Tavara päivässä pois

Tavara päivässä pois

ViestiKirjoittaja Emilia » Su 05 Tammi 2014 15:18

Sunnuntain Helsingin sanomat muistutteli taas siitä, kuinka helppoa ylimääräisestä tavarasta luopuminen voi olla. Laitat vain päivittäin yhden tavaran eteenpäin kierrätykseen (tai roskiin, jos se ei todellakaan kelpaa muualle).

Ajattelin kokeilla tätä itsekin ja mahdollisesti raportoida poistettavia tavaroita täällä forden puolella. Tavaran määrä on meinaan ahdistanut mua jo pari vuotta mutta vaikka kuinka muuttojen yhteydessä komeroita oon tyhjentänyt, ei tavaroiden määrä näytä vähenevän. Ehkä tämä projekti helpottaa osaltaan tuskaani edes hieman. Samalla tulee varmasti mietittyä enemmän myös ostamista.

Helpointa itselleni olisi varmastikin aloittaa tyhjennysoperaatio tuolta verkkokellarin puolelta. Yli puoleen vuoteen en ole ottanut sieltä yhtäkään tavaraa käyttöön! Mukana mm. LG:n 42-tuumainen led-tv (winkwink jos jotakuta kiinnostaa, on myynnissä). Toisaalta haasteena on värvätä Pomppis mukaan tähän, koska luulen, että suurin osa kodissa olevasta rojutavarasta on hänen. (Hyvä syytellä heti toista :virne: )

Säännöt FB-yhteisön (linkki alempana) mukaisesti:

1) Valitse kotoasi joka päivä yksi turha tavara josta haluat eroon.
2) Kierrätä, myy kirpparilla, anna pois tarvitsevalle tai ääritapauksissa laita roskiin.
3) Jos ostat uuden tavaran, poista samana päivänä 2 tavaraa.

+ omat lievennykset sekä lisäykset sääntöihin:
4) Päivittäistavaroiden ostaminen (esim kosmetiikka) ei johda sääntöön ro 3.
5) Roskan poistaminen (Esim tyhjä pahvilaatikko tai puhelimen myyntipakkaus tms) ei ole tavaran poistamista vaan roskan heittämistä roskiin! Itse säästän kaiken tollasen yleensä siksi, että niissä on helpoin säilyttää laitteen oheisroinaa mutta jossain välissä aina huomaa, että oheisasia on löytänyt uuden paikan itselleen ja laatikko on tyhjänä kaapissa. :P

Lue lisää:
HS.fi - Tavara päivässä, vuodessa 365
Tavara päivässä pois FB-yhteisö
Tavara päivässä -blogi

Tavarataivas-dokumentti YLE Areenassa (katseluaikaa jäljellä 1 pv 10 h)

Lähdenkin tästä tutkimaan kaappeja. Seurannan helpottamiseksi poistan heti 5 tavaraa ja huomisesta alkaen 1 päivässä. :)
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

Re: Tavara päivässä pois

ViestiKirjoittaja L-S » Su 05 Tammi 2014 17:05

Mielenkiintoinen idea. :raps:
Mutta miten tuon sitten käytännössä toteuttaisi - eihän nyt joka päivä esimerkiksi voi lähteä käymään kirpputorilla tms. :keijo: Mulle todennäköisesti kävisi niin, että ne poistettaviksi aiotut tavarat lojuisivat sitten kuitenkin nurkissa hamaan tulevaisuuteen, kun en saisi aikaiseksi keksiä mitä niille tekisi. Ja toisaalta jos siivoaa esimerkiksi kaappeja on kätevin kuitenkin raakata pois useampia tavaroita kerralla.

Jotain tavoitteita tällaisissa on kyllä kätevä olla, silloin homma ehkä onnistuukin. En nyt heti kuitenkaan osaa itse päättää lähteä mukaan, mutta laitetaan harkintaan. :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Emilia » Su 05 Tammi 2014 17:41

Havainnoin saman ongelman.

Päätin, että käyn kerran viikossa tai kahdessa viemässä tavaroita keräyslaatikoihin (esim. vaatteita yms Fidaan tai SPR:lle) ja kierrätykseen (Sorttiin menevät) ne, joita ei voi jättää oman talon roskahuoneeseen. Pyrin siihen, että tavarat mahtuisi säilömään hetkellisesti vanhassa Ikean kassissa, joka toki on melko ruma, mutta mahtunee johonkin huomaamattomaan paikkaan.

Myytävät tavarat laitan feissarikirppareille, huuto.nettiin tai Torille, koska en kuitenkaan jaksa mihinkään kirpparille lähteä. Ei ole mun juttu oikein sellainen.

Voi myös tehdä niin, että jos kaappia tyhjennettäessä tulee paljon pois vietävää, voi sillä kuitata yhtä monen päivän poistokiintiöt, jolloin ei tarvitse erikseen joka päivä miettiä tätä asiaa.

Lisäykset siis sääntöihin:
6) Poistettavat tavarat on siirrettävä uuteen paikkaan viimeistään kahden viikon kuluessa niiden poistamisesta omasta omaisuuslistasta.
7) Jos jonain päivänä poistaa useamman tavaran, voi sillä kompensoida seuraavia päiviä.
Emilia

ViestiKirjoittaja damn » Su 05 Tammi 2014 21:35

Taidan kokeilla tätä. Ei minulla kauheasti ylimääräistä tavaraa ole, koska inhoan turhaa roinaa ja heitän sitä muutenkin pois, mutta tiedän, että on tuolla kaapeissa taas jotain kirpparille viemistä ja vaatteita kierrätykseen. En tosin mitenkään pysty viemään niitä turhia tavaroita kahden viikon sisällä kirpparille, joten pakkaan ne kasseihin ja vien varastoon odottamaan, että tavaraa on sen verran, että kannattaa ottaa myyntipöytä. Meillä on kavereitten kanssa ollut tapana ainakin kerran vuodessa ottaa yhteinen myyntipöytä, joten kyllä mä niistä tämän vuoden puolella olen eroon hankkiutumassa.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 06 Tammi 2014 01:18

1. Tehosekoitin OBH Nordica, punainen. Säätö-/virtanappi jää käteen, jos sitä liiaksi vetää (kun pitäis vaan kääntää) mutta muuten toimii moitteetta. En raaskisi heivaa roskiin, joten laitan varmaan kirpparille tai SPR:lle. Kuva - Edit: Tää menikin heti eteenpäin työkaverille! :D

2. Metallinen teline, jossa imukuppikiinnitys. Ollut kylpyhuonekäytössä ja nyttemmin jäänyt tarpeettomaksi. Ruostunut pohjasta, joten menee varmaankin metallikeräykseen. Imukupit säilytän vielä hetken, jos keksisin niille jotain käyttöä. Kuva - Edit: tämäkin meni jo pois.

3. "Olkinen" laukku, sopiva lähinnä kesäkäyttöön. Merkki Twice. Yhdellä magneettinapilla kiinnitettävä, sisällä pieni vetoketjullinen tasku. Puiset kantokahvat. Kuva

4. Musta, tekonahkainen "tote"-mallinen laukku. Melko kulunut, etenkin kulmista ja yksi vetoketjun vedin on melkein irronnut. Tän joutaa varmaan heivaa roskikseen. On ollut mulla varmaan 10 vuotta mutta käytössä ei enää useampaan vuoteen. Kuva

5.Musta, tekonahkainen pikkulaukku. Priimakuosissa, joten menee myyntiin. Itseasiassa mietin kuvien ottamisen jälkeen, raaskinko luopua tästä ollenkaan mutta ei ole ollut käytössä, joten mitä se turhaan tuolla kaapissakaan makoilee. Kuva

Mulla menee varmaan hetki, että opin kirpparien säännöt & hinnoittelusysteemit ja annetaan/otetaan-palstojen kuviot. Olen ymmärtänyt, ettei ihmisille nykyään kelpaa oikein mikään, jos se on vähänkään kulunutta. Varmaan joudunkin heittelee kamaa tänä vuonna kaikenlaisiin kierrätysastioihin enempi. Itse kun olen tottunut käyttämään tavarat alusta loppuun asti, joten yleensä multa ei täysin ehjää tavaraa jää poisannettavaksi. :P

Edit: Täytynee jatkossa keksiä noille poistumisilmoituksille joku eri systeemi, jos viestejä ei voi muokata kuin tietyn ajan. Ehkä niitä ei oikeastaan tarvitse ollenkaan, kuittaan vaan tuotteen perään lyhyen kuvauksen ja mihin se menee (myyn / annan hyväntekeväisyyteen/ vien kierrätykseen).
Emilia

ViestiKirjoittaja theia » Ma 06 Tammi 2014 09:56

Mä kyllä harkitsen tähän lähtemistä myös. Varmasti on paljon tavaraa mitä irtoaa (kirjoja, laukkuja, vaatteita, kenkiä, astioita). Pitäisikö laittaa tuonne toisaalle ketju jos täältä löytyy ehdokkaita?

Mä en oo koskaan pitänyt itse kirpparipöytää enkä usko että jaksan innostua sellaisesta... mut onhan niitä tosiaan muitakin paikkoja.
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja skray » Ma 06 Tammi 2014 13:16

Voithan sä emilia ensin tehdä vaikka ihan omaan facebookiin sellasen kansion, mihin laitat tavaroita, että tutut saa siitä sitten ottaa ja ostaa ne mitä haluaa, niin ei tarvi tutustua mihinkään kirpparisääntöihin. ;)
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 06 Tammi 2014 14:07

Hih :) Hyvä idea.

Tilasin Kierrätä Kännykkä -sivustolta pussukan, jolla saan palautettua vanhoja kännyköitä. Jee, ainakin yksi tavara lähtee siis taas. Taidan kuitenkin laskea kännyn poistuneeksi vasta kun se on postissa ja keksiä tässä välissä oikeasti poisheivattaa. Eka helpot, sitten hankalat. :)

http://kierratakannykka.fi/
Emilia

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 06 Tammi 2014 15:02

Kierrätä kännykkä -vinkki on hyvä, itsekin voisin aloittaa luopumalla parista ikivanhasta puhelimesta, jos en nyt joka päivä jotain poistakaan. :keijo: Yhdestä noista saisi jopa 80 senttiä. :virne:

Lisäksi voisin laittaa muutamia kirjoja myyntiin taas. Noissakin on tosin ongelmana postikulut, nekin ovat taas nousseet, että vaikka muuten saisi myytyä, niin postikulutkin pitäisi saada katettua...
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Emilia » Ti 07 Tammi 2014 09:04

Eilisen tavara oli jakku, jota en olekaan jaksanut käyttää. Punaisten raitojen sivussa olevat ohuet kultalangat ja nappien tummansiniset koristeviivat tekevät vaatteesta jokseenkin häiriintyneen. Kuva

Laitoin vaatekeräyspussiin, jonka vien pois kunhan täyttyy. Tiesittekö muuten, että H&M myös kerää vanhoja vaatteita. TJEU Olkoon mitä tahansa viherpesua, minusta tämä on loistava idea, joka pitäisi ottaa käytännöksi kaikissa vaatekauupoissa!

Tämän ja huomisen päivän tavarat esittelen yhteispostissa huomenna!
Emilia

ViestiKirjoittaja damn » Ti 07 Tammi 2014 12:08

Tuo H&M:n vaatekeräys on kyllä kätevä, koska sinne voi viedä rikkinäisiäkin vaatteita. Itse on tullut vietyä sinne just sellaisia vaatteita, jotka on käytetty sen verran puhki, ettei olisi enää mitään mahdollisuuksia viedä niitä kirpparille tai lahjoittaa käyttöön jonnekin. Ja viimeksi kirpparipöydän jälkeen tein niin, että kävin kotimatkalla viemässä suoraan kassillisen vaatteita sinne vaatekeräykseen, kun ei enää jaksanut kantaa niitä kotiin. No sitten sillä -15% etukupongilla onkin tullut ostettua lisää vaatetta tilalle... :hullu: . Tarkoitus olisi tänään käyttää aikaa siihen, että käyn läpi yhden hyllyn vaatteita, jonne olen tyrkännyt vaatteita, joita ei tule käytettyä/ovat huonokuntoisia. Lajittelen ne kirppistavariksi tai juurikin tuonne vaatekeräykseen meneväksi.

Muoks.
Kerkesinkin tässä lajitella jo.

Kirpparille:
11 paitaa
yhdet housut
lakanasetti
pussillinen kangastilkkuja

Kierrätykseen:
neljä paitaa
bikinit

Roskiin:
Käyttökelvoton kattila

Tavaraa siis heitetty pois 20 päivän edestä, joten voin huilia reilun viikon miettien, mistä luopuisi seuraavaksi.
damn

ViestiKirjoittaja Emilia » Ke 08 Tammi 2014 19:42

7. & 8. tavara oli sama paita. Toinen valkea ja toinen punainen.
Ostin ne joku vuosi sitten Lontoon Primarkista pilkkahinnalla sovittamatta, koska oli halpa ja sovituskoppiin oli helvetin pitkät jonot. Valkoista oon käyttänyt pari kertaa, punaista en varmaan kertaakaan, koska ovat yksinkertaisesti niin isoja mulle.

Molemmat paidat onneksi löysivät jo mahdolliset uudet kodit, kunhan saan toimitettua sovitettavaksi. Facebookiin perustamani kuva-albumin perusteella menivät tutuille, kiitos skray vinkistä! :)

Oon löytänyt jo paljon tavaraa poistettavaksi ja mietin, että voisin ottaa kuukausille jotain teemoja. Esim. tammikuu voisi olla "Alkuinnostuskuukausi" ja kesälomakuukausi olisi "Kellarintyhjennys". Luulen, että alkuinnolla voisi kuitata parikin kuuta ja kellarintyhjennyksellä koko kesän ellei jopa loppuvuotta!
Emilia

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 09 Tammi 2014 10:09

Tää vaikuttaa oikein erinomaiselta idealta. :D En sinäänsä lähde mukaan, mutta on tää ketju aina hyvä muistuttaja. Nytkin muuttokamoja läpikäydessä olemme tehneet sellaisia Laita eteenpäin -laatikoita. Pitäisi vaan saada myytyä niitä jossain eteenpäin. (Koskakohan saisi aikaiseksi?) Mukana on kuitenkin esimerkiksi paljon käyttämättömiä astioita, joita emme ole varsinaisesti koskaan halunneet, mutta joita olemme kuitenkin saaneet. :keijo: Lisäksi noita tullee lahjoitettua pahaa-aavistamattomille sukulaisille esim. rippilahjoiksi. :piru:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Emilia » To 09 Tammi 2014 13:28

Oon saanut todella paljon positiivista palautetta tästä projektista. Toki se ilahduttaa, vaikka omaksi ilokseni aloitinkin. :D

Yksi tuttu Facebookissa ihmetteli yleisellä tasolla tätä trendiä siirtää omat roinat toisten vaivoiksi mutta mielestäni hän on ymmärtänyt asian vähän vinoon. Tai ainakin täysin eri tavalla kuin mitä itse tämän olevan! :D Viimeiseen asti haluan ainakin itse välttää sellaista, että joku saisi mun vanhaa romua omiksi vaivoikseen! Pyrinkin antamaan & myymään käyttöön vain sellaiset tavarat, joita voisin kuvitella itse vielä käyttäväni, jos ne tarpeisiini sopisivat. Varsinaisella roinalla opettelen kierrätystä.

Uudet farkut on olleet muuten hankintalistalla jo jonkin aikaa mutta en ole saanut aikaiseksi. (Ja nyt varmasti mietin asiaa vieläkin tarkemmin. :virne: )Eilen ilmestyneessä Trendissä oli suuri farkkujuttu, jossa mainittiin yritys, jonka liikeidea oli kerätä farkkutehtaista ylijäämädenim talteen ja työstää se uudestaan kankaaksi, jolloin pelkistä leikkuupaloista saadaan taas uutta kangasta leikattavaksi! Huikea idea, välähtäispä itselläkin joskus samalla tavalla. Valitettavasti en nyt muista tuon yrityksen nimeä mutta tarkistan se, kun pääsen kotiin.
Emilia

ViestiKirjoittaja theia » To 09 Tammi 2014 13:43

Emilia kirjoitti:Yksi tuttu Facebookissa ihmetteli yleisellä tasolla tätä trendiä siirtää omat roinat toisten vaivoiksi mutta mielestäni hän on ymmärtänyt asian vähän vinoon. Tai ainakin täysin eri tavalla kuin mitä itse tämän olevan! :D Viimeiseen asti haluan ainakin itse välttää sellaista, että joku saisi mun vanhaa romua omiksi vaivoikseen! Pyrinkin antamaan & myymään käyttöön vain sellaiset tavarat, joita voisin kuvitella itse vielä käyttäväni, jos ne tarpeisiini sopisivat.
Mä taisin nähdä tän saman ihmettelyn, ja jäin itse hämmennyksen valtaan. Ainakin mitä oon alustavasti katsellut (esim. tänään penkoessani vaatekaappia) pois annettavia tavaroitani, on kaikki ne sellaisia joita olen käyttänyt mutta jotka ei enää ole tyylisiäni/sopivia. Onko se muka huono juttu että yritän antaa niille uuden elämän kun se että heittäisin sen pois? En yrittäisi niitä laittaa muiden vaivoiksi, vaan päinvastoin.
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 09 Tammi 2014 16:31

Myös mun mielestä tuo on kovin kumma ajatus. Hyvää, käyttökelpoista tavaraahan Emilia laittaa eteenpäin.

Mun mieltä lämmittää se, että tavaroita kierrätetään. Pari päivää sitten Miehekkeen kanssa laskeskeltiin, että noin puolet kämppämme kalusteista (poislukien kiinteät kalusteet) on jonkun toisen vanhoja. :superhymy: Ja kun nyt omaa vaatevalikoimaani mietin niin kyllä niillä käytetyillä vaatteilla sekä omatekoisilla vaatteilla (ja mumman neulomilla lapasilla) on eniten tunnearvoa. :hullu: On mumman siskon vanha kansallispuku,veljen vanhat housut (joista tehtiin caprit, kun ne jäivät veljelle pieneksi. Ja jotka olivat sen jälkeen serkullamme käytössä ja päätyivät lopulta minulle. Mun lempparikesähousut. :hullu: ), veljen vanhat lökäpöksyt, mumman vanhoista verhoista tekemäni kellohame jne.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja L-S » To 09 Tammi 2014 16:47

Eihän tuollaisessa ihmettelyssä juuri ole järkeä. Varmaan monella on juurikin tavaraa, joka on itselle tarpeetonta mutta vielä ihan käyttökelpoista. Ja toisaalta jokainen on itse vastuussa siitä, jos ottaa vastaan roinaa, jos joku sellaista sattuisi tarjoamaan. :keijo:

Kierrätys on toki jees. Tuntemattomien käytetyistä vaatteista en itse niinkään välitä (ja tähän vaikuttaa se, että en kovinkaan usein ole löytänyt mistään kirpputoreilta millään lailla oman makuni tai tyylini mukaisia vaatteita), mutta äitiltä olen usein saanut vaatteita, joita se ei itse ole tullut pitäneeksi tai jotka ovat jääneet pieneksi. :keijo:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 10 Tammi 2014 01:06

Mä olen kanssa miettinyt vastustusta tätä asiaa kohtaan. Kun lähtökohtaisesti sitä tavaraa ja materiaa tuputetaan mainosten ja trendien kautta jatkuvasti on mielestäni ihan hyvä välillä poistaa turhaa ja tarpeentonta nurkistaan.Ilmeisesti tässä nyt ei kuitenkaan ole tarkoituksena poistaa tavaraa ja haalia sitten samanverran tilalle. Itse olen tavattoman kyllästynyt siihen, että pitäisi olla sitä ja tätä ja tuota vempainta ja iltaroskapäivälehdissä lukee mikä on ollut kuukauden kulutetuin tavara ja sitten ihmiset on niistä ihan hypereinä!
Tällä hetkellä mua kieltämättä v*tuttaa eniten noi helmetin kapselikahvikoneet! Roskaa, roskaa ja lisää roskaa. Rahat pois, koska ne on niiiiin käteviä ja ai että! Paitsi että niiden hinta on ihan järjetön, niiden luonnon kuormitus on vielä järjettömämpi ja järjettomimmissä versioissa sun pitää tilata siltä yritykseltä kahvit jostain ties mistä :töktök: :gaah:

Sitten kun pääsen parempaan asuntotilanteeseen käyn kaikki vaatteet lävitse ja vien tarvitsemattomat, ehjät vaatteet kodittomien vaatekeräykseen. En mitään kirppareita ala pitämään, enkä halua antaa vaatteita uffille, mutta kodittomien vaatekeräys kuulostaa sellaiselta "mun jutulta". En tiedä miten muualla kaupungeissa on järjestetty, mutta uskoisin että ensi- ja turvakodit vastaanottavat vaatteita ja erityisesti just lakanoita/pyyhkeitä ja astioita.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 13 Tammi 2014 19:09

Jos kapselikahvikonetta ei ole vielä valittu vuoden turhakkeeksi, nyt olisi hyvä hetki sille. :P Voiko sellasella saada edes juotavaa kahvia oikeasti aikaiseksi, epäilen vahvasti.

*

Viime viikon loput tuotteet torstai-sunnuntai väliltä:
Kuva

9. Henkselit. Käytetty kerran tai kaksi lähinnä naamiaistarkoituksissa. Nämä löysivät onneksi samantien uuden kodin työkaverin luota.
10. Solmioasuste. Tämän ostin joskus, kun ajattelin, että solmio ja kauluspaita on jotenkin mun tyyliä. Sitten se jäi henkselien seuraksi lähinnä naamiaskäyttöön. Kun ei ole käyttöä, niin ei ole. Eteenpäin siis. Tämä löysi samantien kodin samasta paikkaa kuin henkselit! :D
11. Kulahtanut kassi. Kuva ei edes kerro kunnolla, kuinka kulunut tuo on. On varmasti maailmassa huonompiakin mutta itse en enää kehtaa käyttää tota. Sitä paitsi pussimainen olemus on mun mielestä epämukava. Koitan vielä miettiä, jos tota voisi käyttää jonkinlaisen tavaran säilömiseen mutta jos en tälle mitään keksi, menee se varmaan roskiin. Kierrätykseen? On jäänyt vähän epäselväksi, voiko tekonahkaa kierrättää. Jossain netissä luki, että on energiajätettä ja jossain oli että sekajätettä. Pitäneet tutkia asiaa tarkemmin HSY:n sivuilta. Tai ehkä tosta voisi tuunata jotain uutta? Oon kyllä melko huono tuunaamaan...
12. Lelukoira. Saatu ties minkä kylkiäisenä R-Kioskilta 4-5 vuotta sitten. Laput yms vielä kiinni. Nenä saattaa sisältää ftalaattia. Ftalaattiepäilystä huolimatta työkaverin vaimo halusi tämän koiriensa unikaveriksi. Sinne meni. Lelulle odotettavissa varmaan lyhyt mutta sitäkin riemukkaampi elämä uudessa kodissa. :virne:

Jäi siis loppuviikosta vain 1 tavara ns. omaksi huoleksi! :D Todella superidea toi FB-albumi. :) Ja koska tiedän jo tällekin viikolle tavarat, laitan ne samantien tähän samaan:

13. Pinkki bikinin yläosa, jonka alaosa kadonnut ja nämäkin on liian pienet ( :tissit: ) + Siniset bikinit, jossa on kolme osaa ja jokaikinen osa niin haurastunut, että varmaan hajoaisivat, jos pukisi päälle. Nämä suoraan lumppukeräykseen.
14. Musta kynähame, koko 36, johon mahduin viimeksi kolme vuotta sitten. :hullu: Hametta oon pitänyt vain muutamia kertoja. Ihana mutta ei mahdu. Voisin ehkä myydä tämän kirpparilla tai torissa. Tai sitten annan sen SPR:n Konttiin. En oikein osannut päättää vielä tämän kohtaloa.

Ehkä kerään näitä myyntikuntoisia yhteen ja vuokraan sitten myyntipaikan jostain kirpparilta. Pitäisi aloittaa kellarin siivoaminen niin saattaisi alkaa tavaraa löytymään ihan myyntiinkin. Täällä kämpässä sisällä ei kovin paljon ylimääräistä ole tai sitten on, mutta en raaski luopua (esim harrastuskamat ja designer-vaatteet). :hullu:

15. Halinalle-t-paita, koko S. Jäänyt pieneksi. (Muutama kilo eikä mikään vanha enää mahdu. :( ) Paita on supersöpö, ajattelin tehdä siitä taulun tai ekaksi ehkä kesätopin, se olisi ainakin helppo toteuttaa.

En tiedä, lasketaanko tuunaamista ja vanhasta uutta -askartelua poistamiseksi (koska varsinaisestihan tavara ei tällä vähene), mutta koska sitä ei erikseen kielletäkään voin soveltaa sen osalta. Jos en jaksakaan tuunata, laitan paidan SPR:lle tai Fidalle.

16.Henkari x 2. En vain löydä kaapista näille paikkaa tai vaatteita näihin ripustettavaksi. Ikeasta ovat alunperin. En edes tiedä, mitä näille tekisi. Aivan hyväkuntoiset ja toimivat sinänsä, mutta jotenkin itse pidän näitä hieman epäkäytännöllisinä esim housujen ripustamiseen. Hyväntekeväisyyteen annan ellei kukaan kaveri tarvitse. (Jos joinain päivinä on kaksi esinettä, kompensoisiko se tuunattavat tavarat? :raps: )
17. Puhelin. Sain sen Kierrätä kännykkä -pussin kotiin ja nyt pitäisi vain kerätä vanhat kännyt ja laittaa postiin. En edes kuvittele saavani rahaa tästä. (Projektin edetessä opin ehkä kuvaamaan niin, ettei oma varjo osu joka tavaraan. :P )

No, viikonlopun tuotteet jää vielä mutta palataan niihin tuonnempana. Itselläni on nyt Ikea-kassissa muovipussi lumpuille ja vähän heikommassa kunnossa oleville vaatteille, toinen muovikassi hyväkuntoisille vaatteille ja asusteille ja itse Ikea-kassiin kerään sekalaista tavaraa, joka ei ole vaate.

Ai niin, se farkkukangasta kierrätävä firma oli nimeltään Pure Waste. (http://www.purewastetextiles.com/)
Emilia

ViestiKirjoittaja skray » To 16 Tammi 2014 19:07

Missäs siellä Helsingissä onkaan se kirppari, johon voi mennä itse myymään lauantaisin? :keijo:
Tiedän, että siellä on sellainen, kun siskoni on käynyt myymässä tavaroitaan siellä.
Mietin vain, että jos keräät myytäviä vaatteita yms. niin siellä saisi sitten kerralla myytyä ehkä enemmän ja on itse paikalla jos joku haluaa tinkiä. :virne:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja damn » Su 19 Tammi 2014 22:02

Lisää kaappien tyhjennystä:

2 isoa lautasta. Annoin ystävälle, jolla on tuota sarjaa ennestään. Minulla on kohtuuttoman paljon astioita siihen nähden, että asun yksin.
10 pientä lautasta, vien kirpparille.
kirpparille metallinen muffinssivuoka, jolla muffinsseista tulee pääkallon muotoisia.
2 pannulappua roskiin, koska ovat niin törkyiset.
käyttökelvoton paistinpannu roskiin.
kaksi juomalasia lasinkeräykseen.

Tavaroita poistettu 38:n päivän edestä. Ensi viikolla olisi tarkoitus käydä varaamassa kirpparipöytä, joten kaappien raivaaminen jatkuu.
damn

ViestiKirjoittaja Emilia » Ti 21 Tammi 2014 20:15

Ostin tavaraa. :nolo: :P Tosin sellaista käyttötavaraa, josta olen haaveillut jo pidemmän aikaa eli Arabian 24h-sarjan lautasia. 6+6+6 lautasta eri mallista on nyt matkalla meidän kotiin ja siitä hyvästä pääsen eroon vanhoista astioista.

Poistettavat
18. Kuusi matalaa lautasta, joihin olen ollut kovasti kyllästynyt jo vuosia. Ovat niin isojakin (26 cm), ettei oikein osata käyttää niitä. Tilalle tulevat ovat pienempiä.
19. Viisi syvää lautasta, jotka ovat aivan naarmuilla ja enemmänkin harmaat kuin valkeat. Yksi on kadonnutkin, varmaan hajonnut. :P
20. 6 kpl veitsiä, jotka ovat vanhoja, ruostuneita ja jääneet lähes täysin käyttöä vaille.

Koska sisääntuleva tavara pitää tässä projektissa korvata kahdella uloslähtevällä, on luonnollista muodostaa ekstralähtijät liittyen edellisiin:
+ 4 kpl haarukoita (2 on kadonnut tai hajonnut, en tiedä)
+ 5 kpl isoja lusikoita (yhtä käytin jossain ällöttävässä viemäriin liittyvässä homassa ja heitin menee jo aiemmin)
+ 6 kpl pikkulusikoita.
Nuo ovat kaikki aivan vääntyneitä ja huonoja muutenkin. Olisivat joutuneet mäkeen joka tapauksessa tän vuoden aikana. Myös lautaspoistoja on tulossa varmasti lisää jossain vaiheessa mutta vasta, kun saan tilalle uudet. Tarkoitan siis pieniä leipä- ja välipalalautasia. Muutenkin keittiöstä varmaan irtoaisi kaikenlaista.

* * *
Tässä taas pohdin tuota laskentatapaa mutta olen aikasemmin jo ajatellut, että kolmeosainen bikinisetti on yksi tavara eikä kolme, joten jatkan samalla linjalla tässä.
* * *

Jostain syystä mulla on myös valtava tarve selitellä ostoksiani, vaikka olen pohtinut astiastoasioitani jo vuosia ja nyt vihdoin tein asian eteen jotain. Haluan, että kodissa on harmoniaa ja yhtenäisyyttä ja samanlaisista astioista on hyvä lähteä liikkeelle. Meillä ei muutenkaan juuri ylimääräisiä astioita (paitsi laseja, palaan niihin jossain vaiheessa, koska ovat Pomppiksen) ole ja lautaset tuppaavat olemaan kaikki eri sarjaa, joten on mukava saada yhtenäisempi ilme kaappiin ja kattauksiin.

Nuo isot lautaset ovat sen verran hyvässä kunnossa, että voisin antaa ne Fidaan tms. mutta syvät joutavat varmaan roskikseen aterimien kanssa. Aterimissa on muovikahva enkä tiedä, kelpaako ne metallikeräykseen. Pomppis epäili ja niin nyt minäkin.
Emilia

ViestiKirjoittaja theia » Ti 21 Tammi 2014 20:28

Emilia kirjoitti:18. Kuusi matalaa lautasta, joihin olen ollut kovasti kyllästynyt jo vuosia. Ovat niin isojakin (26 cm), ettei oikein osata käyttää niitä. Tilalle tulevat ovat pienempiä.
Mitä mallia/merkkiä on? Meillä on nimittäin hakusessa isoja lautasia, koska niille kuulemma pystyy asettelemaan ruokaa paremmin :virne:
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Emilia » Ti 21 Tammi 2014 21:43

Ei ne varmaan ole oikein mitään merkkiä. Joku Classic Stone -logo on pohjassa.

Sain ne famulta tuparilahjaksi joskus 9 vuotta sitten, kun eksän kanssa lopulta erottiin. :hullu: Siinä hädässä se kyllä pelastikin mun päivän, kun oli jotain mistä syödä! :sydän:

Siniset ovat. Kuva. Ovat siis tuollaiset hieman kiiltävät, ehkä siksikin näyttää tuossa salaman valossa hieman epämääräiseltä.
Emilia

ViestiKirjoittaja theia » Ke 22 Tammi 2014 20:05

Emilia kirjoitti: Siniset ovat.

Siniset ruokalautaset ei käy meille kun on kuulemma huonot ruoan asetteluun. Koska siellä on jo alla väri niin kaikki ei käy siihen lautaselle :blah: Miehet :virnei:
theia
Pahvi

Seuraava

Paluu Känpillä