Eduskuntavaalit 2015

Re: Eduskuntavaalit 2015

ViestiKirjoittaja theia » To 23 Huhti 2015 19:06

Sori, yritin guuglailla ennen kuin kysyin mutta ei heti täsmännyt mikään päivämäärään.

En pystynyt lukemaan tota "puheenvuoroa" alkua pidemmälle. Juntti mikä juntti. :P
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 27 Touko 2015 16:42

"Kustaan silmään.
Tullaan rikkaammiksi näin.
Kustaan silmään.
On todellisuus hauskaa hetkittäin Perskekottain." :kailotus:

Kuva

Että sellaisia suunnitelmia hallituksella. Muun muassa 600 miljoonan euron leikkaukset + yliopistojen indeksijäädytyksiä + leikkauksia opintotukeen. :epäilevä: No, ei kyllä tullut yllätyksenä. Joiltain osin koulutusleikkauksetkin voisivat olla perusteltuja, mutta nuo summat kuulostavat sellaisilta, että pahaa tekee. Koulutukseen juuri pitäisi mielestäni panostaa!

Ja toisaalta puolustusmäärärahoja korotetaan. :salaliitto: Miksi???

Ansiotuloverotusta tarvitsisi pienentää vain pienituloisilta, ei keskituloisilta. (Ja kyllä, minä kuulun noiden kahden väliin ja hyvin pyyhkii. Ei mun verotusta tarvitsisi pienentää. En minä kaipaa veroalennuksia. Ei minua haittaa edes asuntovelallisena veroetuuksieni pienentäminen korkovähennysten osalta.)

Perustulokokeilusta olen positiivisesti yllättynyt, mutta kai sekin haudataan hallituskauden aikana kaikessa hiljaisuudessa.

Muoks. Kuva lisätty.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Emilia » Ke 27 Touko 2015 17:41

En ole vielä ehtinyt tarkemmin perehtyä, mutta otsikoiden perusteella vaikuttaa aikamoiselta ankeuttajahallitukselta.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 27 Touko 2015 23:27

Niin ja noiden lisäksi tutkimusrahoitukseen tarkoitettuja rahoja leikataan. :pönde: Joo ei. Saankohan mä ikinä rahaa väikkärin lopppuunvienttiin, kun nykyinen rahoitus loppuu? Ja onkohan ajatus yliopistourasta täysin alasammuttu. Tällä sitä paljon kaivattua innovatiivisuutta saadaankin juuri nostettua. :ei: Niin ja loogisesti, kun rahoitusta leikataan, otetaan myös kolmas lukukausi (kesäkausi) käyttöön. :pönde:

Myös autoveron kevennykset ihmetyttävät.

Pistää niin vihaksi. Pahaa pelkäsin, mutta en näin pahaa. :huoh: Koska järjestetään suurmielenosoitus näitä idioottimaisia leikkauksia vastaan?
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja L-S » To 28 Touko 2015 11:20

marenkienkeli kirjoitti:Niin ja noiden lisäksi tutkimusrahoitukseen tarkoitettuja rahoja leikataan. :pönde: Joo ei. Saankohan mä ikinä rahaa väikkärin lopppuunvienttiin, kun nykyinen rahoitus loppuu? Ja onkohan ajatus yliopistourasta täysin alasammuttu. Tällä sitä paljon kaivattua innovatiivisuutta saadaankin juuri nostettua. :ei: Niin ja loogisesti, kun rahoitusta leikataan, otetaan myös kolmas lukukausi (kesäkausi) käyttöön. :pönde:

Joo, eivät nämä kyllä hirveästi ilahduta. Mitenhän se kolmannen lukukauden opetus mahdetaan järjestää, jos yliopistoissa on nyt jo väkeä vähennetty ja lisärahaa uusien palkkaamisen tätä varten tuskin annetaan? Sitten kuitenkin pitäisi tehdä tutkimustakin, koska osa yliopistojen rahoituksesta tulee julkaisuista. Ja tutkimusrahoitusta on nykyiselläänkin ihan riittävän vaikea saada. Ja miten opiskelijat sitten elävät, jos kesälläkin pitää opiskella eikä olla kesätöissä, saati miten opiskelijat saavat ikinä töitä, jos kesätyökokemusta ei tule? Jne. Koulutuksen tärkeyttä hallitusohjelmassa kyllä korostettiin... :läps:

Muutenkin hallitusohjelma vaikutti kyllä suuntaavan leikkauksia vääriin kohteisiin.
No, saa nähdä mitä tästä tulee ja mitkä näistä oikeasti toteutuvat, mutta :huoh:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja theia » To 28 Touko 2015 12:01

Anteeksi että oon taas daiju, mutta ketkä siellä opiskelee sen kolmannen lukukauden? Eikö opiskelijatkaan saa lomailla laisinkaan enää? :O

Ja onhan näit: puolustusministerinä tyyppi joka haluu Karjalan takaisin, oikeusministerinä tyyppi joka kannattaa kuolemanrangaistusta ja sosiaali-&terveysministerinä rokotekriittinen tyyppi (tokikin on todistettavasti kritisoinut vain sikainfluenssarokotusta)..

:huoh: :huoh: :huoh:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 28 Touko 2015 12:55

theia kirjoitti:Anteeksi että oon taas daiju, mutta ketkä siellä opiskelee sen kolmannen lukukauden? Eikö opiskelijatkaan saa lomailla laisinkaan enää? :O

Ne, jotka eivät saa töitä JA haluavat edistää opintojaan kesällä. Jolloin siis on kesälläkin oikeutettu opintotukeen. Idea siis teoriassa ihan kiva. Jos vain töitä saa, moni niitä tekee, sillä pääkaupinkiseudulla ei oikein pärjää pelkillä opintotuilla. Ei koko kesän pituiseen lomaan ole varaa. (Ellei sitten ole käynyt todella hyvä säkä opiskelija-asunnon kanssa (halpa solu), elää pihisti ja on täysin terve ym.) Lisäksi opiskelijat ovat kesällä halpa ja hyvä puskuri, jonka avulla kesälomasijaisuudet (ainakin osa) saadaan helposti täytettyä. Ja kuka edes jaksaa opiskella vaikka 4 vuotta putkeen. Kyllä ainakin mulle kesätyöt ovat olleet melkoinen voima vara, joiden avulla on taas jaksanut opiskella. Muuten olisi pää hajonnut.

Mua on aina ihmetyttänyt työkokemuksen merkityksen sivuuttaminen. Ei työnantajaa kiinnosta se, oletko valmistunut 4 vai 7 vuodessa vaan se, millaista työtä olet tehnyt.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 28 Touko 2015 15:30

Olen yrittänyt löytää tästä järkeä, että oikeasti säästetään sieltä köyhimmästä päästä? No, osallistuuhan keskituloiset tähän tuon päivähoidon muodossa, mutta muutoin on aika hiljaista. Esimerkiksi eläkkeensaajien asumistuen poisto on oikeasti henkilötasolla ihan hirveä teko. Se tarkoittaa myös sitä, että aiemmin nippa nappa eläkkeensä kanssa toimeentullut ihminen joutuu pakosta menemään toimeetulotukiluukulle, kun se asumistuki tippuu helposti sen satakin euroa. Ei ne erot mitään kymppejä ole, ne on lähes sadasta eurosta helposti pariinkin sataan euroon, riippuu asumismuodosta ja siitä, asuuko asunnossa esimerkiksi kaksi eläkeläistä! Lukunahan se on tietty hienoa, että säästetään miljardeja, mutta käytännössä se ei ole säästöä ollenkaan.

En mä tota opintotuen "säästöä"kään minään oikeana säästönä pidä. Se on vain menoerän siirto.

Veikkaan, että tulevien säästöjen myötä sosiaali- ja terveysmenot nousevat jokusella miljadilla. Sote-muutoksilla tai ilman. Koska sinne se kaatuu, kun tältä porukalta leikkaa. Terveysmenot nousee, kun ihmiset sairastuu fyysisesti oltuuan tarpeeksi kauan esim. huonolla ruualla. Sosiaalipuolen menot nousee kun toimeentulotuella korvataan niin lapsilisien, eläkkeiden, kuin muidenkin pienituloisiin kohdistettujen leikkausten jälkeen. Mä en tajua miten noi päättäjät ei tajua tätä?! Eikö niillä ole mitään hajua siitä miten se tavallinen elämä pyörii tässä maassa?

Nuorten pahoinvointi lisääntyy, koska kotona pahoinvointi lisääntyy.
Mitäs sitten?

Ehkä tuolla politiikalla saadaan otettua jossain askel eteenpäin, mutta mualla se bussin perä on niin helvetin pahasti ojassa, että siellä ollaan veden varassa.

Mutta paskasti todettuna: sitä saa mitä tilaa! Vaikkei se ketään auta.
Mua ei yllätä toi takinkääntö, sitähän tässä on odotettu ja pelätty.

Suomi kuntoon, jepjep :friikkipeukku:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 28 Touko 2015 20:28

Kibaya kirjoitti:Veikkaan, että tulevien säästöjen myötä sosiaali- ja terveysmenot nousevat jokusella miljadilla. Sote-muutoksilla tai ilman. Koska sinne se kaatuu, kun tältä porukalta leikkaa. Terveysmenot nousee, kun ihmiset sairastuu fyysisesti oltuuan tarpeeksi kauan esim. huonolla ruualla. Sosiaalipuolen menot nousee kun toimeentulotuella korvataan niin lapsilisien, eläkkeiden, kuin muidenkin pienituloisiin kohdistettujen leikkausten jälkeen. Mä en tajua miten noi päättäjät ei tajua tätä?! Eikö niillä ole mitään hajua siitä miten se tavallinen elämä pyörii tässä maassa?

Tähän liittyen: keliaakikoilta viedään melko konkreettisesti leivät suusta, kun ruokavaliokorvauskin leikataan pois. Hitto se on niin pieni raha, että ei luulisi olevan iso summa. Ehkä juuri sillä tuntuu helpolta leikkauskohteelta. Allekirjoitin adressin sitä vastaan, mutta saa nyt nähdä, onko sillä mitään vaikutusta..
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » To 28 Touko 2015 21:26

Sikäli ymmärrän, että leikkauksia ilman muuta tulee ja on tultava, koska talous ei ainakaan nouse ja nyt on neljä vuotta istuttu peukalo anuksessa ja toivottu, että jotain tapahtuu.

Nyt sitten osuu uloste ilmastointilaitteeseen.

Omalla alalla työt ovat varsin hankalasti sijoitettuna kivien alle ja toisaalla puurtaa OPS (opetussuunnitelma)-ryhmä paperille jotain idealistista shaibaa ja sitten todellisuus on se, että koska "kirjoja ei voida ostaa, niin saiskohan näillä tietokoneilla tehtyä jotain jännää siihen asti, että peruskoulu loppuu?" :keijoei:

Toisaalta turvattu asema ja löysä raha johtavat laiskaan ajatteluun eikä sekään oikein ole hyvä.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja kmaria » To 28 Touko 2015 21:38

L-S kirjoitti:Joo, eivät nämä kyllä hirveästi ilahduta. Mitenhän se kolmannen lukukauden opetus mahdetaan järjestää, jos yliopistoissa on nyt jo väkeä vähennetty ja lisärahaa uusien palkkaamisen tätä varten tuskin annetaan? Sitten kuitenkin pitäisi tehdä tutkimustakin, koska osa yliopistojen rahoituksesta tulee julkaisuista.

Niinpä, en oikein ymmärrä, miten voidaan samaan aikaan panostaa tutkimukseen ja lisätä opetusta pienemmillä resursseilla... Mutta eipä taida päättäjät ihan tajuta, mitä yliopistoissa tapahtuu, kun Stubbkin päästelee sammakoita suustaan professorien ammatinvalinnan perusteista.

Minäkään en ihan ymmärrä kolmannen lukukauden käyttöön ottamista, ainakaan jos se tarkoittaa, että halutaan tarjota kontaktiopetusta myös kesällä. Toki varmasti on opiskelijoita, jotka haluaa opiskella kesällä, mutta sitten on tosiaan paljon niitä, jotka haluavat tai joiden täytyy tehdä töitä. Ja kyllähän se lomakin on välillä tarpeen. Olen toki sitä mieltä, että mahdollisuuksia kesäopiskeluun pitää olla, mutta niinhän niitä onkin. Avoimissa yliopistoissa on tarjolla jopa kontaktiopetusta myös kesäisin ja joissain yliopistoissa käsittääkseni tutkinto-opiskelijat voi osallistua ainakin joillekin kursseille ilmaiseksi. Aina voi tietysti lisätä tarjontaa, mutta näkisin kysyntää olevan enemmän itsenäisesti ja joustavasti suoritettavissa oleville opinnoille.

Osaaminen ja koulutus on tosi tärkeitä asioita, mutta lyhennetään ammattikoulutusta vuodella, patistetaan yliopisto-opiskelijat alemman tutkinnon jälkeen työelämään (no joo, kanditutkinnon arvostusta sietäisikin nostaa) ja leikataan ylipäätään kouluilta. :eijo:
kmaria

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » To 28 Touko 2015 22:05

Eikö nyt kannattaisi pitää opiskelijat laitoksissa, etteivät tulisi työttömyystilastoja rumentamaan entisestään?
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Aranwe » To 28 Touko 2015 23:30

Kontaktiopetusta, tai ainakin puhtaasti luentomuotoista sellaista vois mun mielestä jopa vähentää ja kehittää etäopiskelua, joka ei ole aikaan ja paikkaan sidonnaista. Mahdollistaisi mm. paremmin työssäkäynnin ja opiskelun yhteensovittamisen ja osaamisen kehittämisen jo työelämässä oleville. Nyt monet suorittaa verkkokursseja ulkomaisissa yliopistoissa, usein maksullisia sellaisia. Miksei Suomessa voitaisi kehittää tätä puolta ja järjestää verkkokursseja maailmanlaajuisesti? Suomalaista koulutusosaamista kuitenkin arvostetaan maailmalla.
Aranwe

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Pe 29 Touko 2015 17:27

Luin hallitusohjelman. Siellä oli nostettu esille yksinäisyyden ja syrjäytymisen torjuminen, mikä on hyvä. Keinoista ja niiden toimivuudesta ei voi tietystikään olla varma.

Säästöjähän taas on pakko tehdä, ja kyllähän tältä hallituskokoonpanolta juuri ohjelmassa olevia säästökohteita oli odotettavissa. Stubbin kommentti professoreista tiedotustilaisuudessa oli tökerö kieltämättä. Osa säästöistä voi iskeä suoraan perussuomalaisten äänestäjiin, joten PS:n kannatus voi hyvinkin laskea reilusti neljän vuoden aikana. En ihmettelisi, vaikka Soini lähtisi hallituksesta, jos gallupit rupeavat näyttämään alenevia käyriä.

Saa nyt nähdä, miten yhteiskuntasopimuksen kanssa käy, kun hallitus pisti ultimaatumin lisäykseksi. Ay-liike tuskin nielee tätä helpolla, ja pahimmillaan voi olla edessä sama tilanne kuin Ahon työreformiyrityksen yhteydessä, että yleislakkouhka kaataa pyrkimyksen työmarkkinamuutoksiin.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja

Edellinen

Paluu Uutiset ja Sä