Hampaiden hoito!

Re: Hampaiden hoito!

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 07 Touko 2013 22:21

heartless kirjoitti:...ilmeisesti yläleuasta hampaan poisto ei olis ihan niin paha kuin alhaalta.

Näin mäkin olen ymmärtänyt, että yläleuan kaverit olisivat yleensä ottaen helpompia. Mulla ei ollut kuin yksi ja lääkäri nykäisi sen pois samalla kun saman puolen alahammas operoitiin irti. Lekurilla oli mun pää turvallisessa halausotteessa ja miltei käsi suussa, kun se mainitsi, että nykäsen tuon toisenkin irti. Samoilla puudutuksilla ja antibiooteilla menee tunnottomasti ja turvallisesti.
No niinhän se meni. Hyvää työtä teki lääkärismies.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ti 07 Touko 2013 23:59

Pvi kirjoitti:
heartless kirjoitti:...ilmeisesti yläleuasta hampaan poisto ei olis ihan niin paha kuin alhaalta.

Näin mäkin olen ymmärtänyt, että yläleuan kaverit olisivat yleensä ottaen helpompia.

Mulla on ihan omaa kokemustakin asiasta: kaikki viisaudenhampaat on nimittäin poistettu yksitellen. Suhde oli ainakin mulla suunnilleen se, että ylhäältä poistettaessa sattui pari päivää, alhaalta otettaessa viikon. Mutta kyllä ne silti kannatti pois ottaa. Se kiskaiseminen sattui sen muutaman päivän, mutta jos ne hampaat olisi jättänyt paikoilleen, olisivat varmaan olleet ajoitellen kipeät koko loppuelämän.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja heartless » Ke 08 Touko 2013 13:55

Hammas on poissa ja mulla on voittajafiilis!! :pomppuhymy:
Menin hammaslääkäriin,otettiin röntgenkuva, mut istutettiin tuoliin ja peitettiin lakanalla. Pari puudutuspiikkiä ja homma alkoi. Siinä vaiheessa kun aloin pohtia et koskahan se hampaan irroitus alkaa kirurgi sanoi et hammas on ollut jo hetken aikaa poissa ja nyt pitäis enää ommella. Suusta tuli reikä poskionteloon ja nyt pitäis viikon verran välttää aivastelua ja niistämistä. Yks ylimääräinen reikä päässä sinne tai tänne. :keijo: Mutta, minä, hammaslääkäripelkoinen, selvisin ilman nukutusta tai rauhoittavia! Olin ihan onnesta sekaisin kun tajusin et hammas on poistettu, se ei sattunut yhtään ja mä selvisin siitä kaikin puolin mallikkaasti. Tärisin puolet kotimatkasta kun olin vaan niin fiiliksissä et voitin itseni ja pystyin tuohon! Hyvä minä!!
Doors are for people with no imagination.
(Skulduggery Pleasant)
heartless

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 08 Touko 2013 13:57

Hienoa, heartless! :lähmätassu:
Sun täytyy hankkia itselle joku palkinto tästä. :tilt:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja lumikukka » Ke 08 Touko 2013 14:56

Hieno juttu, heartless! :D

Multa on poistettu molemmat yläviisurit ja toinen alaviisureista. Viimeinen viisuri lähtee kesällä. Kivuliainta kaikissa noissa operaatioissa on ollut puudutuspiikin laitto. :virne: Hampaat on myös irroitettu ennen kuin olen oikeastaan huomannutkaan, eli samalla tavalla kuin heartlessin tapauksessa.
lumikukka

ViestiKirjoittaja skray » La 25 Touko 2013 14:23

Tässä kuussa mulla on mennyt jo n. 450e hammaslääkäriin. :keijo:
Tosin viimesimmän eilisen kerran otin laskulle (148e) ja maksan kun saan palkan, mut kokonaissumma tulee oleen tota luokkaa.
Ensi kuussa on sitten vielä hygienistille aika ja syksylle on sitten jo tulossa kutsu lisäjuttuihin.

Opetelkaa harjaamaan hampaanne lapset, älkääkä syökö (karkkia) koko ajan, vaan säännöllisin väliajoin, ettei tule niin paljon happohyökkäyksiä. Ja käyttäkää hammaslankaa.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Emilia » Ti 03 Syys 2013 12:59

Jäljellä oleva yläviisuri meni ja halkesi. Huomen aamulla hammaslääkäriin.
Mitähän sekin nyt tulee sitten maksamaan. :huoh: Toivottavasti irtoaa vaan vetämällä.

Ihme hommaa, ettei viime syksynä sanoneet siitä mitään vaikka nyt tuo oli jo selvästi ihan mätä. :(
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Emilia » To 05 Syys 2013 08:25

Irtosihan se helposti. Ensin venasin ylimääräiset puoli tuntia, koska lääkäri oli jäljessä aikataulusta. :epäilevä:
Alkujuttelut, hampaan poisto ja jälkihoito-ohjeistus veivät yhteensä vartin.

Tänä aamuna särkee enemmän kuin eilen ja suussa maistuu paskalle, koska en uskalla pestä hampaita. Tai no, pesin mutta ihan vähällä hammastahnalla ja lähinnä vain toiselta poskelta. Silti. Menis nyt vaan tuo särky pian pois.
Emilia

ViestiKirjoittaja ahkera » Ma 09 Syys 2013 14:23

Purasin ilmeisesti haarukkaa ja etuhammas meni halki. Tai en mä kyllä oikeestaan tiedä, että mitä tapahtu, mutta kuului pamaus ja hampaaseen ilmaantui terävä kulma. Ei satu eikä mitään, mutta keskiviikolle on hammaslääkäri varattuna. Menisiköhän tuo työtapaturmana, kun kuitenkin lounastunnilla tapahtui?
ahkera

ViestiKirjoittaja skray » Ke 06 Marras 2013 15:15

Viimeksi kävin syyskuun lopussa hammaslääkärissä ja hoidon jälkeen hän ilmoitti, että nähdään sitten ens keväänä, kun sut kutsutaan hampaiden tarkastukseen. :woohoo:
Ei enää kalliita laskuja. Olen myös vannonut, että alan pestä hampaani nyt paremmin, ettei samanlaisia laskuja enää tulisi kuin tänä kesänä. Yhteensä käytin siis n. 1200e hammaslääkäriin, ellen jopa enemmänkin. Joululahjaksi toivon kunnon sähköhammasharjaa ja siihen asti aion vitkutella tavallisella hammasharjalla.

Ylämäki hampaiden hoidossa alkakoon!
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ke 06 Marras 2013 18:49

skray kirjoitti:Ylämäki hampaiden hoidossa alkakoon!

Mä tein saman päätöksen juurihoidon jälkeen. Hyvin on pitänytkin. Muista myös käyttää hammaslankaa tai hammasväliharjaa! :)
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja damn » Pe 29 Marras 2013 22:19

Kävin tänään hammaslääkärissä. Oli melkoisen kurja reissu, sillä se ronkki ja tonki koko suun läpi ja kaikkein mielenkiintoisinta siitä hammaslääkäristä oli vetäytynyt ien. Mulla oli viisi vuotta huulikoru, joka jätti niin ikävät vetäytymät etummaisten hampaiden ikeniin, että joudun sen takia tulevaisuudessa johonkin operaatioon, jossa yritetään saada mulle edes vähän ientä, ettei koko hammas olisi paljaana. Sattui ihan kunnolla, kun se hammaslääkäri sorkki sitä ientä ja sitä osaa hampaasta, joka normaalisti ihmisillä on ikenen peitossa. Kannattiko olla huulikoru, no ei. Saan maksaa tästä monta sataa euroa.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja outsider » Ti 31 Joulu 2013 00:37

Lumikki75 kirjoitti:

Mä tein saman päätöksen juurihoidon jälkeen. Hyvin on pitänytkin. Muista myös käyttää hammaslankaa tai hammasväliharjaa! :)

Mäkin päätin nyt ryhdistäytyä, tosin ei siitä taida enää tässä vaiheessa olla hyötyä. :pahis: Viisaudenhampaassa taitaa olla reikä ja pitäis kai tehdä asialle jotain. Mä olen lykännyt asiaa jo pari vuotta sillä verukkeella että "no sitten kun jatkan opiskelujani". YHTS:n hammashuolto kun on ihan toisesta maailmasta kuin tuo kunnallinen. Jonot on kaupungin puolella niin pitkät että oon ajatellut että opintoja jatkamallakin pääsee nopeammin hoitoon... En ole käynyt aikuisiällä kunnallisessa hammashoidossa muutoin kuin kerran kun en pystynyt pureskelemaan ruokaani hammaskivun takia. :pahis: Ihan tyhmäähän se on, rangaista itseään siitä että systeemi ei toimi. :töktök: Yksityiseen ei todellakaan ole varaa. :epäilevä:

Mun viisaudenhampaat piti pari vuotta sitten poistaa, mutta mulle puhkesi huuliherpes juuri ennen sovittua aikaa. Ja seuraava aika olis tullut vasta seuraavalle lukukaudelle, jolloin olin jo poissaoleva, enkä siis oikeutettu YTHS:n terveydenhuoltoon. :läps: Nyt kuitenkin näyttää siltä, että tää opintotauko on mulla kuitenkin aika pitkä, että ehkä olis pitänyt heti vaan mennä kiltisti siihen kunnalliseen jonoon. :epäilevä:

En siis ole kahteen vuoteen kiinnittänyt erityistä huomiota hampaiden hoitoon, paitsi syönyt täysksylitolipurkkaa aterioiden jälkeen ja harjannut hampaat tavallisella harjalla kahdesti päivässä. Eilen hampaaseen sattui ja luin tätä ketjua, niin kaivoin myös ne hammasväliharjat jostain piilosta esiin. Kummasti niitä jaksoi muutaman kuukauden käyttää suuhygienistin suositusten jälkeen, mutta sitten pikkuhiljaa alkoi unohtua...
I wish this would be your colour
outsider

ViestiKirjoittaja Shay » La 04 Tammi 2014 09:09

Mää ajattelin varata vihdoin ajan tarkastukseen. Pari vuotta taitaa olla siitä, kun viimeksi kävin. Yksi reikä näkyy takana alahampaissa, mutta se ei ole kipeä. Lisäksi samaisella puolella käy joskus kipeää eri kohtaan, kun puren. Olen varautunut kuukausien jonotukseen, mutta ei se minua haittaa, kunhan en saa tylyjä 'paikkaa ite hampaas' -kehotuksia, kuten kollegani oli saanut. :jaaha:

Sairaskassa saattaisi korvata osan hammaslääkärikuluista, jos menisin yksityiselle, mutta toistaiseksi taidan edelleen pitäytyä kunnallisessa, kun se on ainoa palvelu, mikä kylällämme edelleen toimii. Kuntaliitokset :kiroilu: .
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 14 Tammi 2014 18:41

Kävin pitkästä aikaa hammaslääkärissä. Yksityisellä, kun en ikinä saa aikaiseksi hankkiutua kunnalliseen jonoon, ja nyt tuntui että pitää käydä hammaskiven ym. vuoksi.
Hammaskiveä ei tosin kuulemma hirveästi ollut, ja vain pari initiaalikariesta. :keijo: Mulla ei ole vielä koskaan ollut paikkausta vaativaa reikää hampaissa.

Mutta sitten... totesivat viisaudenhampaista röntgenkuvan perusteella, että yksi niistä menee juurineen jotenkin niin vinoon toisen hampaan vierestä ja alta, että se on tehnyt reiän viereiseen hampaaseen. :friikki: Pitäisi poistaa kirurgisesti ja mieluiten tänä keväänä, koska reikä saattaa pian alkaa särkeä. Jos samalla poistetaan kaksi muuta viisaudenhammasta, koko lystin hinta on yksityisellä noin 500-600 euroa. :keijo: Jee! Pakko kai se olisi, vaikka itse leikkauspoiston lisäksi hintakin hirvittää... :epäilevä:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 14 Tammi 2014 19:23

No mut jes :friikki:

Mun pitäis varata kesälle tms. aika. Muttei kiinnosta :epäilevä:
Mä tiedän että mulla on taas pari reikää. Kiva tää lääkitys mikä muuttaa syljen koostumusta ja jotain jotain sössönsössön lisää reikiintymistä :friikkipeukku:
Vielä ei mikään reikä särje. Ja ilmeisesti olen saanut hammaslankaa käyttämällä vietyä bakteereita yhteen väliin mikä on aina ollut ns. reiätön. :epäilevä:

Mun ainut poistettu hammas on lähtenyt just sillai, että viisuri oli vinossa sen alla ja kun viisuri lähti nousemaan niin se työnsi sen toisen hampaan pois tieltään. Se oli just semmoinen hammas mistä oli jäljellä enää omat juuret ja nekin nippa nappa.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ke 15 Tammi 2014 02:56

L-S kirjoitti:Pitäisi poistaa kirurgisesti ja mieluiten tänä keväänä, koska reikä saattaa pian alkaa särkeä. Jos samalla poistetaan kaksi muuta viisaudenhammasta, koko lystin hinta on yksityisellä noin 500-600 euroa. :keijo: Jee! Pakko kai se olisi, vaikka itse leikkauspoiston lisäksi hintakin hirvittää... :epäilevä:

Suosittelen a) kaikkien viisureiden poistoa, b) mahdollisimman pian ja c) mielellään yksityisellä.
Koska:
a) Jos yksi alkaa vihoitella, on erittäin todennäköistä että ne muutkin alkavat jossain vaiheessa. Mun tapauksessa ainakin kävi näin: olin jästipää enkä poistattanut kaikkia heti ensimmäisen alettua vihoitella ennen kuin sitten, kun seuraava ja vielä sitä seuraavakin alkoi kränätä. Neljännen sitten poistatin ennen kuin siitä tuli mitään ongelmia. :keijo:
b) Se on ihan kamalaa, kun takahampaita alkaa särkeä! Se on jotenkin pahempaa särkyä kuin muiden hammasten särky (olen kokenut molemmat), menee jotenkin syvemmälle päähän tms.
c) Kunnallisella eivät aina välitä siitä, sattuuko potilasta vai ei. Multa on poistettu kaksi viisuria kunnallisella ja loput kaksi yksityisellä. Se ensimmäisen poisto kunnallisella nyt vielä meni, kun se oli niin jumalattoman kipeä, että mikä tahansa hoito olisi ollut siihen särkyyn verrattuna helpotus, mutta sen toisen kirurginen poisto kunnallisella... Se sattui ja sen lisäksi näytin kaksi viikkoa sen jälkeen siltä kuin mua olisi mätkitty nyrkillä naamaan, kun lekuri murjoi surutta menemään. Ja se oli kyllä hammaslääkärin eikä hampaan vika, sillä yksityisellä saivat toisen puolen lähes samanlaisen hampaan pois ilman kipua ja ilman mustelmia. :norsu:
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 15 Tammi 2014 13:34

Kiitos asiantuntevasta kannanotosta. :tilt:

Kyllä mä olen päätymässä siihen, että jossain vaiheessa tässä keväällä varaan ajan poistoon. Ei kuitenkaan ennen helmikuuta, koska tässä kuussa en uskalla riskeerata sitä, että kuljen kaksi viikkoa posket turvoksissa tai muita komplikaatioita. Täytyy vain toivoa, ettei tuo ala vihoitella pahasti sitä ennen. Ja ehkä tosiaan mieluummin tuolla yksityisellä. Veikkaan kyllä, että poistomenetelmien miellyttävyys riippuu pitkälti lääkäristä, vaikka voi toki olla, että kunnallisella ovat leipääntyneitä eivätkä siksi välitä. Tällä kertaa tapaamani lääkäri oli tosiaan ihan mukavaotteinen, mutta kirurgi tuolla olisi sitten joku muu.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ke 15 Tammi 2014 16:01

Olisi itselläkin aika hamppilaan ensi tiistaille :keijo:
Saas nähdä kuinka suurta remontin tarvetta sitten on, kun ei ole tullut muutamaan vuoteen käytyä.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Emilia » Ke 15 Tammi 2014 23:28

Kunnallisella voi olla myös se, ettei ole ihan niin paljon aikaa käyttää yhteen potilaaseen kuin haluaisi. :( Yksityisellä saattavat sitten korjailla vähän ylimääräistäkin. :P

Vuosibonukset napsahti tilille, joten hampilekurille käy omakin tieni tässä jossain vaiheessa.
Emilia

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 16 Tammi 2014 11:49

Kävin tänään hammashoitajalla. Mahtoi olla mukava työ kyseisellä henkilöllä, sillä hengitykseni haisi melkoisesti valkosipulilta. Ei ehkä kannata tehdä valkosipulikeittoa, jos seuraavana päivänä on menossa hammashoitajalle. :keijoei:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja kmaria » To 16 Tammi 2014 18:37

Mulle tehtiin isompi hammasremontti tuossa loppuvuodesta. Edellisestä tarkastuksesta oli todella pitkä aika ja tiesin, että varmasti on paikattavaa ynnä muuta.
Kävin kunnallisella ensimmäistä kertaa aikuisiällä ja olin kyllä positiivisesti yllättynyt. Ensinnäkin sain tarkastusajan noin puolentoista viikon päästä ajanvarausjonoon ilmoittautumisesta,
vaikka varoiteltiin, että voi mennä muutama kuukausi. En sitten tiedä, onko ensikertalaisilla joku etuoikeus. Se aika taisi olla siitä seuraavalla viikolla. Mulle sattui oikein hyvä hammaslääkäri
ja muutenkin kaikki sujui hyvin. Nyt olen tietysti vakaasti päättänyt käydä useammin hammaslääkärissä, katsotaan miten käy... :tilt:
kmaria

ViestiKirjoittaja Aranwe » To 16 Tammi 2014 23:14

Osaako joku suositella Helsingistä hammaslääkäriä, joka tietää purentavikojen ja leukapielien korjaamisesta enemmän? Tarvitsen todennäköisesti myös purentakiskot.
Aranwe

ViestiKirjoittaja outsider » Ma 03 Helmi 2014 14:28

outsider kirjoitti:
Lumikki75 kirjoitti:

Mäkin päätin nyt ryhdistäytyä, tosin ei siitä taida enää tässä vaiheessa olla hyötyä. :pahis:

On siitä ollutkin hyötyä: kivut loppuivat heti kun rupesin taas käyttämään hammaslankainta ja hammasväliharjaa säännöllisesti! :superhymy:

Pitäis noille viisaudenhampaille silti jotain tehdä, mutta en minä uskalla sinne kunnalliseen jonoon lähteä ainakaan enää Lumikin viestin jälkeen. :hullu:
I wish this would be your colour
outsider

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ma 03 Helmi 2014 14:31

outsider kirjoitti:Pitäis noille viisaudenhampaille silti jotain tehdä, mutta en minä uskalla sinne kunnalliseen jonoon lähteä ainakaan enää Lumikin viestin jälkeen. :hullu:

Sori, ei ollut tarkoitus pelotella (vaikka en itsekään ole halunnut kunnalliselle sen show'n jälkeen mennä). :hullu:
Jos yhtään lohduttaa, niin viimeisimmänkin hampaan poistosta on kohta 15 vuotta, joten toivoa saattaa, että jotain parannusta on kunnallisella puolella tapahtunut. Ja minkälainen hoito tahansa on mun mielestä pienempi paha kuin se viisaudenhampaan särky!
- Douglas Adams -
Lumikki75

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä