Siivousurakka ARGH!

Re: Siivousurakka ARGH!

ViestiKirjoittaja Emilia » La 02 Huhti 2016 23:30

Mulla on pieni pahvilaatikko paperisaastalle. Heitin sieltä just vähän aika sitten noin 2/3 tuhottaviin ja päätin, että tästä eteenpäin käyn paperit läpi aina, kun arkistoin laatikkoon jotain. Osa papereista on max viisi vuotta vanhoja, osa 10 riippuen vähän paperin laadusta ja säilytyksen tarpeesta. Luotan myös aika pitkälle siihen, että osan noista tiedoista löytää tarvittaessa kuitenkin jostain järjestelmästä. :keijo:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja damn » Ti 03 Touko 2016 17:56

Totuin ihan liian hyvään kun asuin eksän kanssa, se hoiti n. 90% kotitöistä, osittain siksi että tykkäsi, mutta suurin syy oli se, että hän oli kotona sairasloman takia ja hänellä oli aikaa. En ole koskaan ollut maailman siistein ihminen vaikka tykkäisin, että kotona olisi aina tosi siistiä. Nyt kun jäin yksin, niin kotona on ahdistavan sotkuista ja likaista ja tuntuu etten saa kaikkia kotitöitä hoidettua. Jätän tavaroita lojumaan joka paikkaan, vaikka yhdessä asuessa korjasin tavarat aina paikalleen, koska kotona oli muutenkin siistiä, enkä halunnut tavaroitteni lojuvan missään, kun toinenkin piti tavaransa järjestyksessä. Nyt en jaksa nähdä vaivaa ja kaikki kasaantuu. Loppuviikolle on suunnitelmissa todellinen suursiivous ja kun sen olen hoitanut, niin yritän opetella elämään siistimmin joka päivä.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 03 Touko 2016 19:29

:paijaus: Mä niin tiedän ton. Usein mua ärsyttää kissankarvakasat, jotka kertyy siivoojien käyntiväleissä. Nyt, kun molemmista lähtee karvaa niin niitä kertyy usein enemmän mitä mun sietokyky ois. Mutta kun en voi imuroida, niin en voi. :sori:

Sain apuja ja pestiin mun parveke tänään. Tuli aika heeno! En tiedä koska se lattia oli viimeksi pesty, just niin paskanen se oli. Mutta nyt on heeno! Voin viedä sinne penkin ja vaikka juoda teetä! Joo! :ahihi:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 03 Touko 2016 22:25

Mäkin pyyhin tänään parvekkeen lattian, ja voin kertoa, että kyllä se menee melkoisen likaiseksi jo alle vuodessa, varmaan tota oon joskus viime kesänä siivonnut. Hirveästi oli taas sellaista hienojakoista mustaa likaa kertynyt ulkoa, vaikka on parvekelasitkin (mutta eiväthän ne ihan tiiviit ole, joten juuri se pöly pääsee sisään. Mitä lie saastetta...).
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Emilia » Ke 04 Touko 2016 09:23

Meidän parvekkeen lattialla on joku puinen tms alusta/ levy, joka on vuosien saatossa muuttunut harmaaksi ja on aivan ökylikainen. Ei sille oikein vesipesuakaan voi tehdä eikä ilmeisesti kovin helposti saa irtikään. Vuokranantajalta pitäisi varmaan kysyä, mitä voi tehdä...

Vihaan suorastaan tota meidän parveketta. Ei siellä käy kuin tupakoivat vieraat muutaman kerran vuodessa. Ehkä nyt voisi tuon laittaa kuntoon, kun poika käy kuitenkin nuohoomassa partsin jossain vaiheessa. :virne:
Emilia

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 14 Elo 2016 15:47

Mua ahdisti aamulla. Ahdisti elämä, ahdisti tilanteet. Ahdisti koti.

Aluksi vain vähän keräilin tavaroita oikeammille paikoilleen, mutta koin ettei se riitä, tarvitsen selkeyttä ympärilleni.
Näinpä olen ihan koko päivän tässä tänään heräämisen jälkeen järjestänyt paikkoja siistimmäksi. Yksi, tai kaksi asiaa hakee vielä paikkaansa, kun koen että jos laitan mm. yhden kirjekuoren pois näkyviltä niin sitten en enää muista missä se on. Haluaisin myös ruokapöydältä pois nuo koristekukat, mutta se tarvitsee tilalle jotain. Mitä siihen voi laittaa, kun kissat käy kuitenkin tutkimassa mitä siinä on. Kynttilöitä?

Vielä kun saisin tuon vaatepuljusysteemin sellaiseksi että tässä kämpässä ei missään ole vaateröykkiöitä niin ehkä osaisin rentoutua. Mutta se vaatii ihan järjettömän pyykkäysurakan ja yhdellä kuivaustelineellä se vie varmasti ikuisuuden. :epäilevä:
Voisko jostain vuokrata kuivaustelineitä, koska omaksi en halua useampaa, mutta jos olis vaikka neljä, niin ne se pyykkihorina ois äkkiä tehty. :keijoei:

Kun saa ympärilleen selkeyttä, niin siinä selkenee pääkin.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 14 Elo 2016 18:57

Musta tuntuu, että mä en enää pärjäisi ilman pyykkinarut kylppärissä + 2 pyykkitelinettä -yhdistelmää. Monesti sitä pyykkiä vain pääsee kertymään, kun en mä jaksa kovin usein pyykkiä pestä. Mieluummin 4 koneellista kerralla kuin esim. joka 3. päivä yksi koneellinen. :tilt: Mä sanoisin, että osta nyt hyvä ihminen toinenkin pyykkiteline.

Mä voisin muuten tulla pyykkitelineineni kylään, mutta koska molempia on korjailtu nippusiteillä ja jesarille, en taida uskaltaa. :töktök: Jäävät pian paloina matkan varrelle. :keijo:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 14 Elo 2016 19:54

Olen miettinyt toisen telineen ostoa kyllä, mutten vaan saanut aikaiseksi. Mutta ei se 2 telinettä ratkaise sitä ongelmaa, ehkä vähän nopeuttaa purkamista.

Mua ei haittaa pyykätä usein, koska se on semmoista hommaa mihin pystyn suurimmalti osin ilman apukäsiä. Jos pitää pestä lakanoita, niin tartten niiden viikkaamiseen apua. Muutoin pyykkääminen onnistuu ja se on itseasiassa ihan kivaakin. Tai ainakin silloin on kun en mieti että onko mun pesukone tasapainossa vai ei. Tänään se taas kitkutti oudolla äänellä, mutta kun se kitkutus loppui heti kun pidin kädellä kiinni pesuainelokerosta, niin olin huoleti. Mun kylppärin lattian kaato on ihan älytön ja pesukone vähän liikkuu aina, niin mietin joka pyykkäyskerran aikana että pysyyhän se kone silti tasapainossa.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 15 Elo 2016 07:36

Mä vihaan pyykkiä. Pestään lähes päivittäin koneellinen, joten kuivausteline on jatkuvasti käytössä. Mieluummin pesen usein kuin monta koneelliata kerralla. Se on itselle parhaiten sopiva tapa. Kertyvät pyykkikasat on hirveintä, mitä tiedän. Mieluummin sitten joka päivä teen vähän jotain, kuin uhraan yhtä päivää silloin tällöin pyykkirumballe. Uuteen kotiin hankin kuivausrummun heti, kunhan saan taas palkkaa.
Emilia

ViestiKirjoittaja theia » Ma 15 Elo 2016 08:19

Kuivausrumpu on kyllä ässä. Mä vihaan pyykkiä kanssa, ja kun oltiin muuttamassa ilmoitin, että tuleva pyykirumba ahdistaa, voidaanko ostaa kuivausrumpu. Ostettiin :sydän: Lakanoiden peseminen ei oo enää murheenkryyni (ne jäi aina kuivumaan tonne ovien päälle :virne: ). Ja pyykkitelineet on aina vaan tiellä.. :P
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 15 Elo 2016 10:02

Kuivausrumpu olisi kyllä ihana olemassa. Jenkeissä asuessa sellainen oli käytössä, ja oli se kyllä kätevä. Pyykkien ripustaminen kuivumaan on ärsyttävää ja kuivausrummusta ne tuntuivat tulevan jopa sileämpinä pois. En tuntenut tarvitsevani juuri koskaan silitysrautaa, paitsi joissain satunnaisissa kauluspaidoissa. En sitten tiedä oliko pesuaineissakin eroa, mutta nykyisellään kyllä suurin osa esimerkiksi paidoista vaatii sen silityksen tai muuten näyttää ihan typerältä. Silitystä sitä paitsi inhoan. :P

Mutta ei mun kämpässä ole oikein tilaa kuivausrummulle, eikä muutto mihinkään isompaan perheasuntoon, jossa sellaiselle saattaisi olla tilaa, tule todennäköisesti kuulumaan mun tulevaisuuteeni. :huoh:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja skray » Ma 15 Elo 2016 14:16

Ennen, kun ei ollut vauvaa, pesin n. koneellisen viikossa ja mieheke pesi omia vaatteitaan n. koneellisen viikossa. Meillä on kaksi telinettä ja yhden koneen sisältö mahtuu yleensä yhteen telineeseen. Meillä ei ole sellaista telinettä, jossa olisi päissä semmoset avattavat lisäsiivet, koska ne on taitellessa/säilyttämisessä maailman rasittavimmat. Semmonen teline olis kyllä muuten kätevä, kun siihen sais vielä enemmän pyykkiä kuivumaan. Nyt, kun on vauva, tulee pestyä vähän useammin pyykkiä. Tosin ei siltikään läheskään päivittäin. Mietittiin silloin tänne muuttaessa, että laitetaanko kuivausrumpu, mutta en ole kokenut sellaiselle tarvetta. Tuhlaa vaan sähköä ja kuluttaa vaatteita. :keijo:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » Ma 15 Elo 2016 20:02

Meillä on ihan uusi pesukone, ja ehkä ekaa kertaa ikinä pyykinpesu on ihan kivaa. :keijo: Toi vielä pitää sellaisen jäätelöautotyylisen rimputuksen kun pesuohjelma on valmis. :keijo: Ja kun siihen laittaa virran päälle, se pitää myös sellaisen iloisen piipityksen, että jee, nyt pyykätään! :keijo:

Noin muuten oon aina inhonnut pyykinpesua, kun pesukoneet on olleet sellaisia epämääräisiä, jonkun muun vanhoja tai muuten vaan outoja, joissa on aina jotain hämärää. Aina on saanut pelätä jotain hypähtelyä ja vuotoja ja yleistä levottomuutta ja muuta hajoilua, ja sitä hirveää hapantuneen tiskirätin hajua joka niihin jossain vaiheessa iskee. Tässä uudessa koneessa on joku itsensäpuhdistusohjelma, jospa se auttaisi mahdollisiin hajuihin.
Kumkvatti
yybersalama

ViestiKirjoittaja skray » To 18 Elo 2016 10:42

Pesin tänään vessanpönttöä ja aloin miettiä käyttämääni pesuainetta. Perus WC-Ankkaa. Se ei mielestäni puhdista kunnolla, eikä muutkaan kokeilemani pesuaineet ole olleet oikeasti hyviä. Oon kokeillut muutamia eri merkkejä ja malleja ihan perus pesuainehyllystä. Mitä aineita te muut käytätte? Mikä on mielestänne toimivin?

Klorinia en vielä ole kokeillut, koska se kuulostaa niin myrkylliseltä verrattuna näihin perusjuttuihin. Todellisuutta en tiedä. :keijo:
Käyttääkö joku tuota? Puhdistaako se kunnolla? Tarkoitan siis tätä tai sen erivärisiä kumppaneita:
Kuva
skray

ViestiKirjoittaja Wildchild » To 18 Elo 2016 11:22

Minä käytän Domestosta (sitä vihreää niistä kaikista) joka on siis myöskin kloriitti-pitoinen aine. Se korvaa WC-Ankan mutta sitä voi käyttää tarvittaessa laimennettuna myös ns. peruspesuaineena. En tosin käytä sitä pesuaineena muulloin kun kissan oksennusten putsaamiseen tai kun perheessä vierailee esim. oksennustauti (kloriittihan tuhoaa esim. noroviruksen). :keijo:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja Emilia » To 18 Elo 2016 21:25

En kyllä perusputsaukseen kloriittia käyttäis. Ihan järkkyä myrkkyä. Ehkä just vatsataudin aikaan ja jos on joku tosi sitkeä paskapinttymä jäänyt. Tavallisemmilla aineilla kyllä putsaantuu, kun tarpeeksi usein siivoaa. Meillä wc-ankka tmv ja Kiillon vessasuihkepuhdistusaine ja hyvin on näillä pärjätty.
Emilia

ViestiKirjoittaja skray » Pe 19 Elo 2016 11:54

Mä pyrin pesemään vessanpöntön ja lavuaarin vähintään kerran viikossa, joskus useammin. Välillä menee kyllä ylikin viikkoa. :vihellys:
Pesenkö mä vessaa siis harvoin vai usein? :keijo:
skray

ViestiKirjoittaja Emilia » Pe 19 Elo 2016 14:47

Mä pesen kerran tai kaksi viikossa pöntön, vähän riippuen kunnosta. :keijo: Lavuaarin vähän useammin (tavoite kerran pvssä, todellisuudessa joka toinen tai kolmas päivä), kun pojan pyllyä tulee pestyä siinäkin. Lavuaarin pesen sillä suihkeella tai kylppäripuhdistusaineella, jossa on vähän jotain antibakteerisysteemiäkin.
Emilia

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 19 Elo 2016 15:35

Mun mielestä aika usein. Meidän taloudessa kunnolla aineiden kanssa pönttö pestään kerran kuukaudessa. Toki aina tarvittaessa tulee vessaharjalla pesaistua pönttö ilman aineita. Eikä pönttö pestessä edes näytä likaiselta. Tiedostan, että ainakin mun äiti ei kestäisi noin pitkää siivoomattomuutta. :keijo: Mutta meillä siis asuu vain aikuisia.

Välttelen kovin voimakkaiden puhdistusaineiden käyttöä. Se ei vaan voi olla tervettä.

Olen nyt ärsyttävä ja kommentoin lapsettamana asioita, mutta toivottavasti lapsenne ei kasva liian puhtaassa ympäristössä. Riittävä määrä likaa on hyvästä. :sydän:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Wildchild » Pe 19 Elo 2016 19:16

Pönttö kerran kahdessa viikossa (noin abouttiarallaa) ja lavuaarin pari kertaa viikossa jos ei ole mitään isompia sotkuja. :keijo: Pöntön tolla Domestoksella, lavuaarin Kiillon vessasuihkepesuaineella ja jos on isoja pinttymiä lavuaarissa niin Gifillä sitten. :keijo:

Ja tällä loppukoti: Kuva

Mutta ei minusta silti siisteysintoilijaa saa. Kissan takia on pakko imuroida parin-kolmen päivän välein, muuten se ei ole niin nöpön nuukaa. :gay:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja L-S » Su 21 Elo 2016 11:36

Kibaya kirjoitti:Kun saa ympärilleen selkeyttä, niin siinä selkenee pääkin.

Aivan totta. Mä siivosin eilen, pesin mm. ikkunoita (äitin avustuksella, itsekseni en varmaan olisi hommaan viitsinyt ryhtyä, mutta eläkeläisillä tuntuu olevan tota aikaa ja innostusta. :keijo: Tunsin hieman syyllisyyttä siitä että äiti siivoaa munkin kämppää, mutta itsepähän halusi ja vastapainoksi asennan sille puhelinsysteemejä uudestaan ja toimin muutenkin it-tukena :keijo:). Samalla tuli kirjoituspöytäkin siivottua kunnolla, kun se ikkunan edessä on. Nyt tuntuu selkeältä. :keijo:

Pään selkiäminen kodin järjestyksen myötä taitaa kuulua Konmari-oppeihinkin. Olen yrittänyt lukea Konmari-kirjaa, kun se on Bookbeatissa, mutta en ole jaksanut kovin pitkälle. :P Se on jotenkin kökösti kirjoitettukin mielestäni.

Tänään olen siivonnut myös kosmetiikkaa ja poistanut muun muassa vanhoja kynsilakkoja. Enää pitäisi tietää mihin jätteeseen ne kuuluu heittää. Normaali polttokelpoinen jäte ei ainakaan käy. Kai ne pitäisi erikseen viedä johonkin, kun tietäisi mihin. (muoks: Jaksoin peräti googlata, että vaarallisten jätteiden vastaanottoon, kuten muistelinkin... sitten kun vielä jaksaisi joskus mennä sinne.)

Ai niin, voisi tietysti osallistua aiempaankin keskusteluun ja todeta, että onneksi muutkaan eivät siivoa vessaa kerran viikossa tai monta kertaa viikossa. Mä pyrin siivoamaan ehkä kahden viikon välein pöntön ja lavuaarin, jos ei mitään erikoisempia likoja ole. Asun toki yksin niin eivät ne kovin kovalla käytöllä ole, mutta olen aina ajatellut, että varmaan kirjoittamattomiin sääntöihin kuuluisi siivota useammin. :keijo: Käytän havumetsäntuoksuista WC-kukkaa ja sitruunantuoksuista Cifiä. :gay:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja skray » Ti 23 Elo 2016 22:02

Mä oon myös lisännyt vähän tuota lavuaarin pesua vessassa nyt, kun vauvan pyllyä siinä pestään kuitenkin joka päivä. Välillä alkaa ällöttää hampaita pestessä illalla, jos aiemmin päivällä on pesty kakkapyllyä. :keijo:

Meillä on kissa, mutta imuroidaan silti vain parin viikon välein, joskus jopa harvemmin. :virne:
Ajateltiin ennen kissan tuloa, että pitää alkaa imuroimaan useammin kissankarvojen takia, mutta ei ne näy kun on samaa väriä lattian kanssa. :gay:

Joo Marenki, kyllä tietty määrä likaa on vaan hyvästä. Vessassa sitä ei vain oikein tahdo sietää, koska oikea kakka on ällöä. Muuten hyvä vaan, jos lapsi syö vähän kissankarvoja tai muuta lattialta välillä. :virne:

Luulenpa muuten, että nyt kun meidän asuintila laajenee, niin kaikki pölyttävimmät asiat, kuten petivaatteet ja muut vaatteet, siirtyy vintille, niin alakerrassa on aina siistimpää ja tarvii pyyhkiä pölyjä ehkä vielä vähän harvemmin kuin nyt. Mutta muuten ärsyttävintä asuintilan laajentumisessa on se, että siivottavaakin on enemmän. :huoh:
skray

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 23 Elo 2016 22:32

Ja på svenska sanotaan että lapsi saa vähän hövitaminer kun on lite smutsiga ;) :keijo:
Paitsi että jos syö tupakantumppeja niin ei se ehkä mee enää hövitaminer-osastoon :keijoei:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 24 Elo 2016 21:26

Kibaya kirjoitti:hövitaminer

Mitä ihmeen hovitamineita... eiku :riips: :keijo: Kestipä hetken hahmottaa tota sanaa. :virne:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja skray » To 01 Syys 2016 10:42

Taistelisinko itseni tänään vihdinkin puhdistamaan pesukoneen? Se on ällöttänyt mua limaisuudellaan jo monta kuukautta, mutta en ole saanut aikaiseksi pestä sitä. Eikä riitä, että pyöräyttäisi tyhjänä 90 asteen pesun, vaan pakko putsata tiivisteet yms. kun niihin on kertynyt harmaata mähmää. Hyh. Mutta jaksanko todella tänään pestä sen? Just tänään?
skray

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä