Mr. Smith kirjoitti:Lyyra kirjoitti:Seuraava kysymys: Oletteko koskaan laskeskelleet, minkä verran on yhdelle hengelle kohtuullinen, mutta säästeliäs päiväbudjetti (sis. suurinpiirtein ruuat ja muut päivittäistarvikkeet)?
Olen (taas) kokeillut elää säästeliäämmin eli otan muutaman kympin viikonlopulla ja valmistan sillä ruuat viikoksi + muut tarpeet.
Olen onnistunut tässä vaihtelevasti: välillä on jäänyt rahaa seuraavalle viikolle, välillä on pitänyt turvautua pankkikorttiin.
En tiedä päiväbudjetista mutta jos eläisin todella askeettisesti selviäisin ehkä noin 2 eurolla per päiväMutta tosiasiallisen kulutuksen selvittämiseksi pitäisi tehdä tilastointia ja laskea keskiarvo.
Yhdellä viikolla kun tulee ostettua esim. rasvaa seuraaviksi muutamiksi viikoiksi ja se lisää rahanmenoa, mutta toisaalta siihen ei tarvitse seuraavilla viikoilla kuluttaa jne.

Lyyra kirjoitti:Marttojen lomakkeella
En mä edes hirveästi katsonut kuinka paljon ruokaan meni rahaa, ostin mitä teki mieli. Silloin mä taisin stressata rahasta vähemmän kuin nykyään, vaikka sitä on huomattavasti enempi.
Toisaalta rahaa menee nykyään kertaheitolla paljon, laskut tulee yhdessä läjässä ja renppa nieli suuren osan. Yritän kuitenkin valmistautua yllätysmenoihin, esim. jos auto hajoaisi. Ja kyllä ruokakaupassakin kirpaisee, jos tietyn summan yli menee ja yritän sitä välttää. Mutta luulen, että mulla olisi huomattavasti enempi varaa tehdä kaikkea hauskaa, jos alkaisin venyttämään penniä tosissani. Tai jos alkaisin oikeasti haaveilemaan siitä isosta talosta... Mutta sekin on niin kaukana vielä tämän hetkisestä tilanteesta etten osaa siihen vielä asennoitua. Eikä tuollaista isoa hankintaa ja puuhaa ole kiva tehdä yksin...
Mistä mä aloin puhumaan? 
Mr. Smith kirjoitti:Lyyra kirjoitti:Marttojen lomakkeella
Missäs tällainen? Voisin tsekata sen ennen kuin teen omani.
Ps. Ja googlettamalla löytyi. Pikkaisen liikaa muuttujia makuuni, mutta tuollaista olin itsekin ajatellut eli pystyrivillä viikot ja rinnakkain rahareiät.
Katsotaan jos pikkaisen edes rahankäyttöni järkiintyisi.

) aika läpikäydä kuukauden excelöinnin ja tiukan taloudenpidon tulokset.
Laitoin exceliin meno-sarakkeet vain ruualle, laskuille, ja "muulle". "Muu" paljastui liian yleismaailmalliseksi; se ei kertonut tarpeeksi selkeästi tuhlasinko rahani blu-ray:hin vai esim. joogaan. Pitää luoda lisää sarakkeita ensi kuulle.
:huono ihminen:

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa