Aranwe kirjoitti:Täytyy varmaan koputtaa sitten puuta, kun kohdalle ei ole vielä kertaakaan osunut hankalaa vuokranantajaa ja koskaan ei ole mitään suurempia häiriöitä naapureistakaan ollut, mitä nyt opiskelija-asunnossa asuessani naapurissa biletettiin joka toinen ilta, mutten kokenut sitä ongelmaksi.
Mulla ainoat häirikkönaapurit on olleet edellisen asunnon öisin tappeleva perhe ja yhden kimppakämpän alakerrassa jonkin aikaa asuneet virolaiset kesätyöntekijät, jotka dokasivat ja riehuivat yöt. Vuokranantajista ei ole ollut ongelmaa. Silti olen kokenut, että asioin mieluummin jonkun ison vuokra-asuntopuljun kanssa kuin yksityisten.Aranwe kirjoitti:Ostaisin oman mielelläni, mutta näin yksineläjänä ja Etelä-Helsingissä vuokralla asuvana tämä paikallinen hintataso vain on sellainen, että karkaa kaikki vaihtoehdot käsistä. Enkä halua minnekään Kehä 3-kupeeseen tai Kontulaan.

Emilia kirjoitti:Aranwe kirjoitti:Ostaisin oman mielelläni, mutta näin yksineläjänä ja Etelä-Helsingissä vuokralla asuvana tämä paikallinen hintataso vain on sellainen, että karkaa kaikki vaihtoehdot käsistä. Enkä halua minnekään Kehä 3-kupeeseen tai Kontulaan.
Tämä vastasi aiemmin myös omalta osaltani Lumikin kysymykseen.
Lumikki75 kirjoitti:Työ ei mun mielestä varsinaisesti enää ole este lähtemiselle, sillä olen monelta Helsingissä asuvalta kuullut, että työmatkaan menee tunti tai ylikin ja esim. Lahdesta pääsee junalla Helsinkiin 45 minuutissa. Vink vink: täällä asuntojen hinnat ovat ainakin vielä paljon kohtuullisempia kuin pääkaupunkiseudulla.
Ja käydäänhän sieltä kotoa muuallakin kuin töissä. Tuskin sitä viihtyisi halvemmassa omistusasunnossa Lahdessa, jos sosiaalinen elämä (ja sydän) on Helsingissä.

lumikukka kirjoitti:Niin, rautatieasemalle. Siihen sitten päälle 15-45 min julkisilla, ellei se työpaikka ole ihan Rautatientorin (tai Pasilan) vieressä.Ja käydäänhän sieltä kotoa muuallakin kuin töissä. Tuskin sitä viihtyisi halvemmassa omistusasunnossa Lahdessa, jos sosiaalinen elämä (ja sydän) on Helsingissä.
Aranwe kirjoitti:lumikukka kirjoitti:Niin, rautatieasemalle. Siihen sitten päälle 15-45 min julkisilla, ellei se työpaikka ole ihan Rautatientorin (tai Pasilan) vieressä.Ja käydäänhän sieltä kotoa muuallakin kuin töissä. Tuskin sitä viihtyisi halvemmassa omistusasunnossa Lahdessa, jos sosiaalinen elämä (ja sydän) on Helsingissä.
Ja tarvitseehan sitä toki siirtymän rautatieasemalle toisessakin päässä, eli kolmesta vartista tuleekin helposti 1,5 tuntia.
Lumikki75 kirjoitti:Emilia kirjoitti:Aranwe kirjoitti:Ostaisin oman mielelläni, mutta näin yksineläjänä ja Etelä-Helsingissä vuokralla asuvana tämä paikallinen hintataso vain on sellainen, että karkaa kaikki vaihtoehdot käsistä. Enkä halua minnekään Kehä 3-kupeeseen tai Kontulaan.
Tämä vastasi aiemmin myös omalta osaltani Lumikin kysymykseen.
No, tästä päästäänkin sitten siihen, että mun mielestä kenenkään ei kannattaisi asua Helsingissä, koska siellä hintataso on karannut ihan lapasesta.
Mutta ymmärrän toki sen, että eihän sitä ihminen kotoaan mihinkään halua lähteä.
Työ ei mun mielestä varsinaisesti enää ole este lähtemiselle, sillä olen monelta Helsingissä asuvalta kuullut, että työmatkaan menee tunti tai ylikin ja esim. Lahdesta pääsee junalla Helsinkiin 45 minuutissa. Vink vink: täällä asuntojen hinnat ovat ainakin vielä paljon kohtuullisempia kuin pääkaupunkiseudulla.
lumikukka kirjoitti:Ja käydäänhän sieltä kotoa muuallakin kuin töissä. Tuskin sitä viihtyisi halvemmassa omistusasunnossa Lahdessa, jos sosiaalinen elämä (ja sydän) on Helsingissä.
Tämän hetken asunto nro 1 oli sitten mennyt.
Asunto nro 2:n välittäjä soitteli perään. Asunnon omistaja olisi kuulemma valmis laskemaan hintaa, kun tarvitsevat rahat melko nopeasti uuteen asuntoon. Mutta saa nyt nähdä. En halua ostaa sikaa säkissä...putkiremppa tulossa, mutta suunnitelmaa ei laadittuna.
(Ja Helsingin hintatason tietäen törkeään ylihintaanhan ne putkirempat tehdään.
) Toisaalta toi voisi olla ihana kämppä. Pitää soittaa isännöitsijälle ja kysellä lisää. Ja kierrellä lisää näytöissä.
(3 asuntonäyttösunnuntaita alla ja että se onkin rasittavaa puuhaa.)
Miten voi olla niin, että en saa pankkineuvojaan yhteyttä juuri nyt, kun haluaisin tarkistaa pankkivirkailijalta, että onhan pankinkin puolesta ok, jos teen ostotarjouksen nyt. S-postia lähetetty ja soittopyyntö jätetty (soitto 4 tuntia sitten, viesti lähetetty aiemmin), mutta vastausta ei vaan kuulu.
Pankkikin meni kiinni. (Toisaalta, onhan tuo virkailija ennenkin soittanut pankin sulkeutumisajan jälkeen. Ehkä niillä vaan on ollut ihan hirmuinen kiire?)
Jännää. (Tarjous ei menne läpi, mutta pyydettyä hintaa en todellakaan maksa. Saahan sitä hintaa hinattua tarvittaessa ylöspäinkin, jos on tarvis...ellei jonkun muun tarjousta hyväksytä ensin.)
Ja eikun taas etsimään. 
marenkienkeli kirjoitti:Kaikki kolme kämppää, joita olimme pitäneet vaihtoehtoina, olivat poistuneet Oikotieltä.Ja eikun taas etsimään.

Lumikki75 kirjoitti:sitten kun päästiin siihen tarjouksenjättämisvaiheeseen saakka, heti ensimmäinen meni läpi. Olisin varmaan repinyt pelihousuni, jos niitä tarjouksiakin olisi joutunut jättämään kymmeniä.

marenkienkeli kirjoitti:Mä varmaan miettisin pääni puhki, paljonko olen maksanut ylihintaa, jos eka tarjous menisi läpi.

)Lumikki75 kirjoitti:Eikä mua kyllä olisi haitannut, vaikka oltaisiinkin maksettu vähän liikaa, koska mä en yksinkertaisesti halunnut mitään muuta kotia. Rakastuin tähän ensisilmäyksellä.
Saatiin kyllä tiputettua vähän hintaa pyyntihinnasta, tehtiin tarjous, mutta ei tehnyt mieli riskeerata sen menettämistä huudattamalla, joten hyväksyttiin vastatarjous saman tien. Ja ollaan enemmän kuin tyytyväisiä.
Tuo oli toinen asunto sen neljän vuoden aikana, joka aiheutti
-olon. Ensimmäinen me menetettiin tarjouskilpailussa, tai pikemminkin sen puutteen takia
Myyjä ei halunnut ruveta kilpailuttamaan
Eikä välittäjää kiinnostanut lisäpennoset vaivan palkaksi. Joten jäätiin nuolemaan näppejämme. Se oli kuitenkin opettavainen juttu, ja näin jälkikäteen olen vain tyytyväinen, ettei saatu sitä ensimmäistä asuntoa (tai talo se oli). Nyt on ihana koti, enkä lähde tuolta kulumallakaan 
(Lopulta saatiin kyllä homma hoidettua hyvin ja järjestelmällisesti, mutta aika monta kertaa toistui seuraava lausepari: "Niin siis mistä kämpästä oli nyt kyse?" "Edelleen siitä xtie y-talon asioista."
Tuleekohan vastatarjous ja jos tulee niin millainen ja...? 
Päätin laittaa säästöjäni siihen, se on kuitenkin ollut haaveeni ja näin saa jotain tehtyä asian eteen. Vaikka torppa on rakas niin jossain vaiheessa se on varmasti liian pieni.

Nugat kirjoitti:Kävin tänään pankissa avaamassa ASP-tilin.

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa