Kakkua! Piirakkaa! Pullaa! Muffinssia! Keksiä!

Re: Kakkua! Piirakkaa! Pullaa! Muffinssia! Keksiä!

ViestiKirjoittaja Suvi » Ma 26 Touko 2014 19:48

Mulla on vähän sama "ongelma". Joulutorttuja ei tee mieli, mutta jotain kivaa noista voisi tehdä.

Vinkkejä? Ehdotuksia? :tilt:
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 26 Touko 2014 20:07

skray kirjoitti:Voiko joulutorttutaikinalevyistä tehdä muutakin kuin joulutorttuja tai jotain muita makeita torttuja? :keijo:

Lakka-kermalehikäiset olivat ainakin muistaakseni yläasteella ihan sikahyviä. Ei ole vain tullut tehtyä köksän tuntien jälkeen. :O: Lakkahillon voinee korvata tarvittaessa jollain muullakin hillolla.

Lakka-kermalehikäiset (8kpl)

2 voitaikinalevyä
voiteluun: 1 muna
pinnalle: tomusokeria
täyte: 2 dl kermaa
1,2 dl lakkahilloa

Laita taikinalevyt pellille.
Voitele levyt munalla.
Leikkaa levyt taikinapyörällä neljään yhtä suureen osaan (siis neljä palaa 1 levystä), irrota palat toisistaan.
Paista 200 asteessa 10-15 min.
Jäädytä leivospohja ja halkaise kohonnut pala.
Vatkaa kermavaahto.
Täytä leivos kermavaahdolla ja lakkahillolla.
Sirottele pinnalle siivilällä ohuelti tomusokeria.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 26 Touko 2014 21:42

Kyllä niistä voi mun mielestä tehdä suolaisiakin piirakoita :keijo:
Oon ite tehnyt munapasteijoita munavoin kaltaisella seoksella ja munariisiseoksella.
Kai niistä jotain kinkku- tai jauhelihapasteijoitakin voi tehdä :D
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja skray » Ma 08 Syys 2014 19:57

Ratkaisin vihdoin joulutorttulevyjen kohtalon. :keijo:
Tein niistä sunnuntaina vadelmaviinereitä:

Leikkasin levyn kahtia, eli neliöiksi. Voitelin, sirottelin raesokeria reunoille/nurkkiin ja keskelle keko vadelmamarmeladia, joka oli jäänyt jääkaappiin pyörimään viime talvelta (Runeberg).

Tuli ihan syötäviä ja samalla sain käytettyä pois sen iänikuisen vadelmamarmeladin.

Ps. Uuni n. 10 min, olikohan 200 astetta.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 13 Syys 2014 21:42

Mä tein eilen aukun keksejä kahden suklaan täytteellä, höystettynä pähkinällä.
Tänään sain kuulla että resepti on amerikkalaisten cookiesin :keijo: Väitin että meidän amerikka on Aukkulassa ja ihan sama mitä mulle väitetään, net on aukun keksit ja sillä piste :pepsodent:

Tehtiin me täytekakkukin.
Väliin tuli omenaa ja raparperiä. Oli muuten ihan järjettömän hyvää :kuola:

Oli juhlatarjoilut.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 29 Syys 2014 15:37

Kibaya kirjoitti:Mä tein eilen aukun keksejä kahden suklaan täytteellä, höystettynä pähkinällä.
Tänään sain kuulla että resepti on amerikkalaisten cookiesin :keijo: Väitin että meidän amerikka on Aukkulassa ja ihan sama mitä mulle väitetään, net on aukun keksit ja sillä piste :pepsodent:

No onhan tää Pohojammaa vähä niinku ameriikkaa! Kaikki on suurta ja hianoo :gay: Keksikki! Sivuhuomiona, itsekin siis olen lainannut reseptin Yhteishyvältä, joten ei ne varsinaisesti mun ole :keijo:

Mulla ei ole keksikakkupulla-asiaa kuin se, että en ole aikoihin leiponut (poislukien synttärit). Mikä on ihan hyvä, koska paino on noussut ilmankin (paitsi soffiksella, joka on laihtunut neuvolalukemiin :ei: ). Kuitenkin tekisi mieli leipoa, mutta "terveellisesti", niin olen yrittänyt etsiä ja toteuttaa raakakakkujuttuja. Yhden tekaisinkin, tällaisen omena-mansikka -raakakakun. Jostain syystä sain omenasisuksesta hirvittävää karvaan makuista mössöä. Tuoreita mansikoita ei ollut saatavilla, joten ne jätin kokonaan pois, en tiedä sitten, siitäkö karvaus johtui vai mistä.

Joka tapauksessa ensikosketus raakaleivonnaisiin oli surkea pettymys, enkä ole saanut inspistä yrittää uudelleen. Ei kellään olisi mitään pomminvarmaa raakakakkureseptiä takataskussa?
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja skray » La 25 Loka 2014 10:41

Vimeisen kolmen viikon aikana olen väsännyt kaksi pellillistä ja yhden tavallisen piirakkavuoan verran omenapiirakkaa ja kaikki on syöty. :keijo:
Äiti toi VÄHÄN omenia mummulasta. Niitä tulee kohta jo ovien ja ikkunoiden lisäksi korvista. Tänään meen kaverin luo keittämään lopuista omenista mehua, kun ei yksin kertaisesti keksi enää mitään muuta.

Huipuksi havaittu omenapiirakan ohje löytyy tästä. :kuola:
Tuplataikinalla tuli pellillinen.
skray

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 25 Loka 2014 22:27

No nyt! Nyt on tehty kakkua ja kaikkee!
Porkkanamuffineita, täytekakkua ja kaksi erilaista voileipäkakkua.
Voileipäkakut oli :kuola:
Täytekakku oli :kuola:
Täykkäriin tuli valkosuklaa-mustikkamoussea ja kalakakkuun katkaraputäyte ja savukalatäyte. Oli kyllä vähän hämmentävää yrittää etsiä voileipäkakun täytteen reseptiä ILMAN majoneesia tai sulatejuustoa. Tosin en kauaa jaksanutkaan, vaan menin sitten ihan sillä että ajattelin katkaraputäytteen uuniperunalle sopivan myös kakkuun. Sopihan se.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja skray » Ma 15 Joulu 2014 21:46

Viikonloppuna meidän talo muuttuu keksitehtaaksi. :superhymy:
Ostin Leivotaan-lehden ja sen mukana tuli pikkuleipävihkonen, jossa on ehkä maailman helpoimpia pikkuleipäreseptejä. Lisäksi melkein kaikki ainekset löytyy suoraan kotoa. Laskeskelin, että tarvii vaan ostaa lisää voita ja pari levya suklaata ja pääsen jo pitkälle. Kiva viedä esim. fammolle lahjaksi itse tehtyjä pikkuleipiä. :ahihi:
skray

ViestiKirjoittaja Emilia » Ke 17 Joulu 2014 17:42

Laitoin just kanelijuustokakun jääkaappiin hyytymään. Tekis mieli leipoa jotain muutakin. Ehkä porkkanakakku.

Ajattelin myös tehdä jotain leipää tai leivonnaisia jouluviemisiksi. Jotenkin ei nyt keskittymiskyky riitä mitään varsinaisia lahjoja miettimään.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 17 Joulu 2014 20:13

Porkkanakakku :kuola:
S-keksejä :kuola:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja skray » La 20 Joulu 2014 13:17

Jos kaapista löytyy ylimääräisiä riisimuroja, käytä ne tähän:

125g kookosrasvaa
2dl tomusokeria
½ dl kaakaojauhetta
2 tl vaniljasokeria
7½ dl riisimuroja

- sulata kookosrasva kattilassa, anna jäähtyä hetki
- sekoita joukkoon sokerit ja kaakaojauhe (Ohjeessa luki, että pitäis tomusokeri ja kaakaojauhe siivilöidä, mutta en jaksanut, vaan otin vispilän se sekoitin ne sillä. Toimi.)
- sekoita joukkoon riisimurot
- annostele pieniin vuokiin (isommatkin käy, mutta sitten näitä ei tuu niin paljon)

Koristelin nonparelleilla, että saivat vähän väriä.

Nam!

Säilytys jääkaapissa, tai kookosrasva alkaa sulaa...
skray

ViestiKirjoittaja skray » Ma 22 Joulu 2014 20:33

Huh, nyt on keksitehdas suljettu. :hiki:

Oon leiponut tänään viittä eri lajia pikkuleipiä. Kolapaloja, inkiväärikeksejä, tuplasuklaakeksejä, pähkinäsuklaakeksejä ja suklaasydämiä. Meni yhteensä mm. 600g voita, muutama desi sokeria ja fariinisokeria, noin 10dl jauhoja ja kolme levyä erilaisia suklaita. :virne: Yllättäen vaan yksi kananmuna. :keijo:

Näitä nyt sit saa lahjaksi isovanhemmat ja miehekkeen porukat. Omille porukoille otan mukaan vaan ne rumimmat, joita ei voi antaa kellekään muulle. :D
Koemaistajana olen toiminut koko päivän ja tulee sokeria korvista kohta. En tiedä syönkö enää yhtäkään keksiä itse...
skray

ViestiKirjoittaja puolikarkea » La 31 Tammi 2015 20:08

Masterchef Australiassa tekivät tällä viikolla tuulihattuja ja totesivat, että jokaisen kokin tule osata niiden leipominen. Siitähän se ajatus sitten lähti! :keijo:
En ole aiemmin leiponut tuulihattuja ja riemuitsin uunin äärellä, kun näin niiden kohoavan nätisti. Täytteeksi sekoittelin vatkattua vispikermaa, sulatettua Fazerin sinistä, mansikkasosetta pakkasesta ja hieman sokeria. Hyviä tuli. :tilt:
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja L-S » La 31 Tammi 2015 20:16

Kuulostaa hyvältä :kuola:
Mä tein joskus takavuosina tuulihattujoutsenia. :keijo: Ei sekään hirveän vaikeaa ollut, vaikka vaikuttikin siltä. Tosin omani eivät ehkä ihan noin tyylikkäiltä näyttäneet kuin linkkaamani reseptin kuvassa, mutta ihan joutsenilta kuitenkin. Suosittelen kokeiltavaksi, jos haluaa tarjota jotain outoa ja näyttävää. :P
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja puolikarkea » La 31 Tammi 2015 20:27

Eipä ne minunkaan tuulihatut olleet ihan konditoriatasoa, kun en pursotuspusseja ja tähtityllaa omista. Taikina pakastepussiin ja reikä nurkkaan. Ennen uuniin menoa näyttivät muodoltaan joltakin, mitä voisi ostaa pilailupuodista ja uunissa lähinnä vaan kohosivat suuremmiksi. :virne:
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja skray » La 31 Loka 2015 11:52

Nyt on kuulkaa Halloweenmuffinssit tekeillä.
Just laitoin muffinssit uuniin ja jossain vaiheessa tänään niistä pitäis tulla tämmösiä. Ohjeen mukaan tuosta määrästä tulisi n. 12 isoa muffinssia. Tossa kuvassa, kun hän noita koristelee, niin muffinssit ei mun mielestä näytä isoilta käden kokoon verrattuna. Musta tuntuu, että mulla on suuremmat vuoat ja silti mä sain noita 20kpl, olis tullut 21 jos pellillä olis vielä ollut tilaa. Teinkö mä jotain väärin? :virne:
Saas nähdä riittääkö mun strösselit ja silmät. Englanninlakupussissa oli kokonaista kolme keltaista ja yksi pinkki tommonen lakritsa, joista sen pinkin söin ennen kuin tajusin, ettei niitä ole enempää. Onneks ostin varalta eilen pari tavallista lakupötköä turkinpippurilakua, niin saa sit siitä tehtyä silmiä lopuille hämppiksille. :keijo:
skray

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 31 Loka 2015 12:56

skray, voi kuinka ihania muffineja. :ahihi: Jos viettäisin Halloweenia, tuollaisia haluaisin tehdä. :superhymy:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja skray » La 31 Loka 2015 13:02

Jooh. :keijo:
Ei menny ihan niinku Strömsössä.
- suklaan laittaminen, helppo.
- strösselin laittaminen, helppo.
- silmät, ei meinaa pysyä, ärsyttävä.
- jalkojen tökkiminen muffinssin "kuoren" läpi, hankala.

Laskin aiemmin väärin, oli mulla sittenki 21 muffinssia valmiina.

Lopputulema
21 muffinssia, josta:
1 muffinssi syöty ennen mitään kuorrutuksia maun tarkistamiseksi. ;)
18 muffinssia, joissa on päällä sulatettua suklaata, joista 14:ssä on myös strösseliä, joista 11:llä on silmät, joista 2:lla jalatkin.

Tää oli tässä, kelpaa jos kelpaa.

:keijo:
skray

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 31 Loka 2015 15:53

Jos kuitenkin jaluat vielä jalat lisätä, ehdottaisin reikien pistelyä hammas- tai grillitikulla ja sitten jalkojen tunkemisesta niihin. Voisi helpottaa asiaa.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja skray » Ma 09 Marras 2015 22:33

marenkienkeli kirjoitti:Jos kuitenkin jaluat vielä jalat lisätä, ehdottaisin reikien pistelyä hammas- tai grillitikulla ja sitten jalkojen tunkemisesta niihin. Voisi helpottaa asiaa.

No tota mietinkin, mutta mieheke on käyttänyt kaikki mun hammastikut. :virne:
skray

ViestiKirjoittaja Aurora B. » La 14 Marras 2015 22:56

Puuh. Olen leiponut leipomasta päästyäni, tai ainakin siltä tuntuu. Syksy mennyt iloisesti jauhoja pöllyttäessä. Eikä siinä mitään, mielelläni leivon ja vielä enemmän syön :superhymy: Mutta tää alkaa jo näkyä naamasta. Voisiko joku keksiä kalorittomat leivontavärkit?

Viimeisin innostus on nämä Isoäidin kolakeksit, jotka ovat aivan liian helppoja tehdä, ja sairaan hyviä :kuola: Pahimmillaan tein noita pari kertaa viikossa :P

Tein myös joku aika sitten ensimmäisen tilauskakun ikinä :isosilmä: Sain siitä ihan rahaa! :keijo: Lähinnä värkkien hinnan + euron pari tekijänpalkkaa, mutta menikin kaverille.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 02 Helmi 2016 23:35

Vihdoinkin sain aikaiseksi tehdä Runebergin torttuja! (Tai oikeastaan muffineja.) Edellinen kerta oli yläasteen köksän tunnilla, mikä on sinäänsä ihme, sillä pidän Runebergin tortuista todella paljon. Ohjeeni on mukaelma Yhteishyvän ohjeesta. Ohjeen epäselvyyden vuoksi ehdin sekoittaa sokerin kuiviin aineisiin, kun se olisi pitänyt vaadottaa margariinin kanssa. :norsu: Ja rommikostutus tuli tehtyä vasta sokerikuorrutteen jälkeen, mutta hyviä tuli. :pilvi:

Runebergin muffinit (16 kpl)

150 g margariinia
1,5 dl sokeria
2 kananmunaa
1 dl mantelia jauhettuna
1 dl Digestive-keksejä murskana
1,5 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta

Kostutukseen:
rommi-vesiseosta yht. n. 4 cl (jotta olisi rommin makua tullut enemmän, olisi voinut ihan ronskisti käyttää raakaa rommia. Nyt ei oikein rommi maistunut.)

Koristeeksi:
Pursotettavaa vadelmahilloa
Tomusokeri-vesiseosta pursotettuna

1. Sekoita mantelijauhe, Digestive-keksit, vehnäjauhot ja leivinjauhe keskenään.
2. Vatkaa pehmeä margariini ja sokeri vaahdoksi. Lisää munat yksitellen ja vatkaa voimakkaasti. Lisää loput aineet, vatkaa tasaiseksi.
3. Annostele taikina vuokiin.
4. Kypsennä 200-asteisessa uunissa noin 15 minuuttia. Anna hieman jäähtyä ja kostuta.
6. Valmista kuorrutus sekoittamalla tomusokeriin hyvin pienissä erissä nestettä. Kun muffinit ovat viilenneet, valuta jokaiselle tortulle kuorrutusta renkaaksi ja lisää keskelle hillo.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja skray » Ma 08 Helmi 2016 23:40

Mun lemppari kaikista pyhäpullista on juurikin Rinebergintorttu, voittaa mennen tullen laskiaispullat ja muut.
Mä tein torttuja jo edellisviikon sunnuntaina, että niitä olisi koko viikoksi. Tuplataikinalla ja pienehköillä vuoilla tuli 38 kpl ja perjantaina 5.2. niitä oli jäljellä tasan 1. Itse söin varmaankin 5kpl viikon aikana, 8 vein kaverilleni ja loput söi mieheke. Hän oli ihmeissään, kun kerroin perjantaiaamuna, että tänään on se päivä, kun niitä kuuluu syödä. Hän oli vetänyt leivoksia jo koko viikon ihan innoissaan. :keijo:

Mun ohje on tämmönen alkoholiton (mielestäni parempia Ruunepereja on tämmöset kuivemmat):

Uuni 200 astetta, paisto n. 10 min.

100g voita
1 dl sokeria
2 munaa
(muutama tippa karvasmantelia)
1dl vehnäjauhoja
1 dl korppujauhoja
½ dl manteleita (itse käytän suoraan mantelirouhetta)
1 tl leivinjauhetta
1 dl kermaa tai kermaviiliä

Kuorrutus: vadelmahilloa tai marmeladia, sekä tomusokerista ja vedestä (tai sitruunamehusta) tehtyä kuorrutetta, tiedätte kyllä. Ohjeessa lukee 2 tl vettä + 1 dl tomusokeria, mutta ei kai se niin tarkkaa ole.

1. Voi ja sokeri vaahdotetaan
2. Lisää kananmunat (ja muutama tippa karvasmantelia jos maistuu)
3. Jauha mantelit (tai käytä rouhetta) ja sekoita kuivat aineet
4. Lisää kuivat aineet taikinaan ja joukkoon myös kerma(viili)
5. Jaa vuokiin ja paista
6. Kuorruta jäähtymisen jälkeen

Ohjeessa sanotaan, että tästä tulisi n. 12 kpl, mutta mä sain 38 tuplaamalla annoksen ja käytin melko pieniä vuokia.
skray

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 08 Helmi 2016 23:54

Mäkin tein runebergintorttuja oikeaoppisesti perjantaina. Oma ohjeeni oli muuten aika samanlainen kuin aiemmin mainitut, paitsi siihen tuli murennettuja piparkakkuja korppujauhojen tai Digestive-keksien sijaan. Joulusta oli sopivasti jäänyt pipareita, heitin niitä noin kolme monitoimikoneen jauhettavaksi. Lisäksi laitoin kerman sijaan maitoa (kermaa ei ollut :P). Ja kun ohjeita katselin, niin joissain ohjeissa ei ollut lainkaan kermaa tai maitoa, toisissa oli jompaa kumpaa. Yllättävän paljon tästäkin oli variaatioita, eikä varmaan mikään niistä ole Fredrika Runebergin alkuperäisohje. Jossain väitettiin, että Fredrika käytti omenahilloa, tiedä sitten pitääkö paikkansa.

Kostutukseen olen tavannut käyttää amaretto-tyyppistä likööriä (Disaronnoa) laimentamattomana. En käytä sitä juuri koskaan muuten kuin runebergintortuissa, se on kaapissa ihan sitä varten. :P
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina