Ruokajutut

Re: Ruokajutut

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ti 09 Huhti 2013 21:48

Nauran täällä kokkailuilleni. Käytin soijarouhetta ekaa kertaa ja suoraan sanottuna miun mössöpata näyttää ihan peikon persiistä tulleelta. :virne:
Mut ihan hyvää se on ulkonäöstä huolimatta.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja skray » La 13 Huhti 2013 09:50

Mäkin tomerana ostin kauan sitten soijarouhetta, mutta en oo saanu aikaseks käyttää sitä. Siivosin pari viikkoa sitten ruokakaappiakin ja pussi osui käteen, päivämäärä on ihan kunnossa vielä vuoden verran, joten kaippa sitä kohta pitää rohkaistua kokeilemaan. :virne:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 21 Huhti 2013 16:45

Mullakin olisi kaapissa soijaruohetta. Pitäisikin ottaa se taas pitkästä aikaa osaksi ruokavaliota. :raps:

Ensi viikolla on niin paljon töitä, että ruokaa en juuri jaksane iltaisin laittaa - joten tein tänään kaalikeittoa suuren satsin (5 litraa :vihellys: ). Eipähän ruoka ainakaan ihan heti lopu meidän kahden hengen taloudesta. :pepsodent:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja puolikarkea » La 27 Huhti 2013 22:51

Tein toisen kokeilun soijarouheesta lasagnen muodossa. Ihan hyvää tuli. :tilt: En vaan malttanut kypsentää valkosipulia pannulla riittävästi ja se meinasi peittää alleen muut maut. Puolisoni, joka on vannoutunut lihansyöjä, kommentoi että on parempaa kuin odotti, joskin ilme oli luokkaa :salaliitto: . Seuraavana päivänä söi jo paljon luottavaisemman oloisena ja totesi, ettei olisi huomannut lihan puuttumista, jos en olisi etukäteen asiasta maininnut.

Eilen meille kopotti hevonen jääkaappiin ja tänään se syötiin. Valmistin sisäpaistin hyvin simppelisti. Ensin lämpenemään huoneenlämpöiseksi, suolaa ja pippuria pintaan, pinnan ruskistus voissa paistinpannulla ja 150 asteiseen uuniin paistumaan, kunnes sisälämpötila oli 60 astetta. Annoin vetäytyä folioon käärittynä puolisen tuntia ja sen jälkeen leikkasin ohuiksi siivuiksi ja kaveriksi perunamuusia ja kermakastiketta. Voi jösses. :kuola:
En ole aiemmin hepoa syönyt, tosi hyvää ja mureaa. Ilmeisesti liikaa kypsentämällä hevosenlihasta saa kumista tavaraa, tuo ei ollut sitkasta nähnytkään.

Huomenna uunissa hautuu pulled beef naudan lavasta. :kuola:
Tein sitä joskus Man vs foodin inspiroimana ja nykyään se on yks miun suosikkiruuista. Tänään pitäs jaksaa laittaa lapapalanen suolaliemeen lillumaan, huomenna kuiva mausteseos (dry rub) pintaan ja uuniin kypsymään miedolla lämmöllä niin pitkäksi aikaa, että lihat saa riivittyä helposti säikeiksi kahden haarukan avulla. Nähtäväksi jää syödäänkö tällä kertaa leivän välissä, salaatin kaverina vai miten, mutta vesi herahti kielelle jo nyt.

Ja kun nyt kerran aloitin, niin mainittakoon vielä, että simat on tekeytymässä. Tein 10 litraa, kun pienempi määrä tuntui ihan pelleilyltä. :virne:
Meitä on kaksi simoja ( :keijo: ) juomassa ja todennäköisesti miulle jää juotaviks se 9,5 litraa. Keittiössä miulla naksahtaa päässä ja mottona toimii ennemmin överit kuin vajarit. :pöpi:
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 14 Touko 2013 21:06

Ostin kaupasta mustaa makkaraa. :kuola:

En ole aiemmin mustaa makkaraa ostanut, mutta jotenkin se on profiloitunut mun päässä sellaiseksi herkkuruuaksi, jota syötiin silloin, kun oli isän vuoro tehdä ruokaa. Muut vaihtoehdot olivat paistinperunat ja joskus myös pitserian pitsa. :P
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 14 Touko 2013 21:07

marenkienkeli kirjoitti:Ostin kaupasta mustaa makkaraa. :kuola:

