Kakkavaippaketju

Re: Kakkavaippaketju

ViestiKirjoittaja skray » Ke 13 Huhti 2016 13:18

Kävin viime viikolla kylässä kaverillani, jolla on lapsi ennestään ja nyt toinen, joka on muutaman kuukauden ikäinen.
Hänen kanssaan keskusteltiin kaikenlaista ja käytiin sitten läpi mitä kaikkea olen jo hankkinut ja mitä vielä tarvitsisi hankkia vauvalle. Lähdin sieltä mukanani hoitoalusta, itkuhälyttimet, vaatteita ja tuttipullo. :virne: Rahaa hän ei nyt ainakaan vielä huolinut näistä ja itkuhälyttimiä saadaan testata ensin ja ostaa ne sitten heiltä, jos haluamme ne. Kiva, kun on ihania kavereita. :hymyhali:

Miehekkeen pitäisi vielä maalata pinnasänky ja porukoiden tuoda meille hoitopöytä, niin sitten alkaisi olemaan järjestelyjä vaille valmiina kaikki.. Kiva, kun saa pian petata sängyn pikkuiselle valmiiksi ja muutenkin järjestää kaikki valmiiksi sen sijaan, että tavarat ovat nyt laatikoissa/koreissa odottamassa. Meidän piti muuttaa vintille asumaan tässä jo kohta, mutta kylppäriä ei saadakaan valmiiksi varmaankaan ennen kesää, joten nukutaan mieluummin alakerrassa edelleen. En halua alkaa öisin kulkemaan portaita vauvan kanssa kylppärin vuoksi, kun kuitenkin meillä tilaa on nukkua alakerrassakin.

Olen pyrkinyt nyt äitiyslomalla siihen, että hoitaisin jotain joka päivä valmiiksi.
Tänään taistelin turvaistuimen pehmusteiden kanssa. Istuinosan pehmusteet oli ihan helppo irrottaa pesua varten, mutta kuomun kangas oli hankala. Tai en vaan uskaltanut vääntää/vetää osia niin paljon kuin piti aluksi, koska pelkäsin niiden menevän rikki. Piti jo soittaa tälle viime viikolla minua lahjoneelle kaverille avun saamiseksi, heillä kun sattuu olemaan samanlainen turvakaukalo kuin meillä. :virne: Lopulta osat lähti irti ja pehmusteet on nyt pesukoneessa. Kiva, kun tämänkin saa nyt hoidettua, kun kaukalo nyt on kuitenkin meillä jo monta kuukautta ollut pölyttymässä eteisessä...

Tänään ajattelin vielä alkaa pakkaamaan sairaalalaukkua valmiiksi. Tai sen verran nyt ainakin, että laitan sinne vauvalle muutamia vaatteita ja itselleni jotain hygieniatarvikkeita. Vaatteita itselleni en vielä pakkaa, koska ne saan tarvittaessa pakattua hetkessä ja vähän kelin mukaan. Olettaen siis, että tässä mennään vielä laskettuun aikaan saakka, joka on 8.5. Tai jopa viikko pidempään (toivottavasti ei), jolloin on jo toukokuun puoliväli. Keli voi siis olla mitä vaan parin ja parinkymmenen plusasteen väliltä...
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 13 Huhti 2016 13:45

Sisko sai aikanaan neuvolasta semmoisen "ohjekirjan", missä kerrottiin kaikkea tärkeää. Kuten että mitä sairaalakassiin kannattaa laittaa n. 2 viikkoa aikaisemmin. Yksi neuvoista oli "banaani". :virne: Että kaks viikkoa säilöt banaania laukussa valmiina ja miksi? Sama kuin että ripsiväriä sitten sitä varten kun tulee vieraita ja voi näyttää hyvältä. Siitä oltiin kanssa vähän wtf-meiningillä. Kuka hitsivie katsoo onko sillä äidillä siellä ripsiväriä vai ei. Varsinkin nykyään kun keskimäärin sielä sairaalassa ei olla montaa päivää jos kaikki on ok. Se kolme päivää on kai keskimääräisesti normi, ellei ole jotain syytä odottaa jälkitarkastuksia ja muita. En tarkoita etteikö ole olemassa ihmisiä joille se ripsiväri tuo vähän virkistymistä, mutta veikkaan että hyvin harvaa (toivottavasti ketään) kiinnostaa se onko äidillä sairaalassa ripsiväriä vai ei.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Emilia » Ke 13 Huhti 2016 19:21

Ei olis mikään ripsiväri auttanut siihen näkyyn, mikä esim mä olin vielä kaksi päivää synnytyksen jälkeen. :virne: Mut enpä olisi ketään sinne sairaalaan halunnut muutenkaan. :P Oli kiva olla ihan vain oman perheen kesken ne muutamat päivät.

Oma suositus sairaalakassiin:

Vaihtovaatteet ja villasukat (kättärillä ainakin oli tosi kylmä, mut toisaalta se oli joulukuuta :D )
Kännykkä plus laturi
Neuvolakortti
Miehelle vaihtovaatteet
Kamera, jos tykkää
Lapselle kotiinlähtövaatteet ja jos nyt haluaa jotain muitakin ottaa (meillä ainakin poika oli ihokontaktissa melkein koko ajan, joten pärjättiin hyvin sairaalan vetimillä ja peitoilla)
Hygieniajutut tietty
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja theia » Ke 13 Huhti 2016 20:05

Mulle neuvottiin Emilian listan lisäksi myös eväät (sekä miehelle että itselle, ja ehdottomasti kuulemma suklaata ja karkkia :virne: ) ja lukemista. Mä oon jo kahdesti syönyt sairaalakassisuklaan :nolo: oli katastrofeja mm. keittiössä ja tyhmä aviomies :keijo:

Laskettu aika! Tänään! :woop:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja skray » To 14 Huhti 2016 07:24

No mä pakkasin nyt jo vauvalle kaikki tarvittavat jutut, eli lähinnä kotiin lähtöä ajatellen vaatekerran. Muuten ajattelin, että käytetään ehdottomasti sairaalan vetimiä, niin ei tarvi miettiä mitään pyykkäämistä. Itselleni pakkasin jo yhdet housut ja topin, sekä parit alushousut ja sukat. Nääkin enemmän sitä kotiinlähtöä ajatellen ja onhan mulla varmaan jotain päälläni, kun sinne mennäänkin... Muuten aattelin, että oon kuitenkin varmaan niissä sairaalan vetimissä ja jos jotain tarvii, niin mieheke saa tuoda sitten. Lisäksi pakkasin kirjan ja kuulokkeet, että voi kännykällä katsoa jotain ohjelmaa netistä, jos aika tulee pitkäksi (mieheke voi tuoda tabletin, jos kännykkä ei riitä). Hygieniajutuista pakkasin jo shampoon yms. matkakoossa. Lisäksi laitoin kassiin listan niistä jutuista, joita ei oikein voi pakata ennen lähtöä, esim. kännykän laturi ja hammasharja. Voin sitten listasta katsoa lähdön hetkellä, että mitä vielä pitää pakata. :virne:

Meillekin kerrottiin, että jotain evästä kannattaa ottaa, koska äidille on kyllä sairaalassa ruokaa, mutta isälle ei. Kanttiini on kyllä auki, mutta rajallisesti. Karkit ja suklaa nyt on itsestään selviä ja ne on ihan mua varten. :virne: Lisäksi kehotettiin ottamaan sisäkengät sekä itselle että isälle, koska sairaalassa ei kuulemma täällä enää ole mitään lipokkaita lainaksi. Mulla/meillä ei ole mitään sopivia läpsyjä, koska kaikkia on ulkona käytetty, joten käyn varmaan jotkut halvat muoviläpsyt ostamassa meille molemmille. En halua sairaalaan ottaa varvasläpsyjä, joissa oon kulkenut ties missä paskassa tuolla ulkona. Miehekkeen kroksit ei myöskään ole säästyneet autotallilta yms, joten niitäkään ei voi hänelle ottaa mukaan. :keijo: Miehekkeelle vois tosiaan vielä pakata ainakin jonkun vaihtopaidan, sukat ja bokserit ihan kaiken varalta. :)

Theia. :täpinä:
skray

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 14 Huhti 2016 18:41

Sen mä ymmärrän että miestä varten on eväät kyllä. Siinä opuksessa puhuttiin vaan aina siitä mitä äiti tarvitsee ja isälle oli kirjassa kääntöpuolella omat jutut. Siinä pakattiin isälle oma kassi! Olin unohtanut! :keijo:

Mä sain doulana toimiessani evästä sairaalassa kun kävi ilmi etten ollut syönyt mitään lähes 12 tuntiin. Toki se että oli yö vaikutti ehkä asiaan ja se, ettei mistään lähistöllä ollut mikään auki mistä olisi saanut syömistä. Mutta en tuudittautuisi sen varaan että puoliso saa syödäkseen sairaalassa.
Sitä onkin muuten kritisoitu aika tavalla, varsinkin "haikarahuoneissa", missä oletetaan että perhe on siellä yhdessä tutustumassa vauvaan. Ainakin Helsingissä on perhehuoneita ja näitä "haikaranpesiä" sairaalasta riippuen useampia. Niihin pääsee jos tilaa ja puoliso jää sairaalaan koko siksi ajaksi mitä äitikin on sairaalassa. Ainakin viime vuosina siihen tosin on kuulunut vain ruoka äidille, vaikka henkilökunta odottaa tosiaan että puoliso on siellä myös koko ajan. En tiedä onko asiaan tullut muutoksia, voi olla mahdollista.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja skray » To 14 Huhti 2016 21:47

Täällä oli perhevalmennuksessa viimeksi synnytyksen läpikäynti ja samalla kätilö kertoi sairaalan toimintatavoista. Ilmeisesti tänä päivänä ei enää isit saa ruokaa, kuten joskus ennen vanhaan. Ilmeisesti mahdollista on käydä kanttiinista ostamassa ruokalippu, jolla saa sitten käydä henkilökunnan ruokalassa syömässä jos haluaa, tai sitten voi vaan ottaa omat eväät. Osastolla on jääkaappi/mikro jne, että voi sit jotain säilöä/lämmittää, jos haluaa.. Pohdin itse lähinnä, että otetaan mukaan sellaiset eväät, jotka eivät tarvi jääkaappia tai lämmittämistä, kuten esim. myslipatukoita, jotain pillimehua tmv. Ja kyllähän se iskä nyt sieltä kotiinkin välillä lähtee käymään, ainakin kissaa ruokkimaan, joten syököön sit kotona jotain. :keijo:
skray

ViestiKirjoittaja Emilia » Pe 15 Huhti 2016 16:58

Me kyllä saatiin perhehuoneessa isillekin safkat sairaalassaolon aikana. Siitä on toki yli vuosi, joten voi olla muuttunutkin jo. Synnytyspäivänä piti olla omat eväät.
Emilia

ViestiKirjoittaja skray » La 16 Huhti 2016 16:08

Kaipa tässä ruoka-asiassa voi vielä olla alueellisia eroja sairaaloiden välillä.

Purkasin tänään vaippakakun, joka saatiin lahjaksi pari viikkoa sitten. Huh. Niin monta narua, nauhaa ja kumilenkkiä saa hakea. :virne:
Jokaisen vaipan (n. 150 kpl) ympärillä oli oma kumilenkkinsä ja lisäksi niitä oli käytetty muuhunkin pitämään kakku koossa. Lisäksi oli narua, koristenauhaa ja teippiä, jolla koko komeus oli saatu pysymään koossa. Ymmärrän nyt hyvin, että sen tekemiseen oli mennyt kolme tuntia. :virne:
skray

ViestiKirjoittaja skray » Ma 18 Huhti 2016 16:14

Onkohan theian vauva jo syntynyt? :tilt:

Meidän ei oo. :keijo:
Kolmisen viikkoa vielä laskettuun aikaan. Jotenkin alkaa tuntua siltä, että tää raskaanaolo riittäis mulle jo.
Jotenkin en kuitenkaan usko, että vauva syntyis yhtään etukäteen, joten kai tässä vielä pitää ainakin kolmeks viikoks jotain tekemistä keksiä. Onneks on virkkaaminen.
skray

ViestiKirjoittaja theia » Ma 18 Huhti 2016 16:21

Ei oo :epäilevä: En elättele suuria toiveita et tulis ilman käynnistystä. Olisi hienoa olla väärässä :epäilevä:
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Emilia » To 21 Huhti 2016 09:28

Tsemppiä theia ja skray loppumetreille. :hymyhali:
Emilia

ViestiKirjoittaja skray » To 21 Huhti 2016 18:23

Kiitos emilia. :hymyhali:
skray

ViestiKirjoittaja theia » Su 24 Huhti 2016 06:38

Eikä ees mennyt käynnistykseen :tipahdus: meille nimittäin eilen syntyi neiti (joka tuossa mun kainalossa njt tuhisee ja mun pitäis mennä vessaan ja mä en raaski herättää), RV 41+3. Maanantaille oli varattu yliaikakontrolli, mut sinne ei tarvii nyt mennä :keijo: Mitat on 49 cm ja 3560 g. Mehän tultiin sairaalaan vähän ennen klo 15 ja klo 18 oli laps syntynyt :virne: antoi hetken odotella voidakseen tulla vauhdilla. Ja kaikki meni hyvin synnytyksessä, niin äidillä ja isällä kuin esikoisellakin.

Voihan video! Mä oon äiti nyt :tipahdus: mä vaan tuijotan tuota neitiä ja mietin et me se tehtiin :tipahdus: ja suuresta kiusauksesta huolimatta ollaan kaikki kolme jopa nukuttu yöllä kolmisen tuntia, vaikka baby daddyä ja mua houkutti vaan tuijottaa tuota neitiä :keijo:

Vauvvva :sydän:
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja skray » Su 24 Huhti 2016 13:14

Onnea koko perheelle! :sydän: :hullu: :hymyhali: :sydän:

---
Me kokeiltiin äsken turvakaukalon kiinnittämistä autoon ja sen pois saamista sieltä. Hyvin meni siihen saakka, että meni hermot. Loppu hyvin kaikki hyvin, mutta etupenkillä ei istu erkkikään, jos kaukalo on pelkääjän puolella takana... Mä en meinannut edes mahtua kyytiin. Onneks miehekkeellä on lyhyet jalat, joten saa sit laittaa sen kaukalon sen puolelle, kun se on kuskina, niin mäkin voin istua etupenkillä... Tai sit pitää vaan vaihtaa tilavampaan autoon...
skray

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 24 Huhti 2016 13:55

Onnea Theialle ja kumppanille! :hullu: :sydän:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Emilia » Su 24 Huhti 2016 15:53

Ihana kuulla, että Theialla sujui homma noin helposti. :hymyhali:
Toivomme jatkonkin sujuvan yhtä hyvin. :sydän:

taidan olla jopa vähän kade... :hullu:
Emilia

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 24 Huhti 2016 17:45

theia :hymyhali: :sydän:

--

Skray, toi ongelma on aika monessa autossa ja mallissakin :virne: Riippuu niin siitä minkä mallinen istuin on, mihin se pitää kiinnittää ja kummin päin se on. Niin kauan kun ollaan selkä menosuuntaan niin ne istuimet vie tilaa, mutta osa vie myös vaikka ei oishaan selkä menosuuntaan. Mun veljen auto, farmarivolvo, on just sen kokoinen että takapenkille mahtuu niiden lasten penkit, eikä siihen keskipaikalle mahdu kuin todella, todella laiha ja lyhyt ihminen. Suurinpiirtein siihen mahtuu vain lapsi joka ei tarvitse istuinta :keijo: Etupenkillekään ei mahdu kovinkaan pitkä ihminen. Mua pidempi on jo ongelmissa tai jos on mun jalkoja pidemmät jalat :keijo:
Koeistumiset erilaisten turvaistuinten kanssa :virne:

Musta itestäni tuntuu että osa vanhoista autoista vetää istuimet paremmin kuin nykyautot :keijo: Mut se on vaan MuTu :keijo:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Suvi » Su 24 Huhti 2016 19:11

AAW, theia! <3 :hullu: :sydän:

Olin niin tohkeissani, että kirjoitin theian nimimerkinkin ihan päin heevettiä ensin. :virne:
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja L-S » Su 24 Huhti 2016 19:29

Jee theia! :hullu: :sydän: Hienoa, että kaikki meni hyvin.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ma 25 Huhti 2016 10:03

Theia ja perhe :hullu: :hymyhali: :sydän:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja damn » Ma 25 Huhti 2016 21:13

Onnea theialle ja koko perheelle :hymyhali:.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja theia » To 28 Huhti 2016 12:36

Kiitos :sydän:

On tää kyllä niin ihmeellistä :sydän: Mä ennakkoon mietin paljon, että mitä jos sitä ei heti rakastakaan toista, tai hullaannu pieneen, ja juttelin siitä paljon ystävien kanssa. Onneksi sain silloin enimmäkseen sen vakuuttelun: äidinvaistot ottavat kyllä heti valtaansa, vaikka vauva ei heti tuntuisikaan omalta, ja sitä rakkautta pitäisi "kasvatella" päivien tai viikkojen ajan. Mutta kuinkas sitten kävikään: kun sain tuon nyytin syliin, oli mun sydän vaan niin täynnä sellaista rakkautta, mitä ei tiennyt olevan olemassakaan :sydän: Joo, olen superkliseinen :hullu: Nyt ollaan toista kokonaista päivää kotona, ja ihan koko ajan täytyy ihmetellä ihan kaikkea :virne: Ihan hirveesti kaikkea mitä en tiedä tai osaa, ja pohdin ihan yksinkertaisia juttuja (mitä tuolle pitää pukea? nukkuuko se liikaa? saako se tarpeeksi ruokaa?) :hullu: Mutta kova on luottamus, että kyllä me klaarataan tää homma. Onneksi vauvvva ei tiedä paremmasta :virne: Ja onneksi on paljon tukea :sydän:

Mies onneksi sai jäädä heti isyyslomalle, niin saadaan tää kolme viikkoa harjoitella yhdessä. Vaikeinta on ollut yöt, kun toinen huutaa sen 1-4 h ½-1h pätkissä, eikä oikein tiedä miksi (ilmavaivoja kai?) :(

Sairaalasta muuten sen verran, että sairaalakassiin oltaisiin tarvittu miehelle enempi vaatetusta (pari t-paitaa, koska eka tietty on heti paskassa :virne: ja olohousut miehelle unohtui). Mä en tarvinnut kyllä sairaalakassista kun laturin ja mandariinejä, mutta meillä nyt ei tarvinnut ennen synnytystä siellä oikein hengatakaan kun kaikki meni niin nopsaan. Ja sen kun muistaa pyytää/hakea apua, niin sitä varmasti saa paljon. :) Olin kuullut aiemmin, että Kättärillä on tosi kiireistä ja esim. neuvoja imetykseen ei oltu saatu tarpeeksi, mutta mä tämän perusteella kyselin ja kyselin ja kyselin, kunnes sain ees jonkinlaisen ymmärryksen et mitä pitäis tehdä :virne: Isot rinnat on muuten harvinaisen arsesta tässäkin suhteessa :epäilevä: Mut kaippa sitäKIN ajan kanssa oppii. :P
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Maija » Ma 02 Touko 2016 16:48

theia :sydän: :hymyhali:
Maija

ViestiKirjoittaja skray » Pe 06 Touko 2016 11:52

Kuulostaa ihanalta theia. :hullu:

Täällä vielä ootellaan syntymisen ihmettä. Ylihuomenna on laskettu aika ja nyt vapun jälkeen vauva on mielestäni liikkunut paljon mahassa ja pitää meteliä itsestään aiempaa enemmän. Toivottavasti se olis merkki siitä, että hän tahtoo jo ulos maailmaan pikkuhiljaa.

Eilen tuli jonkunverran supistuksia, tai luulisin ainakin, että ne oli niitä. Ei kipeitä sellaisia, mutta kuitenkin jo jotain...

Taloa on organisoitu uudelleen ja meidän makkarissa on nyt pinnasänky ja hoitopöytä. Pinnasänkyä en ole pedanjut vielä valmiiksi, koska patjansuojus on omassa sängyssä lapsiveden varalta. :virne: Pinniksessä on kuitenkin suihkupullo, josta saa suihkia kissan päälle, jos se pyrkii pinnikseen nukkumaan. Kerran kissa meni sinne, mutta onneksi olin just vieressä (luulen, että se sinne pyrki sen takia juurikin, että seisoin vieressä ja se halusi lähemmäs mun naamaa) ja sain heti suihkittua vettä kissan päälle. Selähti aika vikkelästi siitä pois, enkä ole kertaakaan nähnyt, että se olisi mennyt sinne uudelleen. Pitää varmaan ostaa toinen suihkupullo kärryihin sitten, kun ne laitetaan esille. :virne:
Saas nähdä pyrkiikö kissa sitten esim, pinnikseen, kun vauva on siellä. Joka tapauksessa aion pitää sitä suihkupulloa lähettyvillä kaiken varalta vielä, että saa komennettua kissiä sitten tarpeen vaatiessa vielä myöhemminkin...
skray

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä