Minä ja mun pinkki koneeni ei vieläkään tulla toimeen

Windows antoi vinkin, että voisin kokeilla palauttaa koneeni, jos se korjaisi hitautta. Palautin asetuksilla, ettei tiedostot poistu, mutta kone poistaa asennetut appsit sun muut. No se poistikin sitten tehokkaasti virusohjelman, nettiselaimet, iTunesin jne jne. Asentelin ne takaisin. Nyt kuitenkin huomaan, että hiirilevyn toiminto, jossa kahden sormen otteella pystyy skrollaamaan sivua, on kadonnut. Katsoin poistettuja appseja siellä näkyy poistettuna "Samsung settings". En tiedä, onko se liittyväinen tähän ongelmaan. Ohjauspaneelista hiiriasetuksista en saanut (osannut?) muutettua näitä "kikkoja". Hiiri toimii siis kyllä liikkumisen ja tuplaklikkauksen osalta. Toista hiirtä ei ole, eli käytössä on vain tämä kannettavan oma hiirilevy.
Onko vaihtoehtona nyt vain palauttaa kone palautusta edeltävään tilaan? Vai meneekö se vielä enemmän sekaisin, kun olen taas asentanut ne ohjelmat, jotka se edellisessa palautuksessa poisti, ja sitten se palauttaa ne poistetut takaisin? Vai löydänkö hiiren asetukset jostain muualta niin että saan skrollauksen takaisin?
Toinen (tai se ensisijainen) ongelma on, että kone on edelleen ärsyttävän hidas välillä. Vaikka mullakaan ei ole muita ohjelmia päällä kuin nettiselain (yleensä Firefox) ja joskus iTunes. Mutta jo pelkästään nettiselailu ja Youtube-videon katselu saattaa nostaa CPU: 100%:iin ja sitten kone alkaa tehdä robottiääniä. Mä oletin, että tässä nyt edes sen verran riittäisi hönkää että tällä voisi selata nettiä tökkimättä. Virusturvana oli ensin Norton, mutta lisenssin päättyessä asensin Aviran. Aviran skannauksessa ei ole löytynyt viruksia tai haittaohjelmia. Joskin Windows herjaa yleensä tärkeää viestiä, jossa lukee, ettei Avira-virusturva ole päällä. Mutta Aviran kuvaketta klikkaamalla se väittää toimivansa oikein. Ja jos yritän siitä herjausviestistä klikata "aktivoi Avira"-tms, niin se kyllä kysyy oikeudet ohjelman muuttaa järjestelmän asetuksia, mutta sit ei tapahdu mitään. Avira sanoo edelleen olevansa päällä ja Windows sanoo, että virusturvaa ei ole. Että onko mulla sitten kuitenkin joku virus tässä?
“I meant," said Ipslore bitterly, "what is there in this world that truly makes living worthwhile?"
Death thought about it.
Cats, he said eventually. Cats are nice.”