En ole aiemmin mustaa makkaraa ostanut, mutta jotenkin se on profiloitunut mun päässä sellaiseksi herkkuruuaksi, jota syötiin silloin, kun oli isän vuoro tehdä ruokaa. Muut vaihtoehdot olivat paistinperunat ja joskus myös pitserian pitsa. :P

Musta. :kuola:
Marengin täytyy myös tehdä joskus ekskursio Tampereelle, niin voin viedä sinutkin mustamakkarabaariin. Sieltä sitä saa uunituoreena. :kuola:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 14 Touko 2013 21:16

Lyyra kirjoitti:

Marengin täytyy myös tehdä joskus ekskursio Tampereelle, niin voin viedä sinutkin mustamakkarabaariin. Sieltä sitä saa uunituoreena. :kuola:

Joo! :superhymy: Oon siellä käymisestä haaveillut jo kauan. Sukulainen asuu Tampereella, mutta ikinä siellä käydessäni en ole (muka) ehtinyt käydä syömässä tuoretta mustaa. :(

muoks. :pitsläp: mulle. Mustamakkara on yhdyssana.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 14 Touko 2013 23:35

marenkienkeli kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:

Joo! :superhymy: Oon siellä käymisestä haaveillut jo kauan. Sukulainen asuu Tampereella, mutta ikinä siellä käydessäni en ole (muka) ehtinyt käydä syömässä tuoretta mustaa. :(

muoks. :pitsläp: mulle. Mustamakkara on yhdyssana.

:soosoo: Mustamakkara on vakava asia.

Ai että alkoikin tekemään mieli mustaa, vaikka juuri söin verilättyjäkin. :kuola:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 19 Kesä 2013 17:38

Suihkumyssyjä! :täpinä: Äiti ja isä kävivät taannoin hotellissa ja mukaan oli tarttunut pari suihkumyssyä. Nyt joku tietysti ajattelee tämän viestin olevan ihan väärässä ketjussa, mutta ei se ole. Nimittäin Jauhot suussa -blogista sain jokin aika sitten mainion vinkin. Esimerkiksi kohoavan leipätaikina kulhon voi peittää suihkumyssyllä! :D Kuinka kätevää! Ei enää tappelua Elmu-kelmun kanssa ruisleipää tehdessä! :woohoo:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » To 20 Kesä 2013 12:22

Olen löytänyt kurkuman.

Maailma ehkä ohitti tapahtuman normaalilla välinpitämättömyydellään, mutta itselle tuo oli pysäyttävä hetki.
Minulle oli jäänyt viimevuotisesta kaverin vierailusta (edelleen, olen hyvin hidas) iso kurkuma-purkki.

Koska mausteella oli vielä käyttöaikaa, ja ei ollut muutakaan tarjolla, laitoin sitä kasvissoseeseeni. Tuoksui jo silloin jotenkin hyvältä, mutta ainahan haju hämää.

Mutta sitten kun maustoin kurkumalla maustettua kasvissosettani... :isosilmä: :kuola: Missä sinä olet ollut koko elämäni?!
Tällä muuten mennään sitten seuraava pieni hetki kulinaarisesta lähitulevaisuudesta, huolimatta siitä mitä ollaan tekemässä :virne:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 27 Kesä 2013 23:34

Mr. Smith kirjoitti:Olen löytänyt kurkuman.

Mausteista puheen ollen minä olen löytänyt kyntelin. :kuola:
Jo pelkkä tuoksu huumaa, mutta ai että, kun sitä saa laittaa vaikka dippikastikkeeseen. :tipahdus:

Olin metsästänyt sitä jo pidemmän aikaa yhtä popkornireseptiä varten. Jostain syystä sitä ei ole tavallisissa ruokakaupoissa. Ennen on ollut, koska kotonakin (siis isän ja äidin luona) on ollut kynteliä. Jouduin siis ostamaan kallista kotimaista luomukynteliä P&S-kaupasta. Mutta on se kyllä hyvääkin. :sydän:

Tein viikonloppuna dippikastiketta sipseille ja vihanneksille. Maitovälttelystä huolimatta päätin tehdä sen kermaviiliin. Maustoin sen paprikajauheella, tomaattipyreellä, sipulijauheella, valkosipulijauheella, suolalla, chilillä, mustalla pippurilla, kyntelillä. Ja ehkä Provencale-yrttiseoksella. Oli muuten hyvää! Tavoittelin sellaista Ranch-tyyppistä makua, ja onnistuin kohtuullisen hyvin. Ja ilman lisäaineita! Suosittelen kokeilemaan, jos et vielä ole kokeillut omatekoisia dippejä.

Viime viikolla taas tein paastoiluja varten salsaa. Laitoinkin ohjeen jo kvatille suuren salsakeskustelun yhteydessä, mutta voin laittaa tännekin (vaikka reseptiketjuun). Sekin oli ihan mahtavan hyvää. Ei tee mieli ostaa enää kaupan salsoja. :)

Nyt kun vielä kotimaiset kasvikset ovat halvimmillaan, niin täytyy varmaan tehdä tuota salsaa varastoon. Ja ketsuppia ja suolakurkkuja ja ties mitä. Olisipa kylmävarasto. :huoh:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja damn » Su 30 Kesä 2013 15:37

Vietettiin eilen ystävän kanssa leffailtaa ja paistettiin leffamätöksi vohveleita, joiden päälle laitettiin hernepestoa. Oli muuten hyvää!

Hernepesto

1 pss (200g) pakasteherneitä sulatettuna
1 ruukku basilikaa
2 rkl cashewpähkinöitä
2 rkl oliiviöljyä
3 rkl raastettua parmesaania
1 rkl sitruunamehua
pala valkosipulinkynttä
mustapippuria
suolaa

Sulata herneet. Soseuta kaikki ainekset sauvasekoittimella. Maista ja mausta tarpeen mukaan. Älä kuitenkaan mene liiallisuuksiin; vahva maustaminen voi peittää hennon herneen maun. Tarjoile pastan kanssa tai vaikkapa vaalean leivän päällä.

Me laitettiin sitruunamehua kyllä paljon enemmän kuin ohjeessa, koska se maistui yllättävän vähän.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Pe 19 Heinä 2013 22:08

marenkienkeli kirjoitti:Esimerkiksi kohoavan leipätaikina kulhon voi peittää suihkumyssyllä! :D Kuinka kätevää! Ei enää tappelua Elmu-kelmun kanssa ruisleipää tehdessä! :woohoo:

Mie olen heittänyt kulhon ylle aina puhtaan keittiöpyyhkeen leipätaikinaa ym. pidempään kohoavia taikinoita tehdessä.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 22 Heinä 2013 18:48

puolikarkea kirjoitti:
marenkienkeli kirjoitti:Esimerkiksi kohoavan leipätaikina kulhon voi peittää suihkumyssyllä! :D Kuinka kätevää! Ei enää tappelua Elmu-kelmun kanssa ruisleipää tehdessä! :woohoo:

Mie olen heittänyt kulhon ylle aina puhtaan keittiöpyyhkeen leipätaikinaa ym. pidempään kohoavia taikinoita tehdessä.

Niin mäkin teen sämpylöitä ym. tehdessä. Ruisleivät ovat kuitenkin eri juttu...vaikka en mä tiedä, onko tuolla asialla edes mitään merkitystä. :keijo:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja puolikarkea » La 31 Elo 2013 18:03

marenkienkeli kirjoitti:
puolikarkea kirjoitti:

Niin mäkin teen sämpylöitä ym. tehdessä. Ruisleivät ovat kuitenkin eri juttu...vaikka en mä tiedä, onko tuolla asialla edes mitään merkitystä. :keijo:

No ruisleipätaikina osaa olla melkoisen tarttuvaa tavaraa, että ihan ymmärrettävä valinta. :tilt:
Jos sitä leipois leipää tänään, sais edes jotain järkevää aikaiseksi. :raps:
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 31 Elo 2013 22:25

puolikarkea kirjoitti:
marenkienkeli kirjoitti:
puolikarkea kirjoitti:

No ruisleipätaikina osaa olla melkoisen tarttuvaa tavaraa, että ihan ymmärrettävä valinta. :tilt:

:lanppu: Ja liikaa laajentunut juuri saattaa välillä olla jääkaapissa muovikulhossa kelmun alla odottamassa sopivaa leivonta-ajankohtaa. Tuolloin suihkumyssy on erityisen tarpeellinen. :superhymy: :sydän:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja damn » To 05 Syys 2013 17:32

Minulla on niin älytön himo maustekurkkuihin, että tämä ei voi olla enää tervettä? En ole aiemmin niistä tykännyt. Jos jossain ruuassa on ollut, niin olen kyllä syönyt nyrpistelemättä, mutta itse en mihinkään olisi laittanut. Nyt erehdyin jonkun ruokaohjeen mukaan niitä laittamaan ja siitä se lähti...
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 05 Syys 2013 21:35

^ Odotapa vain sitä kertaa, kun saat kotitekoisia suolakurkkuja. :keijo: :kuola:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 26 Syys 2013 22:10

Eilen (ja tänään) meillä oli riisipuuropäivä. Huomenna teen ensimmäistä kertaa elämässäni lopusta riisipuurosta erästä herkkua. :kuola: Maksalaatikkoa! :kuola:

Seuraavaksi haaveissa olisi veren ostaminen. Voisi tehdä verilättyjä. :kyllä: (Tai sitten a-vitamiinivaje menee ohi ja verilättyjä ei enää teekään mieli. :virne: )
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 26 Syys 2013 22:13

Vertahan myydään ihan perusruokakaupoissa pakasteosastolla. Ei ehkä missään Siwassa, mutta isommista löytyy. Eikä ole kallistakaan.
Mulla tekisi mieli kokeilla tehdä rössyä joskus. :kuola:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 26 Syys 2013 22:18

Lyyra kirjoitti:Vertahan myydään ihan perusruokakaupoissa pakasteosastolla.

:kyllä: En vain ole tullut ostaneeksi. Maksalaatikkoakaan en ole ikinä tullut tehneeksi itse, vaikka se onkin melkoisen hyvää. Uuden kokeileminen vaatii sen verran viitseliäisyyttä, että arkena harvemmin jaksaa mitään uutta kokeilla. Samat reseptit vain pyörivät viikoista toisiin. :laiska:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 26 Syys 2013 22:21

Omatekoinen maksalaatikko on kyllä hyvää. Valmislaatikoista en pidä, vaan miellän ne enemmän koiranruuaksi (ja siksikin hätätapauksessa).
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » To 26 Syys 2013 22:53

Lyyra kirjoitti:Valmislaatikoista en pidä, vaan miellän ne enemmän koiranruuaksi (ja siksikin hätätapauksessa).

Meidän koira rakastaa maksalaatikkoa. Se ei oikeasti mitään muuta söisikään! Mutta ei mekään mielellään tuollaista teollistuotetta sille anneta, joten se saa yhden paketillisen ehkä noin kerran kuussa.

Meidän koira syö muutenkin aivan liian hyvin paremmin kuin minä vuosikausiin silloin, kun olin opiskelija. Ensinnäkin se syö aina sitä juuri sille rodulle tarkoitettua ruokaa eläinkaupasta, ja sen lisäkkeenä on hyvin usein naudan/kalkkunan/kanan jauhelihaa tms.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 01 Marras 2013 11:20

Huomenna olisi tarkoitus kokkailla minulle uutta ruokalajia - keitettyä naudan kieltä. Kuulemma oikein herkullinen ja edullinen lihas. Kilohinta pyörii kuulemma noin 8 € paikkeilla. Odotan mielenkiinnolla lauantaita. :täpinä:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 01 Marras 2013 18:17

Step 1: complited. Naudan kieli ostettu.

Kilohinta oli 7,89 € ja massa oli jotakuinkin 1,15 kg. :P Ei mikään pieni klöntti.

Huomenna olisi tarkoitus aloittaa kielen keittäminen heti aamusta ja keittää sitä 3 tuntia, minkä jälkeen annan kielen jäähtyä keitinliemessä. En ole vielä valinnut, millä ohjeella kielen valmistan, mutta monessa lähteessä ohje on hyvin samankaltainen. Pippuria, suolaa, laakerinlehtiä ja vihanneksia laitetaan keitinliemeen.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina