Herkku kirjoitti:Maidon hinta on kyllä lyhyessä ajassa noussut reippaasti. Voi riippua siis myös siitä, milloin viimeksi sen hinnan on tsekannut.

Herkku kirjoitti:Missä hintaluokassa menee muuten nuo soijamaidot ja vastaavat tällä hetkellä? Kun olin ymmärtävinäni, että joku mielisi vaihtaa niihin jos maito vielä kallistuu.
), että ostaisin niitä jokatapauksessa. Ja kun kuitenkin ovat kalliimpia kuin lehmätuotteet, tuntuu paremmalta olla miettimättä hintoja ollenkaan.L-S kirjoitti:Olisi kai tässä muitakin hyviä syitä vähentää maidon ja maitotuotteiden käyttöä kuin hinta, joten jos tuo alkaa huidella parissa eurossa, asia olisi entistä helpompi perustella itselleen. En usko että musta ihan heti vegaania saa, siinä pitäisi luopua niin monesta, maitosuklaasta alkaen.Juuston syönnistä tunnen joka tapauksessa syyllisyyttä jo, ja leivän päällä siitä ehkä voisikin luopua, mutta monessa ruoassa se tuntuu sentään antavan kaivattua (rasvaista) makua.
Soija-/kaurakermat tms. käy kyllä hyvin ruoanlaittoon mutta hetkisen saisin varmasti totutella, että soijamaito menisi ihan sellaisenaan juotuna miellyttävästi alas (olen kokeillut). Enkä sitten tiedä missä hinnoissa soijatuotteet tulevat olemaan, mutta ehkä se ei olisi suurin ongelma.
Shay kirjoitti:Mää hokasin tässä, että kannattais varmaan vaihtaa luomumaitoon, tosin sen litrahinta on
jo puolitoista eurua.Ja viimeksi, kun minä katoin maidon litrahinta oli 82 senttiä
eikä todellakaan vielä 95 snt niinkuin moralhazardilla.Onko näissä noin isoja paikka-
kohtaisia eroja vai ostaako moralhazi maitonsa Ärrältä?
Santalaceae kirjoitti:On ehkä vaikea uskoa, mutta vietän vieläkin ihan mukavaa ja huoletonta elämää, enkä koe olevani yhtään kireämpi syömisen suhteen kuin olin sekasyöjänä tai kasvissyöjänä. Ruuanlaitto kuitenkin menee useimmilla ihmisillä rutiinilla, joten kyse on vain siitä kuinka tottuu asiat tekemään. Ehkä hieman myös siitä, kuinka paljon jaksaa perustella syömisiään ja tekemisiään muille ihmisille.
L-S kirjoitti:Santalaceae kirjoitti:On ehkä vaikea uskoa, mutta vietän vieläkin ihan mukavaa ja huoletonta elämää, enkä koe olevani yhtään kireämpi syömisen suhteen kuin olin sekasyöjänä tai kasvissyöjänä.
Kyllä mä periaatteessa uskonkin. Ja sen verran olen perehtynyt, että kyllähän niitä herkkujakin olisi syötäväksi vegaanillekin. Silti tuntuu, että tottumuksiaan saa muuttaa aika paljon, ja monet jutut tuntuvat sitten olevan kalliimpiakin tai vaikeampia löytää, ja ehkä joutuisi laittamaan ruokaa vielä enemmän itse. Soijajuustoa pitäisi kai kokeilla, suhtaudun siihen hieman epäilevästi jostain syystä. Kai jään odottelemaan, tuleeko joskus se päivä, että tottumusten muuttaminen kerta kaikkiaan tuntuu tarpeelliselta.
Olen mielestäni aika suurpiirteinen ja rennosti elämään asennoituva ihminen, mutta sitten kuitenkin välillä tuntuu että ihmiset olettavat ruokavalioni perusteella minun olevan hirmuisen kurinalainen. En ole, vaan kyse on juurikin siitä, että olen tottunut tekemään asiat tällä tavalla. Itseasiassa nykyään on helppo pysyä kasvissyöjänä, koska liha- ja maitotuotteidenkin käyttäminen vaatisi kauheasti opettelua.
Soijajuustoista vielä: osa niistä tosiaan on hyviä, osa ei, joten on syytäkin olla varuillaan. Eihän ne välttämättä muistuta tavan ihmisen mielestä juustoa lainkaan, mutta saa niillä silti ruokaan täyteläistä makua.Maitosuklaata ei tietty voi syödä, mutta esimerkiksi Marianne-rakeita ja Wiener Nougata voi.

Santalaceae kirjoitti:Maitosuklaata ei tietty voi syödä, mutta esimerkiksi Marianne-rakeita ja Wiener Nougata voi.

Aurora B. kirjoitti:Maitotuotteet on muutenkin aika pitkälti jo jääneet, juustoa ja satunnaisia jugurtteja ja kahvimaitoa lukuun ottamatta. Se sama laktoosivamma. Söin perjantaina yhden jäätelötuutin (jumaliste kun teki niin kovaa mieli oikeata jätskiä), niin yöllä ähkin sängyssä hirvittävissä vatsanväänteissä. Jostain syystä vamma pahenee sitä mukaan, mitä vähemmän maitotuotteita käyttää
Juusto ei kuitenkaan aiheuta mitään (ainakaan vielä) oireita. Sitä siis puputtelen, kun muuten jää kalsiumit saamati. Ja tykkään juustosta. Olisi järkyttävää, jos joutuisin siitäkin luopumaan. Juustoa ostan hinnasta välittämättä. Eikä tuo maidon hintakaan paljoa hetkauta, kun meillä sitä kuluu vain teehen ja kahviin lorautettuna.
LazyBastard kirjoitti:Näin kesäisin käytän itse noita laktaasientsyymejä, jotta voisin muutakin kuin niitä varmaan kahta hylajätskiä syödä. Juustosta ei mullekaan tule oireita, tiedä sitten mistä se johtuu.
Aurora B. kirjoitti:Ja tykkään juustosta. Olisi järkyttävää, jos joutuisin siitäkin luopumaan. Juustoa ostan hinnasta välittämättä. Eikä tuo maidon hintakaan paljoa hetkauta, kun meillä sitä kuluu vain teehen ja kahviin lorautettuna.

Linnunrata, Milky Way 
Vai saisikohan verkkokaupasta tilattua prosessoimattomampaa mölöä...? 
Lumikki75 kirjoitti:LazyBastard kirjoitti:Näin kesäisin käytän itse noita laktaasientsyymejä, jotta voisin muutakin kuin niitä varmaan kahta hylajätskiä syödä. Juustosta ei mullekaan tule oireita, tiedä sitten mistä se johtuu.
On niitä hylajätskejä nykyään paljon enemmän kuin ne kaksi - mutta eihän ne yhtä hyvänmakuisia ole kuin "oikea" jätski.
Mä olen jostakin lukenut (loistava lähde jälleen kerran), että juusto ei aiheuta monille laktoosivammaisille oireita, koska se hapattaminen tekee jotain niille laktoosientsyymeille.
Gali kirjoitti:Jostain luin/kuulin/telepatioin infoa, että ulkomaalla laktoosivammaiset voi paremmin nautiskella maitoa, johtuen siitä, että siellä ei ole rasvaa putsattu niin minimiin kuin Suomessa.
Aurora B. kirjoitti:meidän työpaikkaruokalan kokki väitti sen johtuvan meidän maidonkäsittelyprosessista, jonka tuotoksia mun ruuansulatusjärjestelmä hylkii.
.....Tämä kuitenkin tukisi Galin telepatioimaa infoa. Ja näköjään Kiban kokemuksia myös.

Lyyra kirjoitti:Onneksi lattessa on niin vähän kahvia, ettei niitä kannata liian usein ostella

LazyBastard kirjoitti:Suomessa latte muuten tehdään yleensä kulutushylamaitoon. Johtuen ainakin osaltaan varmaankin siitä, että hylamaito on vähän makeaa ja sopii näin kahvin seuraksi hyvin.
Lyyra kirjoitti:No mitä minä ite oon niitä ostellut, niin ihan tavan kulutusmaitoa niihin on kaadeltu. Tuskin hylaa makeuden takia käytetään vaan nimenomaan laktoosivamman yleisyyden takia.

LazyBastard kirjoitti:Ehkä täällä pohjoisessa on erityisen paljon laktoosivammaisia, koska täällä latte tehdään melekeen poikkeuksetta hylamaitoon.

Emilia kirjoitti:Liittyy aiheeseen enää hyvin vähissä määrin,
mutta järkytyin suunnattomasti, kun yks päivä
kahvilassa mun edellä ollut nainen tilasi latten
rasvattomalla maidolla. Ei voi olla hyvää...
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa