Vaivaisten valitukset

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 01 Helmi 2017 22:09

marenkienkeli kirjoitti:Huomenna on punkteerausaika nenä ym. -spesialistille. :hytinä:

Jahas, spesialisti oli sitten sitä mieltä, ettei punkteerata. :keijo: Antibioottia, nenäsumutetta ja särkylääkkeitä tuli sitten haettua reseptillä. Ja tietysti nenäkannutan edelleen. Ehkä tää tästä.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Aranwe » Ke 01 Helmi 2017 23:50

Pitänee kiittää onnea siitä, että on sen verran ilmavat poskionteloröörit etten ole koskaan kärsinyt poskiontelontulehdusta. Lima tulee yleensä sieltä pihalle ihan nätisti ilman poppakonsteja.
Aranwe

ViestiKirjoittaja skray » To 02 Helmi 2017 00:13

Kibaya kirjoitti: Kun mun mielestä kaikki valuvat nenät ei oo flunssia edes, vaan ihan vaan limakalvon reagointia lämpötiloihin ja vallitseviin olosuhteisiin. Mulla vuotaa nenä "vettä" talvisin kun tuun sisälle tai meen ulos. Kesällä tätä ei ole, sen sijaan kesällä on heinänuhaista aivastelua ajoittain. Jos on kauhean kuiva ilma, tai hirveästi pakkasta, mä aivastelen samalla lailla ja joskus nenä jää sen jälkeen "valumaan".
Flunssana itellä oon pitänyt vaan sitä että on täysin tukossa ja sitten tulee tietynväristä räkää, eikä suinkaan vaan valuvaa nenää. Tokihan flunssasakin voi nenä valua, mutta en itelläni reagoi niihin jos ei muuten oo kipeenä :keijo:

(olipa hyödyllinen viesti :keijoei: )

Oli hyödyllinen viesti, koska olen samaa mieltä. :virne:
Mulla vuotaa nenä kesät talvet, koska allergia. Mä oon koko ajan niistämässä nenää ja aivastelen enemmän kuin tarpeeksi päivittäin. Osittain kissan vuoksi (mutta mieluummin kissa ja allergia kuin ei kissaa ja hiiriä kämpässä) ja keväällä/kesällä siitepölyallergia. Flunssa se on vasta sitten, kun päässäkin alkaa tuntua tukkoiselta, kurkku tulee kipeäksi, tulee yskää tai muita sairauteen viittaavia oireita ilmaantuu.

Talvella kaikkein rasittavinta on just tuo "veden" vuotaminen nenästä. Jos ei heti oo niistämässä, vaan imasee sen takas nenään, niin ei mee ku 3 sekuntia, niin jo taas saa olla etsimässä paperia. Rasittava ilmiö ja musta tuntuu, että kaikilla on sama ongelma. :keijo:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Haahuilija » To 02 Helmi 2017 09:32

skray kirjoitti:
Kibaya kirjoitti: Kun mun mielestä kaikki valuvat nenät ei oo flunssia edes, vaan ihan vaan limakalvon reagointia lämpötiloihin ja vallitseviin olosuhteisiin. Mulla vuotaa nenä "vettä" talvisin kun tuun sisälle tai meen ulos. Kesällä tätä ei ole, sen sijaan kesällä on heinänuhaista aivastelua ajoittain. Jos on kauhean kuiva ilma, tai hirveästi pakkasta, mä aivastelen samalla lailla ja joskus nenä jää sen jälkeen "valumaan".
Flunssana itellä oon pitänyt vaan sitä että on täysin tukossa ja sitten tulee tietynväristä räkää, eikä suinkaan vaan valuvaa nenää. Tokihan flunssasakin voi nenä valua, mutta en itelläni reagoi niihin jos ei muuten oo kipeenä :keijo:

(olipa hyödyllinen viesti :keijoei: )

Oli hyödyllinen viesti, koska olen samaa mieltä. :virne:
Mulla vuotaa nenä kesät talvet, koska allergia. Mä oon koko ajan niistämässä nenää ja aivastelen enemmän kuin tarpeeksi päivittäin. Osittain kissan vuoksi (mutta mieluummin kissa ja allergia kuin ei kissaa ja hiiriä kämpässä) ja keväällä/kesällä siitepölyallergia. Flunssa se on vasta sitten, kun päässäkin alkaa tuntua tukkoiselta, kurkku tulee kipeäksi, tulee yskää tai muita sairauteen viittaavia oireita ilmaantuu.

Talvella kaikkein rasittavinta on just tuo "veden" vuotaminen nenästä. Jos ei heti oo niistämässä, vaan imasee sen takas nenään, niin ei mee ku 3 sekuntia, niin jo taas saa olla etsimässä paperia. Rasittava ilmiö ja musta tuntuu, että kaikilla on sama ongelma. :keijo:

Niin, siis kyllä mullakin vuotaa nenä muutenkin jatkuvasti (on oikein kroonisesti ärtyneet / tulehtuneet limakalvot- lääkärin mielestä).
Tarkoitin siis, että huomaahan sen eron, milloin on tulossa kipeäksi vs. normi kylmänenävuoto.
Ainahan se "kipeä" / outo olo nenänielussa ei johda kuitenkaan kurkkukipuun tai oikeaan sairastumiseen ja tätä mietin, kun nappasin sinkkiä, että tehoaako se oikeasti, vai onko se olo vaan muutenkin ohimenevä.
Sitähän sanotaan, että flunssa kestää pari viikkoa lääkityksellä ja n.14pv jos ei tee mitään.
Kai ne tietysti johonkin perustuu ne tutkimuksetkin sinkin mahtavuudesta. Oli miten oli, tulipa testattua, eikä olla ainakaan vielä kipeänä.
Haahuilija

ViestiKirjoittaja Shay » La 04 Helmi 2017 08:56

marenkienkeli kirjoitti:
marenkienkeli kirjoitti:Huomenna on punkteerausaika nenä ym. -spesialistille. :hytinä:

Jahas, spesialisti oli sitten sitä mieltä, ettei punkteerata. :keijo: Antibioottia, nenäsumutetta ja särkylääkkeitä tuli sitten haettua reseptillä. Ja tietysti nenäkannutan edelleen. Ehkä tää tästä.

Toivottavasti antibiootit potkii hyvin ja pian. :peukku:

Punkteeraus tuntuu olevan kovin lääkärikohtaista hommaa. Toiset suosii ja toiset ei suostu tekemään millään. Mulla on (omasta mielestäni onneksi) ollut nenälääkäri, joka tykkää punkteerata. Sen verran monet antibioottikuurit syönyt, että mieluummin vähän tökitään neulaa nenään kuin imetään antibiootteja kilotolkulla. Nykyään mulla kyllä on sen verran avaraksi leikatut ontelot, että toista ei tarvitse puuduttaa huuhtelua varten, eikä huonompi puolikaan kovin vaikea huuhdeltava ole. Eikä ole kyllä leikkauksen jälkeen tarvinnut paljon kärsiäkään poskiontelotulehduksista. :virnu:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 13 Helmi 2017 17:37

Mä unohdin kertoa, että en ole ollut flunssassa n. viikkoon. :superhymy: 6 viikkoa oli flunssia ja sitten lopulta se poskiontelontulehdus, mutta ei enää. :jami:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Shay » Ma 13 Helmi 2017 22:03

marenkienkeli kirjoitti:Mä unohdin kertoa, että en ole ollut flunssassa n. viikkoon. :superhymy: 6 viikkoa oli flunssia ja sitten lopulta se poskiontelontulehdus, mutta ei enää. :jami:

Jee! :jami:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 22 Helmi 2017 21:29

Olenpas mä lahjakas: onnistuin kompastumaan tullessani portaita alas. :läps: Jotenkin nyrjäytin hieman jalkaterääni, ei onneksi pahasti, sattuu vaan vähän jalan sivuun eikä ole turvonnut tai mitään. Kaatuessa sattui myös pikkusormeen ja takapuoleen, kumpaankaan ei satu enää, mutta saa nähdä, tuleeko mustelmia. :keijotäpinä: Mutta olisi kai tuossa huonomminkin voinut käydä, nyt on vaan jotenkin naurettavaa. :keijo: En onneksi rikkonut edes kahvikuppia, joka mulla oli kädessä, eikä siinä ollut kahvia. :superhymy:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Suvi » Ke 22 Helmi 2017 21:50

Ai niin, mäkin kaaduin maanantaina: Päätin "oikaista" yhden nurmikon poikki, joka olikin ihan jäässä. Koko talven oon vaan jotenkin yrittänyt keskittyä pystyssä pysymiseen, mutta nyt en keskittynyt yhtään. :P Kaaduin persiilleni ja kun nousin ylös, kaaduin uudestaan. :keijoei:

Hetken sattui ja veetutti, mutta ei käynyt sen pahemmin kuin että oikeaan kankkuun sattuu ja siinä on varmaankin hieno mustelma. Nyt vaan mietin, että miten keijolta ne mun kaatumiset on mahtaneet näyttää. :keijoei:
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja damn » To 09 Maalis 2017 22:46

Mä sain astman takia b-lausunnon. Mietiskelen tässä, että enkös mä nyt periaatteessa saa Kelalta tai joltain tukea, jos kouluttautuisin uuteen ammattiin? Minun alkuperäinen koulutus on tekstiilimuotoilija ja siinä on aika paljon tekstiilipölyä+ niitä töitä ei juurikaan oo jos en ala yrittäjäksi. Ja oon nyt sitten ollut neljä vuotta töissä joka ei vastaa koulutustani, mutta siellä vasta sitä pölyä onkin, joten olen astmani kannalta todella huonossa paikassa. Ei tässä vielä mitään akuuttia hätää ole, päivittäisen lääkityksen ja tarvittaessa tarkemman suojapukeutumisen kanssa olen nyt pärjännyt, mutta realistisesti ajateltuna mun pitäsi tässä miettiä muitakin vaihtoehtoja. Olen tässä jokin verran alkanut selvitellä asioita, mutta olisiko jollain henkilökohtaista kokemusta miten näissä tilanteissa toimitaan? Kun jotkut puhuu Kelasta, jotkut työkkäristä ja jotkut työeläkevakuutusyhtiöstä, niin kenen puoleen tässä pitäisi kääntyä ja miten asiat ovat hoituneet?

En keksinyt minne tämän viestin olisin laittanut, työjuttuihin, sekalaisiin kysymyksiin vai tänne kun tämä on vaivaan liittyvä :virne: .
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 09 Maalis 2017 23:08

Mä suosittelisin että aloitat eläkevakuutusyhtiöstä.
Mun tilanteessa on väläytelty uusintakoulutusta nimenomaan sieltä suunnalta, kun syy oli terveydellinen.
Kela ja työkkärikin on varmaan kiinnostuneita siinä kohtaa jos oisit työtön ja vaihtaisit alaa työllisyyden parantamiseksi, ilman sitä terveydellistä puolta.
Kyse on mun mielestä ammatillisesta kuntoutuksesta, jos haluat etukäteen googlettaa.
Ammattiahan voi vaihtaa, eikä siitä saa mitään erityisiä tukia, jollei sille oo jotain erityisiä perusteita. Kaveri joutui lopettamaan leipuriopinnot astmadiagnoosin vuoks, eikä se saanut mistään mitään erillisiä tukia. Sillä tosin ei ollut mitään tutkintoa taustalla ja oli aika nuori silloin.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 13 Maalis 2017 21:18

Vali, vali, vali.
Sattuuuuu!
Kävelin laivassa ilman keppiä pariinkin otteeseen. Tyh-mä!
Olin fysioterapiassa ja sen jälkeen en meinannu saada vaatteita päälle.
Hermoja repii ja selkä huutaa apuja, enkä oikein keksi että mitä pitäis tehdä.
Tämmöstä tänään. Jotain muuta huomena :keijo
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Suvi » Ma 13 Maalis 2017 21:44

Voi kökkö. Mulla on sitten yskä. :epäilevä: Toivottavasti tämä ei tästä kehity pahemmaksi. Lauantaina oli jo ääni mennyt, mikä johtui kyllä osittain myös edellisen illan riennoista.
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 17 Maalis 2017 21:46

Aijjjaijaijaijaijaijaija, valivalivalivalivali.
Kävin akupunktiossa.
:keijo:
Aijjaijaijaijaijai, valivalivalivali.
Sattuu.

Hoidettiin mun yläselkää ja jalkoja. Siinä maatessa oli välillä vaikea hengittää, koska se vaan sattui niin paljon kun iho liikkui. :keijo:
Havaintoja on silti tehty. En enää reagoi neuloja laittaessa niin voimakkaasti. Eli en huuda joka neulan jälkeen. Neulojen sattuminen ei ole poistunut, sillä nytkin itkin muutaman neulan kohdalla. Mutta huutaminen on vähentynyt, mikä sopii mulle. :hullu:

Nyt on toisaalta samalla aika euforinen olo. Sain kyydin kotiin eikä tarvinnut pinnistellä.
Ja sitten on ensimmäisen maailman ongelmat ja väsyttää ihan hitokseen, mutta samalla on aika kova nälkä. :tilt:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Jorssi » La 18 Maalis 2017 23:25

Kibaya kirjoitti:Mutta huutaminen on vähentynyt, mikä sopii mulle. :hullu:
Saattaa sopia myös "neulojalle". Ehe-ehe.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja damn » Ma 20 Maalis 2017 15:36

Oksennustauti :epäilevä: . Ei olekaan lapsuuden jälkeen ollut. Kävin viikonloppuna siskon perheen luona ja niillä oli ollut mahatautia joku aika sitten, en tiedä pystyikö se tarttua enää niiltä, mutta kohdalleni se osui kuitenkin. Luulin ensin, että mulla on paha päänsärky ja oksetti. Hyvä oli matkustaa bussilla kotiin, kun jossain lähellä istui nuori tyttö, joka ei ollut säästellyt hajuveden käytössä. Laskin minutteja milloin ollaan asemalla ja pidättelin oksennusta. Kävelin kotiin ihan älytöntä vauhtia ja onneksi vasta kotona alkoi oksentaminen. Enkä vielä siinä vaiheessa ollut varma onko se migreeni vai oksennustauti, mutta se jatkui koko yön, enkä pystynyt nukkumaan kuin lyhyitä pätkiä.

Aamupäivä oli yhtä helvettiä ja ei ole varmaan ikinä ollut niin huono olo. Joka paikkaan koski, mikään ei pysynyt sisällä, kun välillä yritin juoda vettä. Pari tuntia sitten sain sen verran juotua vettä, otettua särkylääkkeen ja nukuttua sen aikaa että lääke vaikutti. Olo parani huomattavasti ja sain nyt juotua lasillisen mehukeittoa. Jospa tämä olisi mennyt tällä ohi, niin olisin todella kiitollinen. Olo on todella voimaton, mutta ekaa kertaa koko päivän aikana pystyn olemaan pystyasennossa. Pelkään, että iloitsen liian aikaisin...
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 20 Maalis 2017 16:02

damn. :paijaus:

damn kirjoitti:Oksennustauti :epäilevä: . Ei olekaan lapsuuden jälkeen ollut. Kävin viikonloppuna siskon perheen luona ja niillä oli ollut mahatautia joku aika sitten, en tiedä pystyikö se tarttua enää niiltä, mutta kohdalleni se osui kuitenkin.

Ainakin noro voi tarttua pinnoilta hyvinkin pitkään (n. 2 viikkoa), jos niitä ei ole puhdistettu kovilla aineilla, kuten kloriitilla. :( Oireetkin kuulostaa siltä, että voisi olla noroa, joten pysyttele riittävän pitkään kotona, ettet muita töissä tartuta. :paijaus: Jaksamista.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 27 Maalis 2017 15:50

Selkä "meni" eli kaiketi kramppasi. Sain sairaanhoitajalta kolme päivää saikkua. Terveyskeskus on saanut lisää nopeutta toimiinsa, kun sairaanhoitajat voivat antaa tällaiset perussaikut ja lääkäriä konsultoidaan, jos lääkkeitä tarvitaan. Mulla on suositus vetää Buranaa kuuriluonteisesti ja Somacin pitäisi ennaltaehkäistä vatsavaivoja.

Aiemminkin saisi mennä töihin, "kun siinähän pystyy istumaan ja seisomaan välillä" :epäilevä: No pystyy joo, mutta onhan se nyt uskottavuusongelmakin, jos pystyy suurella vaivalla kurottamaan kynän pöydältä. Ja sitten jos tulee mikä tahansa äkkitilanne eteen. Kyllä mä tän kolme päivää nyt oon, kun on paperikin saatu. Sittenhän olisikin jo oltava lääkärintodistus.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 27 Maalis 2017 22:12

Pystytkö venyttelemään hengityksen tahdissa? Rentouttamaan kramppaavia lihaksia ja ylipäätään rentoutumaan kivun kanssa?

Mulla särkee ranteet. :epäilevä:
Nilkat ja ranteet. Olen parina päivänä ja yönä huomannut nukkuvani kädet "solmussa" eli ranteet ääriasennoissa. Yliliikkuvilla nivelillä se meinaa sitä että sitten saattaa ilmetä särkyä. Nilkat särkee vissiin siksi että on ollut tuulista :epäilevä:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 28 Maalis 2017 08:33

Kipu on aika asentokohtaista. Eli pystyn kyllä olemaan. Aamulla oli vähän aikaa jo tosi hyvä ja hetken ehti tuntua, että "It's a miracle!", kun pääsi sujuvasti liikkumaan. Mutta kyllä tämä kipu vielä palailee.

Varmaan tuo kolme päivää on se, minkä tämä vaatii.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 30 Maalis 2017 22:00

Migreeni.
Heräsin kolmelta yöllä hirveeseen päänsärkyyn. En tietenkään ottanut lääkkeitä, koska kuka niitä nyt tarvii :jaaha:. Menin töihin, koska kyllä töitä voi tehdä jos vähän päätä särkee :jaaha:. Tulin häntä koipien välissä himaan, oltuani puoli tuntia pimeässä huoneessa itkemässä. Kotiutuessa särky helpotti, nukahdin ja herättyäni se perkele alkoi uudestaan. Nyt on lisänä perinteinen migreenipahoinvointi :jaaha: Onneksi pääsee nukkumaan.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 11 Huhti 2017 11:55

Tämä on nyt vaivaista valitusta aika usein.

Eilen sain kesken tunnin näkökenttääni häiriön. Se muistutti sellaista epämääräisyyttä, joka jää, jos vaikka katsoo liian pitkään kohti projektorin lamppua. Pidin tunnin loppuun ja yritin välitunnilla huilailla silmät kiinni. Näkökenttä palasi normaaliksi ja pidin seuraavan tunnin kutakuinkin normaalisti. Seuraavalla välkällä kuitenkin käsi puutui ja vähän myöhemmin huulet. Soitettiin 112:een.

Siellä (eli Meilahden sairaalassa) sitten haastateltiin, otettiin lukemia ja verta, kuvattiin päätä tietokoneella, mikä olikin aika näppärä toimenpide. Olen ollut joskus paljon kauemmin kestävässä kuvauksessa. En tiedä, oliko tuo joku pikamalli vai onko vain laitteet parantuneet.

Nyt siis näyttää, että migreenityyppinen oireisto on häipynyt, kuvat ja veret ok. Pääsin siis jo iltapäivällä kotiin. :huoh:

--

Kevyempiä irtohuomioita:

-Vahingonilo lähtee viimeisenä: Kun itselle kiinnitetään sydänfilmilaitetta ja naapuri verhon takana selittää, kuinka monesti on lauantaina ripuloinut, niin pakkaa hymyilyttämään kaikesta huolimatta tai kaiketi juuri siksi. :eijo:

-Viime vuonna ajettiin taksilla Helsingin jäähallin ohi, kun oli IFK-Tappara-sarja menossa. Tänä vuonna ambulanssilla. :tilt:

-Puolivälierissä Ilvestä vastaan selkä prakasi, välierissä IFK:ta vastaan tuli tällaista oireistoa. Mitä tapahtuu finaaleissa? :kauhistunut:
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 11 Huhti 2017 17:51

Tuliko päänsärkyä? Saitko minkälaista jatkohoito-ohjetta?
Migreenioireet on viheliäisiä ja nuo halvauksen kaltaiset oireet epämääräisyydessään vielä vähän enemmän.
Vertaistukea saatavilla, toivon ettei toistu!

Toim. huom. mulla oireet laukeaa helposti liian vähäisestä ravinnosta ja vedestä.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » To 13 Huhti 2017 18:11

Päänsärkyä ei tullut. Aspirin Cardio otettiin käyttöön.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 18 Huhti 2017 23:15

Niska-hartia-leukajumi. Saisinpa pian hammaslääkäriajan.
Lyyra
Digipahuus

EdellinenSeuraava

Paluu Huuhaa