Sosiaalinen media

Re: Sosiaalinen media

ViestiKirjoittaja irish » Ke 24 Huhti 2013 12:21

Sosiaalinen media - tuo välttämätön paha. Kyllähän se on totta, että nykyään (varsinkin yrityksenä) jos et ole Facebookissa ja Twitterissä, yhteydenpitosi ulkomaailmaan vaikeutuu, eikä sinua oikeastaan ole olemassa.

Aika vaikea on kuvitella enää elämää ilmankaan naamakirjaa, mutta toki kannattaa harkita mitä sinne postailee ja kenelle kaikille päivitykset näkyvät.
Mediadeus tarjoaa monipuolisia kotisivuja, sekä internetmarkkinointia eri kokoisille yrityksille. Suunnittelemme ja koostamme sivut "avaimet käteen" -periaatteella kilpailukykyisin hinnoin.
irish

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Pe 26 Huhti 2013 11:28

En ole ikinä ollut Facebookissa, mutta nyt työnantajani haluaisi minun tekevän sinne "työprofiilin". En aio kyllä tehdä, eikä aio moni muukaan. Mielestäni sosiaalisen median käytön ei yhteiskunnassa tarvitsisi mennä enää yhtään laajemmaksi kuin mitä se nyt on.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 26 Huhti 2013 11:39

päivänpolttaja kirjoitti:Mielestäni sosiaalisen median käytön ei yhteiskunnassa tarvitsisi mennä enää yhtään laajemmaksi kuin mitä se nyt on.

Mikset? Tai mitä tarkoitat tällä?
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja L-S » Pe 26 Huhti 2013 12:32

Aika erikoista kyllä, jos työnantaja ehdottaa, että pitäisi olla Facebookissa läsnä. Kuulostaa hankalalta ja raskaalta varsinkin päiviksen työssä. Sen ymmärrän, että yrityksissä joku tarvitaan hoitamaan sosiaalisen median viestintää ja että tietyntyyppisissä julkisissa ammateissa myös sosiaalisen median kautta viestintä on hyödyllistä (poliitikot, toimittajat, paavit :keijo: ).

päivänpolttaja kirjoitti:Mielestäni sosiaalisen median käytön ei yhteiskunnassa tarvitsisi mennä enää yhtään laajemmaksi kuin mitä se nyt on.

Löyhästi tätä aihetta sivuten pari linkkiä Ylen nettisivujen vihapuhe-jutusta: Jani Toivolan ja Anna Kontulan kommentit netin ja sosiaalisen median hankaluuksista. Eli tuo, että ehkä jos nykyajan nuoria opetetaan käyttämään sosiaalista mediaa hyvin, jatkossa osataan toimia paremmin. (Tämän mietitympää kommenttia mulla ei ole just nyt tarjota, pitäisi keskittyä muuhun.)
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 26 Huhti 2013 12:55

Mun mielestäni ei olisi yhtään huono asia, jos päiviksen alan ihmisiä olisi sosiaalisessa mediassa näkyvästi läsnä. Se on nuorisolle (ja minullekin) niin tiivis osa arkea, että vastuullisia aikuisia sinne nimenomaan tarvitaan näyttämään käyttäytymisen malleja.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja L-S » Pe 26 Huhti 2013 13:32

Ei se munkaan mielestäni mitenkään huono asia olisi, mutta kyllä sen kuitenkin pitäisi lähteä omasta kiinnostuksesta. Ja varmaan myös selkeät pelisäännöt tarvittaisiin, jos ihmisillä jotain työprofiileja olisi. En tietysti tiedä onko niitä tässä tapauksessa määritelty vai onko vaan sanottu, että mee Facebookiin.

(lisäsin viestiin vähän)
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 26 Huhti 2013 14:03

L-S kirjoitti:Ei se munkaan mielestäni mitenkään huono asia olisi, mutta kyllä sen kuitenkin pitäisi lähteä omasta kiinnostuksesta.

Niin tietenkin. En sitä sanonutkaan, että nyt olisi pakko mennä, vaikkei itse haluaisikaan. Yritin ilmaista, että ymmärrän kuitenkin päiviksen työnantajan kannan. Tai ainakin kuvittelen ilmaisseeni ja ymmärtäväni.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 26 Huhti 2013 21:18

Onhan noita työprofiileja nuorten kanssa työskentelevillä kai aika yleisestikin. Tosin luulen, että niillä henkilöillä on myös se henkilökohtainenkin profiili.

Itse käytän paljon sosiaalista mediaa, mutta välillä hirvittää mihin maailma on menossa. Sosiaalinen media vaatii paljon osaamista, joka ei todella ole itsestäänselvää. Sen lisäksi kokoajan tulee jotain uutta, muutosta, joten joidenkin oppien kanssa voi mennä jo metsään alusta asti. Sen lisäksi mun mielestä sosiaalisten mediakanavien kanssa on isoja eroja, joten pitää muistaa vielä mikä oppi soveltuu mihinkin osaan sen käytöstä. Mun mielestä tämän hetken väestöllekin voisi olla sosiaalisen median ajokortti, sillä niiiiiiiiin monella jo peruskäyttö on hukassa. Tarkoitan näissä sitä, mitä linkkejä kannattaa klikkailla, mitä sovelluksia/pelejä käyttää esim. fb:ssä jne.

Puhumattakaan siitä, miten mielestäni sosiaalinen media köyhdyttää kommunikaatiota. Se on useimmiten kylmää ja kasvotonta. Siitä puuttuu niin usein se lämpö, joka on suorassa kommunikaatiossa. Ymmärrän hyvin sen, ettei halua sinne maailmaan lähteä.
Itsekin käytän tätä kanavaa paljon, mutta tällä hetkellä netti on iso osa mun sosiaalista elämää. Samoin puhelin. Mutta se ei ole pysyvää. Itse koen sosiaalisen median myös aika-ajoin lisäävän yksinäisyyttä. Mutta se on vain mun kokemus, eikä ehkä yleistä. En tiedä, en ole perehtynyt.

Miksi tietyn ammattiryhmän pitäisi olla sosiaalisessa mediassa?
Ymmärrän sen jotenkin, mutta sitten taas en. Onko sitten kuitenkaan paremmin tavoitettavissa, jos on työprofiili? Luoko työnantaja sisällön siihen profiiliin vai onko sen tarkoitus vain olla siellä "paremman tavoitettavuuden" takia? Ei mielestäni kuitenkaan ole päiviksen ammattiryhmän tehtävä lähteä valvomaan mitä nuoriso sosiaalisessa mediassa puuhaa.

Tämä on vähän ristiriitainen asia, jotenkin. :sori:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 26 Huhti 2013 21:36

Kibaya kirjoitti:Miksi tietyn ammattiryhmän pitäisi olla sosiaalisessa mediassa?

Ei kai kokonaisen ammattiryhmän tarvikaan olla (paitsi journalistien ja tiedottajien). Mutta ehkä se auttaisi myös päiviksen ammatissa, kun tuntisi niitä sen maailman lainalaisuuksia. Mutta edelleen: ei kenenkään tarvi sinne mennä ellei halua.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja theia » Pe 26 Heinä 2013 13:24

Voiskohan joku selittää, että miksi ihmeessä Facebookissa on #pakko #vetää #jokainen #sana #kuvassa #hashtagiin?

Osa kuvista joo Instagramin kautta (? en tiedä, en käytä)tulleita (mutta #silti #joka #vitun #sana?!?!), mutta sitten toisia ihan "jaettuja" kuviakin, ei siis itse ottamia? En tajuu?
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Emeritus » Pe 26 Heinä 2013 13:45

Vielä joku aika sitten taisivat viljellä hashtageja ihan vaan sen takia että viestit näyttäisivät mukamas cüülimmiltä, mutta nyttemminhän Facebookiin on tullut hashtag-tuki. Urpoilta ne näyttävät minustakin vaan silti.
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja Emilia » La 27 Heinä 2013 22:32

Ai risuaita on facessakin nykyään? Luulin, et se on joku väsynyt vitsi.
Samaa mieltä edellisten kanssa.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Su 28 Heinä 2013 19:41

Olen näköjään kirjoittanut tähän ketjuun huhtikuussa ja unohtanut sitten koko ketjun. No, vastataanpa vähän myöhässä. Työnantaja haluaisi siksi työntekijöitä Facebookiin, että meillä on erilaisia osin valtakunnallisiakin tietotekniikkaa ja verkkoa hyödyntäviä projekteja ja niihin liittyvä ammatillinen keskustelu käydään Facebookissa. Monet viralliset ja epäviralliset tiedotteet ja niihin liittyvä keskustelu vaikuttavat muutenkin oman alan osalta olevan siellä. Tarkoitin sosiaalisen median yhteiskunnallisella merkityksellä juuri sitä, että kovin monet virallisetkin instituutiot ovat menneet Facebookiin.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja

ViestiKirjoittaja L-S » La 17 Elo 2013 13:27

Tosiaan, hirveän moni taho tiedottaa nykyään Facebookissa. Itsekin seuraan jotain ammatillisia asioita siellä, mutta hirveän mielelläni en osallistu mihinkään laajemmalle näkyviin keskusteluihin siellä tai laita viestejä mihinkään sellaisiin paikkoihin, missä ne näkyvät muille kuin omille kavereille tai kavereiden kavereille. Se keskustelun hallitsemattomuus on sosiaalisessa mediassa vähän hämmentävää. Mutta kyllä se monilla tavoin on myös kätevä kanava, välittää sellaisia asioita mitkä muuten jäisivät ehkä huomiotta tai hukkuisivat sähköpostitiedotteiden joukkoon.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Emeritus » La 28 Syys 2013 20:43

Facebookissa ovat näköjään keksineet uuden kivan. :epäilevä:
Joku aika sitten alkoi tulla newsfeediin näitä "X is posting about Y" -formaatilla olevia postauksia - Googlasin vähän ja blokkasin mokomat Adblockilla. Mutta nyt on ihan uusi metku! Ilman että yhtäkään postauksessa mainittuja tahoja olen tykännyt, tuli eilen vastaan feedissä tämmöinen:
"Kanye West is trending. Black Entertainment Television (BET) and Russell Simmons posted about it."

Ja tänään panokset koveni:
"Miss World 2013 is trending. ASAP XV (OFFICIAL FAN PAGE) and Angel Locsin posted about it."

:friikki:

Mahtaako noiden blokkaamiseen olla jo järkeilty toimivat Adblock-filtteririmpsut?
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 08 Loka 2013 15:53

Tutustun somen uusiin ulottuvuuksiin :aukku:

Joo, mulla on twitter ollut osittain käytössä, en vain jaksa sen hektisyyttä. Mutta nyt, viikonlopun jäljiltä löysin itseni kirjautumasta Tumblriin :keijoei:
Se on niin nuorempien ja tämän ajan kanssa pärjäävien media.

En mä tiedä, ehkä mun luonne on muuttunut, mutten enää jaksa tuijottaa tietokonetta tai kännykkää tai mitään sähköistä venpainta niin paljoa että pysyisin kokoajan näiden asioiden kyydissä.
Uutisetkin menevät ohitse, jollei joku kaveri suoraan kerro niitä. :sori:

Silti, Tumblr :aukku: :keijoei:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja theia » Ti 08 Loka 2013 16:41

ömmm... tää on varmaan tyhmä kysymys, mut mikä on tumblr? miten se toimii? häh? iik? :keijo:
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 08 Loka 2013 17:48

Se on tommonen joku juttu, missä voi seurata toisia ihmisiä :töktök: Jotka voi repostata toisten ihmisten juttuja ja... en mä tiedä :aukku:
Siellä on paljon fanimateriaalia ja teinejä :aukku:
:keijo:

En mä muuten osaa sanoa. Tuu joku päivä käymään, voidaan ihmetellä yhdessä :keijoei:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ke 09 Loka 2013 14:58

Musta Tumblr on vähän niin kuin Twitter, paitsi että siellä jaetaan enimmäkseen kuvia.
En tosin oikein tajua kummankaan olemassaolon syvintä tarkoitusta. :virne:
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Wiggin » Ke 09 Loka 2013 15:05

Mä olen löytänyt Twitterin syvimmän olemuksen.

Mitään sinne en itse kirjoittele, mutta joskus surkeakin tv-ohjelma (keskustelu, urheilulähetys) muuttuu ihan viihteelliseksi kun seuraa sen twiittejä :virne:
"Rasittava huumorimies seikkailee typerässä kansankomediassa"
Wiggin

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 09 Loka 2013 15:18

Mun mielestä Tumblr on enemmän blogipalvelu kuin "mikroblogipalveluksi" tituleerattu Twitter, jolla ei ole mitään tekemistä blogauksen kanssa.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 09 Loka 2013 15:28

Mun mielestä kumpikaan ei ole blogipalvelu :aukku:
Tumblr on täynnä kuvia ja giffejä ja lisää kuvia ja giffejä, mikä on ihan kiva. Mä koen sen semmoiseksi fanilandiaksi, jossa fanituksen kohteesta tehdään milloin mitäkin muokkauksia ja niitä sitten jaellaan. Osa varmasti käyttää sitä blogina, mutta kokonaisuudessa se ei sitä ihan täytä.

Twitter taas on vaan jotain muuta. Joku pikatsättityyppinen ratkaisu, tai jotain :sori:
Mä en hirveästi jaksa näiden kummankaan palvelun vaatimaa nopeutta tässä kaikessa :keijoei:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja theia » Ke 09 Loka 2013 16:22

Oon törmännyt joo satunnaisiin blogeihin (tms) tumblrissa, mutta en oikein ymmärrä tota nyt kuitenkaan :keijo:

Ja nyt ymmärrän ns. perusidean.

Mutta Kiba, tulen luoksesi, ja sit voit kädestä pitäen selittää mulle :virne:

Mikä sit Pinterest on? Miten sitä "käytetään"? Miten se toimii?

Mulla someilua on Facebook ja Goodreads kirjoille. Goodreads :sydän:
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 09 Loka 2013 18:28

Pinterest on kai ikään kuin sellainen leikekirjasysteemi.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 09 Loka 2013 18:49

Pinterest on alkava skitsofrenia?
Kibaya
Hörhökeijotar

EdellinenSeuraava

Paluu Multimedia