Hampaiden hoito!

Re: Hampaiden hoito!

ViestiKirjoittaja outsider » Ma 03 Helmi 2014 14:43

Lumikki75 kirjoitti:Ja minkälainen hoito tahansa on mun mielestä pienempi paha kuin se viisaudenhampaan särky!

Mun hampaidenhoito on kyllä muutenkin noudattanut "odotan kunnes sattuu niin paljon etten voi syödä/nukkua" -linjaa, että kai mä sitä taas tässä odotan. :epäilevä: :friikki: Kipupäivystykseen ainakin pitäis päästä nopeasti. :pahis:

Hammasvälien ahkerasti hinkkaamisesta on ollut sekin hyöty, että hammaskiveä on irronnut. Ainakin toivon, että se oli hammaskiveä. :pepsodent: Yhtenä aamuna vaan heräsin ja suussani oli epämääräinen kova sirpale, eikä etuhampaassani näkynyt sitä hammaskiveä mitä siinä oli aiemmin ollut. :epäilevä:
I wish this would be your colour
outsider

ViestiKirjoittaja damn » Ma 17 Helmi 2014 17:09

Apua. Minulla on tosiaan vetäytynyt ien siitä hampaasta, jonka kohdalla huulikoru muinoin oli. Nyt tuntuu, että se hammas heiluisi vähän. Olen täällä panikoinut pari päivää, että nytkö se hammas on irtoamassa tai joudutaan poistamaan. Olen tässä odotellut postia hammaslääkäriltä, kun pitäisi olla uusi aika muutenkin tässä lähiaikoina, mutta nyt mietin kehtaanko odottaa siihen asti paniikkini kanssa.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja damn » To 03 Huhti 2014 16:49

Olen tässä ihan urakalla käynyt hammaslääkärissä ja jatkuu vaan. Eilen minulta poistettiin viimeinen viisaudenhamas ja parin viikon päästä menen hammaslääkärin kanssa sunnittelemaan ikenen korjausleikkausta. Pelottaa, että kyseinen operatio maksaa omaisuuden. Pakko se on kuitenkin tehdä halusin tai en, koska lähes koko hammas on näkyvissä ja todella altis vahingoittumaan, reikiintymään ja tulehtumaan. Tälläkin hetkellä siinä on kunnon tulehdus päällä ja käytän jotain lääkegeeliä pari kertaa päivässä. Voipi olla erittäin kivulias operaatio.
damn

ViestiKirjoittaja damn » Ti 23 Syys 2014 20:34

No niin. Nyt on takana ensimmäinen osa ikenen korjausleikkausta. Koska tällä pystytään korottamaan ientä vain 3mm, niin sama leikkaus tehdään uusiksi puolenvuoden päästä ja korotetaan toiset 3mm. Viime torstaina vietin kolme tuntia hammaslääkärin penkissä. Pitkä aika pitää suuta auki :( . Kitalaesta leikattiin pala kudosta, joka sitten kiinnitettiin alas uudeksi ikeneksi. Puudutusta oli paljon, mutta siinä vaiheessa, kun kitalaesta oli pala otettu ja tikattu kiinni ja palasta kiinnitettiin alas, alkoi kipu. Kitalaesta alkoi loppua puudutus ja ne ei enää lisänneet sitä, koska se oli jo käsitelty. Makasin sitten kivun kyyneleet silmistä valuen melkein puolitoistatuntia vielä aloillani. Tuntui loputtomalta ajalta. Nyt mulla on jottain yli kakskyt tikkiä suussa. Kitalaen tikit on ikävimmät, kun kieli osuu koko ajan niihin. Äsken lähti yksi irti itsestään vaikka näitten ei pitäs irtoilla. Peilillä katsoessa huomasin, että olen onnistunut syömään pari muutakin tikkiä huomamattani. Onneksi leikkauskohta näyttää kuitenkin hyvältä ja parantuneelta. Tuntuu, että tällä hetkellä ikävältä tuntuu lähinnä ne tikit, kun ovat tiellä ja hankaavat. Perjantain tikinpoistoa odotellessa.
damn

ViestiKirjoittaja skray » To 25 Syys 2014 21:39

Huh damn. :paijaus: :hymyhali:

Kävin tuossa n. kuukausi sitten hoidattamassa kipeän hampaan. Se paljastui juurihoidettavaksi ja kaksi kertaa sitten jouduinkin siellä käymään.
Kiva oli se, että 1. kerralla ei tarvinnut vielä maksaa mitään käynnistä, vaan maksoin vasta toisella kerralla koko hampaan. Ihan kiva systeemi oli tuo, niin tiesi paljonko loppujen lopuksi hammas maksoi. Mulla kun yleensä yksi käynti poikii aina vähintään yhden lisää, niin esim. viime kesästä en edelleenkään tiedä lopullista summaa, mitä hampaisiini käytin, kun joka kerta maksoin jotain ja ravasin siellä hammaslääkärillä melkeen joka viikko.

Tuo kuukauden takainen käyntini sai mut myös lähtiessäni varaamaan ajan hygienistille. Saas nähdä mitä se sanoo ja kehottaako se varaamaan ajan myös hampaiden tarkastukseen.. Mullehan tuli kyllä kutsu tarkastukseen kesällä, mutta jouduin perumaan sen, kun meillä oli ne YT:t töissä ja yksityinen hammaslääkärini on aika kallis, eikä silloin ollut tietoa tulevasta, joten jätin menemättä ja pitäis varata sekin aika ehkä oikeestikin..

Blaah hammaslääkärit.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Aranwe » To 25 Syys 2014 22:15

damn kirjoitti:Puudutusta oli paljon, mutta siinä vaiheessa, kun kitalaesta oli pala otettu ja tikattu kiinni ja palasta kiinnitettiin alas, alkoi kipu. Kitalaesta alkoi loppua puudutus ja ne ei enää lisänneet sitä, koska se oli jo käsitelty. Makasin sitten kivun kyyneleet silmistä valuen melkein puolitoistatuntia vielä aloillani. Tuntui loputtomalta ajalta.

Pro tip: Ota särkylääke ennen operaatiota.
Aranwe

ViestiKirjoittaja damn » Ma 29 Syys 2014 20:41

Aranwe kirjoitti:
damn kirjoitti:Puudutusta oli paljon, mutta siinä vaiheessa, kun kitalaesta oli pala otettu ja tikattu kiinni ja palasta kiinnitettiin alas, alkoi kipu. Kitalaesta alkoi loppua puudutus ja ne ei enää lisänneet sitä, koska se oli jo käsitelty. Makasin sitten kivun kyyneleet silmistä valuen melkein puolitoistatuntia vielä aloillani. Tuntui loputtomalta ajalta.

Pro tip: Ota särkylääke ennen operaatiota.

Täytyy sitten seuraavaan leikkaukseen muistaa ottaa. Jotenkin oletin, että kyllä ne niin hyvin puuduttaa, ettei ongelmia tulisi.

Leikkauskohdat ovat parantuneet ihan hyvin. Tai "uusi" ien todella hyvin, kitalaen haava huonommin. Kitalaessa on kauhea kuoppa ja hieman huonoa kudosta, mutta hammaslääkäri uskoi sen vielä paranevan. Kolmen viikon päästä on kontrolliaika, niin katsellaan miltä silloin näyttää ja sovitaan seuraavasta leikkauksesta.
damn

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 08 Loka 2014 15:46

Kävin hammaspäivystyksessä.
Mulla on viisaudenhanpaat sillai vähän niinku jumissa ikenessä ja edellinen tuli esiin, kun hammasrivistön viimeinen poistettiin.
Nyt viikonloppuna löysin reiän vasemmalta yläleuan viimeisestä hampasta. Hammas myös vihloi ja suu tuntui olevan täynnä mätää :pepsodent:
Pelotti ihan hitokseen.
Hammashan on semmoinen moneen kertaan paikattu ja jäljellä vain juuret. Reikähän siellä paikan alla on, isokin ja lisäksi se viisaudenhammas painaa juuria, mikä kipeyttää vähän lisää :keijo:
Hampaan poisto varattu parin viikon päähän.
Pyysin rauhottavan esilääkkeksi. Tartten saattajan :pepsodent:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 09 Loka 2014 19:32

:gaah:
En nukkunut viime yönä säryn takia. En voi laittaa hampaita yhteen, joten minkään pureminen ei oikein onnistu. Pehmeää voi purra, mutta kevyesti. Ja tosi pienissä erissä.
Haukotteleminen on pahinta. Tai pillillä imeminen.

Ruokavalio on ok nestemäisenä :keijoei:

:epäilevä:

Särkylääkkeet hillitsee jatkuvaa särkyä vähän.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 28 Loka 2014 23:17

Sinne meni se hammas. Ei tuu ikävä :keijo:
Ei ihme että suussa maistui mätä, kun tuon hampaan juuret oli vähän niinkuin "läpimädät". En kyllä ymmärtänyt miksi tai että millä lailla, kun en itse nähnyt hammasta poiston jälkeen. Tänään ei vielä ole oikein voinut syödä mitään, mutta saan laitettua hampaat yhteen!
Ja särky on poissa! Vähän tuota leukaa juilii, muttei särje! :pilvi:
Hammas lähti aika helposti irti ja lääkärikin ihmetteli sitä siinä poistaessaan, mutta poiston jälkeen ei ihmetellyt enää mitään. Sanoi ettei olisi poistanut hammasta pelkkien esitietojen perusteella, mutta onneksi olin tajunnut itse pyytää poistoa. Omasta mielestäni sain kyllä vaatia sitä.

Ehkä "parasta" oli kuitenkin se lääkitys. Ennen vastaanottoa olin odotustilassa ihan paniikissa. Puhuin Wildiksen kanssa puhelimessa ja vaan vapisin paikallani. Huoneessa en pystynyt puhumaan selkeitä lauseita, kun vaan vapisin. Lääkärikin joutui vähän rauhoittelemaan mua ja käski hengittääkin. Sanoin että ehkä osittain se pelko johtuu siitä miten hiton kipeä se hammas on koko tuon ajan ollut. Olisin voinut mennä aiemminkin :pahis: Mutten olisi ehkä saanut sitä esilääkettä niissä tapauksissa. Missään nimessä kukaan ei olisi koskenut mun suuhun ilman rauhoittavia. No, sain pimpelipompeli-Pamin ja odotustilaan odottamaan. 20 min siitä ja hihittelin itsekseni ei millekään. Hihitin mun kännykälle, kengille, vastapäiselle munmolle ja lopulta soitin mun siskolle että sain hihittää sinne puhelimeen. Ei me siskon kanssa puhuttu edes mitään. Sille riitti että sanoin "hammaslääkärissä" :virne: Se kysyi "esilääke" :virne: Eipä siihen sen enempää keskustelua tarvittu :virne:

Tuusi oli mun päivän saattaja ja hoitaja. En mä ihan tarkkaan tiedä mitä se teki, mutta nukahdin sohvalle ja kuulin kun se hääräsi jotain. Herätessä mulla oli kylmäpussi poskella, pieni lasten viltti päällä ja villasukat jalassa. Ruokaakin se oli kuulema yrittänyt tarjota mulle, mutta onneksi mutsi oli kertonut etten mä saa syödä tiettyyn ajanjaksoon poiston jälkeen. Onneksi! Muutoin se olisi varmaan tunkenut sitä ruokaa mun suuhunkin. Hoitoa siis piisasi.

Mutta onpa huojentunut olo :hullu: :pilvi: :keijo:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ma 12 Tammi 2015 10:44

Mun oikea alaviisaudenhammas on alkanu ilmoittelemaan itsestään. :pillitys:
Mä oon koko elämäni luullut ettei mulle voi tulla alas viisureita koska siellä ei ole edes tilaa niille. Pari vuotta sitten röntgenissä selvis että kyllä ne alut on siellä, mutta 99% varmuudella eivät lähde sieltä koskaan kasvamaan ulos.
Ja nyt se on sitten kipeä. Ja selvästi yrittää ulos, koska takimmainen hammas on jo aivan vinossa verrattuna vasemman puolen samaan hampaaseen. :(

Mä en tykkää yhtään. :pillitys: Muutenkin hammasasiat ollu aina pelonasia, ja nyt sitten tuo haluaa ulos ja se on varma leikkaus tiedossa. :pillitys:

Torstaina on hammaskivenpoisto, ja saa kyl samalla katsoa ton tilanteen. :huoh:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 20 Tammi 2015 12:46

Ai ******* :friikki:
Viikonloppuna alkoi hammassärky, eilen kävin paikattavana, mutta särky jatkuu. :epäilevä: Luin kyllä, että paikkauksen jälkeen voi tuntua särkyä joitakin päiviä. Lisäksi mulla on myös viisaudenhammaksen (!) leikkaustarve, joka pitäisi sekin lähiaikoina hoitaa. Hiukan ahdistaa. :epäilevä: Ja varsinkin, jos toi kipu ei ala kohta kadota vaan leikkauksen lisäksi joudun vielä uusiin, monimutkaisempiin paikkaustoimenpiteisiin...

Mullahan ei ole koskaan aiemmin tarvinnut edes paikata hammasta, eilinen oli ensimmäinen kerta. :isosilmä: Paikkaus oli kyllä kohtuullisen kivutonta, että sikäli ihan ok, mutta toki epämiellyttävää kun meinasin tukehtua johonkin huuhteluveteenkin. Ja hinta kirpaisi, mutta toisaalta rahkeet ei riitä siihen, että alkaisin taistelemaan julkisen puolen kanssa ajoista.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja damn » Ti 20 Tammi 2015 20:36

Sain vihdoinkin aikaiseksi ostaa sähköhammasharjan. Kävin valehtelematta ainakin kymmenen kertaa hammaslääkärissä viime vuonna, ja lähes yhtä monta kertaa minulta kysyttiin, että käytänkö sähköhammasharjaa vai normaalia. Pienen painostuksen takia viimeisimmän hammaslääkärin jälkeen marssin kauppaan ja ostin sen. Vielä on vähän totuttelua sen käyttöön, ikenet vuotaa välillä vielä verta, mutta sen pitäisi viikon sisällä käytön aloituksesta loppua, joten kai se loppuu minullakin vaikka minun ikenet on varmaan vialliset.

Suurin osa hammaslääkärikäynneistä liittyi siis enemmän tai vähemmän siihen ienleikkaukseen. Oli pari leikkausta(jänne leikattiin poikki alahuulesta ja sitten itse ikenenkorjaus), tikkien poistot molemmista, kontrolleja ja kuvien ottamimista monia monia kertoja. Seuraava leikkaukseen liittyvä aika on joskus syksyllä. Täytyy pitää peukkuja, ettei enää tarvitse leikata, se oli niin kivuliasta. Kuulemma näyttää siltä ainakin vielä, ettei toinen leikkaus ikeneen ole välttämätön, vaikka yleensä kerralla ei saa korotettua ientä tarpeeksi. Seuraava hammaslääkäri aika on parin viikon päästä, paikataan joku reikä. Tuntuu ihan tyhmältä ravata koko ajan hammaslääkärissä, ihan kuin mun hampaat ja suu olisi läpi mätä, vaikka todellisuudessahan mun hampaat on ihan ok, reikiäkin paikattu luoja ties millon viimeksi. Ainoa mitä olen tässä ihmetellyt on hammaskiven muodostuminen. Ennen sitä ei muodostunut juurikaan(muistan että joskus lapsena kerran ehkä poistivat vähän), mutta oikeastaan tupakoinnin lopettamisen jälkeen olen käynyt kahdesti poistattamassa hammaskiveä. Onkohan syljen koostumus voinut niin kovin muuttua? :kauhistunut:
damn

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 20 Tammi 2015 22:06

damn kirjoitti:Sain vihdoinkin aikaiseksi ostaa sähköhammasharjan. -- Vielä on vähän totuttelua sen käyttöön, ikenet vuotaa välillä vielä verta, mutta sen pitäisi viikon sisällä käytön aloituksesta loppua, joten kai se loppuu minullakin vaikka minun ikenet on varmaan vialliset.

Hienoa, hyvä ostos! :) Kai olet ostanut pehmeitä sähköhammasharjan kärkiä. Ainakin mun sähköhammasharjassa ostettaessa kiinni ollut harja oli mulle liian kova. Pitää olla niitä, joissa lukee "sensitive".

damn kirjoitti:Ainoa mitä olen tässä ihmetellyt on hammaskiven muodostuminen. Ennen sitä ei muodostunut juurikaan(muistan että joskus lapsena kerran ehkä poistivat vähän), mutta oikeastaan tupakoinnin lopettamisen jälkeen olen käynyt kahdesti poistattamassa hammaskiveä. Onkohan syljen koostumus voinut niin kovin muuttua? :kauhistunut:

Ei kai se ainakaan huonompaan suuntaan muutu? En tiedä...

Oletko pessyt huonommin hampaita, koska ikeniin on sattunut? Ainakin mulla käy helposti niin, että jos ikenet ovat olleet huonossa kunnossa, en oikein ole uskaltanut pestä tarpeeksi. Onko sinulla käytössä jotain lääkettä, joka aiheuttaisi suun kuivumista? (Ei tarvitse tietenkään vastata, jos ei halua.) Oletko vähentänyt ksylitolipurukumin käyttöä?...Tai oletko pussaillut paljon sellaista henkilöä, jolla on erityisen ärhäkkä kariesbakteerikanta? Oletko syönyt/napostellut enemmän makeita ruokia? Tutkimattomia ovat karieksen tiet. Vaikea sanoa, mistä mikäkin johtuu.
-----------------

Sain yllättävän helposti itselleni hammaslääkäriajan. :salaliitto: Reilun kahden viikon päähän yhdellä soitolla. Ehkä kyseessä oli joku peruutusaika, mutta ihmetyttää silti. No, ihan hyvä. Saavat taas tarkistaa, etteivät kaksi suussani olevaa alkavaa reikää ole pahentuneet (toinen ollut tyyliin yläasteelta asti, toinen tullut vasta muutama vuosi sitten) ja laittaa lähetteen hammaskiven poistoon.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja damn » Ti 20 Tammi 2015 23:19

marenkienkeli kirjoitti:
damn kirjoitti:Ainoa mitä olen tässä ihmetellyt on hammaskiven muodostuminen. Ennen sitä ei muodostunut juurikaan(muistan että joskus lapsena kerran ehkä poistivat vähän), mutta oikeastaan tupakoinnin lopettamisen jälkeen olen käynyt kahdesti poistattamassa hammaskiveä. Onkohan syljen koostumus voinut niin kovin muuttua? :kauhistunut:

Ei kai se ainakaan huonompaan suuntaan muutu? En tiedä...

Oletko pessyt huonommin hampaita, koska ikeniin on sattunut? Ainakin mulla käy helposti niin, että jos ikenet ovat olleet huonossa kunnossa, en oikein ole uskaltanut pestä tarpeeksi. Onko sinulla käytössä jotain lääkettä, joka aiheuttaisi suun kuivumista? (Ei tarvitse tietenkään vastata, jos ei halua.) Oletko vähentänyt ksylitolipurukumin käyttöä?...Tai oletko pussaillut paljon sellaista henkilöä, jolla on erityisen ärhäkkä kariesbakteerikanta? Oletko syönyt/napostellut enemmän makeita ruokia? Tutkimattomia ovat karieksen tiet. Vaikea sanoa, mistä mikäkin johtuu.

Mielestäni mikään hampaiden hoidossani ei ole muuttunut ainakaan huononpaan suuntaan. Paremmin pesen hampaat ja hammaslankaakin käytän säännöllisesti. Aina olen kyllä siis hampaat pessyt aamuin illoin, paitsi nuorempana kännipäissään baari-illan jälkeen saattoi joskus jäädä välistä. Nykyään olen siitäkin tarkka, että hampaat pestään vaikka kuinka olisi humala ja väsymys. Ja se osa suusta johon ienleikkauskin tehtiin niin olen pessyt sitä hyvin, erilaisella harjaustekniikalla tosin kuin muita hampaita. Eikä siis mitään lääkkeitäkään käytössä, enkä syö juurikaan herkkuja. Olen toki joskus voinut pussailla jotain tyyppiä, jolla on ärhäkkä kariesbakteerikanta, ei ole tullut kysyttyä eksiltä tai tapailukumppaneilta niitten hammaskiven muodostumisesta :virne: . Mutta hämmentävää tämä on, muutos on tapahtunut hammaskiven muodostumisessa siis juurikin vuoden sisällä ja maaliskuussa tulee vuosi tupakoinnin lopettamisessa, niin se tuli siis ensimmäisenä mieleen mitä on muuttunut.
damn

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 20 Tammi 2015 23:25

Mulla on hammaslääkäriaika vasta helmikuulle, mutta vähän on semmoinen fiilis että yhden reiän voisi paikkauttaa ennen sitä. Se on semmoinen kiva, joka hammaslankaillessa syöksee itsestään mätää suuhun ja meinaa laatta lentää :*: Sori jos jotakuta kuvottaa moiset asiat, mutta kuvottaa ne tällä hetkellä itseänikin. Hampaanpoiston jälkeenhän suu oli hetken mädätön, eikä se nytkään ole ihan niin paha mitä silloin ennen sitä. Tuo väli myös kutisee ja kerää itseensä moskaa. Siellä on reikä. Ihan varmasti on.

Oon varmaan ennenkin puhunut sitä miten mun ikenet vuotaa verta herkästi ja ihan ilman ientulehdustakin. Mä en ole hankkinut sähköhammasharjaa, eikä ole suunnitelmissakaan. Muutoinkin tällä hetkellä oikean käden toimimattomuus vaikuttaa hampaidenkin harjaukseen. Hampaiden pesu on varmaan ainoita asioita mitä en osaa suorittaa vasemmalla, vaikka muutoin olen aika joustavasti kaksikätinen. Pilkkominen ja hampaiden harjaus. Ei onnistu.
Mullahan sylki muuttui yhden lääkkeen myötä ja on sittemmin jäänytkin vähän semmoiseksi mikä ilmeisesti rikkoo hampaita enemmän. Tai sitten on tapahtunut jotain muuta, että hampaat hajoavat suussa nykyisin aikamoista vauhtia. Aina välistä pidän kausia etten juo limuja tai vissyjä, mutta aika usein juuri näiden kausien aikana ne hampaat sitten murenee. :epäilevä:

Toisaalta, hampaat on ehkä viimeinen asia mistä stressaan nykyisin. Kaikessa muussa on ihan riittävästi muistettavaa ja pyöritettävää. Tiedän että tämä on ehkä väärä asenne, mutta ei vaan pysty :sori:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 21 Tammi 2015 00:09

Kibs, suosittelen sulle kyllä sähköhammasharjan ostoa. Ainakin mä pystyn sillä harjaamaan hampaani myös vasenta kättä käyttäen. (Sen jälkeen, kun hankin sähköhammasharjan, mulla on ollut välillä tapana venyttää rintalihaksia hampaita pestessäni, joten silloin on pestävä vasemmalla kädelläkin. :keijo: ) Tavallisella hammasharjalla vasemman käden käyttö ei onnistu.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 21 Tammi 2015 13:34

Sähköhammasharja on kyllä kätevä. Sain sellaisen lahjaksi taannoin, ja hampaat ovat tuntuneet paljon puhtaammilta. Paitsi että nyt en muutamaan päivään ole kipujen takia uskaltanut sitä käyttää, mutta hampaat tuntuvat silti jotenkin yleisesti siistimmiltä.

Miten ihanaa, että just nyt ei ole hirveästi kipuja, vaikka särkylääkkeen otosta on yli kolme tuntia. Paitsi aamulla vihlaisi ikävästi, kun söin kylmää jogurttia. Huomenna sitten katsotaan sitä viisaudenhammasta... :epäilevä:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja L-S » To 22 Tammi 2015 23:38

Nyt on poistettu parikin viisaudenhammasta, toinen leikkauksella ja toinen nopeasti vetämällä. Ei ollut niin paha kuin epäilin, puudutus toimi hyvin, vaikka toki tuntui inhottavalta, kun ronklasivat suussa. Erityisesti se ääni kun hampaan palasia naksautettiin pois muistui kuulomuistiin vielä parin tunnin päästäkin, mutta ei nyt enää. :keijo: Nyt tosin sat-tuu. Vahvoja lääkkeitä on, mutta vielä ne eivät juuri auta. Tai en sitten tiedä miltä tuntuisi ilman...

Mutta rohkaisuksi kaikille näitä toimenpiteitä epäileville, kyllä niistä selviää. :tilt:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja damn » To 05 Helmi 2015 17:37

Kävin sitten vähän itkemässä ja huutamassa hammaslääkärissä :nolo: . Pikkuisen hermot ollu kireellä niin helposti napsahdan. Minulla piti olla 45min kestävä hammaslääkäriaika. Olivat vartin myöhässä, eivätkä edes pahoitelleet. Alusta asti kiireen tuntu, kiireellä nyt siihen tuoliin jne. Minulla oli kaksi paikattavaa reikää ja ne piti paikata molemmat tällä käynnillä. Ensimmäisen paikkaus kesti vajaa 20 minuuttia. Paikkauksen aikana hoitaja ja hammaslääkäri kyselivät toisiltaan kerkeääkö, kiirekiirekiire. Lopettivat sen paikkauksen niin kysyin, että mites se toinen reikä. Epämääräistä muminaa. Lääkäri tietysti vielä huonosti suomea puhuva ulkomaalainen. Lopettivat vaan hommat ja lääkäri alkoi varata minulle uutta aikaa. Kysyin, että eikös ne molemmat pitänyt nyt kerralla? Minulla oli 45 minuutin aika ja olen ollut tässä 20 minuuttia? Vastaus "ei ole aikaa". Niin siinä sitten aika kimpona huusin ja itkin niille, että eihän se minun vika ole, että ovat myöhässä?! Ja että kerralla piti hoitaa nämä, ei minulla töissäkäyvänä ole aikaa ravata keskellä työpäivää aina täällä. Olen tosiaan noitten leikkauksien yms takia ollut koko ajan töistä poissa hammaslääkärissä ja olen muutenkin ollut kipeenä ja saikulla ja kauhee stressi kun oon aina poissa. Että sellainen hammaslääkärikäynti. Vituttaa ja nolottaa. Mutta olen kyllä itkenyt helpommastakin viime aikoina.
damn

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 05 Helmi 2015 18:33

Kyllä tommosesta mun mielestä saakin vähän kimpaantua. Oisin varmaan itekin kilahtnut lähipäivinä tommosesta :paijaus:
Sanot seuraavalla kerralla ettet aio maksaa erillisestä käynnistä mitään, kun oli sovittu että reiät paikataan edellisellä kerralla :nirppa:

Minäkin olin tänään hammaslääkärissä :pepsodent:
Olin menossa hammaslääkärin tuoliin sillä tarkoituksella, että se tsekkaa montako reikää tuolla kalustossa oikein on. Noooh, hän kyseli että mikäs reikä paikataan ekana :keijo: Kerroin yhdestä reiästä, joka on ollut pitkään ja aina vaan sanottu ettei se ole reikä, mutta mä tiedän että on. Hän siinä sitten katsoi ja totesi että on siinä joku pieni juttu :jaaha: Poratessa kävi ilmi että olikin vähän isompi "juttu" ja hampaaseen aloitettiin juurihoito. Parin vuoden aikana kuullut sitä että paha maku suussa johtuu ientulehduksesta ja syljestä, kun mun mielestä se on johtunut tuosta reiästä. Reikää ei myöskään koskaan suostuttu näkemään, vaan vedottiin ahtaaseen hammasväliin. Nyt kun ahdasta hammasväliä ei enää ollut, koska karies oli syönyt hammasvälistä osan pois (nam!) niin ihmekös tuo jos reikä on edennyt juureen asti :epäilevä:

Mutta pointsit mulle siitä, ettei edes pelottanut tänään. Ei se, että piti tehdä se juurihoito, eikä mikään. Olin aika rauhallinen ja tyyni kokoajan, vaikka välissä teki tiukkaa pitää suuta auki. Saatiin kuitenkin sovittua että voin lepuuttaa leukaa pistämällä sitä välillä vähän lähemmäs, mutten ihan kiinni. Loppupuolella leukanivel paukahti aika makeasti ja hammaslääkärikin säikähti. Tämän jälkeen jännitys leuassa väheni ja olisin voinut istua toisenkin tunnin suu auki.
Juurihoito oli ihan ok. Hammaslääkäri osasi todella selkeästi selittää miten homma toimii ja vakuutteli että jos puudutusaineen vaikutus lakkaa niin pistetään lisää :virne: En uskonut että moinen olisi ollut mahdollista sillä määrällä mikä sinne oli jo pumpattu.

Ensimmäinen täysin positiivinen kokemus. :D
Seuraava aika huhtikuulle :P
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ti 17 Helmi 2015 23:59

On se voinut. Mulle tuli ihan kaamea ientulehdus, kun lopeti tupakanpolton. Hammaslääkäri sanoi, että niin käy monille ja lohdutteli, että se menee ohi ajan kanssa. Nyt kun lopettamisesta on reilut kolme vuotta, hammaskiveä on vähemmän kuin koskaan ennen, että näköjään hammaslääkäri oli oikeassa.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja damn » Ti 24 Helmi 2015 23:12

Lumikki75 kirjoitti:

On se voinut. Mulle tuli ihan kaamea ientulehdus, kun lopeti tupakanpolton. Hammaslääkäri sanoi, että niin käy monille ja lohdutteli, että se menee ohi ajan kanssa. Nyt kun lopettamisesta on reilut kolme vuotta, hammaskiveä on vähemmän kuin koskaan ennen, että näköjään hammaslääkäri oli oikeassa.

Kiitos Lumikki tiedosta. Alkoi nimittäin epätoivo iskeä ja luulosairaus, kun mietin pääni puhki mikä minun hampaidenhoidossa on muka niin paljon voinut muuttua. Tupakoinnin lisäksi en nimittäin todellakaan keksinyt mitään ja vaikka kuinka hyvin putsaisin hampaat, niin hammaskiveä kertyy. Jospa se tästä kohta rauhoittuisi.
damn

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 17 Maalis 2015 19:33

Juurihoidettu hammas oli inhottava viime viikon. Viikonloppuna se tuntui paineiselta ja kipeältä. Eilen se särki ihan stnasti ja teki mieli repiä koko hammas omin voimin heevettiin tuolta. Sain kuitenkin tälle aamulle särkypäivystykseen ajan, missä oli todella mukava hammaslääkäri. Avasi väliaikaisen paikan, kaivoi vähän juuria ja heitti uudet lääkkeet kehiin sinne. Teki uuden väliaikaisen paikan, joka on paremman tuntuinen kuin edellinen. Laittoi vikana vissiin fluoria hampaan pintaan vikana, kun sen jälkeen alkoi kihinä ja kutina ja hirrrrrveä mieliteko tunkea suuhun joku harja. Mikä oli aika jännä, kun suussa oli myös puudutus. Mietin ensin että se oli puudutuksen vaikutusta, mutta kun lähteissä hinkkasin ientä hammasta vasten ja kokeilin samaa toisen hampaan kohdalla, eikä siinä tuntunut ollenkaan samalta, niin tein omat johtopäätökset. :keijo:

Mutta tilanne on se, että jos ei tolla tokene, niin se lähtee koko hammas pois tuolta. Mikä on vähän kyllä tyhmää, kun toi on kuitenkin kulmahammas :epäilevä:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 28 Heinä 2015 09:30

Kävin perjantaina hammaslääkärissä paikkauttamassa juurihoidettuun hampaaseen pysyvän paikan. Samalla lääkäri laittoi umpeen yhden tosi pitkään mua kiusanneen hampaan. Reikä oli paikkaamisen kannalta tosi hyvä, mutta se on tässä särkyillyt jo jonkun aikaa :vihellys:
Mutta ei särje enää.
Sen sijaan mun suussa on taas ruvenntut maistumaan mätä :epäilevä: Mä en käsitä. Se ei tule ikenestä, ikenet on ihan ok, mutta jostain aina aika-ajoin tulee se tuttu maku mikä oli tuon juurihoidetun hampaan ollessa vielä "auki".
Mulla on vielä pari reikää mitä pitää paikata ja epäilen nyt näitä. Onneksi hammaslääkäriaika on aika pian.

Veikkaan silti että siitä hygienistin turhasta käynnistä tulee kuluneeksi vuosi ennenkuin kaikki nämä kolot saadaan paikattua. :epäilevä:
Kibaya
Hörhökeijotar

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä