyn messuhintaan ostin kolme teosta:

Andrei Makine: Tuntemattoman miehen elämä Makista on kehuttu itselleni, joten tutustutaan nyt sitten.

Matti Larjavaara: Ketunmorsian Suomen kielen proffa, jonka opetuksessa olen itsekin ollut. Tunnettu humoristi, mutta hieman oudolla tavalla, joka voisi olla snadisti pervoa, jos mies ei olisi niin mukava. Hänen suosikkiseuransa urheilussa on esim. Vetelin kuivat :virnu: Teoksessa kovasti Larjavaaraa muistuttava professori Kimmo Yövaara saa ajatuksen kirjoittaa proosaa rakkaussuhteestaan opiskelijatyttöön, joka tutkii Aino Kallaksen eroottisia aiheita teoksessa Sudenmorsian. Todellista faktan ja fiktion sekoitusta.

Riikka Pulkkinen: Totta Näin kirjailijan aiemmin viikolla Puoli seitsemässä, jossa hän muun muassa kertoi poistavansa kirjastaan tietyn kappaleen sivulta 279 aina signeerauksen yhteydessä. Muutenkin vaikutti kiinnostavalta ja häntäkin on suositeltu, joten mikä ettei. Myöhemmin sain vielä signeerauksen ja poiston häneltä. :D

Näihin se budjetti sitten hurahtikin, kun huomioidaan pääsymaksu ja ruoka. Mutta ihan "mission accomplished". :peukku:
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Triple H » Ti 19 Heinä 2011 12:13

Muutama päivä sitten järkytyin, kun googlettelin eri kirjailijoita ja katselin onko mitään potentiaalisia kirjoja tullut/tulossa. David Eddings on kuollut yli kaksi vuotta sitten. Ei ylittänyt näköjään uutiskynnystä, eikä kukaan kaverikaan ole sattumalta huomannut.

Luultavasti Eddings menetti vaimonsa kuoleman myötä halun kirjoittaa kirjoja, kun viimeiseksi kirjaksi jäi The Younger Gods, 2006. Tuosta kirjasarjasta mulla on kirjahyllyssä ensimmäinen osa, mutten ole sitä vielä lukenut.

Eddingsin kuoleman jälkeen, kuolemasta tietämättömänä, olen lukenut yksitoista Eddingsin kirjaa. Outo tunne, kun Eddings lienee ainoa kuollut kirjailija, jonka kirjoja olen lukenut hänen eläessään. Muut ovat olleet jotain mystisiä henkilöitä, jotka ovat eläneet ennen mun syntymääni. Musiikissa etenkin laulajan kuolema, muuttaa ainakin tilapäisesti musiikin kuuntelua erilaiseksi, kirjoissa luulisi vielä enemmän vaikuttavan.
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Triple H

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ti 19 Heinä 2011 12:48

Eipä Eddingsin kuolemasta tosiaan paljoa uutisoitu. Risingshadow taisi uutisoida kuolemasta, koska jostain muistan siitä lukeneeni. Eddingshän oli jo vanha mies ja kuoli ihan luonnollisen kuoleman, joten sekin saattoi vaikuttaa uutisoinnin vähäisyyteen. Eddingsin veli sanoi hänen olleen kirjoittamassa jotain uutta ennen kuolemaansa, mutta voi olla, että sitä ei tulla ikinä julkaisemaan.

Itse en ole Eddingsiltä mitään lukenut, koska en ole mikään suuri fantasia-fani, mutta sen verran on jotkut kaveritkin kehuneet, että pitänee joskus joku kirja varmaan lukaista.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Triple H » Ti 19 Heinä 2011 12:59

Rising Shadowin uutisen itsekin huomasin googlettamalla. Aikanaan tuli käytyä Rising Shadowissa päivittäin, mutta jostain syystä se vaan jäi. Vuosien tauon jälkeen olin tekemässä comebackiä, mutta tunnukset oli poistettu käyttämättömänä ja ei jaksanut tehdä uusia.

Kiven vartija, 1991 (Pawn of Prophecy, 1982) on hyvä aloituskirja, jos meinaa Eddingsiin tutustua.
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Triple H

ViestiKirjoittaja theia » Ti 23 Elo 2011 17:34

Siiiis mikä siinä on, että kansikuvan perusteella onnistun valitsemaan vampyyrikirjoja, ja vielä trilogioita?
En nykyisellään uskalla lukea takakansitekstejä, kun ne yleensä paljastaa aivan liikaa, joten luotan kansikuvaan, kirjassa oleviin kehuihin (tai kuka niitä on kehunut) tai kirjailijaan.

Ensin nappasin keväällä Guillermo del Toron & Chuck Hoganin Vitsauksen, joka paljastui trilogian ekaksi osaksi, kertoen vampyyreista.

Ja nyt kesälomalla nappasin Justin Croninin kirjan the Passage, joka on trilogian eka osa, kertoen vampyyreistä.

Siiiiiis mitä ihmettä? :virne:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 23 Elo 2011 17:42

Voiko vampyyri- ja fantasiakirjoja muka kirjoittaa muuten kuin trilogia- tai sarjamuotoon? :riips:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja theia » Ti 23 Elo 2011 18:15

No vaikka ei voisikaan - miten mä muka onnistun valitsemaan ne vampyyrikirjat, vaikka kansi/nimi ei siihen suoranaisesti viittaisikaan? (Okei, "Vitsaus", vois se vähän olla, mut ei se oo niin selkeä.) :keijo:
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ke 24 Elo 2011 11:42

Oih, kiitoskiitoskiitoskiitoskiitos! Mun takaraivossa on pitkään pyörinyt häiritsevästi ajatus, että jonkun järkyttävän hyvän kirjan jatko-osat on _pakko_ saada heti kun ne vaan ilmestyy. En vain yhtään muistanut, mikä kirja se oli. Tämä :sydän: Theia, jos et ole jo lukenut, niin suosittelen lukemaan vasta kun kaikki kirjat on ilmestynyt (2014...). Kun mä sain tuon Ensimmäisen siirtokunnan luettua melkein kilahdin, kun kuulin, että seuraavaa pitää odottaa 2 pitkää vuotta :gaah: :sekopää:

Jeps, olen niitä tyyppejä, joiden on liki mahdoton laskea hyvää kirjaa käsistä, vaikka kello olisi 04 aamuyöstä ja parin tunnin päästä pitäisi töihin... :pahis:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja theia » Ke 24 Elo 2011 12:54

Aurora B. kirjoitti:Tämä :sydän: Theia, jos et ole jo lukenut, niin suosittelen lukemaan vasta kun kaikki kirjat on ilmestynyt (2014...). Kun mä sain tuon Ensimmäisen siirtokunnan luettua melkein kilahdin, kun kuulin, että seuraavaa pitää odottaa 2 pitkää vuotta :gaah: :sekopää:

Ikävä kyllä, luin sen kesälomalla muutamassa päivässä. :p Jos tää olis mulle kerrottu - olisin odotellut pidempään :p ...tai en, mut kuitenkin :keijo:
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja theia » To 06 Kesä 2013 12:22

Mä oon innostunut päivittelemään lukemisiani Goodreadsiin. Yksinkertaiset toiminnot on puhelimessa olevassa appsissä, ja koneella pääsee päivittelemään hieman enempi (luetun edistymistä, oikean version jne). Pysyypä kartalla mitä on lukenut ja milloin :D
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja theia » Ma 29 Heinä 2013 09:40

Jos joku on joskus miettinyt Twilightien huonoa kirjoitusta & epäloogisuuksia, niin nauttinee asialle omistetusta nettisivusta. Ihan huvittavaa, ehkä. Vähän ilkeää myös. Mutta huvittavaa.
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja theia » Ti 30 Heinä 2013 09:21

Mä oon taas täällä :virne:

Mutta Google Books on ilmestynyt Androidille :woohoo: Englanninkielisiä kirjoja, halvemmalla kun pokkarit (kaupasta), ei tarvii enää jokaista ostaa täyttämään kirjahyllyä :woohoo: Kaikkia haluamiani kirjoja ei edes ole löytynyt kirjakaupasta, tuolla oli ainakin pari mitä hain :woohoo:
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja annastindeli » Ti 15 Loka 2013 13:29

http://jennytrout.wordpress.com/jenny-reads-50-shades-of-grey/

Mies latasi kesällä äänikirjana tuon 50 shadesin, mutta sano että se oli niin uskomatonta paskaa ettei sietäny kuunnella. Tätä nettisivua se on sit lukenu ääneen, paljon parempi kuin itse kirja. :virne:
annastindeli

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ti 15 Loka 2013 14:50

annastindeli kirjoitti:Mies latasi kesällä äänikirjana tuon 50 shadesin, mutta sano että se oli niin uskomatonta paskaa ettei sietäny kuunnella.

En mäkään sietänyt. Mä en ollut yllättynyt siitä, että kirja itsessään oli kielellisesti ihan surkea esitys ja tarinallisestikin plaah-tasoa. Se oli jotenkin odotettavissa. Sen sijaan mä olin yllättynyt siitä, että ne paljon mainostetut seksikohtaukset olivat kuolettavan tylsiä! Että älkää tuhlatko rahojanne siihen skeidaan.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja theia » Ti 15 Loka 2013 15:09

Kiitti annastindeli & Lumikki! Oon myös harkinnut, että pitäisikö kokeilla, ihan mielenkiinnosta. Mutta jätän siis hyvillä mielin väliin :virne:
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja annastindeli » Ke 16 Loka 2013 20:35

Joo, mies kans ihmetteli missä se seksi oikeen oli :virne: Juonenkäänteetkin kuulosti joltain aika köpsältä sitcomilta :eijo:
annastindeli

ViestiKirjoittaja Dnd » Ti 05 Elo 2014 04:27

Kansa taisteli lehdet on laitettu nettiin. :tipahdus:

http://kansataisteli.sshs.fi/
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Dnd
Outo marsilainen kivi

ViestiKirjoittaja theia » Pe 16 Tammi 2015 12:15

Lokakuulta 2013
Lumikki75 kirjoitti:
annastindeli kirjoitti:Mies latasi kesällä äänikirjana tuon 50 shadesin, mutta sano että se oli niin uskomatonta paskaa ettei sietäny kuunnella.

En mäkään sietänyt. Mä en ollut yllättynyt siitä, että kirja itsessään oli kielellisesti ihan surkea esitys ja tarinallisestikin plaah-tasoa. Se oli jotenkin odotettavissa. Sen sijaan mä olin yllättynyt siitä, että ne paljon mainostetut seksikohtaukset olivat kuolettavan tylsiä! Että älkää tuhlatko rahojanne siihen skeidaan.

theia kirjoitti:Kiitti annastindeli & Lumikki! Oon myös harkinnut, että pitäisikö kokeilla, ihan mielenkiinnosta. Mutta jätän siis hyvillä mielin väliin :virne:

- Olis pitänyt silti uskoa, eikä lukea :eivirne:
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 19 Tammi 2015 22:41

Mä sain veljeltä joululahjaksi Nälkäpeli-trilogian. Täytyisi lukea joskus, niin tietäisi, millaista se kieli niissä on. Juonet olen lukenut lukuisia kertoja eräistäkin oppilastöistä. :P
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 19 Tammi 2015 23:09

Nälkäpeli-trilogia ei itseasiassa ainakaan ole läheskään niin huonoa kuin Twilightit.
Twilightit on kirjoina semmoisia että jos niitä pitäisi kuunnella äänikirjoina, niin sanoisin sitä kidutusmuodoksi. Ehkä jopa CIA:n kidutusmuodoksi. :epäilevä:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja theia » To 22 Tammi 2015 11:45

Nälkäpeleistä tykkään :)

--

Etsin tuossa lukuhaasteeseen kohtaan lempikirjailijasi kirja, jota et ole vielä lukenut kirjaa, ja surukseni sain huomata että Graham Joyce on kuollut viime vuoden syyskuussa :( Ollut varsin mainio fantasia/scifi -kirjailija, varsinkin Silent Landin aavemainen tunnelma, ja How to Make Friends with Demons.. Onneksi on vielä paljon ko. kirjailijalta luettavaa, ja ainahan nuo pistää hiljaiseksi kun nuorena (no, 59veenä) kuolee :(
theia
Pahvi

Seuraava

Paluu Ex Libris