Ruokajutut

Re: Ruokajutut

ViestiKirjoittaja theia » Ma 12 Tammi 2015 10:28

Piristääkseni omaa ruoanlaittoa ja löytääkseni hyviä inspiksiä tilasin briteistä The Spicerystä kolmen kuukauden "Date Night" -paketin. Kerran kuukaudessa siis tulee kahdelle hengelle kolmen ruokalajin mausteet + reseptit niihin :D Ajattelin, että se on samalla myös kivaa yhteistä tekemistä - vaikeet kohdat resepteissä saa kokkimies hoitaa :virne:

Tuolla sivuilla on myynnissä myös kaikkia eksoottisia mausteita, joita olisi hauska ostaa ja laittaa mies kokeilemaan :virne: Osa sellaisia, etten ole kuullut/nähnyt kaupoissa täällä.

Olisikohan jotain vastaavaa palvelua täällä ihan kotimaassa? :raps: Haluaisin toki tukea aina kotimaista..
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 14 Tammi 2015 22:27

marenkienkeli kirjoitti:Ei currya kannata laittaa mihinkään edes testimielessä. :keijo:

:femmat:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 16 Helmi 2015 14:56

Ärsyttävää, kun nykyään en meinaa millään keksiä mitä söisin. :P Viime aikoina ei ole ollut juurikaan inspiraatiota erityiseen ruoanlaittoon, kun töissä tuntuu menevän myöhään ja viikonloppunakin olen joutunut tekemään töitä, eikä pelkästään itselleen ole hauska muutenkaan laittaa ruokaa. Ruoanlaitossa hankalaa on myös suunnittelu. Joskus on kiva tehdä jotain uutta ja erilaista, mutta se vaatii suunnittelua, johon en arjessa jaksa ryhtyä, vaan menen väsyneenä ja nälkäisenä kauppaan töiden jälkeen.

Viikonloppuna söin taas korppujauhopäällysteistä broilerinfileetä salaatin kera. Se on mun vakioruoka, joka on helppo tehdä, mutta ei sitäkään nyt aina voi syödä. Samoin kuin pastaa ja parsistakaan ei viitsisi joka viikko. :P Samoin sitten työlounaan suhteen sorrun pakastevalmisruokiin tai haen subin tai valmissalaatin.

Mitä sitten? Mikä olisi superhelppo valmistaa, mutta kuitenkin edes kohtuullisen terveellistä ja hyvää? :keijo: Kuitenkin tylsä ruoka, jota vaan lapioidaan suuhun on mun mielestä ärsyttävää. Niin kuin esimerkiksi makaronilaatikot ja vastaavat. (Kohta joku tulee tietysti sanomaan, että kyllä makaronilaatikosta saa maukasta kun tekee niin tai näin, mutta...) Ruoassa pitää olla jotain variaatiota ja tekstuuria.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 16 Helmi 2015 15:03

:femmat:
Mua ärsyttää tylsä tai paha ruoka. Siksi kärsin samoista ongelmista. Sorrun helposti johonkin nuudeleihin, koska helppous ja vähäinen kokkaaminen. Nuudeleita, mihin sekaan vähän fetaa ja joskus pestoa ja son siinä. Ei mitään ravintoarvoja, mutta halpaa, helppoa ja järjettömän nopeeta.

Mä tykkään käyttää pestoa. Se sopii "kastikkeeksi" just jonkun broilerin päälle (heitän pannulle), makarooneihin ja melkein mihin vaan. Samalla se toimii mausteena.
Nyt on taas menossa joku outo kausi kun vedän toista viikkoa jugurttikastiketta. Eniten tykkään syödä sitä riisin kanssa :keijoläps: Pelkästään :keijoei:

Mielikuvitusta ei ole, eikä hinkua lähteä penkomaan mitään erikoisia reseptejä. Hinkua häärätä keittiössä ei ole ollenkaan, joten sekin ratkaisee.

Pakkasessa olisi saatuja sieniä ja kermaperunoita :keijo: voiko niitä yhdistää jotenkin? Ideoita otetaan vastaan :virne:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 16 Helmi 2015 15:50

Kun kaipaan helppoa ruokaa, teen usein tomaattista katkarapukeittoa. Ainekset voi hyvin ostaa kaappiin+pakkaseen valmiiksi ja tehdä, kun tekee mieli. Itse asiassa tänään olisi tarkoitus tehdä tätä. :P (Sienistä ja kermaperunoista en nyt osaa oikein keksiä mitään.)

Tomaattinen katkarapukeitto (4 annosta)
1 sipuli
muutama valkosipulinkynsi
öljyä
500 g tomaattimurskaa
500 g paseerattua tomaattia
2-3 dl punaisia linssejä
1/2 tl chilirouhetta
1/2 tl mustapippuria
vähän suolaa
200-300 g katkarapuja
basilikaa (tuoretta tai kuivattua)

Pilko sipulit ja valkosipulit. Paista öljyssä.
Lisää tomaattimurska, paseerattu tomaatti ja punaiset linssit sekä chilirouhe, mustapippuri ja suola.
Sekoittele välillä, etteivät linssit pala pohjaan. Anna kiehua, kunnes linssit kypsiä ja keitto sopivan paksuista. Soseuta survimella.
Lisää (jäiset) katkaravut ja anna niiden lämmetä. Melko pian voi sammuttaa levyn ja lisätä basilikat.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 16 Helmi 2015 16:31

Tuota voisi tietysti kokeilla. :D Pitäisi kai lähteä siitä, että juurikin ostaisi aineksia valmiiksi, koska siihen mun ruoanlaittoni herkästi kaatuu. Kun menen kärttyisenä ja nälkäisenä kauppaan, aivotoiminta riittää juuri ja juuri siihen, että ostan salaattiaineksia ja broileria, koska siinä ei tarvitse miettiä, että mitä eri aineksia, mausteita, ym. nyt taas pitikään olla. Onhan noi perusaineksia, mutta ei mulla välttämättä aina valkosipulia ja normisipuliakaan kotona ole, tai jos on, valkosipuli paljastuukin kuivahtaneeksi. Joskus muinoin tapasin tehdä tomaattikeittoa ja sämpylöitä, mutta se oli aikaa, jolloin olin ruoanlaitossa harrastuneempi ja kotona ennen iltaseitsemää.

Tosin en tiedä tekeekö mun mieli tomaattikeittoa ihan heti, viimeksi joku viikko sitten ostin Knorrin mainostettua uutta tomaattikeittoa, mutta se oli happamuudeltaan suunnilleen samaa tasoa kuin takaisin ylös tullut ruoka... en tykännyt. :P

Sienien ja kermaperunoiden yhdistämisestä en kyllä tiedä muuta kuin että jos vaan laittaa molempia sekaisin. :keijo: Kerman luulisi sinänsä sopivan sienten kanssa. Riippuu toki mitä sieniä.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja theia » Ma 16 Helmi 2015 17:41

Oi kuulostaa hyvältä marskin keitto, menee kyllä kokeiltavien listalle varmasti :D
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » Ma 16 Helmi 2015 18:02

Meillä on muodostunut vakkariksi randomsalaatti silloin kun ei jaksa keksiä mitä söisi. Se vaatii kyllä kauppareissua yleensä, mutta kaupassa ei tarvi kamalasti ajatella mitään, kun vaan keräilee koriin kaikkea mikä saattaisi sopia salaattiin. :keijo:

Randomsalaattiin tulee yleensä ainakin jotain rapeaa salaattia, kurkkua, tomaattia ja avokadoa, ja sitten random-osuus eli jos kotona sattuu olemaan jotain mitä voi kuvitella salaattiin - hedelmiä, vihanneksia, sipulia, kananmunia, jotain juustoa, savukalaa, katkarapuja, lihaa, pähkinöitä yms., tai sitten kaupasta ostetaan sitä mitä siellä ensimmäisenä sattuu silmään. Aika moneen sopii balsamico-kastike, ja kaveriksi vielä vaikka patonkia.

Aika random yhdistelmiä on tullut kokeiltua miettimättä yhtään sopiiko yhteen vai ei, mutta aina on ollut hyvää. Eikä haittaa vaikka ei muistaisi ostaa jotain tiettyä ainesta. :keijo:
Kumkvatti
yybersalama

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 16 Helmi 2015 21:40

Randomsalaatti kuulostaa kyllä hyvältä. Mäkin syön mielelläni salaatteja, mutta olen vähän urautunut tohon broileria ja perussalaattia -osastoon. Voisi yrittää opetella ostamaan jotain kalaa tai muuta.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja theia » Ke 18 Helmi 2015 22:31

Nyt kokeilin tuota marskin tomskukeittoa ja oli kyllä hyvää :kuola: laitoin tosin tuoretta chiliä, ja tuli semisti tulinen keitto, mutta tulisesta kyllä ite tykkäänkin. Ja basilikan sijasta käytin korianteria kun sitä kaapista sattui löytymään.

Tulee varmasti testattua toistekin, kiitos reseptistä! :superhymy:
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Su 01 Maalis 2015 21:52

Sunnuntairuokaa parhaimmillaan: hitaasti valkosipulin, oluen ja pekonin kera haudutettua kyyhkynrintaa ja perunamuusia. :kuola: :sydän:
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja L-S » Su 01 Maalis 2015 22:12

Kuulostaapa eksoottiselta :D En luullakseni ole koskaan edes maistanut kyyhkynrintaa.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ma 02 Maalis 2015 17:58

Lautasella ehkä, mutta lajina ei niinkään. Kirjoittamalla 'söin pulua' olisi tullut ihan erilainen mielikuva. :keijo:
Lähipiirissä on innokas metsästäjä ja nämä kyyhkyt on eläneet metsässä. Kaupungissa majaillutta kyyhkyä en ehkä ihan ensimmäisenä olisi syömässä. Ajatus siitä mitä kaikkea kaupunkipulut suuhunsa popsii ei herätä ruokahalua. :*:
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 02 Maalis 2015 19:42

No joo, mä ajattelin toki jotain eksoottisempaa kyyhkylajia kuin peruspulua, onhan niitä kai erilaisia. :gay: :keijo: Mutta on se silti tosiaan lautasella eksoottinen valinta, ei joka tapauksessa ole tullut kokeiltua.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Su 29 Maalis 2015 21:41

Tuossa kun ylempänä oli puhetta salaateista, niin täytyy myöntää itse rasiaan koottavan salaatin muodostuneen jo syksystä asti melkein joka arkipäivän asiaksi, kun on hyvän salaattitiski sopivasti työmatkan varrella olevassa kaupassa. Tosin oma suosikkini vesimeloni on ainoa lajike, joka tuppaa toisinaan olevan loppu - lienee siis suosittu. Olen joskus laittanut rasiaan myös tiskin erilaisia ja eri tavoin maustettuja makaroneja, jotka ilmeisesti tuovat painoa rasiaan, kun niiden myötä tulee hintaan suhteellisen paljon lisää. Tykkään kyllä vetää salaattia myös pelkkänä kasvissalaattina ilman lisukkeita kuin jänis konsanaan, mutta toki vaihtelukin on joskus tarpeen. :keijo:
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja

ViestiKirjoittaja puolikarkea » La 11 Huhti 2015 12:39

Eilen kauppahallissa näin ohueksi siivutettua possunkylkeä ja tajusin, että siitähän saa paistettua lisäaineetonta ja oman maun mukaan suolattua pekonia. :lanppu:
Hyvää tuli uunissa paahtamalla.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 31 Touko 2015 21:57

Tein elämäni ekaa kertaa broilerkeittoa. Paistoin broilerin suikaleita sillai semisti (pintakypsäksi). En ole tällä hetkellä se, joka jaksaa pilkkoa ja kuoria kaikki ainekset, joten vedin suruti pakasteesta loput aineet. Eikä ne muut ainekset varmaan edes säilyis mulla, kun mun ruuanlaitto on niin tuuliviirimäistä. Joskus jaksaa, joskus ei.
Käytin pakastejututkin pannulla, jonka jälkeen heitin ne kattilaan ja kaadoin vettä sen verran perään että ne kamat kattilassa peittyi. Broileria oli paistovaiheessa maustanut broilermausteella ja savupaprikalla (!). Lisäksin kiehumisvaiheessa molempia maistelun perusteella ja vähän suolaa. Marski oli jättänyt mulle pienen palan jotain liemikuutiota (en muista mikäliemikuution palanen se oli?). Ei muita mausteita. Kiehuttelin kunnes oli sopivan sakeaa ja makusta.

Nam, nam. Hapankorpun kanssa just sopiva.
Ei huono ensikokeilu.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 01 Kesä 2015 21:45

Valmistin eilen ankanrintaa vadelma-punaviinikastikkeella. :gay:

Ankanrinta oli tarjouksessa, ja olen syönyt sitä vain ehkä kerran aiemmin, joten piti päästä kokeilemaan. Valmistaminen tapahtuu siten, että otetaan ankanrinta ensin huoneenlämpöön joksikin aikaa, ettei rasva ole liian kylmää, sitten tehdään rasvakerrokseen muutamia ristikkomaisia viiltoja veitsellä. Tämän jälkeen ankka laitetaan kylmälle paistinpannulle ilman mitään voita tai öljyä, levy päälle ja paistetaan jonkin aikaa, noin kuusi minuuttia per puoli. Rasva sulaa osittain ja toiselle puolelle tulee kiva rapea pinta. Sitten ankka kääritään folioon ja laitetaan uuniin, 150 astetta, noin 10 minuuttia. Uunista ottamisen jälkeen vetäytyköön foliossa vielä jonkin aikaa.

Vadelma-punaviinikastikkeen valmistin siten, että lisäsin valmispunaviinikastikkeeseen pakastevadelmia. :keijo: Toimi hyvin. Ankanrinnan seurana oli eilisenä päivänä tehtyjä uunikasviksia. Oli kyllä hyvää. :kuola:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 17 Syys 2015 15:45

Sain ohrasuurimoita, mitä niistä voi tehdä?

Haluaisin tehdä myös jotain lämmintä couscousia, mutta törmään vain salaattiresepteihin. Vinkkejä, anyone?
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja theia » To 17 Syys 2015 18:47

Eikös ohrasuurimoita voi käyttää vaan riisin yms asemesta? Kylkeen kanaa ja joku kermaviilikastike.

Couscousilla täytettyjä paprikoita/tomaatteja/kesäkurpitsoja?
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja damn » To 17 Syys 2015 19:12

Itse teen usein wokkeja, joihin laitan couscousia. Sopii mielestäni todella hyvin esimerkiksi kesäkurpitsan ja tomaatin kanssa.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja L-S » Su 18 Loka 2015 15:27

Valmistan tänään karjalanpaistia. :tilt: Uunista tuleva tuoksu on ainakin lupaava. En muista koska olisin viimeksi moista tehnyt, enemmänkin olen tainnut syödä tätä sukulaisten luona. Mutta periaatteessahan se on aika vaivaton ruokalaji, pitää vaan olla aikaa haudutella uunissa. Lihatkin olivat tarjouksessa.

Karjalanpaistin kanssa on perunoita ja salaattia ja jälkiruoaksi omenapaistosta. :kuola: Ihan kiva laittaa välillä kunnon ruokaa, viime aikoina olen taas enimmäkseen syönyt muualla kuin kotona tai sitten tehnyt jotain nopeaa broileria ja salaattia -yhdistelmää tai sen erilaisia variaatioita. :jaaha: Välillä itseäkin ärsyttää, että osaan kyllä laittaa kunnon ruokaa, mutta en vaan meinaisi viitsiä, varsinkaan pelkästään itselleni. Varmaan tosta karjalanpaististakin jää lopulta osa syömättä, kun ei se ehkä enää viidentenä päivänä maistu.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 18 Loka 2015 17:03

L-S kirjoitti:Varmaan tosta karjalanpaististakin jää lopulta osa syömättä, kun ei se ehkä enää viidentenä päivänä maistu.

Miksi et pakastaisi osaa? On kätevää, kun pakastimessa on valmiina annoksina ruokia. Sieltä vain sulattelee, kun ei jaksa tehdä ruokaa.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja L-S » Su 18 Loka 2015 17:05

Joo, arvasin että joku ehdottaa pakastamista. :D Kai sen voisi tehdäkin.
Mutta pääsääntöisesti ruoat ei enää sit maistu hyvältä siinä vaiheessa, kun joskus muistan ne pakastimesta käyttää. :keijo: En ole koskaan kokeillut karjalanpaistin pakastamista, suhtaudun vähän epäilevästi kun siinä on vettäkin paljon, että millaiseksi se sulatettaessa menee.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 18 Loka 2015 22:43

Mun mielestä pakastettuja ruokia pitää vähän "jatkaa" kun ne ottaa pakkasesta. Ja sulattaa kunnolla, eikä jättää kohmeiseksi tai ne menee semmoiseksi mössöksi.
Keittoja olen pakastanut ja lisännyt niihin sitten vaan vettä ja mausteita sulattamisen yhteydessä. Kastikkeisiin ehkä kermaa tms.
Kibaya
Hörhökeijotar

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina