Kodinkonehankinnat: kokemuksia ja muita juttuja

Kodinkonehankinnat: kokemuksia ja muita juttuja

ViestiKirjoittaja skray » Pe 18 Huhti 2014 13:59

Perustan uuden ketjun kodinkonehankinnoille, sillä kaipaan tukea pyykinpesukoneen hankinnassa. Tähän ketjuun voi siis laittaa kysymyksiä ja kokemuksia, mikäli jonkin kodinkoneen hankinta tuottaa tuskaa.

Minun tuskani:
Meidän pyykinpesukone vetelee viimeisiään. Se pysähtelee vähän väliä ja tekee muutenkin kaikkea kummaa pesun aikana.
Pitäisi siis ostaa uusi kone ennen kuin tuo kosahtaa lopullisesti. Oon viime aikoina koittanu netistä etsiä vaihtoehtoja uudeksi koneeksi ja ARGH! :raivo:

Juuri missään verkkokaupoissa ei kerrota kuinka pitkiä pesuohjelmat koneissa ovat. En edes viitsi mennä kodinkoneliikkeeseen kyselemään, koska ne myyjät ei kuitenkaan tiedä. Olen myös täysin vakuuttunut siitä, että tietoja ei muutenkaan kerrota missään mallikoneen kyljessä, koska kuluttaja ei ostaisi ainuttakaan tarjolla olevista koneista, jos tietäisi, kuinka helvetin kauan kaikki pesuohjelmat kestävät.

Löysin jostain koneesta pituustietoja verkkokaupasta (kiitos NetAnttila, risut Gigantille) ja perus 40 asteen pesu täydellä koneella kestäisi 240 minuuttia parhaimmillaan vertailemissani koneissa. Eli 4 tuntia! Mitä VI***A? Ei mulla ole aikaa odottaa 4 tuntia, että pesukone pesee vaatteeni. Tiedän, että nykykoneissa on usemmiten ajastin, jotta sen saa esim. pesemään niin, että kone on valmis kun tulen töistä, mutta en haluaisi jättää konettä päälle koko päiväksi sillä aikaa, kun me molemmat ollaan töissä.

Nykyisen koneen perus 40 asteen ohjelma kestää noin 1,5h, vähän vähemmän. Nykyisessä koneessa ei ole jäljellä olevan ajan näyttöä, joten en muista tarkkaa aikaa. Valmis se kuitenkin on aina jo, jos menen puolentoista tunnin päästä katsomaan. Siis oli valmis silloin kun se vielä toimi kunnolla, nythän se saattaa pestä 40 asteen ohjelmaa 5 tuntia. :friikki:

Toivoin, että voisin ostaa pesukoneen, jossa perusohjelmat 30 tai 40 astetta kestäis max. tunnin ja 60 astettakin max 2h. Saako sellasia koneita mistään?
Mä etsin päältä täytettävää konetta, koska tila on rajallinen ja useimmat niistä ovat vain 40cm leveitä, joka olis huippua. Ja nytkin käytössä on päältä täytettävä kone ja olen siihen tottunut, koska meillä on aina ollut päältä täytettävä kone, porukoillakin. Puhuttiinkin yhden kaverin kanssa siitä, että tämä on kai kotoa opittua, että kumman mallinen kone "pitää" olla.

Millaset pyykinpesukoneet fordailijoilla on ja oletteko tyytyväisiä? Minkä pituiset ovat pesuohjelmat koneissanne?
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

Re: Kodinkonehankinnat: kokemuksia ja muita juttuja

ViestiKirjoittaja Wildchild » Pe 18 Huhti 2014 20:58

Perheen äiti tässä hei. :hei:
Meillä on muutaman vuoden vanha sivusta täytettävä LG:n pesukone. Maksimipyykkimäärä on 7kg, joka tahtoo olla kohta jopa vähän pieni. :pahis:
Ostettiin aikoinaan Gigantin alesta (maksoi muistaaksein 350e), ja olen ollut tyytyväinen. Okei, yksi miinuspuoli siinä on: ei ole näyttöä joka näyttäisi jäljellä olevan ajan. Mutta ei se ole haitannut sen jälkeen kun olen oppinut muistamaan kuinka kauan mikäkin ohjelma suurin piirtein pyörii.

Tuo 40 asteen täyskoneellinen ja 240min on todella pitkä aika. Meidän kone vetää sen n. 1h20min, joka on oikein passeli. Ja tuo 60 astetta kestää reilut 1,5h. Eli pesuajat ovat kohtuulliset.

Linkousnopeuteen kiinnittäisin huomiota. Minulle 1400 on ehdoton minimi kun puhutaan täysteholinkouksesta, yhtään pienempää en kelpuuttaisi. Johtuen kylläkin siitä että meillä ei ole kuivausrumpua ja tykkään että aamulla pestyt vaatteet ovat illalla kuivat kun pesen toisen koneellisen. Kuivaustila kun on meillä aika pieni.

Toivottavasti toi pesukone toimii vielä parisen vuotta, koska jotenkin uuden sopivan koneen etsintä kuin neulan etsiminen heinäsuovasta. Joten skraylle sympatiat. :paijaus:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 18 Huhti 2014 22:02

Mulla on käytössä siskon pesukone. Merkkiä en muista, mutta edestä täytettävä 7kg:n kone. Siinä on jotain eko-ohjelmia ja mitä lie hienouksia. Se punnitsee ensin pyykin ja antaa sille vasta sitten ajan kauanko hommassa kestää :töktök: Joo'o, on se hienoo. Noooooh, tähän mennessä lyhin mitä olen saanut oli 1.37min :keijo: Pisin oli täydelle koneelle 2.5h. Mun vanhassa pesukoneessa oli ohjelma kuin ohjelma 1.5h ja valmis!

Mä en niin linkousjutuista ole kiinnostunut, kun tapana on ollut ekstralingota jos on tarvinnut pyykkiä nopeammin kuivaksi. Mulla on aina ollut niin vanhat koneet, että niistä on voinut valita pelkän linkouksen jos on ollut tarvis :virne: Tuplalinkouksella on saanut ihan ok:sti kuivuvaa pyykkiä.

Mieleä en suosittele missään nimessä ostamaan, ei vaikka saisi mitenkä halvalla tahansa. Mä en ottaisi Mielen konetta vaikka mulle maksettaisi siitä. Itsellä ja parilla muullakin on ollut vain huonoja kokemuksia. Mun huonossa kokemuksessa meni luukun tiivisteet korjaamattomaan kuntoon puolessa vuodessa ja kone rupesi räkimään vettä pihalle. Mielen mielestä se oli käyttövika, vaikka toistui samaan aikaan lähipiirissä toisella käyttäjällä, jopa hieman uudemmassa koneessa. Sen lisäksi siitä hajosi säätimet ja muut jutut alle vuoden käytössä. Täytettyään vuoden, kone oli ihan kaatopaikkavalmis. Tästä nyt on toki aikaa, mutta kokemus oli ihan kammottava. En ole kuullut Mielen pesukoneista mitään hyvää. Ehkä jossain on se poikkeus mikä vahvistaa säännön :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 19 Huhti 2014 21:20

Mullakaan ei lukenut pesuohjelmien kestoja missään (no ok, muutamaan ohjelmaan oli), mutta oon sitten ottanut aikaa (ei jäljellä olevan ajan näyttöä). Mulla on tommonen perus-Rosenlew, jossa on pikatoiminto. Pikatoiminnolla peruspesut 40°C ja 60°C kestävät 1h 10 min (normaalit 2h 30 min). Villaohjelma taisi olla ainoa, joka pesi alle tuntiin. Tässä on myös pelkkä linkous, jos haluaa lingota useamman kerran. Jos haluaa huuhdella + lingota koneen lopettamisen jälkeen, niin se on sitten tunti lisää. Kerran erehdyin laittamaan jonkun halvatun eko-ohjelman + lisähuuhtelun, niin se kesti 4 tuntia. Opin kerrasta. Muutenkin ne eko-ohjelmat tuntuvat vain pidentävän kestoa.

Suosittelen, että hankit sellaisen, jossa on pikatoiminto edes joillekin ohjelmille.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja skray » Su 20 Huhti 2014 11:00

Lyyra kirjoitti:Suosittelen, että hankit sellaisen, jossa on pikatoiminto edes joillekin ohjelmille.

Joo, se olis kyllä kätevää, jos saisi esimerkiksi puolitettua pesuajan jossain ohjelmissa.
Samalla tuli tässä mieleen, että juttelin tästä aiheesta yhden työkaverin kanssa ja se kertoi, että se saa kyllä puolitettua pesuajan koneessaan, mutta sitten saa laittaakin vain puolet täyttömäärästä. Eihän siinäkään ole järkeä. :keijo:
Muistaakseni taisi sanoa, että oli joku Siemensin kone.

Mä katselin myös jotain Rosenlewin koneita, jotka eivät olleet halvimmasta päästä, mutta eivät myöskään kovin kalliita. Kauanko Lyyran Rosenlew on palvellut?
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 20 Huhti 2014 21:33

Sain sen viime joulukuussa, joten uusihan se käytännössä vielä on. Tällainen. Ja todellakin halvimmasta päästä. Mun tarpeisiini ihan sopiva kone, kunhan ei hajoa ens jouluun mennessä.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja theia » Ti 05 Tammi 2016 16:26

Kuivausrumpu pitäisi ostaa :raps: Onk suosituksii? Saaks kuivausrummun lykätä kaikkien (edestätäytettävien) pesukoneiden päälle? Siis kestääkö ne painoa? :keijo:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ti 05 Tammi 2016 17:18

Mäkin olen alkanu kaipaamaan kuivausrumpua koska ei toi pyykkivuori taida muuten kadota. :epäilevä:

Mutta mun tietääksein ne voi laittaa minkä vaan edestä täytettävän pesukoneen päälle jos vaan hankkii sen väliasennusosan siihen. :riips:
Sen verran tiedän että ainakin meidän koneen päälle sellaisen voi laittaa. :keijo:

Ja kondensoiva(?) sen pitäisi olla, ainakin mein kohalla. Meillä kun ei oo paikkaa sille poistovesiputkelle.
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 05 Tammi 2016 17:35

Mun käsittääkseni kannattaa varmistaa ensin sen oman koneen suhteen että mikä kuivausrumpu siihen käy.
Noilla fb-kirpoilla ainakin näkee paljon näitä juttuja että vanha kuivausrumpu myydään kun ei se käy enää sen uuden koneen päälle painon tai muun vuoksi. Jotkut antaa siksikin että on halvempi ostaa koko torni kuin pelkkä pesukone/torni.
Tietty joillain merkeillä on sitä että vain oman merkin kuivausrumpu sopii.
Suosittelen ihan suoriltaan googlaamaan eka sitä omaa konetta että kestääkö se sitä painoa. En usko että lähtökohtaisesti kaikki kestää tai että kaikkiin pesukoneisiin automaattisesti saa sen väliosan. Myös varmaan sen kuivausrummun paino vaikuttaa kestääkö se.

Nyt on kyllä hyvä aika olla hankkimassakin, kun aleissa myydään vanhat mallistot pois. Myös mallikappaleita saattaa saada edullisesti.

Mutsilla on kondensoiva kuivuri. Niillä on ollut parikin erilaista, mutta parhain on ollut se missä on tarpeeksi iso se vesisäiliö.

Kuivaavaa pesukonetta en suosittele, en ainakaan lapsiperheeseen :keijo:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja theia » Ti 05 Tammi 2016 17:38

Me siis ostetiin (edestätäytettävä) pesukone siltä samalta tyypiltä jolta ostettiin kämppäkin, olikohan se nyt 1v vanha - mallia/muita en vielä tiedä niin täytyy ottaa selvää kun päästään käymään siellä :virne:

Toivotaan nyt, että se kestää kuivausrummun painoa :keijo: Jos ei niin voi "vähän" veeituttaa että joutuis sitten kuitenkin hankkimaan uuden koneen...
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 05 Tammi 2016 17:41

Luulis että vuoden vanhaan koneeseen löytyy sopiva kuivuri päälle. Vanhempiin voi olla vaikeampaa.
Mun käsittääkseni lähes kaikilla yleisimmillä merkeillä on omat kuivurit.
Tokihan kuivurin voi sijoittaa muuallekin kuin kylppäriin. Kälyllä oli niiden eka kuivuri eteisessä kun ei se mahtunut pesukoneen päälle. :keijo:
Kibaya
Hörhökeijotar

Paluu Känpillä