Wildchild kirjoitti: kokeilet ns. laimeaa puuroa? Eli enemmän maitoa puuron sekaan kuin mitä ohjeessa. Melkein kuin velliä, mutta silti puuromaista.

Kyllä ihan oikeasti maidon riittävyydestä kertoo ensisijaisesti painonnousu (min 500 g/kk) ja riittävät pissa- ja kakkavaipat. Vauvan itkuun voi olla x määrä muutakin syytä, ja imeväisellä kun on noita kausia että syödään enemmän yms (tiheät imut 3vk, 6vk, 9vk ja 3kk, 6kk, 9kk) jolloin tuntuu että vauva on koko ajan tissillä. Sen lisäksi on imemisen muuttuminen tahdonalaiseksi (vs refleksi), monilla vauvoilla rintaraivarit (syitä niihin monia, esim maitoa tulee liian nopeasti tai liian hitaasti yms). Vauvan temperamentti yms tietenkin vaikuttaa siihen, miten esim. herumisen muutokset otetaan vastaan.Wildchild kirjoitti:theia kirjoitti: Itkuhan nyt ei maidon riittävyydestä kerro, vaan painonnousu ja riittävät pissa- ja kakkavaipat.
Kyllä se itku kertoo koska tuo sinun kuvailemasi tilanne vain muistutti meidän esikoisen tilannetta ja pahimmilleen tilanne oli että vauva huusi aamukuuteen asti vaikka "maidon piti riittää". Lopulta mies kysyi varovasti (tiesi tilanteen herkkyyden) että mitäs jos annamme edes muutamankymmentä milliä korviketta. Että muuttuuko mikään. Muuttui, yöt rauhoittuivat ja lapsikin rauhoittui.
Noin mentiin sitten loppuun asti, aina rintaruokailun päätteeksi 20-30ml korviketta ja kaikki oli tyytyväisiä.(Ja siis vauvan paino oli noussut koko ajan ja tilanne vaippapuolellakin oli kunnossa.)
theia kirjoitti:Maito ei lopu, jos imettää.
theia kirjoitti:Toivoisin kuitenkin ennen neuvojen antamista ainakin perustelemaan omat neuvonsa jotenkin.

(Olin varmaan ainoa jotka ehkä vähän tirautti onnenkyyneleen tollasen asian takia. Höpsöä.
)
Wildchild kirjoitti:theia kirjoitti:Maito ei lopu, jos imettää.
Kyllä se loppuu. Vaikka vauva olisi 24/7 rinnalla, se voi loppua. Ärsyttää kun tuota hoetaan vaikka totuus on toinen.![]()
Wildchild kirjoitti:
Koska vasta esikoisensa saaneet äidit ja isät ovat yleensä niin sisällä siellä vauvakuplassa ettei niille kannata selittää mitään koska neuvolassavauvakirjassalehdissanetissä on sanottu toisin ja se on paljon luotettavampaa kuin toisen hyväksi kokemat jutut.

Kaverikin aina käskee googlettelemaan kaikkea, jos on jotain mitä mietitään, mutta en ole googlettanut asioita kuin pari kertaa vasta... esim. ruokiin liittyviä juttuja olen googlettanut. Mun mielestä on ollut helpompi kysellä muilta äideiltä, mitä mun pitää tehdä.
Tosin täytyy myöntää, että välillä on tuntunut, että pitäisi aktiivisemmin ottaa selvää asioista esim. kirjoista tai netistä, mutta en vaan ole viitsinyt. Asenteeni on lähinnä "kyllä se lapsi kasvaa ilman, että mä luen kirjasta kuinka se tapahtuu".
Ainut mitä olen lukenut, on äitiyspakkauksen (tai Libero-laukun?) mukana tullut pikkukirjanen lapsen kasvusta, sekä neuvolasta/sairaalasta saamani esitteet.

Vasta nyt, kun poika on jo yli 1,5-vuotias, oon alkanut vähän rentoutua.... Ensi viikolla alkaa duunit ja sen jälkeen ei varmaan ole edes aikaa mistään stressaamiseen. 
theia kirjoitti:Ei voi loppua "noin vaan". Se on fysiologinen fakta. Rinnat tekevät maitoa kysynnän mukaan. Jos kysyntää on ja maitoa rinnoista poistuu, maitoa myös muodostuu. Jos imetystä aletaan jollain korvata, poistuvan maidon määrä vähenee ja rinta myös vähentää maidon muodostamista.
Heruminenhan voi hidastua/tiukentua vaikka mistä syystä: stressistä, hormonaalisista muutoksista (menkat, ehkäisy), yms - joka saattaa vaikuttaa, että maito olisi loppunut, mutta näin ei kuitenkaan ole. Stressiaikana keho tuottaa adrenaliinia, joka estää oksitosiinin erityksen, joka taas estää maidontulon. Maito silti on siellä rinnoissa, se ei ole loppunut. Maidon loppuminen kestää arviolta 40 päivää.
Hyvin yleistä myös on, että kun vauvan käyttäytyminen monesti muuttuu siinä 3 kk kohdalla ja samaan aikaan rinnat eivät enää täyty pinkeiksi (kun nekin järkevöittävät maidon muodostumista vain kysynnän mukaiseksi), tämä tulkitaan maidon vähenemiseksi. Ja seurauksena on imetyksen korvaamista jollain muulla, jolloin maidon määrä entisestään vähenee. Kunnes jossain vaiheessa loppuu. Kyseessä on siis eräänlainen negatiivinen kierre, joka ruokkii itse itseään.
Nämä ovat siis faktoja. Lisää hyviä FAKTOJA löytyy imetys.fi -osoitteeesta. Onneksi imetystietoutta jaetaan enemmän nyt, mutta ei selkeästikään tarpeeksi.

) vai vaan se, että äitiyden ajatellaan olevan jotain ylijumalallista ja niin ihmeellistä (nyt ette ota tästä itteenne, koska puhun yleisellä tasolla!) että se oikeuttaa kommentoimaan toisten äitien tapoja ja asioita. Jokainen äiti toimii kuten parhaakseen näkee, sen nyt olettaisi olevan selvää. Mä jotenkin ymmärrän että sukupolvien välisissä kommunikaatioissa ja ohjeissa se homma menee vinoon, koska ohjeet muuttuu. Mun vauva-aikana ohjeistettiin antamaan vauvalle vettä tuttipullosta imettämisen jälkeen ettei tule sammasta. Nyt ei vissiin puhuta siitä mitään? Sama kuin että joskus 100 vuotta sitten ohjeistettiin ettei vauvaa saa pitää sylissä, koska ne ei pysty syömään pystyasennossa! Öhhöhöhöhö! 
theia kirjoitti:Mä Wildchild ymmärsin että teillä tarjottiin korviketta vaikka paino nousi ja vaippa-asiat olivat kunnossa. Nuo kaksi asiaa kertovat maidon riittävyydestä.
) alimpaan kastiin koska ne olivat saaneet minut kuvittelemaan olevani paska ihminen koska annan imetyksen päätteeksi hieman korviketta. 
) ovat tukeneet kaikenlaisissa imetyksissä: alkavissa, loppuvissa, osittaisissa ja täysimetyksissä. Ketään ei ole lytätty tai syyllistetty, mutta viestin vastaanottajallakin on aina oma vastuunsa siitä viestin ymmärtämisestä.
), koska syömisjutut alkaa olla ajankohtaisia. Nyt vaan odotellaan, että valmiudet täyttyy, niin saa antaa kiinteitä
Sitten pitäis vielä päättää, että soseillako aletaan, vai sormiruoalla, vai annetaanko molempia, vai miten tehdään 
Onneksi en ole livenä tavannut vielä yhtään tällaista tyyppiä, vaan kaikki on tajunnut, että imetys tai imettämättä jättäminen on jokaisen oma asia. 

Se kun kysyi mitä ollaan kiinteistä ajateltu (maistelua varten vaan kun painoonhan ne ei vaikuta, sanoi hän
) ja mä kerroin että odotellaan, että Pötkylällä on valmiuksia niihin. Se lääkäri ihmetteli että niin mitä valmiuksia
No, esim. että on kiinnostunut ruoasta, johon se lääkäri totesi että noi eihän ne tiedä mistään muusta kun maidosta niin ei ton ikäiset voikaan olla kiinnostuneita ruoasta ja että uudet suositukset on antaa maisteluannoksia 4kk alkaen ja että allergiariskiä ehkäistääkseen ne just pitää antaa 4kk alkaen.
Siihen sitten topakkana totesin että THL suosittelee täysimetystä 6kk ikään, eikä allergia-altistukset on höpöhöpöä (no eihän ne siis täysin oo, mutta ei siis ole vielä kun pari tutkimusta ja niistä ei kaikki edes ole vielä valmiita). Se lääkäri katsoi mua sellaisella
-ilmeellä, ja se keskustelu jäi sit siihen 
Katotaan mitä jutellaan sit 5kk neuvolassa, koska meidän oma neuvolatäti on kyllä ollut ihan tilanteen tasalla tähän asti (eli syntymä-2kk neuvola). Muutenkin meidän oma neuvolatätsy
Ei katsottu käyriä ei
Nii-i...
theia kirjoitti:
Sitten ne kyselivät että mites muuten menee, ja kerrottiin että tuo ryömii jo, ja kovaakin vauhtia ja se lääkäri katto mua ja kysyi et miten se on mahdollista![]()
Nii-i...
)
Emilia kirjoitti:Mä ymmärsin, että velliä ei suositella, koska ne ei olisi juuri korviketta kummempia. Mutta ainahan voi kokeilla. Pulloruokittu lapsihan voi siirtyä tuhdimpiin ravintoaineisiin aiemminkin kuin mitä tissiposkille suositellaan.
Ei oo tosiaan aika koskaan kulunut näin nopsaan! Tuolla se tuhisee, ekaa kertaa parvekkeella nukkumassa 
Määräsi meille taas uuden ajan!
Mitään jumppaohjetta tai muutakaan sillä ei enää ollut kuitenkaan antaa...
No, mennään vaan, ei haittaa mua sinänsä, mut en ymmärrä miksi me siellä ravataan 
Yli kuukauden jo illat olleet hulabaloota. Ottaa maitoa, nousee konttausasentoon nytkyttämään, ottaa konttausasennossa maitoa, kierii, möyrii. Ei auta viedä takaisin olkkariin leikkimään kun alkaa huuto. 5 min voi touhuta itsekseen pinniksessä ennen kuin pitää saada maitoa. Ja sit taas ryömitään, kääntyillään, haetaan sitä asentoa ja jos oikein väsyttää, nytkyttää pää maassa, peppu pystyssä. Alkaa mutsia vähän väsyttää tää iltahulinointi! Makkariin siirtymisestä menee vähintään 1h et nukahtaa, yleensä 2. Mut se on vaihe kuulemma 

)
Hyvistä kannattaa todella ottaa ilo irti ja huonoista voi aina ajatella, ettei se ikuisesti kestä. 
Siunattu hiljaisuus... 
Emilia kirjoitti:En kyllä yhtään ymmärrä, miksei saa lapsi kehittyä omaan tahtiinsa, jos ei kerran ole edes mitään rakenteellisia vikoja, jotka voisivat pahentua vaikkapa liian aikaisesta konttausasennosta. Sanoiko se fyssari mitään syytä tuohon konttauksen estämiseen?
Kun tosiaan mitään vikaa ole ollut missään vaiheessa
Emmä tajua. Siellä oli joku toinen fyssari harjoittelemassa vauvan kanssa toimimista, niin ehkä siksi meille näitä aikoja jaellaan

Oletteko keskustelleet siitä, voisiko/haluaisiko miehesi olla isyyslomalla sen sijaan, että sinun tarvitsisi jatkaa äitiyslomaasi?
Taas otin henkilökohtaisesti asian, joka ei kohdistu oikeasti minuun ihmisenä. Minua vastaan ei varsinaisesti hyökätty ja minä hyökkäsin takaisin.
"Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa