Suuri Levyraati

Re: Suuri Levyraati

ViestiKirjoittaja theia » To 23 Touko 2013 20:21

Kerrankin nyt ehdin tänne, ajoissa! :woohoo:
Oon kyllä hirveen huono pukemaan sanoiksi fiiliksiä musiikkiin liittyen :o

Suomen Tulli - Tänä Yönä
Eka fiilis oli heti positiivinen. Suomenkielinen musiikki on aika uusi juttu mulle kuitenkin, mutta huomaan yhä enemmän ja enemmän nauttivani äidinkielestä musiikissa. Vähän ehkä oli liian rauhallinen pitkään, olisi voinut olla enempi meininkiä mun makuun. Mutta oikein positiivinen kokemus! 7/10

LizZard: The Orbiter
Alussa kelasin, että se miten noi voxit alkaa, niin siitä riippuu että diggaanko tästä vai en.. Mut tykästyin kyllä. Ja mietin, että todellakin pitää tutustua enempi. Ei se silti sydäntä vienyt, mutta yleismeiningistä tykkään kyllä. Ja enempi kun edellisestä biisistä. :tilt: 8/10

Vijay Iyer Trio: Human Nature (Trio Extension)
En ymmärrä jazzista mitään. Siis mitään. Oon moukka, varmaankin. Mutta biisiin: Aluksi hieman.. köh... kauhistuin tuota yhdeksän minuutin kestoa, ja alku tuntui lähinnä hissimusalta...Pitäisi varmaan kuunnella jossain vähän eri tilanteessa, että voisin saada biisistä irti enemmän. Tää ei sovi yhtään mun yksin kuunneltavaksi :p 5/10
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Jorssi » To 23 Touko 2013 20:28

Suomen Tulli: Tänä yönä
En ollut koskaan kuullutkaan koko orkesterista. Progressiivinen iskelmä kuulostaa jo terminä aika hassulta, mutta ei tämä yhtään hullumpi biisi ollut. Ei kuitenkaan saanut mua suuremmin innostumaan kuuntelemaan lisää. 7/10

Lizzard: The Orbiter
En tästäkään ollut kuullut aiemmin. Välillä kuulosti todella paljon Toolilta. Jopa laulaja kuulosti hetkittäin ihan Keenanilta. Tykkäsin kyllä todella paljon. Menee kuunteluun. 10/10

Tästä mä en oikeesti osaa sanoa oikein mitään. En ole jazz-musiikin ystävä, mutta se ei myöskään ole sellaista musaa, että hajoaa pää. Tämä toimi taustamusana ihan ok. Viimeiset pari minuuttia oli aka mahtavaa ja siksi annan hieman yläkanttiin kutosen. 6/10
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja L-S » La 25 Touko 2013 22:47

Suomen Tulli: Tänä yönä 3/10
Bändin nimi on sen verran hieno, että haluaisin pitää tästä. Mutta en oikein saa kiinni. Totta, että tästä tulee joiltain osin mieleen Absoluuttinen nollapiste, mutta kuitenkin tämä on sitä jotenkin vähemmän. Jotkin musiikkiosioista ovat ihan kivoja. mutta laulun sanoista ei saa mitään selvää, ja kitarointikin kuulostaa vähän laiskalta, vaikka se on varmaan just sitä progeahenkisyyttä, josta en niin välitä. :keijo:

Lizzard: The Orbiter 4/10

Tämäkin oli ehkä liian rockia omaan makuuni. :keijo: Pidin tietyistä kuvioista paljonkin, mutta laulajan ajoittaisesta huutamisesta en.

Vijay Iyer Trio: Human nature 6/10
Annetaan nyt tälle kuusi, kun pidin tästä kyllä enemmän kuin noista muista. Hieno versiointi, vaikka Human Nature sinänsä ei ole lempikappaleitani Michaelilta. Parani loppua kohden, siellä suorastaan kaunis. En kuitenkaan ehkä jaksaisi kuunnella hirveän montaa kertaa tätäkään.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja outsider » Su 26 Touko 2013 01:40

Suomen Tulli: Tänä yönä

En kyllä pahemmin tästä iskelmäprogesta välitä, varmaan juuri tuon L-S:n mainitseman "laiskuuden" vuoksi. Jotenkin se silti tuntuu genreltä jossa on oltava joku juju, jota en vain ole hoksannut. En siitä Absoluuttisesta Nollapisteestäkään oikein tykkää mutta olen lainannut niiden melkein koko diskografian siedätyshoitoa varten. Tämä Suomen Tulli varmaan toimii hyvin siinä ohella. Biisi ei kuulosta huonolta, mutta toisaalta myös liian pitkältä ja toisteiselta ja tavallaan ärsyttävältä. Jokin mysteeri siinä kuitenkin on eikä sitä siksi voi ohittaa olankohautuksella vaan se kutsuu kuuntelemaan yhä uudestaan ja uudestaan. Ehkä tästä seuraa vielä jatkoa lastendekkarissa Ossi ja iskelmäprogen arvoitus.

6/10

LizZard: The Orbiter

Tämä taas ei ole yhtään laiska biisi vaan kivan energinen ja eteenpäin vyöryvä. Kuulostaa kyllä liikaa niiltä ilmiselviltä vaikutteiltaan, mutta pastissimusiikkina esimerkillistä. Ei tässä oikein mitään mieleenpainuvia koukkuja ole, mikä nyt ei tässä genressä varsinaisesti haittaa. Tulee silti fiilis että LizZard voisi ehkä olla enemmän albumi- kuin biisibändi. Koko Out of Reach -albumin voisi siis kyllä ottaa joskus kuunteluun.

7/10

Ai kestääkö tää yhdeksän minuuttia? En mä vaan huomannut! :keijo: Vasta kun theia mainitsi asian, kiinnitin siihen huomiota. Eli ei tunnu yhtään pitkältä biisiltä, joskin toi valeloppu vähän ärsyttää. En minäkään kyllä jazzista mitään tiedä, se on viimeisiä länsimaisen populaarimusiikin rajamaita, joille en ole kauheasti uskaltautunut. Kai se on liian suuri genrejen kenttä jolla on liian pitkä perintö vähän klasarin tapaan, että siitä olisi helppo saada jotain otetta. Joka tapauksessa tällaisista cover-vedoista lienee aika turvallista aloittaa, koska biisissä on kuitenkin jotain tuttua ja tarttumapintaa mutta ei silti kuulosta liian popilta. Tosin mulla on vähän vaikeuksia päästä yli siitä että odotan koko ajan milloin laulu alkaa. Onhan tässä aika leppoisa tempo ja paljon hissimusiikin piirteitä, mutta toi rytmiikka on kuitenkin sen verran kompleksista, että ei tää mene missään vaiheessa tylsäksi tissutteluksi.

8/10
I wish this would be your colour
outsider

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 26 Touko 2013 16:51

Tälläkin viikolla tuli arvosteluja vain viideltä tyypiltä. Olisipa hauskaa saada seuraaville viikoille taas enemmän arvioita.

Tämän viikon kappaleista korkeimmat pisteet vei LizZard, joka siirtyy kokonaistuloksissa Heirsin rinnalle jaetulle kärkisijalle. Suomen Tulli ja Vijay Iyer Trio päätyivät tasapisteisiin ja jakavat sijan.

Jospa theialla olisi tällä kertaa paremmin aikaa laittaa kuunneltavaa. Jäämme odottamaan. :)

Pistetaulukko (Suluissa kursiivilla ehdottaja ja arvioiden määrä)

1. Heirs: Hunter (Aranwe, 5) 7,40 pistettä
1. LizZard: The Orbiter (Lyyra, 5) 7,40 p
3. Caspian: Halls of the Summer (Jorssi, 6) 7,17 p
4. Hexvessel: Woods to Conjure (Aranwe, 5) 6,80 p
5. Porcupine Tree: Arriving Somewhere But Not Here (Jorssi, 6) 6,66 p
6. Suomen Tulli: Tänä yönä (Lyyra, 5) 6,40 p
6. Vijay Iyer Trio: Human Nature (Trio Extension) (Lyyra, 5) 6,40 p
8. Rammstein: Mein Herz Brennt (Wildchild, 7) 6,28 p
9. Paramore: Ain't It Fun (Jorssi, 6) 6,00 p
10. Jari Sillanpää & Cheek: En se olla saa (Wildchild, 7) 5,57 p
11. Keep of Kalessin: Ascendant (Aranwe, 5) 5,50 p
12. Melanie C: Burn (Wildchild, 7) 5,14 p
13. Die Antwoord: Enter The Ninja (Wildchild, 7) 3,43 p

Tulevat esittelyvuorolaiset, ettei tarvi ekalta sivulta aina hakea. (Kursivoidut on menneitä tyyppejä.)

Vko 1 (29.4.) Wildchild
Vko 2 (6.5.) Jorssi
Vko 3 (13.5.) Aranwe
Vko 4 (20.5.) Lyyra

Vko 5 (27.5.) theia
Vko 6 (3.6.) outsider
Vko 7 (10.6.) L-S
Vko 8 (17.6.) Kibaya
Vko 9 (24.6.) Suvi
Vko 10 (1.7.) iisa
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja theia » Ma 27 Touko 2013 09:55

Mun huki! Jee!

Jouduin pohtimaan biisien järjestystäkin aika lailla, mutta ei sillä kai niin väliä? Tai on? Apua?

Here goes:

Ricky Tick Big Band & Julkinen Sana - Se On Jatsii
Oli ilmiselvää, että yksi biiseistä onlisi RTBB &JS, koska tätä oon nyt kuunnellut lähiaikoina. En viittinyt laittaa Lyyran Tämänhetkiset lempibiisit -ketjussa mainitsemaa Ei tunnu missään, se olis tuntunut liikaa pisteiden kerjäämiseltä :keijo: Joten tämä siis valikoitui. Koska se oli soinut mun päässä muutaman päivän :keijo:

Garbage and Screaming Females - Because the Night
Coverin laittaminen on aina aika riski... Mut laitan sen kuitenkin. Koska Shirley Manson :sydän:

Sólstafir - Fjara
Hirvittävän harvoin kuuntelen mitään musiikkia, jonka sanoista en ymmärrä mitään. Kuulin ko. biisin joskus myöhään illalla, viinilasi kädessä, ja fiilistelin. Mitään tosissaan en tajunnutkaan sanoista, mutta fiilis tuli kyllä hyvin läpi. Ja islanti kuulostaa tässä musta erinätiltä!
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ma 27 Touko 2013 21:33

Sori parin viikon hiljaiselo, täällä taas. :D

Ricky Tick Big Band & Julkinen Sana - Se On Jatsii 7/10
Toimiva biisi ja tykkään tästä orkasta vaikka yksi jäsen onkin Paleface josta en oikein välitä. Mutta koska tässä oli äänessä Palen lisäksi myös Redrama ( :pilvi: ), pisteet nousi heti. En ole vieläkään tottunut Redin suomen kieliseen matskuun, kuten tässä on, mutta ei se paha ole!

Garbage and Screaming Females - Because the Night 5/10
Koskahan olen viimeksi kuunnellut Garbagea? Enivei, tykkäsin biisistä joo, mutta ihan kuin joku olisi jäänyt puuttumaan. Se "the thing". Shirley saa silti aina pisteitä. :hullu:

Sólstafir - Fjara 3/10
Tää biisi tarvitsee kyllä ehdottomasti oikean fiiliksen että saa kaiken irti. Nyt tälleen iltamyöhään tuntuu ettei oikein toimi. Ehkä just viinilasi-fiilistelyssä tää voi olla parhaimmillaan. Vaikka nyt en lämpene, pakko palata tähän vielä joku päivä. Sen lasin kera.
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja Aranwe » Ma 27 Touko 2013 21:47

Jazzia, big bandia, loistavaa... wait what? Miksi tämä on pilattu jollain keskinkertaisella rapilla :( Yhyy eijeijei. Ilman Palefacea tää ois saanut kakkosen. 1/10

Garbage on mulle tuttu jostain 15 vuoden takaa, mutta kovin paljoa ei ole tullut bändin tekemisiä seurattua. Screaming Females sen sijaan ei ole tuttu, mutta ihan mukavasti tää Patti Smith-coveri rullaa, vaikka itse biisi ei kovin erikoinen olekaan. Shirley Mansonia kuuntelee aina mielellään! 6/10

Sólstafir - Fjara
Yksi Sólstafirin hienoimmista biiseistä ja vielä sitäkin hienompi video, jota jaksaa katsoa uudestaan ja uudestaan ja alkaa tehdä mieli saman tien tilata lentoliput Islantiin. Islannin kieli kruunaa kokonaisuuden. 10/10
Aranwe

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 27 Touko 2013 22:46

Ricky-Tick Big Band & Julkinen Sana: Se on jatsii 8/10
Olen kuunnellut näiden levyä aika paljonkin nyt, se paranee kun vähän pääsee sisään. Tämä ei kuitenkaan jostain syystä ole lempikappaleitani. Ei jotenkin vedä mukaansa niin kuin levyn pari muuta kappaletta, kuten Julkinen sana ja Rakkaudella vihaajille. Ei huono silti, kyllä tämä meininki toimii. Olen aivan eri linjoilla kuin Aranwe, koko tämän kokoonpanon idea on vaan hieno, jatsi pelkästään on mulle usein vähän turhan hahmotonta, mutta räppi lisää tarttumapintaa. Tykkään menevyydestä ja reippaudesta.

Garbage & Screaming Females: Because the Night 7/10

Hyvin garbabemaisen kuuloista meininkiä ja jaksoin jopa kuunnella tuon lopun kitaraosuuden kunnolla. Alkuperäinen kappale on hieno, tässä oli vähän enemmän vahvuutta taustoissa.

Sólstafir - Fjara 8/10
Oho, vau. Islannin kieli on kyllä jännä, mutta tässä se meni jotenkin ohi, aloin kiinnittää siihen huomiota vasta pitkälti alun jälkeen. :pahis: Tausta on tässä jotenkin voimakas. Joka tapauksessa hienoa musiikkia, jänniä vähän yllättäviäkin juttuja tuolla taustoilla. Tosiaankin viinilasibiisi, vaikka kesäiltana parvekkeella kuulokkeista.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja outsider » Ti 28 Touko 2013 14:19

Munkin mielestä tää big band hip hop -konsepti toimii, mutta aika epätasaisesti. Ei tunnu missään on munkin suosikkibiisi ja pidän muutenkin enemmän hip hopin poliittisesta kuin bile- ja uhopuolesta, jota näiden tuotanto pääosin edustaa. Suhtaudun myös ristiriitaisesti tällaiseen pelkästään itseensä viittaavaan musiikkiin. Tehdään big band hip hop -biisejä siitä että tehdään big band hip hop -musaa. :epäilevä: Se ehkä toimii sisäpiirille, koska kyllä mäkin tykkään vastaavanlaisista biiseistä niissä genreissä, joihin mulla on kaikkein läheisin tunneside. Se on jatsii jättää mut kuitenkin jotenkin kylmäksi. Se jatsin ymmärtämättömyyteni ehkä näkyy siinä että toi n. ajassa 2:14 alkava väliosa tuntuu musta täysin irralliselta jazz-kliseeltä. Vastaavia on kyllä monissa muissakin levyn biiseistä, mutta tässä se jotenkin pistää pahiten korvaani. Tyyppien flow'kin on paljon parempi monissa muissa biiseissä.

7/10

Hui kauhea mikä määrä kitaratiluttelua! Kuva Tällainen rokkaus tappaa tästä biisistä mielestäni kaiken tunteen. Mutta mä tykkäänkin eniten tästä versiosta, joten ehkä mun mielipiteellä ei ole kauheasti painoarvoa. :pahis: Toi pianointro on niin kaunis, että en ymmärrä miksi biisistä ei ole tehty slovariversioita. Springsteenin ja Smithinkin levytykset kuulostavat mielestäni jotenkin jyrääviltä. Ja jos jyräystä haluan, niin kyllä Cascadakin sen asian ajaa. :pepsodent: Tykkään tästä biisistä teoriassa siis tosi paljon, mutta en ole kuullut siitä vielä yhtään täysin tyydyttävää levytystä, ja tää Garbage on juuri sieltä huonoimmasta päästä.

3/10

Sólstafir - Fjara

Musta taas tuntuu että islanti ei kuulosta hyvältä tällä tavalla huutolaulettuna, toisin kuin vaikkapa siinä euroviisussa. :keijo: Tällainen laulutyyli vie nyanssit kielestä kuin kielestä, eikä toisaalta vakuuta minään tunteenpurkauksenakaan. Olisin varmaan pitänyt enemmän instrumentaalina, tai ainakin jos lauluna olisi ollut vain tuota kuiskailua. Video on kyllä hieno - liiankin hieno, koska se vie niin paljon huomiota äänestä visuaaliseen puoleen. Jos tää olisi videoraati niin arvosana olisi reilusti parempi, koska tämä on selvästi audiovisuaalinen kokonaisteos - ääni tai video pelkästään eivät oikein toimi.

6/10
outsider

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ti 28 Touko 2013 16:41

Ricky Tick Big Band & Julkinen Sana: Se on jatsii
No tää ei nyt lähe kyl ollenkaa. Tuo outsinkin mainitsema väliosa oli päälleliimatun oloinen ja jotenkin kliseinen. Ilman Palefacea tämä saisi pyöreän nollan. 2/10

Garbage & Screaming Females: Because the Night
Tää nyt oli tällanen peruscoveri ihan perusjees-biisistä. Lopun tilutukset menivät ehkä hieman yli. Mansonin takia annan tälla yhden extrapisteen. 6/10

Sólstafir: Fjara
Sólstafir on hieno orkesteri. Fjara on hieno biisi. Islanti on hieno maa. Siinäpä tärkeimmät. 10/10
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja iisa » Su 02 Kesä 2013 11:45

Ricky Tick Big Band & Julkinen Sana: Se on jatsii: Oon vähän pakosti joutunut kuuntelemaan jazzia ja tuo musiikkityyli on ihan ok, mutta ei oikeen tälläinen rap. Palefacen äänestä kyllä tykkään ja kyllä tämän ihan pystyy kuuntelemaan, mutta ei haittaa vaikken tätä enää koskaan kuulisi. 3/10

Garbage and Screaming Females - Because the Night: Kaunis kappale, en ole tainnut koskaan kuulla alkuperäistä. Loppupuolella ehkä vähän liikaa toistettiin kertosäettä, mutta kyllä tämä aika hyvä on. 7/10

Sólstafir - Fjara: Tästä kyllä tykkään! Ei tosiaan yhtään haittaa, vaikkei sanoja ymmärrä. Tunnelmallinen kappale, voi olla että tätä tulisi syksyllä kuunneltua enemmän. 9/10
ja miksi sinä
olet aina niin surullinen
iisa

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 02 Kesä 2013 19:13

Täydellä mahalla jaksaa arvioida. Arvioin theian kappaleet tähän viestiin ja sitten heti perään laitan toiseen viestiin tilannepäivityksen.

Ricky-Tick Big Band on kyllä varmaan Suomen kiinnostavin big band (se toinen, jonka tunnen, on UMO :keijo: ). Ja big band jazz on varmaan jazzin helpointa osastoa. Olen vältellyt näiden muita kappaleita, kun kuulin, että menevät aikalailla bilemusakategoriaan. Ihan ok meno. Ei tämä niin huono ollut kuin odotin, mutta vähemmän kuin osiensa summa. Mun suhteeni näihin rap-artisteihini on melkolailla sama kuin Aranwen: Paleface tiputtaa pisteitä. :virne: 6/10

Alkuasetelma on se, etten ole pitänyt yhdestäkään kuulemastani Because the Nightin versiosta. :pepsodent:
Kyllä tämä versio tähänastisista kuulemistani on selvästi paras. Biisi on edelleen jotenkin täysin mitäänsanomaton ja junnaava ja tasapaksu. Kitarasoolo on aivan liian pitkä ja uhkaa laskea pisteitä. Koska tämä on kuitenkin parempi kuin jotkut muut, joille olen antanut neljä pistettä, niin annan tälle viitosen. 5/10

Sólstafir - Fjara
Sólstafir on kaiketi niitä bändejä, joista minun kuuluisi tykätä. Laulajan epävireisyys pilaa tästä jotenkin tosi paljon, ja muutenkin tämä kuulostaa jotenkin harrastelijamaiselta. Kai tässä on sitä tietynlaista "tällaisen musiikin tunnelmaa" tavoiteltu, mutta minua tämä lähinnä ärsyttää. Jollain toisella kerralla pitäisin tästä varmaan paljon enemmän. Tai mistäpä sitä tietää. Äh. 4/10
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 02 Kesä 2013 19:32

Nyt saatiin jo vähän useampia arvioitsijoitakin liikkeelle. Seitsemän ihmistä oli käynyt sanomassa painavan mielipiteensä! Tulkaa toistekin! :)
Sólstafir taisi tehdä historiaa saamalla jopa kaksi puhdasta kymppiä. Aiemmin en muista yhdenkään kappaleen saanut enempää kuin yhden kympin, jos sitäkään.

Tämän viikon voittaja onkin Sólstafir 7,14 pisteellään. Islannin ihmeet ottavat kokonaispisteissä sijan 4 ja jäävät ihan himpun verran Caspianin taakse. Toiseksi tuli Garbage & Screaming Females pisteillä 5,57, mikä vie heidät kokonaistilanteessa tasapisteisiin Jari Sillanpään & Cheekin kanssa. Kolmanneksi jäi Ricky-Tick Big Band & Julkinen Sana pisteillä 4,85, jolla saa taulukossa toiseksi viimeisen sijan 15.

Seuraava viikko on outsiderin. Hän jo ehtikin täpinöidä asiasta Ilmarissa, joten ei varmaan tarvitse erikseen muistutella. :virne:
Jäämme odottamaan. :popkorni:

4. Sólstafir - Fjara (theia, 7) 7,14 p
5. Hexvessel: Woods to Conjure (Aranwe, 5) 6,80 p
6. Porcupine Tree: Arriving Somewhere But Not Here (Jorssi, 6) 6,66 p
7. Suomen Tulli: Tänä yönä (Lyyra, 5) 6,40 p
7. Vijay Iyer Trio: Human Nature (Trio Extension) (Lyyra, 5) 6,40 p
9. Rammstein: Mein Herz Brennt (Wildchild, 7) 6,28 p
10. Paramore: Ain't It Fun (Jorssi, 6) 6,00 p
11. Jari Sillanpää & Cheek: En se olla saa (Wildchild, 7) 5,57 p
11. Garbage and Screaming Females - Because the Night (theia, 7) 5,57 p
13. Keep of Kalessin: Ascendant (Aranwe, 5) 5,50 p
14. Melanie C: Burn (Wildchild, 7) 5,14 p
15. Ricky Tick Big Band & Julkinen Sana - Se On Jatsii (theia, 7) 4,86 p
16. Die Antwoord: Enter The Ninja (Wildchild, 7) 3,43 p

Tulevat esittelyvuorolaiset, ettei tarvi ekalta sivulta aina hakea. (Kursivoidut on menneitä tyyppejä.)

Vko 1 (29.4.) Wildchild
Vko 2 (6.5.) Jorssi
Vko 3 (13.5.) Aranwe
Vko 4 (20.5.) Lyyra
Vko 5 (27.5.) theia

Vko 6 (3.6.) outsider
Vko 7 (10.6.) L-S
Vko 8 (17.6.) Kibaya
Vko 9 (24.6.) Suvi
Vko 10 (1.7.) iisa
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja outsider » Su 02 Kesä 2013 20:42

1. Seremonia: Rock 'n' rollin maailma

Svart Recordsin occult rock -talliin kuuluva tamperelais-hämeenlinnalainen Seremonia soittaa perinnetietoista ja doomahtavaa heavy metalia kieli poskessa ja Saatana mielessä.

2. Austra: Home

Vähän trendikästä hipstermusaa tähän väliin. Home on kuukauden vanha single kanadalaisyhtye Austran 18.6. julkaistavalta kakkoslevyltä Olympia. En oikein tiedä miksi genreksi tätä pitäisi kutsua mutta ehkä tää on sitä miltä synthpop kuulostaa 2010-luvulla.

3. Wardruna: Fehu

Ritualistista uuspakanafolkia soittavan Wardrunan juuret ovat syvällä norjalaisessa black metalissa, mutta bläkkiksen antikristillisen negaation sijaan tämä kuulostaa ainakin minusta positiiviselta musiikilta, joka nousee ylpeydestä omiin pakanallisiin juuriin ja rakkaudesta norjalaiseen luontoon. Tämä HBO:n Vikings-sarjassakin soinut kappale on yhtyeen tuoreelta albumilta Yggdrasil (maailmanpuu), joka puolestaan on osa Runaljod-levytrilogiaa. Sarjan yhdistävänä teemana on vanha Futhark-riimukirjoitus: jokainen biisi vastaa omaa riimukirjaintaan, sanoitukset perustuvat riimurunoihin, ja raidat sisältävät omaan riimuunsa liittyvillä paikoilla tehtyjä kenttä-äänityksiä. Fehu tarkoittaa karjaa/vaurautta. Videon tiedoissa on myös sanoituksen käännös englanniksi.
outsider

ViestiKirjoittaja Aranwe » Ma 03 Kesä 2013 23:53

Seremonia - Rock 'n' rollin maailma
Tykkään näistä rupisemman meiningin psykedeelisistä ja vanhan liiton stoner / doom metallin esi-isien jalanjälkiä seuraavista bändeistä, etenkin kun ovat nostaneet vinyylit taas suosioon ja tekevät aidolla soundilla ja suurella sydämellä jotain muuta kuin ylituotettua radiotuubaa, mutta Seremonia ei ehkä kuitenkaan kuulu siihen terävimpään kärkeen. Tämä on ehkä liiankin autotallimeininkiä mun makuun, mutta ehkä tälle pitäisi antaa vielä toinenkin tilaisuus. Bändi jäi Roadburnissa valitettavasti näkemättä, mutta eiköhän sen vielä ehdi livenäkin todistamaan.
5/10

Austra - Home
Tää kyllä kuulostaa jo siltä, että kaksvitoset kaupunkilaistytöt syövät innoissaan sushia kierrätyslautasilta Flowssa fiilistellessään tätä ja tuntevat itsensä hyviksi ihmisiksi, mutta tämä on kuitenkin ihan asiallista poppia, joka toimii muillekin kuin hipstereille.
6/10

Wardruna - Fehu
No nyt päästiin sinne mun osastolle. Folk-pohjainen pakanamusa toimii mulle useimmiten ihan järjettömän hyvin. Näissä on metsän synkkyyttä, alkukantaista tunnelmaa ja jonkinlaista rituaalinomaista taikaa. Tää menee tarkempaan kuunteluun.
9/10
Aranwe

ViestiKirjoittaja L-S » To 06 Kesä 2013 21:26

Seremonia: Rock'n'rollin maailma 7/10
Hauska kappale, en ole ihan varma ollaanko tässä tosissaan vai ei. :P Kitarointikuvio muistutti jostain tutusta ja oli miellyttävä. Sanoitus oli paikoitellen vähän keijo, siitä tulee useampi piste.

Austra: Home 9/10

Kuvausten perusteella odotin, että nää Outsin valitsemat biisit on kaikki jotain kamalaa räminää enkä siksi ole aikaisemmin saanut kuunneltuakaan. :o :virne: Mutta täähän on kiva. Voisi mennä jollekin omallekin soittolistalle. Laulajan ääni muistuttaa Florence Welchistä ja musiikissa on miellyttävän kepeä tunnelma, sellainen kannatteleva ja pirskahteleva, toisteinenkin sellaisella tavalla, että sitä on hyvä kuunnella. En kuitenkaan käy Flow'ssa ja olen varmaan huono ihminen (enkä ole enää 25:kään...). :keijo:

Wardruna: Fehu 5/10

Tämän alku kuulostaa joltain härön seikkailutietokonepelin taustamusiikilta. :keijo: Ja tosiaan voi hyvin kuvitella sopivan johonkin Vikings-sarjaan. Puolen välin tienoilla tullaan vähän helpommin sulatettavan oloiseen äänimaisemaan hetkeksi. Tämäkin kuulosti paremmalta kuin mitä biisin kuvaus antoi ymmärtää. :keijo: Myönnän, että suhtaudun ennakkoluuloisesti, kun mainitaan norjalainen black metal. Okei, tässä on tosiaan jonkinlainen positiivinen vire, kun nimenomaan sellainen hirveä maailmanlopun synkistely on jotain mitä en musiikissa jaksa.

P.S. Miksi muut eivät arvostele näitä? Mäkin tein, vaikka mulla on kiire. Menee kivasti tässä sivussa. :keijo:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Jorssi » Su 09 Kesä 2013 14:05

Seremonia: Rock 'n' Rollin maailma
Jotenkin mun korvaan tuntui, että tässä on nimenomaan ollut pääasiana kuulostaa mahdollisimman 70-luvun progelta. On ainakin Heepit ym. kuunneltu. Ei kyllä oikein lähtenyt. 4/10

Austra: Home
Tykkäsin kyllä laulajan äänestä ja biisikin oli kaks ekaa minuuttia ihan jees, mutta sitten tapahtui jotain ja mä putosin kärryiltä (sanotaanko tuota nyt sitten väliosaksi, vai mitä, mutta olis saanut jäädä biisistä pois). Taustat ylipäänsä tässä biisissä ei mulle oikein toimineet. 5/10

Wardruna: Fehu
Tästä mä nyt en oikein osaa sanoa mitään. Sopii tosiaan hyvin jonkun historiallisen leffan tai sarjan taustalle, mutta ei tätä kyllä oikein muuten jaksa kuunnella. Tietyssä kontekstissa saattaisin siis tykätäkin, mutta ihan tällaisenaan tää ei nyt toimi. 3/10
Jorssi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 09 Kesä 2013 16:16

Nyt arvioita kehiin, keijot! Illalla tulee yhteenveto (ja minun omat arvioni), kunhan pääsen kotiin tietokoneen äärelle.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 09 Kesä 2013 22:00

Olisi pitänyt tehdä nämä arviot jo alkuviikosta. Nyt varmaan väsymys vaikuttaa arvioihin ja numeroihin. Anteeksi. :haukotus:

Seremonia: Rock 'n' rollin maailma
Kuulostaa sellaiselta musiikilta, joka on tehty sanoja varten. Ja nuo vähät sanat, joihin tajusin kiinnittää huomiota, kuulostivat lähinnä yläasteikäisen pöytälaatikkorunoudelta. Ehkä tässä haetaan jotain ironista sävyä, mutta en jaksa juuri nyt ajatella niin syvällisesti. En koe tarvetta tai halua kuunnella tätä uudelleen, mutta ei tässä mikään varsinaisesti ärsyttänytkään. 3/10

Austra: Home
Outsin kuvauksesta silmään osunut ilmaisu "trendikäs hipsterimusiikki" kuvaa tätä täydellisesti. Sisältö vähissä, mutta "spontaanilta ja luontevalta" kuulostavan ulkokuoren eteen on nähty paljon vaivaa. On tämä silti kiinnostavampi kuin äskeinen. Jos olisin 17, pitäisin tästä paljon. Kuulosti Gotyelta. 4/10

Wardruna: Fehu
Ensimmäisen minuutin aikana toivoin, että kappale olisi jatkunut sellaisena 10 minuuttia putkeen. Borduna sopii tämänhetkiseen ruumiin- ja mielentilaani erinomaisesti. Oikeastaan tämän kappaleen kaikki muut elementit tuntuvat tässä mielentilassa turhilta. Hoilotuskuorosta tulee mieleen Selviytyjien tunnari. :keijo: Pisteistä vaikea sanoa mitään, laitetaan vaikka kuutonen. 6/10
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 09 Kesä 2013 22:12

Taulukko ja yhteenveto siirretty iisan himpun verran myöhässä tulleiden arvioiden jälkeen.
Viimeksi muokannut Lyyra päivämäärä Su 09 Kesä 2013 22:30, muokattu yhteensä 1 kerran
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja L-S » Su 09 Kesä 2013 22:20

Tässä tämän viikon valinnat, olkaa hyvä. Toivottavasti edes joku viitsii kuunnella. :tilt:

The Fiery Furnaces: Bitter Tea
The Fiery Furnaces on hassu indie rock -bändi Brooklynista (indie rock -määrite tuli Wikipediasta, koska en tiedä tällaisista jutuista mitään). Osuin kuuntelemaan heitä joskus sattumalta Spotifysta muistaakseni jonkun tuttavan tekemän soittolistan kautta ja ihastuin tähän überkreisiin kappaleeseen, joka on 2006 julkaistun viidennen levyn nimikappale. En ole kuunnellut läheskään koko heidän tuotantoaan, lähinnä tätä ja Widow City -levyä.

Laura Marling: Devil's Spoke
Laura Marling on näitä artisteja, jotka sopivat tietynlaisin tunnelmiin. Ensin olin aikeissa laittaa samalta levyltä yhden toisen kappaleen, joka on varsin surumielisen kuuloinen, mutta se ei tuntunut tänään kivalta. En tiedä itse artistista juuri mitään, olen kuunnellut lähinnä vain tuota I Speak Because I Can -levyä, jolta tämä kappale on.

Sarah Kivi & Non-Orchestra: Booty call blues
Sarah Kivi on helsinkiläinen muusikko, joka julkaisi juuri toukokuussa debyyttialbuminsa, jonka nimi on Kiveen kirjoitettu. Non-Orchestra on hieno, joskin geneerinen bändin (?) nimi. Kuulin tämän biisin radiosta taannoisena aamuna joskus keväällä ja se tuntui ihastuttavan hypnoottiselta. Toimii silloin tällöin, välillä saattaa ärsyttää. En ole kuunnellut levyä kokonaan, olen viime aikoina ollut useammin menevämmän musiikin kannalla. :keijo:

Bonus-kappale: Sini Sabotage: Levikset repee
Osin yleisön pyynnöstä ja osin siksi, että teki mieli laittaa jotain keijoa tähän valikoimaan. :keijo: Tekisi mieli laittaa enemmänkin räppiä, mutta tähän asti nähdyn perusteella vaikuttaa, että kovin hyviä arvioita ei tulisi. :keijo: Sini on harvinainen suomalainen naisräppäri ja biisissä fiittaa myös Jaren (ei SE Jare) ja VilleGallen toinen puolisko VilleGalle. Mainittakoon kuitenkin, että Sini on taannoin laulanut myös SEN Jaren kappaleessa Fresh.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja iisa » Su 09 Kesä 2013 22:28

Ilmeisesti ehdin nämä vielä arvostelemaan. :D

Seremonia - Rock 'n' rollin maailma Haa, mulla on ilmeisesti korvissa vähän jotain vikaa, kun ensin kuuntelin miehen tässä laulavan. Hyvin tästä kuuli, ettei ihan tosissaan tehdä ja on ainakin erilainen bändi. En mitenkään erityisesti tästä tykännyt, mutta kappale jää kuitenkin mieleen. 4/10

Austra - Home
Ihana ääni! On uusi bändi mulle, mutta voisin tutustua myös muihin kappaleisiin. Sinällään myös hyvä biisi, vähän ehkä junnaa paikoillaan. 7/10

Wardruna - Fehu
Juu, tämä alkoi ihan kivasti, mutta en kyllä pystynyt kuuntelemaan koko kappaletta. Painostavaa musiikkia..en vaan tykkää. 2/10

No emmää kerennytkään. Mutta lähetän tämän silti.
ja miksi sinä
olet aina niin surullinen
iisa

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 09 Kesä 2013 22:39

Kivaa, kun ehdit, iisa. :)
Korjataanpas pistetaulukko saman tien.

Viisi arviota kasassa.

Tällä viikolla Austra vie voiton 6,20 pisteellä, mikä oikeuttaa pistetaulukon sijaan 10. Toiseksi tuli Wardruna tasan viidellä pisteellä, jolla pääsee kokonaistilanteen 16:nneksi. Hännän huipuksi jää Seremonia 4,60 pisteellään. Niillä Seremonia yltää kokonaistaulukossa toiseksi viimeiseksi RTBB&JS:n taakse ja Die Antwoordin eteen.

L-S:n vuoro. :) (Ks. kappaleet pari viestiä tämän yläpuolelta.)

4. Sólstafir - Fjara (theia, 7) 7,14 p
5. Hexvessel: Woods to Conjure (Aranwe, 5) 6,80 p
6. Porcupine Tree: Arriving Somewhere But Not Here (Jorssi, 6) 6,66 p
7. Suomen Tulli: Tänä yönä (Lyyra, 5) 6,40 p
7. Vijay Iyer Trio: Human Nature (Trio Extension) (Lyyra, 5) 6,40 p
9. Rammstein: Mein Herz Brennt (Wildchild, 7) 6,28 p
10. Austra: Home (outsider, 5) 6,20 p
11. Paramore: Ain't It Fun (Jorssi, 6) 6,00 p
12. Jari Sillanpää & Cheek: En se olla saa (Wildchild, 7) 5,57 p
12. Garbage and Screaming Females - Because the Night (theia, 7) 5,57 p
14. Keep of Kalessin: Ascendant (Aranwe, 5) 5,50 p
15. Melanie C: Burn (Wildchild, 7) 5,14 p
16. Wardruna: Fehu (outsider, 5) 5,00 p
17. Ricky Tick Big Band & Julkinen Sana - Se On Jatsii (theia, 7) 4,86 p
18. Seremonia: Rock 'n' rollin maailma (outsider, 5) 4,60 p
19. Die Antwoord: Enter The Ninja (Wildchild, 7) 3,43 p

Vko 1 (29.4.) Wildchild
Vko 2 (6.5.) Jorssi
Vko 3 (13.5.) Aranwe
Vko 4 (20.5.) Lyyra
Vko 5 (27.5.) theia
Vko 6 (3.6.) outsider

Vko 7 (10.6.) L-S
Vko 8 (17.6.) Kibaya
Vko 9 (24.6.) Suvi
Vko 10 (1.7.) iisa
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Aranwe » Ma 10 Kesä 2013 10:26

The Fiery Furnaces: Bitter Tea
Tää kuulostaa joltain Queenin ja Sparksin risteytykseltä LSD-tripillä. Ei tää kyllä ihan sitä ole, mitä minä ymmärrän indie rockina, mutta experimental-osastolle menee kyllä vahvasti. Ei hassumpaa kuitenkaan. Sopivan omituinen ja normeista poikkeava musa menee mulle aina. 7/10

Laura Marling: Devil's Spoke
Mukava ääni ja rytmi, mutta jotenkin tästä puuttuu vain se kuuluisa jokin, joten lopputulos jää harmillisen tasapaksuksi ja oikein mitään ei jää mieleen. 5/10

Sarah Kivi & Non-Orchestra: Booty call blues
Tää on sitä osastoa, että video on mielenkiintoisempi kuin itse biisi, muttei tää nyt niin kamalaa kuitenkaan loppujen lopuksi ole ja jonkinlaisia Angelo Badalamenti-viboja on aistittavissa. En ehkä jaksaisi levyltä kuunnella kuitenkaan. Kertsiä toistetaan liikaa, ihan kuin olisi loppunut asia kesken. 4/10

Sini Sabotage: Levikset repee
Odotukseni tätä kohtaan olivat ihan täysin nollassa, joten ne täyttyivät hyvin. Aivan kamalaa. Voin kuvitella miten tämä soi jokaisessa teinibemarissa jossain Forssassa lauantai-iltana. 0/10
Aranwe

EdellinenSeuraava

Paluu Musiikki