Omistusasuntokeskustelu

Re: Omistusasuntokeskustelu

ViestiKirjoittaja heartless » La 03 Elo 2013 16:52

Mulla on ainakin ollut yksityiseltä vuokratessa niin m**kkuja vuokranantajia, että kuukausittain on lähinnä syljettänyt maksaa niille mitään, vaikka asunnot ovatkin olleet ihan kivoja. Myöskään Saton kämpästä ei ole ihan hirveesti positiivista sanottavaa, tai siinä lähinnä naapurit olivat niin syvältä etten viihtynyt siellä. Siinä kämpässä asuessa ymmärsin, että ennakkoluulot joitakin vuokrataloja/elueita kohtaan syntyvät ihan aiheesta.
Doors are for people with no imagination.
(Skulduggery Pleasant)
heartless

ViestiKirjoittaja Aranwe » La 03 Elo 2013 17:07

Täytyy varmaan koputtaa sitten puuta, kun kohdalle ei ole vielä kertaakaan osunut hankalaa vuokranantajaa ja koskaan ei ole mitään suurempia häiriöitä naapureistakaan ollut, mitä nyt opiskelija-asunnossa asuessani naapurissa biletettiin joka toinen ilta, mutten kokenut sitä ongelmaksi.
Aranwe

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 03 Elo 2013 19:29

Aranwe kirjoitti:Täytyy varmaan koputtaa sitten puuta, kun kohdalle ei ole vielä kertaakaan osunut hankalaa vuokranantajaa ja koskaan ei ole mitään suurempia häiriöitä naapureistakaan ollut, mitä nyt opiskelija-asunnossa asuessani naapurissa biletettiin joka toinen ilta, mutten kokenut sitä ongelmaksi.

:femmat: Mulla ainoat häirikkönaapurit on olleet edellisen asunnon öisin tappeleva perhe ja yhden kimppakämpän alakerrassa jonkin aikaa asuneet virolaiset kesätyöntekijät, jotka dokasivat ja riehuivat yöt. Vuokranantajista ei ole ollut ongelmaa. Silti olen kokenut, että asioin mieluummin jonkun ison vuokra-asuntopuljun kanssa kuin yksityisten.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Emilia » Su 04 Elo 2013 15:28

Aranwe kirjoitti:Ostaisin oman mielelläni, mutta näin yksineläjänä ja Etelä-Helsingissä vuokralla asuvana tämä paikallinen hintataso vain on sellainen, että karkaa kaikki vaihtoehdot käsistä. Enkä halua minnekään Kehä 3-kupeeseen tai Kontulaan.

Tämä vastasi aiemmin myös omalta osaltani Lumikin kysymykseen. Nykyisin ei olisi itellä mitään omistamista tai lainan ottamista vastaan, mutta ei ole enää pelkästään oman päätöksen varassa nuo asiat. On haluttomuudessa myös samaa kuin Lyyralla, että ahdistaa ajatus isosta lainasta. En tosin osaa täysin eritellä, miksi se ahdistaa. :hullu:

Asumisoikeusasuntoja olen myös miettinyt ja ilmoituksia jonkin verran tutkinut. Voisi kai hankkia sen jonotusnumeron ihan vain varmuudenkin vuoksi. Vastikkeet on kyllä täällä päin vuokratason kanssa melko samoissa, joissain kämpissä summa ollut mun mielestä jopa kohtuuttoman suuren kuuloinen. Lisäksi vapautuvat asumioikeusasunnot tuppaa olee jossain hevonkuusilähiöissä, joissa tarvii olla oma auto, että pääsee liikkumaan. :P
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ma 05 Elo 2013 12:45

Emilia kirjoitti:
Aranwe kirjoitti:Ostaisin oman mielelläni, mutta näin yksineläjänä ja Etelä-Helsingissä vuokralla asuvana tämä paikallinen hintataso vain on sellainen, että karkaa kaikki vaihtoehdot käsistä. Enkä halua minnekään Kehä 3-kupeeseen tai Kontulaan.

Tämä vastasi aiemmin myös omalta osaltani Lumikin kysymykseen.

No, tästä päästäänkin sitten siihen, että mun mielestä kenenkään ei kannattaisi asua Helsingissä, koska siellä hintataso on karannut ihan lapasesta.
Mutta ymmärrän toki sen, että eihän sitä ihminen kotoaan mihinkään halua lähteä.

Työ ei mun mielestä varsinaisesti enää ole este lähtemiselle, sillä olen monelta Helsingissä asuvalta kuullut, että työmatkaan menee tunti tai ylikin ja esim. Lahdesta pääsee junalla Helsinkiin 45 minuutissa. Vink vink: täällä asuntojen hinnat ovat ainakin vielä paljon kohtuullisempia kuin pääkaupunkiseudulla.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja lumikukka » Ma 05 Elo 2013 14:28

Lumikki75 kirjoitti:Työ ei mun mielestä varsinaisesti enää ole este lähtemiselle, sillä olen monelta Helsingissä asuvalta kuullut, että työmatkaan menee tunti tai ylikin ja esim. Lahdesta pääsee junalla Helsinkiin 45 minuutissa. Vink vink: täällä asuntojen hinnat ovat ainakin vielä paljon kohtuullisempia kuin pääkaupunkiseudulla.

Niin, rautatieasemalle. Siihen sitten päälle 15-45 min julkisilla, ellei se työpaikka ole ihan Rautatientorin (tai Pasilan) vieressä. :P Ja käydäänhän sieltä kotoa muuallakin kuin töissä. Tuskin sitä viihtyisi halvemmassa omistusasunnossa Lahdessa, jos sosiaalinen elämä (ja sydän) on Helsingissä.

Jos mulla olisi vakituinen, ok-palkkainen työ, katselisin jo avokin kanssa kaksioita Kallio-Alppila-Vallila-akselilta. Tai oltaisiin otettu laina siihen kämppään, jossa asuttiin vuokralla ja joka myytiin meidän alta pois tänä keväänä. Ehkä vielä joku päivä. :huoh: :hullu:
lumikukka

ViestiKirjoittaja Aranwe » Ma 05 Elo 2013 14:56

Joo kyllä ainakin mun sosiaalinen elämä on niin vahvasti Helsingissä, etten minnekään Lahteen haluaisi, koska en tunne kaupungista ketään.
Aranwe

ViestiKirjoittaja Aranwe » Ma 05 Elo 2013 14:57

lumikukka kirjoitti:Niin, rautatieasemalle. Siihen sitten päälle 15-45 min julkisilla, ellei se työpaikka ole ihan Rautatientorin (tai Pasilan) vieressä. :P Ja käydäänhän sieltä kotoa muuallakin kuin töissä. Tuskin sitä viihtyisi halvemmassa omistusasunnossa Lahdessa, jos sosiaalinen elämä (ja sydän) on Helsingissä.

Ja tarvitseehan sitä toki siirtymän rautatieasemalle toisessakin päässä, eli kolmesta vartista tuleekin helposti 1,5 tuntia.
Aranwe

ViestiKirjoittaja lumikukka » Ma 05 Elo 2013 15:11

Aranwe kirjoitti:
lumikukka kirjoitti:Niin, rautatieasemalle. Siihen sitten päälle 15-45 min julkisilla, ellei se työpaikka ole ihan Rautatientorin (tai Pasilan) vieressä. :P Ja käydäänhän sieltä kotoa muuallakin kuin töissä. Tuskin sitä viihtyisi halvemmassa omistusasunnossa Lahdessa, jos sosiaalinen elämä (ja sydän) on Helsingissä.

Ja tarvitseehan sitä toki siirtymän rautatieasemalle toisessakin päässä, eli kolmesta vartista tuleekin helposti 1,5 tuntia.

Aivan totta, unohtui laskuista.
lumikukka

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 05 Elo 2013 15:26

Lumikki75 kirjoitti:
Emilia kirjoitti:

Tämä vastasi aiemmin myös omalta osaltani Lumikin kysymykseen.

No, tästä päästäänkin sitten siihen, että mun mielestä kenenkään ei kannattaisi asua Helsingissä, koska siellä hintataso on karannut ihan lapasesta.
Mutta ymmärrän toki sen, että eihän sitä ihminen kotoaan mihinkään halua lähteä.

Työ ei mun mielestä varsinaisesti enää ole este lähtemiselle, sillä olen monelta Helsingissä asuvalta kuullut, että työmatkaan menee tunti tai ylikin ja esim. Lahdesta pääsee junalla Helsinkiin 45 minuutissa. Vink vink: täällä asuntojen hinnat ovat ainakin vielä paljon kohtuullisempia kuin pääkaupunkiseudulla.

Mun työmatka on 15 min. En kyl ihan heti ole siihenkään halukas muutosta tekemään. Mulle vuokra-asuminen sopii ihan hyvin, jos vaihtoehto on vaihtaa duunimatka Lahteen tms. saakka (joskin todnäk etsisin sitten työtä sieltä päin). Ja kuten edellä onkin jo todettu, asumiseen ja asuinpaikkaan vaikuttaa moni muukin asia kuin työ.

Kukaan ei varmaan kiellä, etteikö Helsingin hintataso olisi lähtenyt lapasesta mutta ei siihen ole ratkaisu se, että kaikki muuttaisi viidenkymmenen tai sadan kilsan päähän ties mihkä mäntsälöihin ja tekisi sitten (useimmat varmasti autolla) työmatkat sieltä käsin.

