Tavara päivässä pois

Re: Tavara päivässä pois

ViestiKirjoittaja damn » To 23 Tammi 2014 21:10

En taida enää listata tänne, koska mulla tää ei ihan mennyt sillä "tavara päivässä pois"-periaatteella, vaan heitin jo koko vuoden edestä tavaraa pois. Kirppispöytä on varattu ja sinne tavaraa lähdössä monta säkkiä ja samoin kierrätykseen ja roskiin. En tiedä enää mistä voisin luopua, koska nyt ei oo kaapeissa yhtään ylimääräistä tavaraa. Vaatteitakin jätin tasan ne, joita olen käyttänyt viimeisen vuoden aikana, kaiken muun heitin pois. Sama periaate kaikessa muussakin. Varastokopissa ei ole ikinä ollut mitään, joten kaikki lähteneet tavarat olivat ihan täällä kaapeissa tai kämpän nurkissa. Elämä alkaa näyttää aika askeettiselta, koska meinasin kipata telkkarinkin roskiin, koska en ole katsonut mitään puoleen vuoteen tai vuoteen. En edes tiedä toimiiko se enää, vanha romu. Ah, miten hyvä fiilis tuli, kun pääsi eroon kaikesta. Enkä hommaa tilalle tavaraa ellei ihan pakko.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Emilia » Pe 24 Tammi 2014 08:43

Jee, hyvä damn! :superhymy:

Itse jatkan vielä listailua. Nyt on lista ollut hieman jäissä, kun ei ole aikaa tutkia kaappeja. Seuraavastakin postauksesta tulossa siis pitkähkö sepustus. :hullu:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja theia » Pe 24 Tammi 2014 09:09

Musta on tosi mielenkiintoista Emilia lukea noita sun poisto-tarinoita :D

Mun pitäis nyt kanssa ottaa itseäni niskasta kiinni ja käydä läpi kaikki laatikot ja kaapit. Ehkä viikonloppuna? :D
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Aranwe » La 25 Tammi 2014 16:55

Tämän innoittamana kävin läpi vaatehuoneen pikaisesti ja keräsin 4 muovipussillista vaatteita, jotka joutaa kierrätykseen. Ehkä pitäisi vähän tiheämmin tehdä tilaa uusille.
Aranwe

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 27 Tammi 2014 20:30

Emilia kirjoitti:Poistettavat
18. Kuusi matalaa lautasta, joihin olen ollut kovasti kyllästynyt jo vuosia. Ovat niin isojakin (26 cm), ettei oikein osata käyttää niitä. Tilalle tulevat ovat pienempiä.
19. Viisi syvää lautasta, jotka ovat aivan naarmuilla ja enemmänkin harmaat kuin valkeat. Yksi on kadonnutkin, varmaan hajonnut. :P
20. 6 kpl veitsiä, jotka ovat vanhoja, ruostuneita ja jääneet lähes täysin käyttöä vaille.

Numerointini on pielessä. Välistä on jäänyt pois langaton reititin, joka lähti kaverille. Se olisi ollut numero 18 ja isot lautaset siten 19 jne.

On se tarkkaa. Muutenkin meni hieman uusiksi nuo poistot, joten tässä korjattuna lista:

18. Langaton reitin
19. 6 kpl isot siniset lautaset (hyväntekeväisyyteen) + 3 kpl pikkuisia murokulhoja (roskiin, huonokuntoisia)
20. 6kpl pienet siniset lautaset (hyväntekeväisyyteen) + roskikseen ruokailuvälinesetti, jossa jäljellä 4 haarukkaa, 6 veistä, 5 lusikkaa, 6 pikkulusikkaa jokainen enempivähempi vääntynyt tai ruosteessa. (Laitoin tän setin sittenkin yhtenä kokonaisuutena, koska tuntuu hassulta jakaa sitä osiin. Saman tien olisin voinut laskea jokaisen aterimen omaksi luvukseen.)
21. 4 kpl pieniä vaaleita lautasia + 1 yksinäinen murokulho samaa sarjaa näiden kanssa (hyväntekeäväisyyteen)

Esineet 22-27 ovat itse asiassa vieläkin mietinnän alla. On nyt mennyt aika paljon muuhun elämään aikaa, joten nämä jääneet aika lailla paitsioon. Koitan kuitenkin viikon loppuun mennessä saada tammikuun osalta paketoitua tän projektin, että pääsen uudella innolla helmikuussa poistelemaan!
Emilia

ViestiKirjoittaja Emilia » Ti 25 Helmi 2014 08:31

Perjantaihin asti on voimassa Hackmanin kattilankierrätyskampanja. Itseltä lähdössä tuon myötä vanhoja pannuja ainakin useampi kappale mutta rapsaan ne sitten loppuviikosta.
Lisätieto: http://www.hackman.fi/Inspiraatio/Vinkkejae/Kierraetys

"Vähän" paitsioon jäänyt tämä mutta jospa tällä viikolla kerkeisi taas tutkia kaappeja tarkemmin. :nolo:
Emilia

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 30 Kesä 2014 21:34

Hupsii. :nolo: Olen jäänyt pahasti jälkeen tän kanssa, koska en ole jaksanut kovin aktiivisesti penkoa kaappeja. Olen kuitenkin ottanut ylös, jos olen saanut tavaraa poistettua. Iso osa on toki vielä kirppislaatikossa tai muussa väliaikaispaikassa odottamassa, että jaksan roudata ne asianmukaiseen kierrätykseen.

Loppuvuoden mullistuksen vuoksi joutuu kuitenkin tänkin projektin kanssa vielä skarppaamaan, nähtäväksi jääkin, meneekö 365 tavaran määrä rikki heittäen vai ei ollenkaan. Myös leffoja/ dvd:itä aion poistaa roimalla kädellä mutta pehmittelen ensin Pomppista niiden suhteen. Se pentele muutenkin ostelee jatkuvasti jotain uutta, vaikka mä koitan epätoivoissani saada kaappeihin tilaa! :kaulin: Vai kuka muka oikeasti tarvitsee kolmea pyörälaukkua? Varsinkin, jos on jo kaksi entuudestaan?! Eihän pyöräänkään mahdu kuin kaksi laukkua kerrallaan. Pirun hamstraaja, saa kyllä itte myydä siellä kirpputorilla noi ylimääräiset veke. :virne:

No joo, asiaan. Poistettuja:

22.-24.Vanhoja pyyhkeitä 3 kpl. Pieniä, kuluneita ja käytetty jokaista viimeksi joskus kolme vuotta sitten. Jokainen mielestäni ansaitsee olla yksilö, vaikka esim lautaset olikin setteinä eikä yksittäiskappaleina.
25.-26. Kaksi paria sukkia. Rikki eli kuuluisivat roskiin, mutta aion käyttää nämä vielä kertaalleen pöntön pesuun tai pölyjen pyyhintään.
27. TV! Sain myytyä sen, jee. :D Meni yhdelle tutun tutulle pienellä tuurilla jopa.
28.-29. Paistinpannu 2 kpl -> Hackmanin keräykseen.
BONUS: Harry Potter DVD-setti, jossa kaikki muut osat paitsi Deadly Hallows/ Kuoleman varjelukset 1-2. Tämä käytännössä vaihdettiin bluraysettiin, jossa kaikki osat sen puolesta plusmiinus nolla. Dvd:itä ei varmaan kukaan nykyään osta kirpparilta, kun kaupasta saa uusiakin parilla eurolla mutta katsotaan. Jos ei mene omin voimin, vien sitten johonkin hyväntekeväisyyskirppikseen.
30. Kos Island -turistipyyhe. Tämä osoittautui olevan Pomppiksen kaverin, pitää palauttaa sille. Pyörinyt meilä siitä asti, kun olen tuon yhden kanssa asunut, joten jos ei nyt parin viikon sisään saa tuota vietyä oikealle omistajalleen, annan sen koirille. Kaveri ei ole ainakaan perään kysellyt.
31. Mun farkut hajosivat, haaroihin tuli luvattoman iso reikä. -> roskiin. Leikkasin kyllä lahkeet kuteiksi, mutten ole vielä keksinyt mitä niistä saisi tehtyä.
32. Sinivihreä kauluspaita. Hyväkuntoinen, mutta ei ole tullut käytettyä, kun A) ei selvästi ole kauluspaidat mun juttu ja B) selkäosa on mulle myös hieman liian pitkä. Tämä lähtee kirpparille.
33.-36. Alushousuja.
37.-41. Neljä paria sukkia ja yksi pariton.
42.-46. Rintaliivejä, parhaat päivänsä nähneitä. Yhdet jäi myös pieneksi juuri viime viikolla. :P
Kaikki nuo alusvaatteet meni roskiin tai pölyräteiksi (sukat), koska yök, ei kukaan tahdo toisen vanhoja alusvaatteita.
47. Lushin Lemony Flutter -kynsinauhavoide meni roskiin, koska oli mennyt huonoksi. Harmi, koska sitä oli vielä aika paljon jäljellä. :( No, itte olin hölömö enkä käyttänyt sitä ajoissa pois.
48. Vartalosokeri. Tämä meni myös roskiin, koska oli mennyt huonoksi kaapin pohjalla. Ei ollut ihan mun juttu toi sokerointi mutta tämä olisi kyllä kantsinut siirtää eteenpäin jo aikoja sitten.
+ BONUS: ripsikampa, jossa oli jäljellä noin kolme piikkiä. Ostin vihdoin tilalle uuden, joten sen osalta plusmiinusnolla.
49. Pieni peili, ilmeisesti Ikeasta, ei tietoa miten päätynyt mulle… Laitan varmaan kirppikselle tai SPR:lle tai johki.
50. Espritin punaiset sandaalit, koko 38. Söpöt kuin mitkä mutta en ole käyttänyt enää pariin vuoteen, joten kirpputorille käypi tiensä. Korkoa n. 5 cm.
51. Mustat sandaalit, ikivanhat eikä pysyneet enää jalassa, koska olivat menneet niin lyttyyn ja pois muodostaan, joten laitettu suoraan roskiin. Ei olleet enää pariin vuoteen käytössäkään.
52. Mustat kävelykengät. Ostettu aikoinaan (n 10 v sitten!) DinSkosta mutta nyt nuo oli jo niin kulahtaneet, ettei käyttö ollut järkevää. Pohjasta tuli melkein kivet läpi eikä kengät oikein jaksaneet istua jalkaan enää. Aika aikaansa kutakin, roskiin siis.
53. SpiritStoren pitsikorkkarit, koko 38, peep toe -malli, korko n. 9 cm. Ihan nätit, mutta korkean koron ja lievän jalkaan sopimattomuuden vuoksi olleet vähällä käytöllä. Kirppikselle.
54. Hopeiset, korkeakorkoiset sandaalit, koko 37, korko n. 9 cm. Olleet kovassakin käytössä ja ihan nätit ovat myös. Nyt ei ole päässeet jalkaan enää pariin vuoteen, joten johonkin saavat joutua. En tiedä, ovatko enää tarpeeksi hyvässä kuosissa, jotta kirppikselle veisi mutta pohdin näille seuraavaa etappia.
55. Mustat avokkaat, koko 38, korko n. 8 cm. Tosi mukavat jalassa mutta kulumaa sen verran, etten ole enää itsekään suostunut noita pitämään. Menee tod näk roskiin.
56. Mustat, teräväkärkiset avokkaat, koko 38, korko n 5 cm. Nämä olleet vähällä käytöllä, koska ovat mulle liian isot. Sen verran kuitenkin, että kenkien kärjet on kuluneet typerästi. Menee varmaan roskiin.

Näiden lisäksi oli myös kasa vanhentunutta kosmetiikkaa, mutta en ole ottanut niitä ylös mihinkään. Pitää kaivaa kuva siitä läjästä, että saa listattua. Ihan en ole muutenkaan sääntöjä noudattanut, koska olen jotain uutta saattanut hankkia enkä silti ole kahta tavaraa poistanut. Mutta koitan pitää jotain rotia, vaikka kohta tää kämppä tuleekin täyttymään kaikennäköisestä uudesta vempaimesta ja vaatteesta.
Emilia

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 12 Elo 2014 23:35

Intoilin tästä silloin vuodenvaihteessa, kun bongasin tämän Twitterissä just sun kautta, Emilia. Silloin se loppui alkuunsa, mutta nyt ajattelin yrittää uudelleen. Elokuun alusta olen aloittanut, ja olen tosiaan pyrkinyt heittämään joka päivä jotain pois. Kirjaan tavarat ylös vihkoon, mutta en pidä somemeteliä asiasta. Ja jos jotain uutta tulee, pyrin sitten heittämään aina yhden enemmän pois. Yksi hankinta on jo mennyt pieleen, kun kaverilta saamani hiiri ei toiminutkaan. No, saanpahan kirjata sen poistoksi, kun palautan sen. :virne:

En yritäkään sitoutua tähän vuodeksi, vaan kokeilen ensin kolmea kuukautta (elo-, syys- ja lokakuu). Sitten jatkan vaikka toiset kolme kuukautta, jos siltä tuntuu. Tai vaikka kuukauden kerrallaan.

Sellaisen muutoksen olen tehnyt alkuvuoden kokeiluuni, että tavaran täytyy mennä roska-astiaan tai konkreettisesti ulos asunnostani, että saan merkitä sen poistetuksi. Alkuvuodesta homma nimittäin kaatui siihen, että mitään ei oikeasti poistunut, vaan kaikki päätyi epämääräiseen kirppissäkkiin. Kirppispöytä odottelee varausta edelleen. Ajattelin kokeilla kaupitella kamaa Facebookin kautta, kunhan saan jotain järkeviä hintoja keksittyä. Ja jotain täysin turhia ajattelin yrittää tarjota kierrätystuunaajien materiaalitorille. Jos eivät kelpaa lokakuun loppuun mennessä sinne, niin heitän ne sitten roskiin.

Ootko Emilia päässyt takaisin raiteille?

Edit. Laitetaanpa vielä vähän listaa...

1. Sinappijauhepurkki (olin säilyttänyt jossain peltipurkkikeräilyvimmassa, kunnes tajusin, etten tee sillä mitään)
2. Vanhat alushousut
3. Yllätysmunasta saatu palapeli
4. Vanhoja siivoussieniä + idätysharsoja (+ uuden tavaran tilalta pois vanhat sukkahousut)
5. Yllätysmunien sisusmunat (siis se juttu missä se lelu on, oli säästetty kissan leluksi, mutta kissaa ei yllättäen kiinnostanut)
6. Vanha vedenkeitin, jolle sain korvaajan jo keväällä
7. Vanha CRC-purkki (oon laskenut myös tällasia "roskia", jotka on pyörineet liian pitkään nurkissa, kun en oo saanut vietyä jäteasemalle) (+ uuden tavaran tilalta pois toinen yllätysmunalelu)
8. Macin vanha laturijohto
9. Joululahjaksi saatujen nappikuulokkeiden myyntipakkaus. (ollut matkakotelona, mutta liian iso siihen käyttöön)
10. Karvanpoistohöylän "seinäteline" (+ uuden tavaran tilalta pois lähes puhki kuluneet sukat)
11. Vanha pyörän pumppu
12. Rikkinäinen muovikori
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Emilia » Ke 13 Elo 2014 09:35

Just eilen päivitin omaa listaani. En ole oikeastaan jaksanut sen enempiä näitä päivittää muuten kuin tänne. Moneen paikkaan päivittäminen on työlästä. Valokuvat oon useimmista kyllä ottanut, mutten jaksa ladata niitä koneelle/ koneelta someen. :P

Poistettuna on nyt 84 tavaraa. Ei ihan tavara päivässä vauhdissa, mutta on tuokin jo enemmän kuin mitä olisin vähentänyt ilman tätä hurahdusta. :)

57. Sininen t-paita puhvihihoilla -> Kirppikselle.
58.-74. Läjä koruja lähetetty työkaverin kautta Afrikkaan: 5 paria korvakoruja, 6 rannekorua ja 4 kaulakorua ja samalla korulaatikkoa siivotessa tuhosin yhden rihkamakaulakorun, joten se joutui roskiin.
75.-84. Kirjoja myyntiin:
Charles Dickens - Kaksi kertomusta (Jouluilta & Uudenvuoden kellot)
Ethan Hawke - Kuumana
Virpi Hämeen-Anttila - Suden vuosi
Nalle Puhin viisaita lauseita
Burton on Burton revised Edition (Tim Burton henkilökuva/elämäkerta, en ole tainnut edes lukea kokonaan..)
Feel Robbie Williamsin tarina
Johnny Depp a kind of illusion
Liikuntalääketiede
Biomekaniikka

Booky.fi:llä oli melko hyvänoloinen käytettyjen kirjojen myyntisysteemi. Saatan kokeilla sitä ainakin noihin tietokirjoihin. Pomppikselta varmaan irtoaa lisää tietokirjallisuutta mutta periaatteeni on, etten hänen tavaroita listaa. Hyvä kuitenkin tietää, mihin ne kaikki kirjat voi laittaa, kunhan niistä luovutaan.

Kirppis-/kierrätyslaatikko alkaa olla täysi, pitäisi siis ihan tosissaan lähteä poistamaan noita kamoja jonnekin. Mitä enempi katselen niitä, sitä enemmän ne on mun mielestä roinaa, jota en jaksaisi varsinaisesti myydä. Ehkä jätän ne vain esim SPR:n Konttiin. En tiedä vielä.
Emilia

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 13 Elo 2014 22:08

Tänään tuli yksi paita, jonka tilasin alkukuusta ja jonka olen jo silloin kompensoinut ylimääräisellä vähennyksellä. Sen mukana tuli kylkiäisiä! Amerikkalaiset nettikaupat aina lähettää kylkiäisiä, ainakin pienet. Toisaalta se on kivaa, mutta toisaalta nyt sitten pitää heittää kaksi ylimääräistä juttua pois niiden tieltä. (Voi kyllä olla, että toinen kylkiäinen lähtee suoraan roskiin. :P )

Edit:
Sainpahan poistettua kylkiäisten tieltäkin tavaraa. Aika monet mun poistoista (ainakin tässä alkuvaiheessa) tuntuu olevan lähestulkoon roskia: tänään lähti likainen kestotiskirätti ja ratkennut hiuspanta. Ihan ihmetyttää, että mitä kaikkea sitä tuleekaan säästettyä. Lisäksi sain tehtyä ilmoituksen Facebookin kierrättäjien materiaalitorille, ja heti sieltä varattiinkin 5-6 juttua. Saan siis perjantaina (kun luovutan ne uusille omistajille) merkata poistoja moneksi päiväksi eteen päin! :D
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 24 Marras 2014 23:20

Tämä projekti on edennyt ihan mukavaa tahtia. Syys–lokakuussa jäin pahasti jälkeenkin, mutta reilu kuukausi sitten aloitettu kirppispöytä on hoitanut hommaa puolestani ja olen nyt jo joulukuulla menossa. (Tuli siinä samalla venytettyä alun perin miettimääni 3 kk:n kokeilujaksoakin.) Olen kirjannut tavaroita vihkooni sitä mukaa, kun ne ovat hävinneet kirppispöydästämme. Täytyy nyt vielä harkita, mitä teen niille kamoille, jotka eivät mene kaupaksi.

Nyt noin 130 tavaraa myöhemmin musta tuntuu, että tavaran vähentyminen on alkanut näkyäkin kotonani. Toki siis paljon kamaa on edelleen myymättä siellä kirppikselläkin, mutta vakaa suunnitelmani on, etteivät ne enää tule takaisin. Ja sitten, kun olen toimittanut ne kierrätykseen (jos niin tapahtuu), saan kirjata ne vielä vihkoonikin. (Ja siis tämä näkyvä vaikutus johtuu siitä, että asunnostani on fyysisesti lähtenyt paljon enemmän kamaa, kuin mitä myyntitilasto näyttää. Hintalappuja on tainnut mennä joku pari sataa ja tuosta 130:stä vajaa 70 on kirppiksellä myytyjä.)

Poistolistaa en taida tähän enää kehdata päivittää, kun se on jo niin pitkä.

Kaiken kaikkiaan musta tuntuu, että tavaraliikenteen seuraamiseen jää vähän koukkuun. Mietin, että voisi ottaa tavaksi, että poistaa aina jotain, kun hankkii jotain uutta, vaikka nämä päivittäispoistot loppuisivatkin jossain vaiheessa. Ja yrittää käyttää asiat (esim. vaatteet) loppuun ennen uusien hankkimista. Ja hip hei, tämän myötä olen saanut taas yhden syyn lisää vihata joulua!
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 08 Tammi 2015 23:30

Triplat.

Kuusi kuukautta täynnä kolme viikkoa etuajassa! Omistan nyt 184 tavaraa vähemmän kuin 31.7.2014.

Kirppispöytä auttoi paljon, mutta sieltä jäi vielä reilusti tavaraa. En saanut vietyä niitä saman tien kierrätykseen (koska syyt), joten kärräsin ne sittenkin takaisin kotiin. Vakaa aikomus on kuitenkin, että jos en saa niitä tuupattua ulos asunnostani Facebookin kirppis- ja kierrätysryhmien kautta helmikuun loppuun mennessä, vien ne kaatikselle tai kierrätykseen.

Laskin yli jääneiden listasta, että jäljellä olisi vielä reilut 60 tavaraa, joten pääsen niillä suurin piirtein maaliskuun puoliväliin. (Jaa miksikö vain sinne, kun helmi- ja maaliskuu ovat yhteensä 59 päivää? Koska välillä tulee hankittua/saatua uusia tavaroita, joiden tieltä pitää poistaa kaksi tavaraa, jotta päivän summa olisi edelleen -1.)

Sitten kun olen hoitanut nuo pakolliset ylijäämäpoistot, aion (toivottavasti) jatkaa siten, että jokaisen uuden tavaran tieltä on poistettava yksi, ettei tavaraa alkaisi taas kertyä lisää. Kokonaista vuotta en siis saa täyteen siten, että joka päivä lähtisi jotain, mutta kun mun alkutavoite oli jaksaa tätä kolme kuukautta, niin tämähän on mennyt paljon paremmin kuin odotin.
Lyyra
Digipahuus

Edellinen

Paluu Känpillä