Siivoushaaste

Re: Siivoushaaste

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 18 Kesä 2013 11:44

Jaahas se olis sit kesäloman siivoushaaste: kiireisempänä ja väsyneimpänä työaikana retuperälle jääneet kohdat kuntoon.

Esimerkiksi muutama kirjahyllyn laatikko, joissa paperit ovat kyllä piilossa, mutta epäjärjestyksessä siten, että sieltä on mahdotonta löytää mitään. Eilen siivosin yhden. Sen lisäksi siivosin pöydän, pyyhin pölyjä ja järjestelin muutamia sekalaisia kohtia. Tänä aamuna olen myös siivonnut myös valikoiman noin 10-20 vuotta vanhoja tavaroita ja papereita, jotka ilmestyivät taannoin kotikodista tänne. Vielä pitäisi keksiä mitä tekisi ikivanhoille koriste-esineille, vai heittäisikö suosiolla roskiin. :friikki:

Papereiden joukosta löytyi kaikkea hauskaa, työhistoriaa erilaisten "tervetuloa töihin sinne ja tänne" -lappusten muodossa, palkkakuitteja, hakemus Tampereen yliopistoon, jonne pääsin mutta en mennyt, 320 markan maksu osallistumisesta pääsykokeisiin ammattikorkeakoulussa jossain epämääräisessä koulutusohjelmassa, jonne myöskin pääsin mutta en mennyt, infolappunen paikasta, jonne sitten meninkin. Olen huono heittämään tällaisia pois, varmaan pitäisi, mutta ne ovat tavallaan kivoja tullessaan vastaan. Lisäksi löysin Helsingin kartanpalasen, joka on mitä ilmeisimmin tulostettu netistä jotain miittiä varten 15.10.2003. Siinä oli maininta Raxista. Sen heitin pois, nykyään osaan Helsingin ydinkeskustan ilman karttaakin. :keijo:

Tänään vaihdetaan myös lakanat ja pestään vanhat. Lattiat pitäisi pyyhkiä myös ja viedä matot ulos (jäänee ensi viikkoon, ellen kunnostaudu ihan just, huomenna lähden jo juhannuksen suuntaan).
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 18 Kesä 2013 15:32

Älä heitä roskiin, ihmiset kerää niitä. koriste-esineitä. :pahis:
Jos ei muuta, niin anna jollekin toiselle myynnin hoitamiseksi jos et itse halua/ehdi :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 18 Kesä 2013 15:54

No joo, jos joskus saisi aikaiseksi sen kirpparipöydän mitä olen nyt vuoden ajan suunnitellut, niin sinnehän ne voisi heivata. :keijo:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 18 Kesä 2013 21:09

Täälläkin on ollut järjestämistä. Sitä muuten riittää vielä pitkäksi aikaa, mutta nyt on aloitettu.
Sukkahousut kävin läpi ja laitoin paksut talviversiot tyhjään kenkälaatikkoon sukkahousukorin taa odottamaan kylmempiä kelejä. Reikiintyneet siirtyivät välihousukoriin kärjet aukileikattuina ja värjääntyneet verkkosukkikset menee värinpoistokokeiluun.

Rintaliivikorista poistui epäsopivat yksiköt. Yhdet leikkelin suoraan roskiin (hakaset sekajätteeseen, kaarituet metalliin ja kankaat&kuminauhat energiajakeeseen) Yksi ystävä muinoin oli sitä mieltä, että kun hän saa lapsia ja rinnat kasvaa, niin hän sitten käyttää minun liivejä... Ehkä tarjoan hänelle jäämistöäni toisen lapsen odotuksen ajaksi. Jos vaan on oikean kokoista. Muuten taitavat mennä loputkin roskiin.

Ollapa järjestysintoa... Ja taitoa pistää tarpeettomat tavarat eteenpäin.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja skray » La 14 Joulu 2013 19:14

Aion huomenna siivota keittiön oikein kunnolla, eli siirtää myös hellan ja siivota sen takaa, sekä siivota roskiskaapin. Näin ollen haastan myös muut fordelaiset tekemään samoja taikoja! Jos ei huomenna, niin tulevalla viikolla sitten.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Emilia » To 09 Tammi 2014 13:05

Siivosin lompakon.

Huh, sieltä löytyi mm. aspa, jossa 2 euron voitto olisi pitänyt lunastaa viimeistään 31.12.2013. :O: No, se meni... :P

Haastan muutkin poistamaan vanhat kuitit ja muut ylimääräiset sälät lompakosta!
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 04 Elo 2014 12:35

Meillä on pesukone haissut pidempään tunkkaiselta eikä edes tyhjänä pesu 90 asteessa pesuaineen kanssa + ilman auttanut. Sitten tajusin, että nukkasihtiä en ole puhdistanut aikoihin. :lanppu: :läps: Ja sieltähän sitten löytyi karkkipaperi, joka oli aiheuttanut sen, että kaikki vesi ei poistoputken kautta päässyt poistumaan. Lisäksi sen takia oli muutakin moskaa kertynyt.

Haastankin kaikki puhdistamaan pyykki- ja astianpesukoneen suodattimet/sihdit. :superhymy: Bonuksena halukkaat voivat pestä koneen kuumalla ohjelmalla ilman pyykkiä/tiskiä.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ma 04 Elo 2014 16:30

marenkienkeli kirjoitti:Meillä on pesukone haissut pidempään tunkkaiselta eikä edes tyhjänä pesu 90 asteessa pesuaineen kanssa + ilman auttanut. Sitten tajusin, että nukkasihtiä en ole puhdistanut aikoihin. :lanppu: :läps: Ja sieltähän sitten löytyi karkkipaperi, joka oli aiheuttanut sen, että kaikki vesi ei poistoputken kautta päässyt poistumaan. Lisäksi sen takia oli muutakin moskaa kertynyt.

Haastankin kaikki puhdistamaan pyykki- ja astianpesukoneen suodattimet/sihdit. :superhymy: Bonuksena halukkaat voivat pestä koneen kuumalla ohjelmalla ilman pyykkiä/tiskiä.

Eikä saa unohtaa pesukoneille tarkoitettua puhdistusainetta tai vaihtoehtoisesti sitruunahappoa. :keijo:

Itse teen puhdistuksen molemmille pesumasiinoille kuukauden-parin välein. Okei, meillä tulee pyykkiä ja muuta ihan tarpeeksi joten koneet ovat ahkerassa käytössä ja sitä myöten on vaan hyvä myös putsata ne useammin. :tilt:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja skray » Ma 17 Marras 2014 12:52

Siivoushaaste: pese suihkun seinät ja lattia.

Meillä ei ole tuota tehty mies- eikä naismuistiin, joten jo oli aikakin.
skray

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 17 Marras 2014 22:52

Pesin tänään tiskikoneen sihdin. Hyi että se olikin likainen. Pitää vaikka huomenna tehdä vielä se koneen pesu, jossain pitäisi olla semmoinen puhdistustabletti... Samalla pesin myös liesituulettimen suodattimen ja kuivauskaapin hyllyt.

Suihkunurkan kuuraus mullakin on ollut mielessä jo hetken aikaa. Ehkä saan sen tehtyä huomenna. On vain pirun v-mäistä puuhaa se kaakelien ja saumojen putsaus. Urakka toki helpottuisi, jos sen toistaisi useammin mutta ei musta oikein ole sellaiseksi ihmiseksi. :P
Emilia

ViestiKirjoittaja skray » Ke 19 Marras 2014 20:46

Joo, yleensä kylppärin/suihkun pese tehdään vasta sitten, kun se lika alkaa ällöttää. :virne:
Yleensä siinä kohtaa on mennyt jo kauan siitä, kun siivous olisi pitänyt tehdä, jotta siitä olis päässyt helpolla...
skray

ViestiKirjoittaja Emilia » To 27 Marras 2014 16:17

Putsasin äsken suihkun lattiakaivon. Yökh! Siinäpä muillekinh aaste! :)

Muutoin sainkin suihkun pestyä jo viime viikolla. Tällä viikolla en ole ollut yhtään niin aktiivinen siivoamisen kanssa. Jääkaappi on kyllä päässyt melko ökyiseksi. Ehkäpä se seuraavaksi.. :raps:
Emilia

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 13 Joulu 2014 22:24

Tämän päivän urakkana on ollut peittojen ja tyynyjen pesu. Hävettävän harvoin niitä tulee pestyä, mutta nyt sain otettua itseäni niskasta kiinni. Pesin mun ja miehekkeen tavalliset tyynyt (3kpl), pesin nyt käytössä olleet peitot, imuroin sängyn ja muototyynyni, joka ei ole konepestävä. Lisäksi pesin käytössä oleet sänkyvaatteet. Nyt olisikin aika siirtyä paksumpaan peittoon ja laittaa puhtaat sänkyvaatteet. Oon kyllä ylpeä itsestäni. :kyllä:

Haastan muutkin pesemään peittonsa ja tyynynsä.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 14 Joulu 2014 20:52

Kas, tulin lukemaan tätä ketjua juuri, kun täkki on pesukoneessa. Kissa oli yöllä oksentanut karvapallot täkilleni, joten piti etsiä vierastäkki omaan käyttöön ja heittää oma täkki koneeseen. Onneksi se ei ollut kakkaa, vaikka ensin siltä näyttikin.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja L-S » Su 14 Joulu 2014 23:26

Mäkin pesin kuluvalla viikolla joku päivä yhden tyynyn! Haaste suoritettu. :keijo: Peitto on uudehko, joten sitä en viitsi pestä.
Lakanat pitäisi kyllä vielä vaihtaa ennen joulua, jostain syystä sitäkään ei tullut tänään mieleen toteuttaa.

Tyynyjä tulee kyllä valitettavan harvoin pestyä, se on jotenkin aina vähän riskaabeliakin, että millaisina ne tulevat sieltä koneesta ulos.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja skray » Ma 15 Joulu 2014 20:16

Mä oon saanut vinkin, että kannattaa sinne koneeseen pistää tyynyjen kanssa pari tennispalloa, niin ei täytteet möykkyynny.
Mutta kellä nyt muka nykymaailmassa on tennispalloja kotona, jos ei lasketa niitä, jotka oikeesti pelaa. :keijo:
skray

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 16 Joulu 2014 22:13

Mäkin olen kyllä kuullut tuosta tennispallovinkistä. Suhtaudun vaan siihen epäilevästi, onko joku testannut, että toimiiko tää käytännössä vai koliseeko pallo vaan holtittomasti pesukoneessa ilman mitään mainittavaa vaikutusta? Mulla olisi peräti yksi tennispallo. :keijo:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja skray » Ke 17 Joulu 2014 20:04

Eräs kaverini pesee tyynyt tennispallojen kanssa. En tosin koskaan ole kysynyt äänekkyydestä tai siitä, montako palloa pitää olla. Näen kaverini perjantaina, kysyn jos muistan. :keijo:
skray

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 21 Joulu 2014 00:14

Vähemmän kai tennispallon luulisi pitävän koneessa ääntä kuin pesupallon. Minä en ole kuullut, että tennispalloa tarvisi laittaa pesukoneeseen, mutta kuivausrummussa olen kuullut sitä käytettävän.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja L-S » To 08 Elo 2019 22:52

Kuulin Kvatilta kätevästä siivoushaasteesta, joka toimii siten, että kuukauden aikana poistetaan joka päivä kuukauden päivän osoittama määrä tavaroita. Eli ekana päivänä yksi, toisena kaksi ja viimeksi 31. Sen voi kuulemma tehdä myös päinvastaisessa järjestyksessä, koska alussa on usein parempi motivaatio. Kuulin tästä vasta kuukauden jo alettua, ja 31 asian poistaminen vähän jännitti, joten päätin, että aloitan luvusta 28 ja lasken siitä alaspäin kuun loppuun saakka ykköseen. :keijo: Vähän hankalan systeemin kehitin tähän itselleni, mutta ainakin toistaiseksi olen vielä innostunut haasteesta. :superhymy:

Haaste toimii mulle, koska se tarkoittaa, että voin poimia poisheitettäviä juttuja satunnaisesti ja sen enempää miettimättä eri paikoista. Tänään esimerkiksi poistin ruoan lämpenemistä odotellessa jääkaapista useita puoliksi käytettyjä ja sittemmin jo varmasti pahentuneita säilykepurkkeja (oliiveja ym.). (Joo, ruokahävikkiä tulee taas liikaa, mutta näin mulle aina käy, että osa jää käyttämättä :( ). Sen sijaan että päättäisin, että nyt teen jääkaapin suursiivouksen, mitä en taatusti jaksaisi arki-iltana tehdä, voin tälleen rennosti päättää heittää muutamia asioita pois. :P Jääkaapista en sentään saanut päivän tavaramäärää täyteen, mutta poistettavat asiat voivat olla mitä vain, jopa yksittäiset paperinpalat ja kuitit ym. voi halutessaan laskea. Monena päivänä olen siivoillut sekalaisia paperi- ja lehtikasoja sun muuta. Haasteen osoittama lukumäärä on kiva rajallinen tavoite, joka ei tunnu ylivoimaiselta siivousurakalta, vaan nopealta jutulta, joka on pian ohi.

Mullahan on kämpässä ihan liikaa tavaraa, papereita varsinkin. En ole muuttanut vuosikausiin, joten ei ole tullut mitään luontaista raivaushetkeäkään vastaan. Olen myös huono heittämään mitään pois, kun jospa sitä vaikka tarvitsee...

Jos intoa vielä riittää, voisin tehdä saman haasteen ensi kuussakin, tämä tuntuu toimivan mulle hyvin.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » La 10 Elo 2019 12:57

Lähdin myöskin mukaan tähän haasteeseen, aloitin 31 tavarasta muutaman päivän myöhässä, mutta otin kiinni ja nyt olen melkein ajan tasalla. :D Mulla on kyllä rima aika matalalla, suurin osa tähän mennessä poistetuista tavaroista on jotain pientä roskaa ja lippulappuja, mutta laskin mukaan myös kierrätyskeskuksen noutamat grillin, sohvapöydän ja telkkarin. Vuosi sitten muutossa tuli laitettua aika paljon kierrätykseen, joten oikeaa tavaraa josta haluaisin luopua on aika vähän.

Olen isompaan asuntoon muuton jälkeen yrittänyt taistella sitä luonnonlakia vastaan, että käytettävissä oleva tila tuppaa täyttymään. :keijo: Olen jo useamman vuoden vältellyt uusien tavaroiden hankkimista muuten kuin rikki menneen tilalle, osin siksi että esim. vaateshoppailu on nykyisin kauheaa pakkopullaa ja sopivaa ei tahdo juuri koskaan löytyä, varsinkaan silloin jos oikeasti tarvitsisi jotain tietynlaista.

Toisaalta haaveilen vähemmästä tavaramäärästä, mutta toisaalta mulla on kyllä tapana hamstrata kaikenlaista harrastusmateriaalia, kuten lankaa. Yritän kuitenkin pitää mielessä, että hankkisin vain sellaista tavaraa, jonka kanssa olen valmis elämään sen elinkaaren loppuun asti. Viime aikoina hankintoja tehdessä olen myös yrittänyt ostaa laadukkainta mahdollista johon suinkin on varaa, kun perinteisesti mun synti on ostaa halvemmalla enemmän tavaraa vaikken tarvitsisikaan. Synteihini lukeutuu pienemmän tavaran (langan) kohdalla myös se, että jos en osaa päättää esim. värivaihtoehtojen välillä, otan ne kaikki. :töktök:

Ihan hauskaa on kyllä käydä läpi sälälaatikoita, löysin mm. kirjepaperivarastoni ja nyt harkitsen etanapostikirjekavereiden hankkimista uudelleen vuosikausien tauon jälkeen. :raps: En kyllä tiedä kulkeeko nykymaailmassa kirjeet enää perille. :keijo: Päätin myös alkaa taas lakata kynsiä pitkän tauon jälkeen ja yrittää pikku hiljaa kuluttaa jotain lakkoja loppuun. :keijo: Nämä projektit ei kyllä taida tämän haasteen puitteissa vähentää tavaraa, mutta ehkä joskus. :keijo:
Kumkvatti
yybersalama

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » La 24 Elo 2019 15:02

Havaittavissa on selvää motivaatiokatoa. :keijo:

Helpoimmat kohteet on jo käyty läpi, ja tuottaa vaikeuksia löytää poistettavaa suurempia määriä kerralla. 90 tavaraa pitäisi vielä kaikkiaan löytää, voi olla ettei homma valmistu elokuun aikana, kun olisi kaikkea muutakin tekemistä. Maalaushommien myötä on myös tullut ostettua kaikenlaista tarviketta lisää, ja näen myös kaikissa vanhoissa esineissä potentiaalisia tarvikkeita joilla voi esim. levittää maalia, joten ei voi heittää pois. :keijoei:
Kumkvatti
yybersalama

ViestiKirjoittaja L-S » Su 25 Elo 2019 11:06

Mullakin on motivaatiokato. Se alkoi jo puolitoista viikkoa sitten, kun olin pari päivää poissa kotoa ja väkisinkin tuli päivittäisiin poistoihin taukoa, ja sitten jäin jälkeen. Olen yrittänyt tehdä tuplapäiviä, mutta sen jälkeen on tullut myös "nyt ei vaan jaksa" -päiviä, jolloin olen puoli kymmenen jälkeen illalla muistanut, että ai niin, poistotkin on vielä tekemättä.

Eilen hoidin kuitenkin reippaasti poistoja ja siivosin olohuoneen kirjahyllyn kaapit, joissa on kaikkea epämääräistä roinaa. Siellä oli muun muassa yksi hyllyllinen vanhoja VHS-kasetteja (itse nauhoitettuja), joista sitten päädyin heittämään suurimman osan pois. Säästin kuitenkin muutaman, jos haluaa joskus katsoa vanhoja mainoksia. :keijo: Toisaalta sääli, mutta toisaalta tuntui, että todennäköisesti en koskaan katso jotain vuonna kivi ja nakkikirves nauhoitettua Mrs. Doubtfire -elokuvaa tai CMX:n keikkaa enää. :keijo: (Nauhoittamani Ultra Bran keikat sen sijaan säästin ihan periaatteen vuoksi.)

Vieläkin olen silti aikataulusta jäljessä. Jos keksisi vielä tänään jonkin paikan, josta saisi helposti useamman päivän poistot, niin pääsisin ehkä ajan tasalle...

Olisi kyllä hyvä, jos löytäisin tähän motivaatiota vielä vaikka toisenkin kuukauden ajan, edes vaikka jonkinlaisen tauon jälkeen. Kyllä täällä poistettavaa löytyisi, jos vaan jaksaisi vähän miettiä.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja L-S » La 07 Syys 2019 14:51

Vaikka siivoushaaste olikin loppua kohden työläs ja motivaatiopula iski, olen kuitenkin tyytyväinen haasteen tuloksiin. Muun muassa tuo, että sain siivottua olohuoneen kirjahyllyn kaapit, joihin en ollut koskenut varmaan moneen vuoteen, oli hyvä saavutus. :keijo:

Nyt ajattelin jatkossa tehdä niin, että jos vaikka kerran viikossa poistaisi vähintään 20 asiaa. Saa nähdä kauanko tähän riittää motivaatiota, mutta sen luulisi olevan suhteellisen helppo tehdä viikkosiivouksen yhteydessä. Tänäänkään hommaan ei mennyt kovin paljoa aikaa, kun otin kuitenkin suht rennosti ja laskin jokaisen yksittäisen jutun, esim. kylppärin laatikon pohjalta löytämäni likaantuneen kumihanskan. :keijo:
L-S
Tohtoripissis

Edellinen

Paluu Känpillä