Mistä tuleekin mieleen.. http://www.hs.fi/talous/a1368850297654
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ma 05 Elo 2013 15:35

lumikukka kirjoitti:Ja käydäänhän sieltä kotoa muuallakin kuin töissä. Tuskin sitä viihtyisi halvemmassa omistusasunnossa Lahdessa, jos sosiaalinen elämä (ja sydän) on Helsingissä.

Joo, sitä mä just tarkoitin, kun sanoin, että mihin sitä ihminen kotoaan lähtisi. En mäkään suostuisi Lahdesta muuttamaan. Pointti olikin lähinnä se, että ainakin jos aikoo muuttaa työn perässä Helsinkiin jostain Etelä-Suomesta, varmaan on hyvä miettiä, kannattaako se vai olisiko pendelöinti sittenkin parempi vaihtoehto.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 02 Loka 2013 17:38

Asunnon etsintä. :epäilevä: Tämän hetken asunto nro 1 oli sitten mennyt. :huoh: Asunto nro 2:n välittäjä soitteli perään. Asunnon omistaja olisi kuulemma valmis laskemaan hintaa, kun tarvitsevat rahat melko nopeasti uuteen asuntoon. Mutta saa nyt nähdä. En halua ostaa sikaa säkissä...putkiremppa tulossa, mutta suunnitelmaa ei laadittuna. :kieli: (Ja Helsingin hintatason tietäen törkeään ylihintaanhan ne putkirempat tehdään. :epäilevä: ) Toisaalta toi voisi olla ihana kämppä. Pitää soittaa isännöitsijälle ja kysellä lisää. Ja kierrellä lisää näytöissä.

Sunnuntaina lienee taas aika kierrellä näyttöjä. :huoh: (3 asuntonäyttösunnuntaita alla ja että se onkin rasittavaa puuhaa.)

Lainaneuvottelut sentään ovat hyvällä mallilla. Mutta mitäpä hyötyä siitäkään on, jos sopivaa asuntoa ei löydy. :töktök:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 04 Loka 2013 16:04

:gaah: Miten voi olla niin, että en saa pankkineuvojaan yhteyttä juuri nyt, kun haluaisin tarkistaa pankkivirkailijalta, että onhan pankinkin puolesta ok, jos teen ostotarjouksen nyt. S-postia lähetetty ja soittopyyntö jätetty (soitto 4 tuntia sitten, viesti lähetetty aiemmin), mutta vastausta ei vaan kuulu. :epäilevä: Pankkikin meni kiinni. (Toisaalta, onhan tuo virkailija ennenkin soittanut pankin sulkeutumisajan jälkeen. Ehkä niillä vaan on ollut ihan hirmuinen kiire?)
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 07 Loka 2013 10:53

Pankkivirkailijaan saatu yhteys ja ensimmäinen ostotarjous jätetty. :O: Jännää. (Tarjous ei menne läpi, mutta pyydettyä hintaa en todellakaan maksa. Saahan sitä hintaa hinattua tarvittaessa ylöspäinkin, jos on tarvis...ellei jonkun muun tarjousta hyväksytä ensin.)
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 07 Loka 2013 12:49

Jahas. Bumerangina tuli vastaus. Toinen tarjous on kuulemma niin suuri, että menee yli mun kipurajan. Lähetin heti kyselyä toisesta asunnosta. Jos vaikka pääsisin näyttöön mahdollisimman pian. :tilt:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 09 Loka 2013 09:59

Kaikki kolme kämppää, joita olimme pitäneet vaihtoehtoina, olivat poistuneet Oikotieltä. :pillitys: Ja eikun taas etsimään. :epäilevä:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ke 09 Loka 2013 14:57

marenkienkeli kirjoitti:Kaikki kolme kämppää, joita olimme pitäneet vaihtoehtoina, olivat poistuneet Oikotieltä. :pillitys: Ja eikun taas etsimään. :epäilevä:

:paijaus:
Tollanen on varmasti tosi ärsyttävää. Mekin ehdittiin käydä vaikka kuinka monessa näytössä, mutta sitten kun päästiin siihen tarjouksenjättämisvaiheeseen saakka, heti ensimmäinen meni läpi. Olisin varmaan repinyt pelihousuni, jos niitä tarjouksiakin olisi joutunut jättämään kymmeniä.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 09 Loka 2013 15:09

Lumikki75 kirjoitti:sitten kun päästiin siihen tarjouksenjättämisvaiheeseen saakka, heti ensimmäinen meni läpi. Olisin varmaan repinyt pelihousuni, jos niitä tarjouksiakin olisi joutunut jättämään kymmeniä.

Mä varmaan miettisin pääni puhki, paljonko olen maksanut ylihintaa, jos eka tarjous menisi läpi. :keijo:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ke 09 Loka 2013 21:34

marenkienkeli kirjoitti:Mä varmaan miettisin pääni puhki, paljonko olen maksanut ylihintaa, jos eka tarjous menisi läpi. :keijo:

Ei mulle tullut tommonen mieleenkään! Varmaan olisi kyllä pitänyt tulla... :hullu:
Saatiin tiputettua pyyntihinnasta kymppitonni pois, kun meillä ei ollut muuton kanssa niin kiire, vaan voitiin odottaa puoli vuotta. Sittemmin tämän talon hinta on noussut maksetusta hinnasta arviolta 40 000 - 50 000 euroa, joten luultavasti ihan plussalle jäätiin siitä huolimatta. Eikä mua kyllä olisi haitannut, vaikka oltaisiinkin maksettu vähän liikaa, koska mä en yksinkertaisesti halunnut mitään muuta kotia. Rakastuin tähän ensisilmäyksellä. :sydän:
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 10 Loka 2013 16:27

Sunnuntaiksi on katsottuna taas pari kämppää, joiden näytöissä olisi tarkoitus käydä. Eilen löytyi yksi kämppä, josta Mieheke oli ihan fiiliksissä ja minä lähinnä ahdistuin. Taas näkyy meidän kahden erilaisuus. Kun faktoja on tässä vaiheessa tiedossa vähän, Mieheke iloitsee mahdollisuuksista, minä ahdistun tiedon puutteesta. (Jännä sinäänsä, sillä tavallisesti minä olen meistä se optimisti ja Mieheke pessimisti. :virne: )
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Pe 11 Loka 2013 11:22

Lumikki75 kirjoitti:Eikä mua kyllä olisi haitannut, vaikka oltaisiinkin maksettu vähän liikaa, koska mä en yksinkertaisesti halunnut mitään muuta kotia. Rakastuin tähän ensisilmäyksellä. :sydän:

Meillä oli ihan sama juttu :D Saatiin kyllä tiputettua vähän hintaa pyyntihinnasta, tehtiin tarjous, mutta ei tehnyt mieli riskeerata sen menettämistä huudattamalla, joten hyväksyttiin vastatarjous saman tien. Ja ollaan enemmän kuin tyytyväisiä.

Me etsimme omaa kotia nelisen vuotta, pientä kyllästymistäkin oli jo ilmassa... Senkään takia ei hirveästi huvittanut riskeerata kämpän menettämistä jokusen tonnin takia :P Tuo oli toinen asunto sen neljän vuoden aikana, joka aiheutti :täpinä: -olon. Ensimmäinen me menetettiin tarjouskilpailussa, tai pikemminkin sen puutteen takia :epäilevä: Myyjä ei halunnut ruveta kilpailuttamaan :friikki: Eikä välittäjää kiinnostanut lisäpennoset vaivan palkaksi. Joten jäätiin nuolemaan näppejämme. Se oli kuitenkin opettavainen juttu, ja näin jälkikäteen olen vain tyytyväinen, ettei saatu sitä ensimmäistä asuntoa (tai talo se oli). Nyt on ihana koti, enkä lähde tuolta kulumallakaan :sydän:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 16 Loka 2013 15:06

Sarjassamme näin saat isännöitsijän sekaisin: Soita isännöitsijälle ja kysele kolmen eri talon remonttiasioista ja muista tiedosta saman puhelun aikana. :keijo: (Lopulta saatiin kyllä homma hoidettua hyvin ja järjestelmällisesti, mutta aika monta kertaa toistui seuraava lausepari: "Niin siis mistä kämpästä oli nyt kyse?" "Edelleen siitä xtie y-talon asioista."
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 17 Loka 2013 10:13

Tehtiin ostotarjous yhdestä sunnuntaina katsotusta kämpästä. Iso, kohtuuhintainen ja (pienellä remontoinnilla) oikein kiva. Jännää. :täpinä: Tuleekohan vastatarjous ja jos tulee niin millainen ja...? :sekopää:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Nugat » To 31 Loka 2013 22:12

Kävin tänään pankissa avaamassa ASP-tilin. Harmittaa kun en ole tajunnut moista aikaisemmin. Kohti omaa isompaa taloa. :tilt: Päätin laittaa säästöjäni siihen, se on kuitenkin ollut haaveeni ja näin saa jotain tehtyä asian eteen. Vaikka torppa on rakas niin jossain vaiheessa se on varmasti liian pieni. :hullu: :(
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ma 04 Marras 2013 16:09

Nugat kirjoitti:Kävin tänään pankissa avaamassa ASP-tilin.

Mitä eroa tuolla ASP-tilillä on normaaliin säästötiliin verrattuna vai onko mitään?
Kysyy utelias, joka ei jaksa itse googlata vastausta. :nolo:
- Douglas Adams -
Lumikki75

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä